(Verder) studeren of werken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 11:12

Biks2 schreef:
En mijn positie voelt niet zo sterk. Administratie is toch een sector waar veel geautomatiseerd wordt?

In principe: ja.

Maar iemand moet die computers aansturen.
Dus als je een baan neemt en je ontwikkelt in computerij valt dat toekomst bestendig erg mee.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 11:17

Biks2 schreef:
@ achterom, ik heb al een half jaar naar behoren gepresteerd in een mbo 3/4 functie. Daarnaast is een havo diploma met een HBO propedeuse echt wel meer dan niets. Je doet het nu heel negatief voor maar ik ben niet voor m'n lol gestopt met mijn opleiding.

Ik geloof je onmiddellijk dat je een goede reden hebt. Het punt is alleen dat jouw cv op z'n zachtst gezegd weinig aantrekkelijk is, dat je een goede reden hebt zien mensen niet op je cv. Ik probeer je alleen een spiegel voor te houden (een behoorlijk botte manier, dat klopt).
Overigens: dat je in een mbo functie "al" een half jaar naar behoren gepresteerd hebt, zoals je dat nu schrijft, is ook weinig zeggend. Wat is naar behoren (persoonlijk zou dat mijn eer echt te na zijn, zeker als je zelf vindt dat je meer kunt, maar goed)? Hoe is daar naar gekeken?
Nogmaals: pak de kans die zich voordoet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 13:46

Je geeft aan dat je in je werk wilt doorgroeien, maar weet nog niet precies waarin (mogelijk bedrijfskunde?) Ik denk dat je dit eerst verder moet onderzoeken. Als je wilt doorgroeien moet je je ontwikkelen in bepaalde gebieden, maar zolang je niet weet welke gebieden dat zijn is het ook lastig een werkgever te overtuigen om in jou te investeren.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 16:42

Achterom schreef:
Biks2 schreef:
@ achterom, ik heb al een half jaar naar behoren gepresteerd in een mbo 3/4 functie. Daarnaast is een havo diploma met een HBO propedeuse echt wel meer dan niets. Je doet het nu heel negatief voor maar ik ben niet voor m'n lol gestopt met mijn opleiding.

Ik geloof je onmiddellijk dat je een goede reden hebt. Het punt is alleen dat jouw cv op z'n zachtst gezegd weinig aantrekkelijk is, dat je een goede reden hebt zien mensen niet op je cv. Ik probeer je alleen een spiegel voor te houden (een behoorlijk botte manier, dat klopt).
Overigens: dat je in een mbo functie "al" een half jaar naar behoren gepresteerd hebt, zoals je dat nu schrijft, is ook weinig zeggend. Wat is naar behoren (persoonlijk zou dat mijn eer echt te na zijn, zeker als je zelf vindt dat je meer kunt, maar goed)? Hoe is daar naar gekeken?
Nogmaals: pak de kans die zich voordoet.

Ik kan me eigenlijk wel bij jou aansluiten. Een Havo diploma en een HBO-propedeuse zegt wel wat, maar niet veel. Die propedeuse kan je redden in een gesprek, maar verder doet het niet veel in de arbeidsmarkt. Het enige wat je dan echt kan aantonen is dat je volgens cito een Havo niveau hebt. Werkgevers zien dan liever een goede MBO'er, dan een middelmatige HBO'er. Want op een MBO word je opgeleid om het werkend leven in te gaan, op het HBO een heel stuk minder. En ik kan het weten, want ik heb ze allebei gedaan. Het idee dat het MBO voor jou een cursus zou zijn toont voor mij aan dat je geen goed beeld hebt van wat een MBO je daadwerkelijk kan bieden. Want 1 ding is wel; als jij gaat solliciteren en de andere kandidate is een MBO'er met aantoonbare werkervaring én een goed diploma, dan ben jij niet de gedoodverfde kandidaat.

Denk dat verder kijken dan je neus lang is en openstaan voor dingen die je van tevoren niet zou overwegen geen stom idee is.

Janneke2

Re: (Verder) studeren of werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:45

... en natuurlijk weet je pas of een studie echt bij je past als je er op zit - maar juist op bokt kun je veel vragen.

Zo volgde mijn neef ooit een studie waar het zo was dat er in het derde jaar alleen maar een paar tentamens gepland stonden: zelfdiscipline was dus vereist.
Dezelfde opleiding in een andere stad deed juist heel veel met werken in groepjes en overleggen. 'Veel gezelliger', en je hebt er een ander soort discipline voor nodig.
Enz.

Biks2

Re: (Verder) studeren of werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 15:27

@ Achterom, ik wilde alleen zeggen dat ik ook wat praktijkervaring heb opgedaan. Wat ik bedoel met naar behoren is dat ik daar gewoon goed mijn best deed en ik ook een positieve referentie heb gekregen := En nee, een half jaar is niet lang maar het was dan ook een tijdelijke opdracht..

@ Janneke2, goede tip om nog eens naar te kijken!