Bakfiets of fietsaanhanger voor hond (en kind)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maras

Re: Bakfiets of fietsaanhanger voor hond (en kind)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 08:30

Vrienden van ons hadden voor hun oude herdershond een fietskarretje gekocht maar heel ideaal was het niet. De karretjes zijn voor een zware hond niet heel stabiel en het feit dat je er geen zicht op hebt is ook niet prettig. De bakfiets is wel heel fijn, zowel voor kind en hond maar het is een behoorlijke uitgave en je moet ook wat ruimte hebben om hem te kunnen stallen.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 08:37

een bakfiets moet je altijd meenemen, ook wanneer je zonder hond en/of kind op pad gaat. Staat ook altijd groot in de schuur, aanwezig te zijn.
Een kar kan je af- en aankoppelen en indien een tijdje niet nodig, gewoon klein opvouwen.

Onze oude hond gaat pas vanaf haar 10e in de kar en vindt het fijn dat ze mee kan. We hebben wat bredere kar, erg stabiel met de grootte van onze (mechelse) herder.
Wat ze absoluut niet fijn vindt, is dat we vóór haar zitten. Dus wanneer er eentje achter de kar fiets, gaat het prima. Wanneer ik alleen fiets gaat ook prima. Maar wanneer we naast elkaar fietsen, dan laat ze zich duidelijk horen.

Het lijkt me, dat je de hond, wanneer je dit vanaf pup doet, prima aan beiden kan laten wennen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 09:14

Ik heb een bakfiets, en fiets daar wel eens in met 2 kids en de bordercollie of 2 kids en mijn 2 kleine hondjes. En ik vind het fijn. Enige nadeel is dat wij geen elektrische hebben gekocht en dat is toch wel pittig fietsen soms... Maar ik zou zelf liever kinderen en hond voor me hebben, dan achter me in een kar. Veel meer overzicht :j

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 16:15

Pluttersput schreef:
Ik heb een bakfiets, en fiets daar wel eens in met 2 kids en de bordercollie of 2 kids en mijn 2 kleine hondjes. En ik vind het fijn. Enige nadeel is dat wij geen elektrische hebben gekocht en dat is toch wel pittig fietsen soms... Maar ik zou zelf liever kinderen en hond voor me hebben, dan achter me in een kar. Veel meer overzicht :j

Je hebt tegenwoordig ombouwsystemen om van een gewone (bak-) fiets een elektrische fiets te maken.
Misschien is dat wat voor je?

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 16:53

Wil je hond en kind tegelijk vervoeren? Is het dan vertrouwd om ze achter je te hebben? Of moet je ze in beeld hebben?
Ik heb altijd een kinderkar gehad, ideaal omdat je fiets verder gewoon een fiets is en je ze makkelijker apart weg zet. Maar ik heb geen hond en als ik hoor dat je een jong kind nooit met je hond alleen in de kamer moet laten, kan dat dan wel in een fietskar achter je waarbij je zelf op het verkeer moet letten?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 17:51

Silvia schreef:
Pluttersput schreef:

Je hebt tegenwoordig ombouwsystemen om van een gewone (bak-) fiets een elektrische fiets te maken.
Misschien is dat wat voor je?

Oh echt? Dan ga ik dat binnenkort eens even googelen!

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 20:56

jowien schreef:
Wil je hond en kind tegelijk vervoeren? Is het dan vertrouwd om ze achter je te hebben? Of moet je ze in beeld hebben?
Ik heb altijd een kinderkar gehad, ideaal omdat je fiets verder gewoon een fiets is en je ze makkelijker apart weg zet. Maar ik heb geen hond en als ik hoor dat je een jong kind nooit met je hond alleen in de kamer moet laten, kan dat dan wel in een fietskar achter je waarbij je zelf op het verkeer moet letten?

Had ik volgens mij al wel gezegd, dat als het een fietskar wordt, dat we dan ons zoontje gewoon op het zitje op de fiets laten en alleen de hond ik de kar :) . Met een bakfiets met kind en hond in zicht, zou ik dat samen wel gewoon aandurven.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:50

Het kost wat, maar bij mijn zus zijn ze super tevreden over een twee wielen elektrische bakfiets in combinatie met een gewone elektrische fiets. Zo kunnen ze makkelijk samen op pad en kunnen ze de meest handige fiets pakken voor het moment als ze alleen op pad gaan. Bakfiets is even wennen, het stuurt wat gek en je bent wat minder wendbaar, maar zeker elektrisch aangedreven fietst het verder helemaal niet zwaar. Je moet de hond wel veilig kunnen zekeren in een bakfiets en ze moeten het wel maar accepteren. Denk dat het voordeel van een bakfiets wel is dat je meer contact hebt dan in een karretje erachter of ernaast.

