De eeuwige twijfelaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 15:43

IT heb ik ooit een bijbaan in gehad, en eerlijk. Het was leuk voor even, maar niet echt mijn ding.

Ik merk dat ik het lastig vind om te bedenken wat ik echt leuk vind en echt wil en waar ik goed in ben.

Soepblik

Re: De eeuwige twijfelaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 15:44

Was er iets wat je vroeger altijd deed of als hobby had of iets wat je zei, wat je naarmate je ouder bent geworden uit het oog bent verloren?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 15:50

En naar wat voor dingen kijken om te zeggen of iets leuk vindt? Iets leuk vinden gaat bijvoorbeeld verder dan de vakken die op het middelbaar hebt gehad of je hobby's. Je kan het bijvoorbeeld ook leuk vinden om leiding te geven, je hersenen te laten kraken over een vraagstuk of puzzel, je kunt het leuk vinden om creatief bezig te zijn, met getallen bezig te zijn, in de buitenlucht bezig zijn, veel op de weg zijn etc.

Een eerste onderscheid is bijvoorbeeld, wil je met je hoofd werken of met je handen? (Of ergens daar tussen in natuurlijk)

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 16:04

Het lastige is eigenlijk dat ik nooit echt hobby's heb gehad dan paardrijden.
Ja ik heb wel eens basketbal gespeeld, maar dat vind ik niet super leuk meer.

Geschiedenis vind ik bijvoorbeeld wel heel interessant, maar wil ik daar iets mee? Nee niet perse eigenlijk.

Nou moet ik ook toegeven dat de afgelopen paar jaar voor mij uit werken -> paard -> huis bestond. Ik onderneem eigenlijk vrij weinig.

Ik vind auto's ook wel interessant, maar heb daar weinig verstand van. Ik durf daarbij ook niet de stap te zetten om daar iets mee te doen. Geen idee of me dat ook überhaupt zou trekken. Ik weet zelf net hoe ik de olie moet bijvullen zegmaar _O-

Eigenlijk moet ik eens gaan bedenken wat ik leuk zou vinden, bij beroepen mee kan gaan lopen, of misschien eens kijken naar iemand die bekend is met de chronische twijfelaar :')

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:07

Wat vind je interessant aan auto's?

En je hebt in eerste instantie wel gekozen voor mediavormgever. Waar kwam die interesse vandaan? En welke van die vakken vond je wel interessant?

Ik gooi er gewoon wat vragen om je hopelijk een beetje meer aan het denken te zetten :)

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:08

Het hoeven ook niet per see hobbies te zijn. :) Ik heb vroeger altijd gezegd "ik wil later graag iets doen waar ik veel mensen mee aanspreek". Nooit meer aan gedacht, tot de puzzelstukjes tijdens mijn toelatingsgesprek voor de opleiding Advertising op zijn plek vielen.
Laatst bijgewerkt door Soepblik op 01-02-22 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:10

Neem daar eens de tijd voor om het uit te zoeken, want ik denk dat als je kan benoemen wat je niet wil je ook ergens wel weet wat je wel wil.

Hoe zouden anderen jou omschrijven? Welke eigenschappen? En inderdaad zoals Soepblik zegt, hoe was dat vroeger? Want vaak zitten daar ook al kwaliteiten in.

Door het vanuit jezelf te benaderen leg je er ook minder druk op, als je nu weer iets kiest wil je graag weer dat dat lukt maar eigenlijk maak je de keus niet vanuit jezelf (anders zou je niet twijfelen).

