Duurzame kleding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 15:38

Earth schreef:
Ik zat net nog even te kijken maar mijn zogenaamde duurzame broek van de Zara is geproduceerd in Turkije. Verder stond er niks bijzonders in het label. Maar ik heb daar al een beter gevoel bij dan een land als Bangladesh :P

Als die broek van katoen is, dan is die katoen waarschijnlijk uit China afkomstig.

tamary

Re: Duurzame kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 15:58

Tja, alleen als jij die versleten broek in de kleding bak gooit is de kans groot dat die ergens op een vuilstort oid beland. Dan kan het milieu daar alsnog beter met dat katoen en chemische verf mengsel overweg dan met polyester en aanverwanten (microplastics). En al met al is dat ook helaas een belangrijke afweging om te maken qua wat je koopt : "is dit biologisch afbreekbaar of niet schadelijk (glas bv) als het in het milieu terecht komt/verbrand wordt?" Goede gesloten recycling kringlopen zijn er weinig en daarbij vreten ze energie waar ze er wel zijn. Kans dat jouw kleding stuk inderdaad hergebruikt wordt is nihil, fatsoenlijk en veilig verbrand idem. Recycling, net als zoveel "groene" dingen is een inkomstenbron en gezien de realiteit levert die enkel geld op als er ergens iets gerommeld wordt, er flinke subsidies aan hangen, de beurs die bedrijven ziet zitten en de aandelenprijs opjaagd.

streep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 16:27

Duurzaam is tegenwoordig een containerbegrip geworden waar zeker niet duurzame shops een groen imago proberen te kopen. Ik denk dat je voor jezelf eerst goed moet nadenken wat betekent duurzaamheid voor jou in kleding. Ik ben zelf al meer dan 15 jaar eigenaar van watMooi een duurzame kledingshop en ik zie dat onze klanten allemaal anders tegenaan kijken en dat is niet erg. De een vindt het belangrijk dat arbeiders een goed en leefbaarloof hebben (fairtarde of max havelaar), andere kijken weer naar het dierenwelzijn zoals vegan kleding, andere kijken naar de grondstoffen, andere weer naar kleding die een paar jaar mee gaat en die ze makkelijk kunnen combineren met wat er al in hun kledingkast hangt. Andere willen alleen maar kleding die gemaakt is van 100% biologisch katoen of bamboe. Als ik kleding inkoop moet het aan verschillende pijlers voldoen: goed voor de wereld, goed voor de mensen die het maken, goed voor de dieren. En dan is het nog erg lastig voor een consument want er zijn fabrieken in China die het beter voor elkaar hebben dan bijvoorbeeld in Turkije qua loon, uren werken, veiligheid, scholing, kinderopvang etc. Maar vanuit China wordt zeker voor Zalando alles ingevlogen. Onze labels doen alles over zee wat langer duurt maar minder belastend is voor het milieu.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 16:55

Earth schreef:
Ik zat net nog even te kijken maar mijn zogenaamde duurzame broek van de Zara is geproduceerd in Turkije. Verder stond er niks bijzonders in het label. Maar ik heb daar al een beter gevoel bij dan een land als Bangladesh :P

Je kan ook bij de aanschaf kijken of de kleding bijv. Een OEKO-TEX kenmerk heeft. De standaard richt zich op het beperken van het gebruik van schadelijke stoffen in relatie tot de gezondheid van de eindgebruiker. De richtlijnen voor het gebruik van schadelijke stoffen hebben ook raakvlakken met de ecologische dimensie van duurzaamheid. Dus niet zaligmakend, maar wel al een stap in de goede richting.

De kleding kan dan prima in ver-weg-is-stan gemaakt worden, als het maar voldoen aan een aantal richtlijnen.

En probeer geen kleding te kopen die is gemaakt van verschillende materialen. Dit is namelijk bijna niet te recyclen.

Op https://www.whensarasmiles.nl/ staat veel informatie over duurzame merken.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 17:01

En het meest duurzame is, niet kopen.
En anders koop alleen wat je echt nodig hebt
Koop 2e hands, ruil, leen of huur
Koop alleen wat echt bij je past en volg dus niet alle trends.
En zorg dat je je kleding in je kast draagt.

