Wasbare luiers...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:39

Wij hebben noodgedwongen moeten overstappen naar wasbare luiers, maar ik zou het bij een 2 e rustig weer doen.
Onze zoon was allergisch voor plastic/ latex/ rubber, en kreeg dus van speen, fles luier enorme brandwonden. Dus 3 jaar borstvoeding en 2 jaar wasbare luiers, op zijn 2 e verjaardag was hij volledig ( dag en nacht) zindelijk. ( bijkomend voordeel van wasbare luiers)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:34

Ik snap nu sommige positieve reacties op wasbare luiers: het zijn tegenwoordig veel luxere en makkelijkere uitvoeringen. In mijn geval ging het om de wasbare luiers van 22 jaar geleden: van die stoffen doeken die je nog zelf moest vouwen en vastmaakte met veiligheidsspelden + een los 'plastic ' hoesje met drukknopen erom (die kon je dan afspoelen).

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:50

Shenavallie schreef:
Ik snap nu sommige positieve reacties op wasbare luiers: het zijn tegenwoordig veel luxere en makkelijkere uitvoeringen. In mijn geval ging het om de wasbare luiers van 22 jaar geleden: van die stoffen doeken die je nog zelf moest vouwen en vastmaakte met veiligheidsspelden + een los 'plastic ' hoesje met drukknopen erom (die kon je dan afspoelen).

22 jaar geleden waren er ook al voorgevormde katoenen luiers met klittenband.
Zelf gebruikt bij mijn kinderen en die zijn ondertussen 24 en 22 jaar oud.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:53

Kana schreef:
Ik lees mee, zoon is nu 5 maanden en ik wil denk ik ook overstappen.
Ook omdat ik lees dat het beter werkt voor buikslapers. Bij gewone luiers lekt dat snel door aan de voorkant.
En als ik zie wat wij om de dag/elke dag wegbrengen naar de container, poeh wat een vervuiling. :

Ik had wel begrepen dat veel rompers niet passen bij wasbare luiers. Nu heb ik een godsvermogen uitgegeven aan wollen Dilling rompers dus iemand ervaring ermee of dat wel past?

Rompers passen prima. Gewoon maatje groter aantrekken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 21:54

Marie111 schreef:
Shenavallie schreef:

22 jaar geleden waren er ook al voorgevormde katoenen luiers met klittenband.
Zelf gebruikt bij mijn kinderen en die zijn ondertussen 24 en 22 jaar oud.

Nooit geweten! :D

Marije87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 22:15

Ik ben ook groot fan van wasbare luiers! Hier in Australië is er een grote ‘cloth nappy community’ en er zijn heel veel merken te koop. Ik heb zelfs subsidie gekregen vanuit de gemeente! Een druppel op een gloeiende plaat, maar toch.

Mijn dochter van bijna 2,5 draagt ze sinds ze 10 weken is, en mijn jongste van 2 maanden draagt ze sinds een paar weken ook. De oudste heeft snachts soms ook ‘night nappies’ aan, we hebben er daar alleen niet zo veel van. Onze favoriete merken zijn Designer Bums en Alcmena, beide Australische merken dus in nederland wat moeilijker te krijgen. Ik heb ook wat merken die met de handgemaakt worden door Australische moeders.

Wat schoonhouden en wassen betreft, ik doe ik een dagelijkse ‘prewash’ op 60C. De vieze luiers van mijn dochters spoel ik eerst uit in de wc met een bidet sprayer. Niet mijn lievelings klusje nee, maar met een paar minuten is het klaar en doet de wasmachine de rest. De luiers van de baby gaan direct de machine in. Elke 3 dagen doe ik een lange ‘main wash’ op 40C. Mijn luiers zijn brandschoon en stinken absoluut niet. Ik ben via Facebook lid van een groep die Clean Cloth Nappies (CCN) heet en al hun was advies is gebaseerd op science. Ook is al meerdere malen gebleken dat de productie van MCNs en het vele (warm/heet) wassen nog altijd milieuvriendelijker is dan wegwerpluiers. Er zijn wel wegwerp luiers beschikbaar die biologisch afbreekbaar zijn, maar de meeste zijn dat echt niet.

