Gemeentelijke lasten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Gemeentelijke lasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:30

Purny, jij woont toch ook in Den haag? Glascontainers staan er sowieso in elke wijk, doodzonde omdat niet even weg te brengen.

Karuna, in kleine plaatsen met minder inwoners (meer buitengebied dan in een stad) zal de rioolheffing hoger kunnen zijn door grotere afstanden in de buizen en naar de gemalen, waardoor er meer onderhoud nodig is.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:33

Oei is het weer die tijd van het jaar := Toen we nog student waren hebben wij wel een aantal keer kwijtschelding aangevraagd en gekregen, dat is voor mensen die echt aan minimum inkomsten zitten wellicht nog een oplossing. Afgelopen keer in termijnen betaald en denk dit jaar ook weer.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:36

Betaal je de gemeentelijke belastingen per jaar vooruit? Of wat je over het afgelopen jaar betaald hebt? Ik heb toen ik in november in mijn appartement ging wonen namelijk wel iets van € 30 moeten betalen aan belastingen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 14:38

Ik betaal vooruit, behalve de legingen die worden achteraf per jaar betaald

Dat zou dan wel logisch zijn op zich. Veel buitengebied hier met best veel kleinere kernen. Wel zandgrond meest.

Maar mijn vorige woonplaats/gemeente was juist erg compact met niet veel buitengebied en die zat ook behoorlijk hoog in rioolkosten. Maar niet zo hoog als waar ik nu zit. En hoog in de hondenbelasting terwijl er niks voor gedaan werd. Maar dat was met hoosbuien een drama met vollopende straten. Hier ondanks de hoosbuien kan het riool het wel aan.

Maar het is langzaam aan wel voor veel mensen een knelpunt aan het worden. Je moet toch ergens wonen maar de lasten daarvoor die je gewoon niet kunt ontlopen worden hoger en hoger. Maar het valt ook op dat er overal in nederland steeds meer afval gedumpt wordt, groenafval in de bossen wordt neergesmeten. Wat aan opruim kosten ook niet gratis is,

Ik blijf van mening als afval een stuk goedkoper/gratis aangeboden zou kunnen worden er beter op een goede manier zou worden aangeboden

Ik ben blij dat ik een aardig goedkoop huis heb waardoor de woz nog meevalt.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:40

280,46 en 732,34

Eerste bedrag is voor rioolheffing etc andere bedrag voor de woz en afvalstoffenheffing.

Gemeente Horst aan de Maas
Wonen met z'n tweeën

Ik betaal in termijnen

Onze gemeente heeft niet eens een gemeentewerf waar je je grofvuil naar toe kunt brengen. Als ik een oud bankstel of koelkast kwijt moet, moet ik per item een afspraak maken, nou dat kan enkele weken duren en dan de dag van ophalen moet ik het voor 7u in de ochtend aan de weg zetten. En per ding betaal je nog apart wat je laat ophalen, dat was tot vorig jaar gratis.

Heb dan wel weer het 'geluk' dat er hier geen hondenbelasting wordt gerekend en dat ik m'n afvalbak zo vaak als ik wil aan de weg kan zetten, ik betaal niet per lediging.

Oud papier wordt door de fanfare opgehaald en de rest moet je wel sorteren zoals glas. Hebben een container voor pmd, en een containertje voor keukenafval. De rest is restafval en dan moet ik een rol zakken daarvoor kopen bij het café hier in het dorp, rol kost 17 euro, zitten 10 zakken op. Dus 1,70 per afvalzak komt er dan nog bovenop.
Laatst bijgewerkt door fjordjes op 16-02-22 14:48, in het totaal 2 keer bewerkt

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:41

Nee gemeentes verdienen hier niet op.

Sommige gemeentes betaal je veel en kun je bijvoorbeeld gratis naar de stort/milieustraat. Andere gemeentes berekenen minder, maar dan betaal je bijvoorbeeld per lediging van de container. Onder aan de streep moet het gewoon betaald worden.

Hier zijn ze vorig jaar begonnen met diftar, dan betaal je dus per lediging van de grijze container. AFgelopen jaar was dat 8 euro per leging. Volgens mij kon je dan 8x legen om aan het oude tarief te komen en daarna ga je dus extra betalen. Gft / plastic / papier wordt iedere 3 weken geleegd en daarvoor geen extra kosten. Ik blijf dat diftar echt een verschrikkelijk systeem vinden. Heb jaren op een WOZ afdeling van een gemeente gewerkt maar ondanks dat vind ik het nogsteeds een belachelijk systeem.
Laatst bijgewerkt door miccamaaike op 16-02-22 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:42

Ja, afvalinzameling en -verwerking is erg duur voor de gemeente, dat moet betaald worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 14:44

Mijn woz voor dit jaar is 142 euro. Daarom vind ik dat wel best :+

De gemeentelijke werf is hier helemaal peperduur. Het laagste bedrag is 15 euro als je wat groenafval wegbrengt. Ook als het maar bv 10 kilo is. Ze werken met een weegsysteem maar de minimumkosten zijn altijd 15 euro. De keer dat ik twee kapotte houten stoeltjes, een zak met te groot groenafval voor de kliko en twee oude dekens mocht ik 25 euro betalen voor het "grof huishoudelijk afval) mijn bus was na leging precies 8 kilo lichter dan bij komen aanrijden. -O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:45

prompter schreef:
Purny, jij woont toch ook in Den haag? Glascontainers staan er sowieso in elke wijk, doodzonde omdat niet even weg te brengen.