Met 8 kledingstukken kun je al meer dan 25 combinaties maken, dus je hoeft niet veel te hebben, om er ieder dag anders uit te zien.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 19:31

Dat gezegd hebbende over kleding. Wat zijn nu echt merken of webshops waar je wel duurzaam betaalbare kleding kunt vinden?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:01

streep schreef:
Duurzaam is tegenwoordig een containerbegrip geworden waar zeker niet duurzame shops een groen imago proberen te kopen. Ik denk dat je voor jezelf eerst goed moet nadenken wat betekent duurzaamheid voor jou in kleding. Ik ben zelf al meer dan 15 jaar eigenaar van watMooi een duurzame kledingshop en ik zie dat onze klanten allemaal anders tegenaan kijken en dat is niet erg. De een vindt het belangrijk dat arbeiders een goed en leefbaarloof hebben (fairtarde of max havelaar), andere kijken weer naar het dierenwelzijn zoals vegan kleding, andere kijken naar de grondstoffen, andere weer naar kleding die een paar jaar mee gaat en die ze makkelijk kunnen combineren met wat er al in hun kledingkast hangt. Andere willen alleen maar kleding die gemaakt is van 100% biologisch katoen of bamboe. Als ik kleding inkoop moet het aan verschillende pijlers voldoen: goed voor de wereld, goed voor de mensen die het maken, goed voor de dieren. En dan is het nog erg lastig voor een consument want er zijn fabrieken in China die het beter voor elkaar hebben dan bijvoorbeeld in Turkije qua loon, uren werken, veiligheid, scholing, kinderopvang etc. Maar vanuit China wordt zeker voor Zalando alles ingevlogen. Onze labels doen alles over zee wat langer duurt maar minder belastend is voor het milieu.

Nou, wat mooi.nl bijvoorbeeld. Wat leuk dat de eigenaar ook een bokker is. Ik heb met enige regelmaat iets bij je gekocht :)

Eerder in een ander topic heb ik een verzameling webshops op een rijtje gezet, zal die zo even opsnorren.

Dit topic: Kaka @ [HTT] Duurzame kleding; tips?!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:05

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:46

Earth schreef:
Dat gezegd hebbende over kleding. Wat zijn nu echt merken of webshops waar je wel duurzaam betaalbare kleding kunt vinden?

GOAT (favoriet boven alles)
Kuyichi
Juffrouw Jansen (maar waardeloze collectie dit jaar)

En echt duurzaam en echt betaalbaar is vintage natuurlijk. Nieuw gaat vaak niet samen met betaalbaar omdat er een eerlijke prijs is betaald voor het kledingstuk.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:47

Ik vind dit zo’n haast onmogelijk lastige zoektocht.

Veel duurzame merken vind ik eerlijk gezegd ‘mwoah’, gewoon nét niet terwijl ik niet eens zo’n uitgesproken kledingsmaak heb. Ik houd van basic en een beetje klassiek. (Colbert op spijkerbroek, kokerrok met pumps bijvoorbeeld)

Tweedehands kan ik nooit zo goed slagen.

Meestal komt het er op neer dat ik niet per se duurzaam, maar wel tijdloos en van goede kwaliteit koop zodat het jaren mee kan. Dat is altijd nog beter dan fast fashion, maar ik ben me ervan bewust dat het nog beter kan.

Maar ik zou graag een enigszins betaalbaar kledingmerk vinden wat ik echt mooi vind.

streep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 20:51

@kaka wat leuk om te lezen. Als je ooit weer eens wat bij watMooi bestelt zet het er ff bij dat je mij kent van Bokt.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 21:05

Hele fijne site idd!

Kan je niet ook voor de paardensport duurzame producten opzetten? Want als we het over fast fashion hebben.... als klein kind was ik dol op een vakantie-uitje naar de ruitersportzaak, maar nu schreeuwt alles mij daar zo tegemoet...

Het merk Equirex... was er ooit, maar bestaat volgens mij niet meer. Stonden toen ook bij Paard en Lifestyle / Dressage Pro.