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:24

Heb alleen de OP doorgelezen. Maar je verhaal lijkt wel een beetje op die van mij. Ik ben nu 24 en heb altijd al moeite gehad met studeren, ik vind heel veel dingen wel leuk, mijn interesses liggen ver verspreid, maar heb niet een ding waarvan ik denk, dat is het, heb ook niet de concentratie voor een ding langere tijd. Ben begonnen op het vwo, uiteindelijk vmbo afgerond met 2 vingers in mijn neus, daarna in 1,5 jaar een mbo4 gehaald en gestopt met studeren.
Ik ben nu naast mijn werk (heb 2 banen in compleet verschillende sectoren ook voor de variatie) begonnen met losse cursus trajecten van de open universiteit. Het is wel op universitair niveau, dus best pittig, maar het feit dat ik zelf tot op bepaalde hoogte kan kiezen wanneer ik welke cursus doe en van welk onderwerp, en ook financieel gezien alleen maar per cursus betaal, waardoor er niet zo'n grote druk achter staat, dat vind ik echt heel prettig.
Ik heb nu 2 cursussen milieuwetenschappen gedaan, 1 cursus scheikunde om er achter te komen dat dat absoluut niet mijn ding is haha, en wil binnenkort beginnen met een cursus sociale psychologie. Binnen deze universiteit kan je dus ook door losse cursussen te doen kijken waar je interesse of misschien wel vaardigheden liggen, bevalt de cursus niet, dan probeer je wat anders. Zo hoef je je niet direct in te schrijven voor een heel studie jaar met bijkomende kosten en deadlines om er na een jaar achter te komen dat je het niet af gaat maken.
Einde van de dag heb je met cursussen in verschillende richtingen geen diploma, tenzij je alle cursussen van een studierichting afrond, dan kan je wel gewoon een erkend bachelor halen. Maar elke cursus is natuurlijk wel mooi meegenomen op je CV en zegt iets over je motivatie om te blijven leren en kennisniveau. En wie weet vind je wel iets zo interessant dat je de aansluitende cursussen ook volgt en na x aantal jaar (eigen tempo) een bachelor haalt :j

Veder inderdaad kijken naar wat je aantrekt in je werk. Zo ben ik er in mijn werk achter gekomen dat ik liever iets "achter de schermen" doe, dan aan de voorkant. Praatje met collega's ed is leuk, maar bijvoorbeeld in de sales werken en veel klant contact moeten hebben, of überhaupt met klanten moeten werken is niet mijn ding. Laat mij maar gewoon mijn eigen dingetje doen op mezelf, daar word ik veel blijer van :) Als je dat weet kan je ook gerichter zoeken naar opleidingen die deze mogelijkheden bieden

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 16:26

Ik heb destijds gekozen voor mediavormgeving omdat ik het me leuk leek om richting game te gaan, maar ook wat creatiever te zijn en photoshop te kunnen.

Het vak wat ik daar erg leuk vond was webdesign. Blijft nog steeds wel interessant, maar dan moet ik het wel echt weer vanaf het begin oppakken, want ik heb die opleiding 7/8 jaar geleden gedaan _O-

Wat ik interessant vind aan auto's, een beetje hoe het werkt. Ik had wel gewild dat ik als kind zijnde meer tussen de auto's had rondgelopen zodat ik er meer verstand van had.

Helaas niet gebeurd als kind zijnde. En ik weet niet of ik het nu nog graag zou willen.

Wat ik trouwens wel erg leuk vind, is het inrichten van woningen. Dat heb ik altijd wel leuk gevonden. Ik ben in de afgelopen jaar 3x verhuisd en ik vond het fantastisch leuk om te klussen en in te richten.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:33

Webdesign klinkt als iets concreets. Maar ik heb wel het idee dat dat vaak samen valt met andere oplossingen en niet als losse opleiding te doen is? Dus dan zou het de vraag zijn, kun je het aan om om die andere, minder interessante vakken er weer bij te doen?

En binnenhuisarchitect is natuurlijk ook een heel concreet iets wat voorkomt uit het inrichten van woningen.

Als je de techniek van auto's interessant vindt en wat meer met je hoofd bezig wilt zijn, zijn er ook diverse opties. Nu zit ik zelf op WO niveau en ik weet dus niet de soortgelijke opleidingen op HBO zijn, maar op WO zou je bijvoorbeeld naar werktuigbouwkunde kunnen kijken.
Of wellicht iets als Creative Technology?

