Wanneer je verjaardag er aan komt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 21:06

balance schreef:
Zo te lezen is op dit moment assertiviteit nog niet echt een sterk punt voor je :(:). Geeft niet, komt vanzelf. Om geen strijd te hoeven aangaan zou ik inderdaad ook iets buitenshuis kiezen waar een tijdslot op zit. Vraag die activiteit als kado, eventueel kun je er een andere afspraak voor jezelf achteraan plannen. Of niet, misschien wordt het nog onverwacht gezellig.
Zo niet kun je in elk geval weg van de lokatie en lekker naar huis ;).

Eens. Als het je in deze fase van je leven nog niet lukt om assertief te zijn dan leid je het een beetje in goede banen. Kopje koffie met een gebakje en dan weer door.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 21:23

Toevallig ben ik morgen jarig, en behalve mijn vriend, ouders en zus is er niemand welkom. En dat heb ik ook tegen familieleden gezegd, ik heb geen zin in die poespas met mensen waar ik niks mee heb :P Met mijn vriend, ouders en zus vind ik het enorm gezellig, maar verder hoef ik er niemand bij te hebben.

Cadeautjes hoef ik ook niet, want ik heb oprecht niks nodig. Iedereen had daar wat moeite mee eerst (schuldgevoel en zo), maar ze weten dat ik blijer word van niks dan van iets wat ik niet nodig heb :D

Ik zou gewoon, hoe lastig ook, duidelijk zeggen dat je het niet viert. Jouw verjaardag, jouw huis, dus jij bepaalt hoe, wat en wie :)

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 21:36

Ik vier mijn verjaardag al jaren niet. Ik neem altijd een dag vrij en doe precies waar ik op dat moment zin in heb. Mijn dag. Heerlijk :D

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 11:32

Daenerys schreef:
Ik vier mijn verjaardag al jaren niet. Ik neem altijd een dag vrij en doe precies waar ik op dat moment zin in heb. Mijn dag. Heerlijk :D

Dit. Precies dit.
Het is jouw dag en je mag écht doen waar jij zin in hebt. Of dat nou een feestje geven betekent, of een dag alleen in bed met een boek. Volwassen mensen die je liefhebben zullen dat alleen maar supporten. Onvolwassen mensen die hun eigen belangen vóór die van jou stellen, mogen in hun eigen hoekje gaan zitten mokken.

Alvast van harte gefeliciteerd, ik hoop dat je een leuke dag hebt :*

rhett99

Re: Wanneer je verjaardag er aan komt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 11:41

Hoi allemaal,
Zoals meerdere al gezegt hebben is het nee zeggen makkelijker gezegt dan gedaan. Ik heb vaak niet de moed om dat te doen, ook gewoon in het dagelijks leven. Ik ga nu op werk wel vragen of ik iig die koopavond kan werken. En ga daarnaast denk ik met beide ergens iets drinken of bij hun langs. Vond dat wel een goed idee van jullie.
Enja kwa cadeautjes blijft het lastig. Maar moet ik denk ik niet te moeilijk denken.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 11:46

Qua kado kun je ook iets eet/drinkbaarheid vragen. Iets wat je bijvoorbeeld niet snel voor jezelf koopt, lekker kaasje, wijn of chocoladetruffels bijvoorbeeld. Heb je geen troep erbij, maar wel iets wat leuk is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 11:47

Heb ik er misschien overheen gelezen? Heb je ook al eens echt gezegd dat je stopt met je verjaardag vieren, TS?
Zelf heb ik heueueueueul lang geleden tegen iedereen op mijn 21e verjaardag gezegd dat het mijn laatste verjaardag zou zijn en daar moest men het maar mee doen. We zijn op die dag met z'n allen wezen bowlen (iedereen mocht een bijdrage leveren als zijnde 'verjaardagscadeau'), want ik wilde het ook niet thuis vieren. Zo geen zin in! :D Op mijn schoonouders na werd het door iedereen geaccepteerd. Poot stijf gehouden en inmiddels respecteert echt iedereen mijn wens. Voor mij is het een dag als alle andere dagen, net als de 'feestdagen' dat voor mij zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 11:48

Ik word dit jaar 40 en heb ook geen zin mijn verjaardag te vieren. Mijn ouders zie ik toch wel op andere momenten, dat hoeft niet per sé die dag. Dus ik ga samen met mijn man een daagje weg.
Gewoon gezellig samen, geen visite, geen rare fratsen vanwege de leeftijd.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 11:49

rhett99 schreef:
Hoi allemaal,
Zoals meerdere al gezegt hebben is het nee zeggen makkelijker gezegt dan gedaan. Ik heb vaak niet de moed om dat te doen, ook gewoon in het dagelijks leven. Ik ga nu op werk wel vragen of ik iig die koopavond kan werken. En ga daarnaast denk ik met beide ergens iets drinken of bij hun langs. Vond dat wel een goed idee van jullie.
Enja kwa cadeautjes blijft het lastig. Maar moet ik denk ik niet te moeilijk denken.

Zie nu dat je er zelf moeite mee hebt. Misschien zou je kunnen zeggen dat je het moeilijk vindt, maar dat het je toch van het hart moet en dat je dan zegt dat je je verjaardag niet meer wilt vieren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:56

Hier vieren we ook al jaren geen verjaardagen, alleen ouders komen even op de koffie. We hebben ook jarenlang de vakanties zo gepland dat we op vakantie waren, in september met mijn verjaardag de zomervakantie, in februari met mijn man zijn verjaardag op wintersport. Konden ze er mooi aan wennen. :))
Mijn man is dus binnenkort jarig, en mijn ouders vroegen al wanneer ze op de koffie konden komen. Antwoord was niet, mijn man heeft avonddienst en ik heb wel vrij, maar dat is mijn huishouddag en cursus dag, en ben zelf de hele ochtend niet beschikbaar. Schoonouders wilden ook langs komen en dat is dan direct 2 dagen (wonen 280 km verderop) en ook nee verkocht, die dag wordt onze 10 van de 11 dagen werkmarathon geëindigd en dan zijn we gaar (daarom zijn de huishoudelijke klussen ook hard nodig). Waren ze niet blij mee, maar verjaardagen zijn ons feestje en ze hebben te respecteren hoe wij het willen vieren of juist niet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 07:58

Op vakantie gaan is geen optie?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 08:04

Het is hun mening maar het is jouw leven. Waarom zouden hun het zo moeten vieren als het jouw verjaardag is en je wil het niet? Heb je weleens echt besproken dat je er tegenop ziet? Misschien gaan ze het dan inzien want ik neem aan dat ze echt willen komen omdat ze toch denken dat ze jou er een plezier meedoen

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 08:43

Ik heb afgelopen jaar gezegd dat ik op vakantie was *D

In het verleden heb ik wel eens als verjaardagscadeau gevraagd om mijn verjaardag niet te vieren als cadeau, maar dan zou ik wel even langs komen voor de koffie om er van af te zijn. Toen zat de hele familie er ineens. Ik was not amused om het zacht uit te drukken. -O-

Assertiviteit is helaas niet altijd genoeg om er onderuit te komen.