Mudjeans zijn ook fijn. Goede kwaliteit.
Laatst bijgewerkt door parnassia op 14-02-22 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 21:17

Het stomme van dit topic is, dat ik nu overal niet-duurzame producten zie. :') Dus niet alleen kleding. Erg lastig, krijg bijna een schuldgevoel om nog iets te kopen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 21:37

Heb ik ook.
Ik heb al moeite als m’n kind als traktatie weer eens zo’n stom aliexpress ding heeft gekregen. Ik krijg steeds meer moeite met hoe verschrikkelijk we als mensen voor onze planeet en voor onze medebewoners zorgen -O-

Ik probeer alleen echt noodzakelijke dingen nieuw te kopen en koop zoveel mogelijk tweedehands.
Vinted vind ik ideaal voor kleding, heb nu best veel leuke items op vinted gekocht. En ook veel verkocht.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 21:57

Earth schreef:

Op https://www.whensarasmiles.nl/ staat een overzicht.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 22:09

Op https://www.projectcece.nl/ is een soort verzameling van duurzame kleding uit webshops. Tally-Ho verkoopt ook deels duurzame merken ontdekte ik laatst, misschien is er een winkel in je buurt?

Ik heb ook 'n paar dingen van Honest Basics, ook fijn spul en niet duur. Wel klein assortiment.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 11:10

Ik probeer zo min mogelijk plastic te kopen omdat microplastic toch wel een groot probleem is voor het milieu.
Zijn meer mensen hiermee bezig? Ik vind het nog best lastig, er is wel veel katoen te vinden maar vaak in combinatie met elastaan, maar dat is ook plastic toch?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:56

Is niet zo heel ingewikkeld, toch? 100% linnen, katoen, hennep, wol, zijde of leer. Tencel, Viscose of bamboe kunnen ook nog. Of een mix van deze materialen. Keuze genoeg.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:32

Ik heb er weinig moeite mee eigenlijk. Zelfs winkels als c&a verkopen nu voornamelijk (bio)katoen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:34

Vooral zwemkleding is volgens mij niet te doen, of hebben jullie die ook plasticvrij?
En sportkleding?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:58

verootjoo schreef:
Vooral zwemkleding is volgens mij niet te doen, of hebben jullie die ook plasticvrij?
En sportkleding?

Sportkleding is niet zo'n probleem. Ik heb veel van Icebreaker, merinowol dus. Zwemkleding is lastiger. Ik heb wel een bikini van Isole & Vulcani, 96% katoen, en die blijft verrassend goed zitten, ook met surfen en zwemmen. En ik hou wel van die retro look. Droogt alleen langzaam. Maar ik ken geen andere merken die katoenen zwemkleding aanbieden.

Plan B is dan econyl. Draag je tenminste nog iets gerecycleds.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:23

JudithGigi schreef:
Ik heb er weinig moeite mee eigenlijk. Zelfs winkels als c&a verkopen nu voornamelijk (bio)katoen.

Heb je daar misschien een linkje van?
Ik zie veel gemixte stoffen. Ik zoek coltruitjes, t-shirts, lange en korte mouwen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:45

Voor simpele shirts zou je kunnen kijken bij organic basics (hebben nu net onderhoud aan hun website, uiteraard :'))
Als je een ruimer budget hebt een awear ook wel een aanrader.

Ik snap nu wel wat je bedoeld met die 5% elastaan, durf niet te zeggen waarom dat is inderdaad

Het alles duurzaamst is uiteraard tweedehands kopen trouwens :D

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:45

Vinted en Marktplaats gebruik ik vooral veel voor mijn kleding. Zo nu en dan de kringloop. Alles wat al gemaakt is en door anderen afgeschreven, is in principe winst als het nog een nieuw doel krijgt.

Als ik wat nieuws in de winkel haal, probeer ik winkels zoals de Zara, Primark oid te mijden :)
Maar moet zeggen dat ik het heel lastig vind welke winkels echt duurzaam zijn met het oog op Greenwashing etc. Sommige winkels hebben een prachtige clausule online staan, maar blijken dan toch een heel stuk minder groen dan gedacht. Ontzettend jammer en daardoor alleen maar ingewikkelder.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:51

JudithGigi schreef:
Ik snap nu wel wat je bedoeld met die 5% elastaan, durf niet te zeggen waarom dat is inderdaad

Elasthaan is vermoedelijk het naaigaren, want katoenen garen is veel kwetsbaarder en bewerkelijker om mee te naaien. Dus ook al is je stof 100% natuurlijk, dan is het alsnog met elasthaan/polyester in elkaar gezet :j