Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

pmarena schreef:"ten genoegen van de gemeente"
Kan me voorstellen dat je het vreselijk betuttelend vindt dat je je eigen tuin niet helemaal naar wens mag inrichten, maar ik vind het wel een goede regel eigenlijk om te voorkomen dat er allemaal alleen maar van die klinische schuttinkjes rondom tuinen komen, waar insecten en vogeltjes weinig aan hebben.
Ik denk dat het niet mee zal vallen om er iets afschermends voor te plaatsen dat je op dezelfde palen laat steunen, als je 15 cm vanaf het gaas vrij moet houden voor de beplanting? Hoe streng zouden ze daar in zijn, dat je echt een volledig vrije strook van 15 cm moet aanhouden vanaf het gaas, of zou er wel hier en daar een paal ofzo in die 15 cm strook mogen...?
Wil je echt geen enkel plukje klimop in je tuin zien of gaat het er vooral om dat je de onderkant af wilt dichten voor huisdieren? En / of dat je direct van de inkijk af wilt en niet wilt wachten tot het dichtgegroeid is?
Wat stukken groen in / om je tuin is toch wel een pré lijkt me? Kan je dan niet kijken voor een half hoog sierhekje of haagje op 15 cm afstand?

.
DuoPenotti schreef:Wat denk ik een nadeel is van zoiets plaatsen dat je dat nooit compleet strak er tegen krijgt.
Tussen het gaas en dat gaat onkruid groeien.
En omdat weg te krijgen kun je alleen via de buitenkant met je vingers door het gaas peuteren om het weg te krijgen. Of denk ik nu moeilijk?
zonnebloem18 schreef:Zoals ik het lees heb je de keus tussen een haag of een gaasafscheiding die groen beplant wordt en dat hoeft dan niet perse met klimop te zijn. De eis is dus dat het een groene afscheiding wordt, maar niet verplicht gaas met klimop.
De klimhortensia is ook wel heel mooi vind ik persoonlijk.
. Haag is op een ander stuk (voortuin voor ons, bij de buren op de hoek aan de zijkant van hun tuin)IMANDRA schreef:DuoPenotti schreef:Wat denk ik een nadeel is van zoiets plaatsen dat je dat nooit compleet strak er tegen krijgt.
Tussen het gaas en dat gaat onkruid groeien.
En omdat weg te krijgen kun je alleen via de buitenkant met je vingers door het gaas peuteren om het weg te krijgen. Of denk ik nu moeilijk?
Misschien als ik van dat worteldoek tussen hekwerk en dit soort latjes doe?
En dan aan de buitenkant gewoon klimop direct tegen het hekwerk?
Geen idee hoor, heb de ballen verstand van tuinen enzo
IMANDRA schreef:Citaat:
[*]4. Gaashekwerk dient te worden beplant met hedera. Voor gaashekwerk dient een breedte van 15 cm van af en langs de perceelsgrens op het perceel van koper te worden gereserveerd, waarbij een ruimtereservering van 15 cm op het perceel van koper moet worden gereserveerd ten behoeve van de klimop. De klimop dient op 7,5 cm afstand uit de erfgrens op het perceel van koper te worden geplant.[/list]
karuna schreef:Wat betreft het duurzame van wilg/bamboe schutting. Je hebt ze ook in kunststof optie. In meerdere kleuren. Ik wilde deze buiten gebruiken maar uiteindelijk is hij binnen beland. Niet zo duur en zeker met gaasschutting simpel te monteren.
Ik heb deze alleen dan ergens anders gekocht.
https://www.intergard.eu/tuinscherm-pvc ... ing-bamboe
https://www.hornbach.nl/shop/CATRAL-Rol ... tikel.html

axel_1997 schreef:waarom ben je bang voor giftige planten? kardinaalsmuts is ook redelijk stug van blad dus de meeste huisdieren zullen geen interesse hebben. Al zou een konijn nog wel eens een hap kunnen nemen.
. Zekere voor het onzekere enzo.
. Schutting is kunststof! IMANDRA schreef:@pmarena: nee klimop zit aan de buitenkant. Gaashekwerk staat 15cm van de erfgrens, klimplant moet 7,5cm van de erfgrens. Dat zegt de gemeente in de mail in ieder geval. En zo is het in de rest van de al gebouwde nieuwbouwwijk ook (zelfde project maar eerdere fase)