Karuna, in kleine plaatsen met minder inwoners (meer buitengebied dan in een stad) zal de rioolheffing hoger kunnen zijn door grotere afstanden in de buizen en naar de gemalen, waardoor er meer onderhoud nodig is.

Klopt, maar ik gebruik bijna geen glas. Hoogstens een paar potjes.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:53

Doe dan in ieder geval die potjes wegbrengen, die kunnen helemaal opnieuw gebruikt worden :)

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:54

karuna schreef:
Ik blijf van mening als afval een stuk goedkoper/gratis aangeboden zou kunnen worden er beter op een goede manier zou worden aangeboden

Oh ja daar zeg je wat. Grofvuil afspraak was gratis maar is hier ineens betaald gemaakt. Snap ik ergens wel want verwerken is ook allemaal niet gratis en voor niets gaat de zon op. Resultaat: iedereen flikkert grofvuil stiekem zonder afspraak aan de weg en het verdwijnt vanzelf wel een paar dagen later en dan is het alsnog gratis. Is echt zichtbaar veeeeeeel meer dan eerst, nu ligt er elke week wel wat. Ziet er zo verpauperd uit ook daardoor ondanks dat de hele wijk recent nog is opgeknapt.

Per leging betalen wij hier (godzijdank) nog niet, plastic zijn ze een jaar geleden oid gestopt met apart inzamelen (hadden we niet eens containers voor maar gewoon plastic zakken met plastic aan de weg, degene die dat in hemelsnaam bedacht heeft...) en mag hier weer bij restafval dus zou anders ook echt vreselijk veel restafval hebben om dik voor te betalen :+

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:55

purny schreef:
prompter schreef:

Klopt, maar ik gebruik bijna geen glas. Hoogstens een paar potjes.

Weet niet in welke wijk in Den Haag je woont, maar er zijn ook aparte bakken voor plastic/blik/drankkartons. Als je dat scheidt, dan is dat vaak al de helft van je restafval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:55

karuna schreef:
Dat zeg ik ook, het mag niet maar hoe kan er zoveel verschil zitten in de bedragen landelijk? Het reinigen zal neem ik aan gemiddeld hetzelfde moeten kosten. Waar worden dan de verschillen door veroorzaakt?

Nogmaals, verdiep je eens in overheidsfinancien..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:58

Heb vrijstelling aangevraagd zou niet weten waar ik de 190 euro vandaan moet halen. -O-

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:00

De tarieven in onze gemeente:

Voor restafvalcontainers
U betaalt in 2022 € 8,28 voor elke keer dat u de restafvalcontainer aan de weg zet.

Afvalstoffenheffing GFT Papier en PMD
1-persoonshuishoudens € 105,36
Meerpersoonshuishoudens € 130,44

Rioolheffing:
1-persoonshuishoudens € 209,16
Meerpersoonshuishoudens € 232,92

Grof huishoudelijk val kunnen we gratis wegbrengen.
Verbouwingsafval (puin en bouw- en sloopafval) betaal je wel voor.

OZB is vastgesteld op 0,1016%
Dus natuurlijk afhankelijk van je woningwaarde

Voor 2 personen zitten we dan al over de 450 euro per jaar en dan komt de OZB er nog bij, dus we zullen wel weer flink gaan betalen. Tsja de vervuiler betaalt.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:09

miccamaaike schreef:
De tarieven in onze gemeente:

Voor restafvalcontainers
U betaalt in 2022 € 8,28 voor elke keer dat u de restafvalcontainer aan de weg zet.

Afvalstoffenheffing GFT Papier en PMD
1-persoonshuishoudens € 105,36
Meerpersoonshuishoudens € 130,44

Rioolheffing:
1-persoonshuishoudens € 209,16
Meerpersoonshuishoudens € 232,92

Grof huishoudelijk val kunnen we gratis wegbrengen.
Verbouwingsafval (puin en bouw- en sloopafval) betaal je wel voor.

OZB is vastgesteld op 0,1016%
Dus natuurlijk afhankelijk van je woningwaarde

Voor 2 personen zitten we dan al over de 450 euro per jaar en dan komt de OZB er nog bij, dus we zullen wel weer flink gaan betalen. Tsja de vervuiler betaalt.