Met de geboorte van de tweede hebben we tijdelijk een pauze genomen van de wasbare luiers maar zelfs mijn man wou zo snel mogelijk terug naar wasbaar - vieze luiers blijven echt beter binnen de lijntjes en voor onze portemonnee waren de wegwerpluiers ook echt niet leuk

De prints op de luiers hier zijn ook echt fantastisch. Ik heb ook verschillende wetbags, change mats en van één merk nu zelfs heerlijk zachte bedsheets van biologisch katoen je merkt het, groot fan van wasbare luiers hier ik beantwoord graag je vragen

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 22:52

Voor een derde kindje denk ik niet dat je voordeliger gaat uitkomen.
(tenzij er nog meerdere kinderen volgen)
Je moet echt een enorme voorraad aanschaffen wil je niet zonder schone luiers komen te zitten.
Voor 1 kind zijn die nieuwkosten dan gewoon hoog. Je gaat ook niet voor 5 luiers de wasmachine draaien (dat doe je uiteindelijk dus toch)
(als je de wasbare luiers voor meerdere kinderen gebruikt, smeer je de kosten uit)

In prijs heb ik het nooit echt van te voren uitgerekend, ik deed het uit idealisme.

Bij mijn eerste kindje ben ik vol overtuiging aan de wasbare (voorgevormde) luiers gegaan, compleet met bijbehorende inleggers en hydrofielluiers die erin moesten.
En van die vliesdoekjes zodat de billen droog bleven.
Die vliesdoekjes kon je in geval van alleen urine ook nog wel een aantal keer hergebruiken (uitwassen). Met ontlasting werden die weggegooid.

Echt waar, ik heb het geprobeerd, een paar maanden volgehouden (terwijl iedereen me knettergek vond) maar o o o wat een werk was dat.
De hydrofielluiers moest ik strijken anders kreeg baby er last van.
En altijd maar panisch dat ik geen schone luier zou hebben - de angst dat alles in de was zou zitten.

Ik moest echt best veel luiers wisselen (vraag me niet meer hoe vaak - het is al weer zo lang geleden) Veel meer dan toen ik uiteindelijk op de wegwerpluiers overging.
Bij minder vaak verschonen lekte alles veel sneller door.

Dus, uiteindelijk, door het vele werk, uiteindelijk gezwicht en over op de wegwerp luier.
Wat een verademing, ik kreeg weer vrije tijd.

Nog een nadeel: als je op stap bent, moet je je vuile luiers met inhoud dus wel de rest van de dag meeslepen. En die wasbare luiers krijg je niet zo compact opgevouwen als een volle wegwerpluier.

Heel eerlijk:
waar begin je aan?
Met een derde kind heb je het al zo veel drukker, en dan ook nog al het werk van luiers wassen?

Knap voor iedereen die dit kan volhouden, ik kon het niet.

Enige steentje wat je dan nog kan bijdragen aan het milieu is de wegwerpluiers apart inzamelen en inleveren bij de milieustraat.

edit: mijn ervaring is van 22 jaar geleden.

Tink89

Re: Wasbare luiers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 10:07

Marije87, ik vind dat wel echt ongelooflijk veel werk. Uitspoelen (dat zou hier in de wasbak moeten, gets), elke dag prewashen en dan ook nog echt washen een keer per week. Naast twee bijna fulltime bouwen zou ik dat hier echt niet redden. En ik besteed die tijd dan ook liever aan spelen/leuke dingen doen met de kinderen /tijd voor mezelf moet ik eerlijk zeggen.

Hoe doe je dit als je naar je werk gaat? Oprechte vraag...

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 14:25

Tink89 schreef:
Marije87, ik vind dat wel echt ongelooflijk veel werk. Uitspoelen (dat zou hier in de wasbak moeten, gets), elke dag prewashen en dan ook nog echt washen een keer per week. Naast twee bijna fulltime bouwen zou ik dat hier echt niet redden. En ik besteed die tijd dan ook liever aan spelen/leuke dingen doen met de kinderen /tijd voor mezelf moet ik eerlijk zeggen.

Ik ben dan wel Marije niet, maar ik hoef al die handelingen niet te doen hoor. Mijn man en ik werken beide 36 uur en het wassen van de luiers gaat niet ten koste van tijd met de kleine.

Wij doen de luiers in een luieremmer in een wasnet, ontlasting gooien we weg, daar gebruiken we speciale inlegvellen voor. Eens in de 2/3 dagen gaat het wasnet de wasmachine in, dat is maar een paar minuten werk en na het wassen hang ik ze te drogen, ook een paar minuten werk. Nu met thuiswerken doe ik dat nog wel eens als ik aan het telefoneren ben, maar anders is het in het voorbijgaan zo gebeurd.

Wegwerpluiers zou ik hier op moeten sparen en dan met de auto naar de milieustraat of een inzamelpunt brengen, ik denk dat dat voor mij meer werk zou zijn. Zeker omdat dat moet gebeuren op momenten dat ik nu wel leuke dingen doe.

