Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shenavallie schreef:Ik snap nu sommige positieve reacties op wasbare luiers: het zijn tegenwoordig veel luxere en makkelijkere uitvoeringen. In mijn geval ging het om de wasbare luiers van 22 jaar geleden: van die stoffen doeken die je nog zelf moest vouwen en vastmaakte met veiligheidsspelden + een los 'plastic ' hoesje met drukknopen erom (die kon je dan afspoelen).
Kana schreef:Ik lees mee, zoon is nu 5 maanden en ik wil denk ik ook overstappen.
Ook omdat ik lees dat het beter werkt voor buikslapers. Bij gewone luiers lekt dat snel door aan de voorkant.
En als ik zie wat wij om de dag/elke dag wegbrengen naar de container, poeh wat een vervuiling.![]()
Ik had wel begrepen dat veel rompers niet passen bij wasbare luiers. Nu heb ik een godsvermogen uitgegeven aan wollen Dilling rompers dus iemand ervaring ermee of dat wel past?
Marie111 schreef:Shenavallie schreef:Ik snap nu sommige positieve reacties op wasbare luiers: het zijn tegenwoordig veel luxere en makkelijkere uitvoeringen. In mijn geval ging het om de wasbare luiers van 22 jaar geleden: van die stoffen doeken die je nog zelf moest vouwen en vastmaakte met veiligheidsspelden + een los 'plastic ' hoesje met drukknopen erom (die kon je dan afspoelen).
22 jaar geleden waren er ook al voorgevormde katoenen luiers met klittenband.
Zelf gebruikt bij mijn kinderen en die zijn ondertussen 24 en 22 jaar oud.
Tink89 schreef:Marije87, ik vind dat wel echt ongelooflijk veel werk. Uitspoelen (dat zou hier in de wasbak moeten, gets), elke dag prewashen en dan ook nog echt washen een keer per week. Naast twee bijna fulltime bouwen zou ik dat hier echt niet redden. En ik besteed die tijd dan ook liever aan spelen/leuke dingen doen met de kinderen /tijd voor mezelf moet ik eerlijk zeggen.
Hoe doe je dit als je naar je werk gaat? Oprechte vraag...
Utixo schreef:Ik herinner mij van de biologieles van vroeger dat het voor het milieu echt niet heel veel uitmaakt, omdat je veel meer en veel heter gaat wassen. Ook zijn de meeste luiers tegenwoordig van goed materiaal wat niet ernstig vervuilend is, terwijl de wasbare luiers alles behalve afbreekbaar zijn. Mij lijkt het ook veel minder comfortabel voor de baby. Tel daarbij het extra werk op voor jezelf en de eventuele opvang en dan zou voor mij de keus sneller gemaakt zijn.
Tink89 schreef:Marije87, ik vind dat wel echt ongelooflijk veel werk. Uitspoelen (dat zou hier in de wasbak moeten, gets), elke dag prewashen en dan ook nog echt washen een keer per week. Naast twee bijna fulltime bouwen zou ik dat hier echt niet redden. En ik besteed die tijd dan ook liever aan spelen/leuke dingen doen met de kinderen /tijd voor mezelf moet ik eerlijk zeggen.
Hoe doe je dit als je naar je werk gaat? Oprechte vraag...
_Nancy schreef:Even voor mijn beeldvorming hoor; Je hebt een wasbare luier en daar doe je een inlegvel in en die gooi je na gebruik weg?
Wat is dan het grote verschil met volledige wegwerp luiers? Dat je de inlegvellen met alleen urine niet hoeft weg te gooien, maar met ontlasting wel?
Ik zie echt totaal geen voordelen voor wasbare luiers tov wegwerp luiers.
Als ik aan wasbare luiers denk, denk ik aan:
- Vieze stinkende lucht in de wasmand
- Veel kleine wasjes, om de stinkende lucht tegen te gaan
- Veel meer werk ivm luiers moeten afspoelen afspoelen
- Geen enkele kostenbesparing, je hebt namelijk veel luiers nodig en blijkbaar ook nog inlegvellen, daarnaast het aantal wasjes.. Voorspoelen, wassen op 60 graden, werken ook niet echt mee aan kostenbesparing.
Edit:
Wegwerpluiers stinken ook hoor, daar niet van
Die mik ik 1x per week in de incontinentiebak bij de opvang.
_Nancy schreef:Even voor mijn beeldvorming hoor; Je hebt een wasbare luier en daar doe je een inlegvel in en die gooi je na gebruik weg?
Wat is dan het grote verschil met volledige wegwerp luiers? Dat je de inlegvellen met alleen urine niet hoeft weg te gooien, maar met ontlasting wel?
Ik zie echt totaal geen voordelen voor wasbare luiers tov wegwerp luiers.
Als ik aan wasbare luiers denk, denk ik aan:
- Vieze stinkende lucht in de wasmand
- Veel kleine wasjes, om de stinkende lucht tegen te gaan
- Veel meer werk ivm luiers moeten afspoelen afspoelen
- Geen enkele kostenbesparing, je hebt namelijk veel luiers nodig en blijkbaar ook nog inlegvellen, daarnaast het aantal wasjes.. Voorspoelen, wassen op 60 graden, werken ook niet echt mee aan kostenbesparing.
Edit:
Wegwerpluiers stinken ook hoor, daar niet van
Die mik ik 1x per week in de incontinentiebak bij de opvang.