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 17:00

In spatial design komt zowel het (binnenhuis)architectuur aspect als werken met photoshop aan bod, en het is ook zeker uitdagend. :j Is dat iets om eens naar te kijken?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 00:14

Ik weet niet of iets soortgelijks bij jullie zit. Maar bij ons zit "huizenaar kappers " en die leiden bbl op en dat is echt goed kapperswerk. Die leren veel meer en sneller dan bij gewone roc. Moeten ook meerdere trainingen blijven volgen. Is ook wel iets duurdere kapper.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 13:30

Geen idee of we dat hier hebben.

Wil wel regio Twente blijven met voorkeur. Reizen voor studies breekt me op. Tenzij t BBL zou zijn. Dan vind ik t anders :)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:38

En als je nou eens zo'n beroepen/talententest laat doen? En dan bedoel ik niet zo'n simpel testje op internet, maar echt via een erkend bureau. Op die manier kan je er ook achter komen waar jouw talenten liggen en komt er misschien zelfs wel wat naar boven wat je helemaal niet had verwacht. Ik denk echt dat zoiets je veel meer op weg kan helpen dan nu blijven zoeken en hopen dat je keuze goed is.

Wat ik zo uit jouw berichten opmaak is dat je eigenlijk best wel graag met je handen bezig zou zijn en je creativiteit gebruiken. Bijvoorbeeld kapster of iets in de autotechniek, in die beroepen komen die dingen wel allemaal samen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:16

Wil je perse niet in de paarden werken, of zou dat wel een mogelijkheid zijn?

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 21:37

Heb een lichte voorkeur voor niet, ja voor mezelf beginnen, maar dat is (voorlopig) niet mogelijk.

Daarnaast heb ik wel gemerkt dat als ik paarden als beroep oid doe, dat ik het plezier er een beetje afgaat als hobby zijnde, als dat een beetje logisch klinkt.

Zag wel de vacature van Jordy Wilken, wel gaaf. Relatief in de buurt ook.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:48

Als je voor nu een goede plek hebt dan kun je jezelf ook best even de tijd gunnen. En kijk eens om je heen naar kleinere cursussen, binnen je werk of erbuiten. Mooi meegenomen als het lukt, geen ramp als het niks is. Zo merk je meer wat jij leuk vindt, en ook meer wat jou helpt als je iets nieuws wilt leren. En hopelijk levert dat ook een paar positieve ervaringen op met leren / studeren / het einde halen, waardoor ook een eventuele opleiding die je wel zou doen (over een tijdje, als je wat meer een idee hebt wat je wilt) veel haalbaarder lijkt.

(Faelynn schrijft dit ook al over de cursussen van de OU, maar het geldt ook voor cursussen die je kunt volgen bij een vakschool of de bibliotheek of waar dan ook.)

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:54

Sterre98 schreef:
Ik heb destijds gekozen voor mediavormgeving omdat ik het me leuk leek om richting game te gaan, maar ook wat creatiever te zijn en photoshop te kunnen.

Het vak wat ik daar erg leuk vond was webdesign. Blijft nog steeds wel interessant, maar dan moet ik het wel echt weer vanaf het begin oppakken, want ik heb die opleiding 7/8 jaar geleden gedaan _O-

Wat ik interessant vind aan auto's, een beetje hoe het werkt. Ik had wel gewild dat ik als kind zijnde meer tussen de auto's had rondgelopen zodat ik er meer verstand van had.

Helaas niet gebeurd als kind zijnde. En ik weet niet of ik het nu nog graag zou willen.

Wat ik trouwens wel erg leuk vind, is het inrichten van woningen. Dat heb ik altijd wel leuk gevonden. Ik ben in de afgelopen jaar 3x verhuisd en ik vond het fantastisch leuk om te klussen en in te richten.