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:00

Hier ook fan van wasbaar.
Bij de oudste bij een maand of drie over gegaan op wasbaar. Helaas rond een jaar of anderhalf begon hij vaker door te lekker. De overbroekjes bleken niet goed meer aan te sluiten.
Daarom bij de tweeling erg getwijfeld. Maar na het zien van hoe onwijs veel luiers er elke dag doorheen gingen hebben we toch de gok weer gewaagd na heel fijn advies en meedenken van de Billenboetiek. En nog elke dag blij mee. Het was weer een aardige uitgave omdat we best wat dingen opnieuw moesten aanschaffen maar het betaald zich wel uit.
Ik ben wel heel makkelijk met ook wegwerp gebruiken. Schoonouders willen niet aan wasbaar dus dan krijgen ze wegwerp mee. Op vakantie of onderweg is het maar net wat makkelijk uitkomt.

Nadelen: we moeten vaker verschonen dan met wegwerp, zeker omdat alledrie onze jongens van (lang) natte luiers om hebben uitslag krijgen. Ondanks alle verhalen over geen uitslag bij wasbaar gaat bij ons die vlieger niet op.
Wassen.
Wij gooien ze in de droger want in de winter duurt het echt te lang om ze te laten drogen, dit komt de luiers qua levensduur niet ten goede, maar goed, er komen hier toch geen baby's meer bij
Voordelen: niet iedere keer nieuwe luiers moeten halen, wegwerp vind ik meer stinken, wegwerp lekte veel makkelijker door in die eerste maanden en met poep lekt het ook nog steeds sneller door. Duurzamer en goedkoper

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:34

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 16:41

Ja hier beide kinderen geluierd met wasbaar vanaf week 1!
het wassen en drogen deed ik altijd buiten of boven het vouwen in de avond voor de tv!.
de inleggertjes die deed ik bij plasluiers ook mee wassen bij poep niet.

Ik had imse vimse en popelini echt ik was er heel content mee, de psz dan weer niet. Maar het viel ze wel op dat onze kinderen dus beiden aangaven als er wat inzat en dat ze ook heel vroeg zindelijk waren!

De jongste heeft wel tot 3,5 in de nacht een ww luier aangehad hij slaapt zo diep dat het hem niet lukte om het singaal te herkennen dat hij moest plassen.
Wat daar weer enorm bij geholpen had is een plaswekker gewone broekjes met een sensor in die een triller/buzzer onder zijn kussen en een apparaat dat een piepsingaal geeft op het nachtkastje!
Hij was dus ongelogen binnen 14 dagen zindelijk in de nacht. en heeft nooit een ongelukje meer gehad!

En daar hebben de oefenbroekjes van imse vimse ons ook enorm bij geholpen, over get sensor broekje heen!

GGFJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 16:43

Hier ook een gelukkig klein mensje en blije papa en mama met wasbare luiers. Maar, wij hebben vanwege duurzaamheid gekozen voor het tweedehands kopen van wasbare luiers en zijn mega tevreden met GDiapers. Katoenen broekje met een waterdicht binnen broekje waar je ‘inleggers’ in doet (vergelijkbaar met de boosters van vele andere systemen).

Tweedehands is af en toe iets meer zoeken, maar we hebben nu een prima set bij elkaar en eigenlijk nooit lekkage. Bijkomend voordeel is dat je zo voordeliger uit bent, maar dat was voor ons niet echt belangrijk.

Voor de nacht hebben we wel altijd een katoenen luier gehad met een overbroekje, dan heb je echt meer absorptie nodig. Daarin hebben we ook gekozen voor zo plat mogelijke broekjes zodat er niet een enorme bobbel ontstaat.

Wassen is ontzettend makkelijk en we hebben met onze simpele luier emmers nooit last van stank e.d.

Maar kies we echt voor een systeem wat bij jullie past, jullie moeten tenslotte verschonen en als het je tegen gaat staan werkt het niet. Kijk eens of je het een en ander kunt uitproberen. Veel verkopende partijen hebben daar geloof ik wel opties voor.

lisawouda93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 10:16

Wij gebruiken ook voor onze dochter naar tevredenheid wasbaren luijers van trots bots 2 delig. Na deel is nu dat ze zo veel plast dat we bij moeten boosters.
Maar kwa wassen is het simpel zet meestal de machine aan voor de nacht. Want hij draait bij mij dan 3 uur ongeveer. Maar wel altijd supper frisse luijers.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 11:51

Onze dochter is inmiddels 6 maanden oud (8,3kg) en wij gebruiken vanaf dag 1 (na de nacht in het ziekenhuis) wasbare luiers. Ze heeft na het ziekenhuis nooit meer een wegwerp luier omgehad, ook niet toen we op vakantie gingen.