Jammer dat de bedragen voor de echt grote vervuilers in verhouding veel lager zijn. -O-

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:10

Zou je geen vrijstelling kunnen aanvragen Karuna?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:11

Ja t verschil tussen 1 persoon of een gezin met 3 kinderen is wel klein idd.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:17

miccamaaike schreef:
Ja t verschil tussen 1 persoon of een gezin met 3 kinderen is wel klein idd.

Dat ook, maar ik doelde meer op de bedragen die grote bedrijven betalen voor afvalverwerking. Ik heb nu niet de precieze cijfers bij de hand maar heb daar een keer bij het CBS of Rijksoverheid (pin me er niet op vast, een betrouwbare tabel in ieder geval) een figuur van gezien waar die bedragen in uitgezet waren.

Begin alleen nu te twijfelen of dat voor afvalverwerking was of voor gasprijzen.. :')

Maar goed, mijn cynische zelf gelooft dat het voor beide wel zal op gaan. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:23

Hier ook belachelijk duur. In mijn eentje kost water en gemeentelijke belastingen bij elkaar zo'n €600. Ik verwacht dat het daar zelfs overheen gaat.
En ik ben het grootste deel van 2021 niet eens thuis geweest :(

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:26

Gemeente Noordoostpolder:
Onze afvalstoffenheffing is € 233,80 per jaar.
Rioolheffing betalen we niet, want we hebben geen riool.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 16-02-22 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:33

Gemeente montferland hier

OZB-waarde:€230,00 (0,1397). Woz is 15.000 gestegen, valt mij nog mee als je kijkt voor hoeveel de huizen nu weg gaan.
Afvalstoffenheffing € 174,00
Rest afval is €8,- per keer. Deze zet ik 1 a 2 keer per jaar aan de weg.
Gft, pmd en papier gratis.

Rioolheffing €2,48 per m3. Ik heb vorig jaar 30 m3 verbruikt dus dat komt uit op €74,40. Wordt verrekend bij vitens

Voor komend jaar betaal ik €420

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:33

Blijf bij je gemeente aankloppen! Vaak zijn er allerlei regelingen en potjes maar kunnen de burgers de weg daarnaartoe niet vinden. En al zijn die potjes er niet, is het toch goed om te zorgen dat de gemeenteraad en de wethouders weten wat er spelen. Soms kunnen zaken ook individueel bekeken worden. Hoe meer mensen melden dat het echt niet meer te betalen is, hoe groter de druk om er iets aan te doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:55

karuna schreef:
Mijn woz voor dit jaar is 142 euro. Daarom vind ik dat wel best :+

De gemeentelijke werf is hier helemaal peperduur. Het laagste bedrag is 15 euro als je wat groenafval wegbrengt. Ook als het maar bv 10 kilo is. Ze werken met een weegsysteem maar de minimumkosten zijn altijd 15 euro. De keer dat ik twee kapotte houten stoeltjes, een zak met te groot groenafval voor de kliko en twee oude dekens mocht ik 25 euro betalen voor het "grof huishoudelijk afval) mijn bus was na leging precies 8 kilo lichter dan bij komen aanrijden. -O-

Waarom zou je groenafval wegbrengen voor zoveel geld? Als je veel groen hebt neem ik aan dat je een tuin hebt. Composteren is zo makkelijk.
Wij hebben overigens 2 GFT kliko’s en daar betalen we niks extra voor. Ook moeite waard om na te kijken.

Grijze kliko kost per leging 7€, maar als je goed scheidt en bewust koopt heb je geen restafval.

Hier de rekening nog niet gehad maar ben al bang := alles wordt zo verschrikkelijk duur.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:56

prompter schreef:

Ja, dit dus, vergelijk voor het gemak 1 persoon per 100 meter of 100 personen per 100 meter. Waterschapsbelasting en rioolheffing zijn in landelijke gemeentes vaak (fors) hoger dan in meer stedelijk gebied. Minder mensen om de kosten op te verhalen, dus hogere kosten pp.

Onze gemeentelijke kosten:
Ik heb mijn WOZ nog niet, maar ben mij vorig jaar al een halve hartverzakking geschrokken. Zal nu wel niet veel beter worden vrees ik.
De OZB voor eigenaar van woningen bedraagt 0,0965% van de OZB-waarde

Afval:
Vastrecht € 117,- per jaar
Restafval (grijs) € 0,18 per kilo, per lediging restafvalcontainer € 3,00*
GFT-afval (groen) gratis
Plastic, drankkartons en blik (PMD) gratis
*Zet je een kliko met 50 kg restafval aan de weg dan betaal je dus 3 + 50x0,18 = 3 + 9 = €12.

Er zijn centraal in het dorp containers voor glas en kleding/vodden en 1x per maand containers voor oud papier.

Rioolheffing (0-350 m3): € 165,87

Waterschap.
Ons Waterschap scoort gewoonlijk hoog op de lijst van duurste waterschappen.
Watersysteemheffing
-Per huishouden € 76,91

Zuiveringsheffing
-U woont alleen ​€ 74,00
-U woont met twee of meer personen € 222,00