Webdesign is weldegelijk een vak en een studie voor. Deze eeuwige twijfelaar en mede add’er herkent zichzelf maar al te goed. En doe nu per toeval(ja toeval. Dat was backup plan F zonder me in te lezen ingeschreven) communicatie en multimediadesign. Super toffe studie gericht op app en web designs en een klein beetje programmeren. Genoeg ruimte voor dit chaotische brein om heen en weer te schieten.
Maar ook genoeg overlap met interesses om het interessant te houden. Je hoeft niet mega creatief te zijn want visuals maken is een vak apart. Als je maar een strak design heb eind van de rit.

Ik zou zeggen kijk eens rond of hier bij jou in de buurt een deeltijd studie voor is bijvoorbeeld. In denk namelijk dat dit ook best eens aan zou kunnen sluiten. En daarnaast zijn hierin altijd groeimogelijkheden om het jezelf eigen te maken. Door bijvoorbeeld zelf wat fotografie skills te ontwikkelen om content te maken.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:09

Als je het zelf niet goed weet, weten wij het al helemaal niet. Denk niet dat wij jou daarbij kunnen helpen. Investeer in eventueel in een loopbaan coach. Maar is dat het echte probleem?

Vraag me af welke beelden je hebt bij het volgen van een studie en de baan erna. Je kunt je hele leven allerlei studies doen én je kunt allerlei banen instappen waar je weer niet perse voor opgeleid bent. Dus wat maakt het eigenlijk zo ingewikkeld?

Mijn aller eerste echte baan was niet de baan waar ik voor opgeleid was. Erger nog: zal ook nooit meer gebeuren. Halverwege de studie wist ik dat al, maar ik heb het afgemaakt.

Ondertussen 3 verschillende studies (met tussen poses) verder, van geen enkele spijt. Verschillende banen gehad, ook geen spijt.

Vragen als.. wat wil ik over 5 jaar… tja… was als.

Maak een plan en voer het uit en maak het af:
Oriënteer op opleidingen,
zet 3 opties op een rij,
kies,
Hou je aan je keuze
volg de opleiding
en maak het af!
Kijk daarna weer verder.

Onderzoek waarom je vaak twijfelt en niet een keuze kunt maken.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:24

Een baan of studie is nooit helemaal leuk. Dus wat je ook gaat doen, als maandagochtend de wekker gaat staat bijna iedereen zuchtend op om aan de werkweek te beginnen.
Daarnaast ken ik weinig mensen die precies doen waarvoor ze gestudeerd hebben.
Veel mensen rollen een richting uit, of juist niet. En gaandeweg mensen ouder en wijzer worden ontwikkelen ze zich. Opleidingen, cursussen en bijscholing horen bij het leven.

Je kunt toch bij je huidige baan om meer uren vragen?
Misschien intern nog een opleiding?
Of toch een studie en deze afmaken, ook als je er geen zin meer in hebt. Gewoon doorbijten. En daarna zie je wel weer. Dan weet je nog beter wat je wel of niet wilt.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:30

Sterre98 schreef:

Je doet een opleiding om te leren, hè? Als je het al weet ben je monteur. Er zijn jongens die alleen weten welke kleur een auto heeft als ze er aan beginnen. Dat red jij.

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:48

Ik wil niet de moed in je schoenen laten zinken hoor.. maar ik ben 33, en ik weet nog niet wat ik wil worden als ik later groot ben ;)
Ik heb ooit de kraamverzorgende opleiding gevolgd, een poosje in gewerkt. Vervolgens in de energiewereld terecht gekomen. Tussendoor nog een uitstapje gehad naar de orthodontie, wat dus echt niks voor mij bleek te zijn

Ik lees dat je eerder zei dat het kappersvak je wel leuk lijkt. Dat je dan graag een eigen salon zou willen met een plekje voor dames met een Hijab..
Ik denk dat je daar al een heel mooi idee en doel hebt. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Als dit iets is wat jij graag zou willen, dan moet je dat doen