Wij zijn er super blij mee. Het geeft ons een goed gevoel (duurzaamheid), het is makkelijk in gebruik (ook ervaringen van grootouders), het ziet er leuk uit, we hebben nauwelijks last van luieruitslag, het wassen is minder gedoe dan we dachten, wij hebben nauwelijks ongelukjes (een enkele keer, maar dan hadden we zelf de luier niet goed gedaan).

Ik moet wel eerlijk zeggen dat we op voorhand door de bomen het bos niet zagen. Uiteindelijk hebben we van diverse systemen een beetje besteld bij 2 winkels waar je lang terug kon sturen (Nappy's 100 dagen en Blabloom 365 dagen). We hebben maar een paar dingen op voorhand gewassen, zodat we de eerste week een beetje konden proberen en de rest eventueel terug kon. Dat betekent wel dat je de eerste week wat vaker moet wassen, maar dat was het waard want daardoor konden we een deel terug sturen en daarna bijbestellen wat we graag gebruikten.
Doordat we deels new Born luiers hadden, hebben we later nog wat bijbesteld, maar ook dat was een bewuste keuze. Alhoewel ik achteraf betwijfel of ik new Born maat had gekocht. Hierdoor dus ook ervaring met veel verschillende systemen merken.

We hebben dus verschillende systemen en merken:
- Buitenbroekjes van Totsbots. Zien er leuk uit en blijven mooi. Met pads is het wel weinig, we hebben alleen nooit de binnenbroeken gekocht, wel gecombineerd als buitenbroek met binnenbroek van ander merk. Passen nu nog.
- Kitenge overbroekje: stuk kleiner dan de andere maatjes dus echt alleen de eerste weken kunnen gebruiken.
- Overbroeken van Little Lamb: Ik vind deze zelf het fijnst, omdat ze wat makkelijker over grote broeken heen gaan dan de TotsBots. En ze zijn ook een stuk goedkoper. Dat merk je wel aan de kwaliteit. Soms laat een naadje los. Ik moet wel zeggen, ik heb netjes een nieuwe toegestuurd gekregen, maar op de lange termijn denk ik dat ze minder zijn dan de TotsBots.
- Petit banketstaaf optrekbroek: Kort samengevat wij vinden dit onwijs onhandig, die licht dus nagenoeg ongebruikt in de kast.
- One size van Close deze gebruiken we nog steeds veel met verschillende setjes inleggers. Makkelijk systeem en paste vanaf begin af aan mooi en nu nog steeds
- Anavy binnenbroekjes. De New Borns zijn wel erg klein dus is maar voor een maand of 2 geweest. De one size passen nog!
- Petit Lu-lu binnenbroekjes. Hier hebben we alleen New Borns van gehad, die zijn voor 2 maanden. Wel fijn.
- Anavy Maxi/Night inmiddels heel fijn voor de nacht! Daar doet ze nu soms 12 uur mee.
- Little lamb bamboe; prima luier, wel saai, maar ook een stuk goedkoper. New Born is wel erg klein, dus ik zou gelijk voor size 1 gaan en voor later size 2.
- Blumchen biokatoen: Heel veel drukkers, daardoor in heel veel maten te verstellen. Fijn in gebruik, wel saai en de inleggers liggen los in tegenstelling tot bij de andere genoemde binnenbroekjes. Overigens kun je ze er ook aan de achterkant indoen, maar vond ik ook niet fijn.
- Vouwen met hydrofiele luiers van mijn vriend vroeger. Het gaat wel, maar wij vonden het gedoe :o

Op voorhand dacht ik dat klittenband fijn was omdat je dat in elke maat kunt verstellen, maar.. in de was is het minder fijn. Achteraf zou ik alleen voor drukknoopjes gaan.

De cheeky wipes wasbare doekjes werken ook top trouwens +:)+ (gooit ze in een bak, water erbij, stapeltje omdraaien, overtollig water weg laten lopen en gebruiken maar. Wij hebben geen "vieze bak", bij ons gaat het meteen in de luier emmer erbij)

Qua wassen; wij gooien alles in de luieremmer in een wetbag. Eens in de 2-3 dagen gaat alles de was in, we spoelen voor op lage temperatuur en daarna een was op 60 graden met waspoeder. Daarna de buitenbroeken ophangen, binnenbroeken ook als het zomer is, maar nu in de winter gaan die de droger in. Weinig werk en niet met de hand van alles voorspoelen.