Overigens ging de hond dan in de bakfiets en het kind in een zitje voorop op de andere fiets, omdat ze eigenlijk beide nog te jong waren om samen in de bak te hebben. Maar dat groeit snel zat om gewoon samen in de bak te kunnen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:24

Afbeelding
Mijn electrische bakfiets is echt mijn aller beste aankoop ooit geweest.

Ik heb de babboe e-curve en ik gebruik hem overal voor.

Er zitten dagelijks twee kinderen en een hond in. Gaat perfect. De hond vindt het heerlijk. Hij loopt ook vaak naast de fiets maar het is op sommige momenten heerlijk om hem ook in de bakfiets te kunnen doen. Bijvoorbeeld als ik de kinderen naar school breng. Dan laat ik de hond even in de bakfiets. Maar ook als we een flink stuk gaan fietsen is het fijn dat de hond niet de hele tijd naast de fiets hoeft te lopen.

Mijn bakfiets fietst overigens ook heerlijk zonder iets erin. Ik pak hem werkelijk overal voor.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:56

Bakfiets is echt ideaal!
Wij hebben geen elektrische, maar het fietst zo soepel dat we dat ook niet nodig vonden. :)

Wat betreft zo'n karretje voor achter de fiets, onze hond stopte niet meer met blaffen. Was geen succes.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 13:51

DiantaM schreef:
Mijn bakfiets fietst overigens ook heerlijk zonder iets erin. Ik pak hem werkelijk overal voor.

Hier ook ja. Hebben een goede (niet elektrische) fiets maar ik pak eigenlijk altijd de bakfiets, ook als ik even naar het dorp moet (5 min fietsen, maar ik haaaaat fietsen. Behalve met de elektrische bakfiets :Y) ).
Je moet alleen wel rekening houden dat zo’n fiets best veel ruimte inneemt, zoals iemand hierboven al noemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 10:55

Wat veel negatieve reacties over een karretje :D

Wij hebben een doggyride mini, en mijn hond vindt het juist helemaal fantastisch.
Ik rijd voor mijn bijbaantje met een bakfiets (wel een hele grote, maar wel een luxe elektrische urban arrow) en ik heb daar verschrikkelijk aan moeten wennen, vind het een groot lomp ding, je moet je bochten er ruim mee maken (en dan heb je altijd nog debielen die je in de bocht gaan inhalen }:0 ), je kan niet zomaar even omdraaien. En bij een beetje wind/storm is het ding onbruikbaar omdat het zoveel wind vangt.
Oh, en ondanks de trap ondersteuning vind ik het nog vrij zwaar trappen heuvel-op of met tegenwind, simpelweg door de grootte en het gewicht. En ik heb vaak dat als ik met google maps navigeer, dat ik hekjes tegenkomen waar hij niet tussen past en dan moet ik een km omrijden. Ik snap de populariteit eigenlijk niet helemaal :o

Nee, doe mij dan maar een karretje hoor :D . (veel!) goedkoper - hebben de onze zelfs gratis van marktplaats - . Hond vindt het superleuk. Minder zwaar en een stuk wendbaarder.
Het klopt wel dat sommige honden het echt niet willen en dan is een bakfiets natuurlijk ideaal. Maar ik zou het toch gewoon proberen met een goedkope tweedehands variant voordat je 2000 euro+ aan een bakfiets uitgeeft.

Citaat:
Wat ze absoluut niet fijn vindt, is dat we vóór haar zitten. Dus wanneer er eentje achter de kar fiets, gaat het prima. Wanneer ik alleen fiets gaat ook prima. Maar wanneer we naast elkaar fietsen, dan laat ze zich duidelijk horen.

Dit is wel ook het geval met onze hond! Ook onze grote hond kan niet aan de springer naast de fiets, want dan flipt onze kleintje ook. Dat is wel jammer want je neemt ze natuurlijk het liefst beide mee.