Mocht het je niet bevallen, kun je ze altijd weer verkopen. Er is veel vraag naar tweede hands.
Houd er wel rekening mee dat je qua broeken vaak een maat voor loopt op de shirts :j

Utixo schreef:
Ik herinner mij van de biologieles van vroeger dat het voor het milieu echt niet heel veel uitmaakt, omdat je veel meer en veel heter gaat wassen. Ook zijn de meeste luiers tegenwoordig van goed materiaal wat niet ernstig vervuilend is, terwijl de wasbare luiers alles behalve afbreekbaar zijn. Mij lijkt het ook veel minder comfortabel voor de baby. Tel daarbij het extra werk op voor jezelf en de eventuele opvang en dan zou voor mij de keus sneller gemaakt zijn.

Voor het milieu maakt het wel degelijk uit :j Daarbij wordt ook gekeken naar productie, wassen, drogen etc. Zie: https://www.milieucentraal.nl/bewust-wi ... en/luiers/
https://recyclingnederland.nl/artikelen ... et-milieu/

Qua comfort is dat natuurlijk persoonlijk, maar wij merken juist dat het heel comfortabel zit.

Ik heb ook geen ervaring met groezelig worden van de luiers.
Een enkele keer blijft er een verkleuring in zitten, maar dan doet de zon wonderen!

Mocht er iemand nog vragen hebben, stel ze gerust :D

Edit: Onder de douche bedacht ik me dat ik niks over aantallen had gezegd. Dat is denk ik heel erg afhankelijk van hoe vaak je wilt wassen, wil je de droger gebruiken of aan de waslijn drogen, wil je ze ook gebruiken voor je zoontje van 1,5 jaar.

Marije87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 09:06

Tink89 schreef:

Uitspoelen duurt nog geen 5 minuten en de wasmachine doet de rest mijn man helpt gelukkig ook mee, wie het eerst zijn handen vrij heeft savonds spoelt de luiers uit en zet de wasmachine aan. Voor de main wash zet ik hem op de timer en dan draait ie snachts, zodat het sochtends klaar is.

Luiers vouwen doe ik vaak terwijl ik savonds tv zit te kijken, of als ik aan de telefoon zit met mijn moeder . Het lijkt allemaal heel veel werk maar je ontwikkelt heel snel een routine en ik denk er al niet meer bij na Het meeste werk gebeurd in de achtergrond, de kinderen lijden er niks onder hoor. Heb nog heeeeel veel tijd voor ze over, en de oudste ‘helpt’ ook graag mee met ophangen en vouwen haha.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 10:52

Even denken, is alweer 25 jaar geleden.
Inlegvellen gingen samen met de vochtige doekjes in een pedaalemmer en die zak ging elke dag dichtgeknoopt in de container.
Luiers in de luieremmer, waar water in zat met beetje Biotex.
Voor het vullen van de luieremmer gebruikte ik vaak het water van n het badje.
Wassen deed ik meestal om de dag. Ik vroeg mijn man dan om de emmer "af te gieten" in de wc.
De rest ging zo de machine in en met voor was op 60 graden.
En dan in de zomer buiten aan de lijn en anders in de droger. Daar had ik later wel een beetje spijt van, ze sleten daar meer van dan gedacht.
Katoenen luiers gingen gingen ook mee naar de kinderopvang, luiers moesten zelf verzorgd worden. Daar haalden ze de poepinlegggers eruit en deden ze de luiers in een tasje wat ik dan mee naar huis nam. Meestal 2 en soms 3.
Ik zorgde ervoor dat er altijd 4 schone luiers in het bakje lagen met een extra overbroekje.
Met dagjes uit en vakanties gewoon papier hoor.
Het "werk" viel me reuze mee.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 13:19

Voorstoelen? Ik gooi ontlasting met inlegvel in de prullenbak. Luiers 2x per week in de was. Veel werk? vind ik meevallen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 15:58

Even voor mijn beeldvorming hoor; Je hebt een wasbare luier en daar doe je een inlegvel in en die gooi je na gebruik weg?

Wat is dan het grote verschil met volledige wegwerp luiers? Dat je de inlegvellen met alleen urine niet hoeft weg te gooien, maar met ontlasting wel?

Ik zie echt totaal geen voordelen voor wasbare luiers tov wegwerp luiers.

Als ik aan wasbare luiers denk, denk ik aan:
- Vieze stinkende lucht in de wasmand
- Veel kleine wasjes, om de stinkende lucht tegen te gaan
- Veel meer werk ivm luiers moeten afspoelen afspoelen
- Geen enkele kostenbesparing, je hebt namelijk veel luiers nodig en blijkbaar ook nog inlegvellen, daarnaast het aantal wasjes.. Voorspoelen, wassen op 60 graden, werken ook niet echt mee aan kostenbesparing.

Edit:
Wegwerpluiers stinken ook hoor, daar niet van :+
Die mik ik 1x per week in de incontinentiebak bij de opvang.

Marije87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 19:44

_Nancy schreef:
Even voor mijn beeldvorming hoor; Je hebt een wasbare luier en daar doe je een inlegvel in en die gooi je na gebruik weg?

Wat is dan het grote verschil met volledige wegwerp luiers? Dat je de inlegvellen met alleen urine niet hoeft weg te gooien, maar met ontlasting wel?

- Geen enkele kostenbesparing, je hebt namelijk veel luiers nodig en blijkbaar ook nog inlegvellen, daarnaast het aantal wasjes.. Voorspoelen, wassen op 60 graden, werken ook niet echt mee aan kostenbesparing.

Edit:

Hier mag je die inlegvellen niet in de wc gooien (ze zijn niet afbreekbaar zoals wc papier en de riolering komt ervan verstopt te zitten)

Verder heb ik
- geen stinkende luchtjes in mijn wasmand (de wegwerpluiers stinken meer!)
- de kleine wasjes zijn korte wasjes en mijn wasmachine is modern en water- en energiezuinig.
- ‘veel’ meer werk valt echt heel erg goed mee
- op de lange termijn is de aanschaf en onderhoud van wasbare luiers goedkoper dan wegwerpluiers, zeker als je ze daarna ook nog voor volgende kinderen kan gebruiken. Milieuvriendelijker is het sowieso aangezien de productie van wegwerpluiers ook ontzettend veel water, olie en energie vraagt, dat is al meerdere keren doorgerekend en het ‘verteren’ (ik kan even niet op het Nederlandse woord komen ) van wegwerpluiers duurt ongeveer 150 jaar.

Maar ieder zijn ding voor mij is het een soort hobby geworden om luiers (en accessoires) te ‘scoren’ in de printjes die ik mooi vind ik weet niet hoe het in Nederland is, maar hier is er een giga tweedehands markt. En ik ben blij dat er niet vuilniszakken vol met luiers in de landfill verdwijnen.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 21:35

Wij gebruiken ook wasbare luiers voor onze dochter. En ik herken wat je zegt wat betreft door het bomen het bos niet meer zien. Ik heb er vorig jaar een hele studie van gemaakt via de Facebookpagina 'wasbare luiers'.

- Wat is jullie ervaring?
Aan de hand van mijn 'studie' :') hebben we gekozen voor 24 One Size Hu-da luiers in een tweedelig systeem. Dit blijken de meest smal vallende luiers te zijn. Onze dochter paste ze vanaf 3,5 kilo. De eerste 3 weken heeft ze wegwerp om gehad. Ik vind ze heel mooi smal vallen, ideaal in gebruik. Klittenband is sterk en blijft ook heel goed na veelvuldig wassen. De luiers komen heel mooi zacht uit de was. Wel erom denken dat je ze uithangt over minimaal 2 of nog liever 3 waslijnen, anders gaat de rek uit de elastieken.

Overbroekjes heb ik van Little Lamb. Deze stof is wat dunner en soepeler. De ervaring van anderen is dat ze minder lang mee gaan, ongeveer een jaar. Ik heb nu 3 in maat 1 en deze gaan alweer 5 maanden zonder problemen mee. We gaan nu langzamerhand over naar maat 2.
Ik had overbroekjes van Blumchen, maar deze zijn veel stugger qua stof en zorgden voor dikke rode striemen bij mijn dochter. Deze heb ik dus verkocht.

Ik heb ook 2 Totsbots, maar de nieuwe lichting heeft slechte elastieken. Die van mij waren na 2x wassen al uitgerekt en hoewel ze nog wel bruikbaar zijn, want ze nemen nog wel vocht op, blijft de ontlasting niet meer binnen. Ik gebruik ze dus niet meer.

Wasbare billendoekjes gebruiken wij ook. Ik heb een oud flanellen laken verknipt in vierkantjes van 15x15 cm en twee vierkantjes op elkaar genaaid. Om de dag maak ik een stapeltje nat onder de kraan, wring ze uit en leg ze in een plastic bakje op de commode. Geen gedoe met spul erop of zo, we gebruiken alleen water. De vieze billendoekjes gaan bij de luiers in de was.

Wij zijn nu twee keer een paar nachten weg geweest maar ook hierbij wasbaar gebruikt. Met wasbaar weten we zeker dat we nooit ongelukken hebben of spuitluiers tot in de nek, in tegenstelling tot wegwerp.

- Wat heb je echt nodig (hoeveel van alles)?
Heb 10 bamboe luiers met klittenband, 10 bamboe luiers met drukknoopjes en 4 katoenen luiers met klittenband. De katoenen (velours) er bewust bij gedaan omdat deze sneller drogen. Vooral in de eerste weken is dit ideaal, want de bamboe luiers hebben vaak wel 1 tot 2 dagen nodig om te drogen. Mijn ervaring is dat 24 voorgevormde luiers het absolute minimum is, vooral in het begin.

Daarbij heb ik 3 overbroekjes van Little Lamb in maat 1, 5x 5-laags hennep boosters en 20 fleece inlegvellen van Little Lamb (tweedehands gekocht) voor een droog gevoel.

- Welke merken en producten bevallen wel of juist niet?
Totsbots bevallen mij dus niet. De Hu-da's ben ik helemaal lyrisch van. Heb nu een Petit banketstaaf nachtluier en die is ook heel mooi, valt mooi smal en de elastieken blijven ook goed. Heel mooi zacht materiaal maar ik merk wel dat deze stof sneller slijt dan mijn witte Hu-da's.

- Heb je gemerkt dat je in de loop van de tijd nog extra dingen moet aanschaffen?
Ik heb extra boosters moeten aanschaffen omdat onze dochter meer begint te plassen. Maar ik gebruik de Hu-da's van overdag ook voor de nacht. In de avond om 18:30 krijgt ze een Hu-da luier om met de booster die in de luier zit + een 5 laags hennep booster. Daarmee houdt ze het in ieder geval tot 08:00 uur de volgende ochtend. Langer nog niet geprobeerd. We verschonen dus al vanaf 2 maanden niet meer in de nacht.
Ik ga nu kijken naar een wolbroek voor de nachten. Ze krijgt overdag natuurlijk ietwat striemen van de overbroekjes, het lijkt mij prettiger om dan voor de nachten een wolbroek te dragen.

- Hoe komen jullie kostentechnisch uit?
Ik heb de Hu-da's vorig jaar in april tijdens de Real Nappy Week gekocht bij Billeka zelf, de leverancier: https://www.billeka.com. Hier kreeg ik tijdens deze actieweek 20% korting op de hele partij. Heb dus 400 euro betaald voor deze partij. Tel daarbij de overbroekjes en de boosters nog bij en dan kom ik op 450 euro. Er zal nog wat bijkomen voor nieuwe overbroekjes in een grotere maat en een wolbroek. En ik moet eerlijk zeggen dat ik mijzelf moet beheersen om niet veel meer moois te kopen.

- Hoe ervaren jullie het werk ervan met wassen etc?
In het begin waste ik elke dag of om de dag, afhankelijk van het weer en hoe snel de luiers konden drogen. Nu is het eens per 3 dagen. We gebruiken 5 luiers per dag. Ik ervaar het wassen niet als een probleem. Vind het zelfs de leukste was om te doen :+
Ik heb bij de Action twee waterdichte kussenhoezen gekocht. Deze zitten in een draadstalen mand en staan open op de babykamer. Ik kan de vieze luiers en billendoekjes er dus zo in gooien. Eens per 3 dagen haal ik deze hoes eruit en gooi hem in de wasmachine. Even een kort spoelprogramma met wat blauwe biotex als voorwas. Daarna gooi ik de hydrofieldoeken en eventuele handdoeken/poetsdoeken etc erbij en draait hij gedurende de nacht een intensief programma op 60 graden met waspoeder. In de ochtend is het klaar en is het gewoon een kwestie van ophangen. Hier staat de droogtoren naast de houtkachel en is de was in 1 dag droog.

@Nancy: zodra je kind vaste ontlasting krijgt is deze niet meer weg te spoelen in de wasmachine. Op dit moment ga je dus inlegvellen gebruiken. Dit kunnen fleece inlegvellen zijn waarbij je de poep er dus vanaf spoelt in bijvoorbeeld de wc, of wegwerp inlegvellen. Stel je dan een dun papiertje voor als een stuk keukenrol.

Ook met het extra wassen e.d. zijn wasbare luiers beter voor het milieu.
Vieze stinkende lucht in de wasmand is niet aan de orde zolang je de wasmand of in mijn geval de kussenhoes niet dicht doet. Zolang er lucht bij kan, gaat het niet stinken. Doe je het dicht, dan gaat het broeien en dus stinken. Vele kleine wasjes is dus niet aan de orde. Je wast zodra je een wasmachine vol hebt.
Veel meer werk ivm afspoelen is een keuze, je kunt ook wegwerp inlegvellen gebruiken en deze gewoon weggooien. Wij gebruiken nog geen inlegvellen voor de ontlasting, maar ik hoor van veel moeders dat zij ook de wegwerp inlegvellen meewassen met de luierwas als er alleen urine op is gekomen. Zo kun je ook de wegwerp inlegvellen duurzaam gebruiken.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 21:23

_Nancy schreef:

Edit:

De inlegvellen zijn niet het absorberende. De inlegvellen zijn dunne vellen die je gebruikt om de vaste ontlasting weg te kunnen gooien. Als er alleen geplast is, was je de inlegvellen voor hergebruik. Je hebt absorberende inleggers die je kunt wassen (van katoen of bamboe bijvoorbeeld). Ik had met wegwerp meer vieze kleding door spuitluiers die de kleren bevuilden. De wasbare luiers houden het altijd binnen de luier.

Hoe je je beeld schetst zou ik idd niet voor wasbaar kiezen. Gelukkig is onze ervaring veel positiever dan dat. Geen gestink. Twee luierwassen in de week. Doordat we een goedkoop systeem geven gekozen en daar super blij mee zijn. Hadden we de aanschaf er na een paar pakken wegwerp al uit (hoe lang doe je met zo'n pak van de Kruidvat 2 voor 25 euro?)

Maar iedereen z'n eigen keus :) ik ben er erg blij mee, wegwerp vind ik stinken. Een ander is blij met wegwerp en vindt t wassen maar niks.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 23:28

Hier ook 3 kids vanaf dag 1 tot zindelijkheid wasbaar gebruikt.

Wie het ecologische voordeel niet ziet.

Wegwerp zit je toch makkelijk aan 5 volledige pampers tov mss 2x stoelgang, dus 2 inlegvellen(zijn dunne velletjes, die komen niet in de buurt van een wegwerpluier)

Hier wassen wij met regenwater en altijd regenwater en onze zonnepanelen produceren meer energie dan we verbruiken, we hebben onze eigen waterzuivering en wanproduct is ecologisch.

Dus een heel groot verschil!

Hier altijd alles meegewassen met de gewone was en om de zoveel tijd alles een strippen(kookwas met azijn).

Het pakket luiers is gebruikt voor 4 kids en nadien nog kunnen verkopen want het was nog niet op.

Je moet vaker verschonen, dat is een feit en ja, een ongelukje of lek kwam eens voor, maar dan woog voor mij nooit op tegen het grote voordeel op ecologisch vlak.

Daarnaast 3 kindjes gehad die enorm vlug zindelijk waren en je leest ook dat dit vaak zo is, bij wegwerp voelen ze geen natte billen, bij wasbaar wel en daar houden kindjes niet van…

Owja, hier dezelfde ervaring als iemand hierboven met velcro. Ook ik dacht dat dit het handigste ging zijn, maar die heb ik na nummer één verkocht en enkel de drukknoopjes gehouden.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:26

- Wat is jullie ervaring?
Mijn ervaring is dat het prima werkt, wel wat meer gedoe eromheen. Wij zijn overgestapt toenmijn zoon 11 maanden was. Ik vind het vooral meer werk als we weg zijn. Thuis maakt het niet zoveel uit. We hebben wel dat hij soms in 1x zoveel plast dat het gaat lekken.Dit komt ook door de petit banketstaaf overbroekjes met fleece. Voordeel is dat hij geen striemen krijgt wat hij bij anderen wel had.

Er is trouwens een facebook groep waar je 3 weken lang voor een klein bedrag verschillende systemen kan uitproberen. Het heet wasbare luiers op reis Nederland.

- Wat heb je echt nodig (hoeveel van alles)?
Ligt er aan welk soort wasbare luiers je wilt.
Wij gebruiken Snap in one. en tweedelig voor in de nacht
We hebben 20x snap in one en 5 nachtluiers.
Daarnaast inlegvellen en fleece inlegvellen voor een droog gevoel.

- Welke merken en producten bevallen wel of juist niet?
Wij hebben petit banketstaaf SIO en nachtluiers. Voor de nacht hebben we motherease overbroekje.

- Heb je gemerkt dat je in de loop van de tijd nog extra dingen moet aanschaffen?
De inlegvellen hebben we regelmatig extra besteld. Ook de nachtluiers hebben we na 3 maanden ofzo gekocht. Ook hebben we extra broekjes en boosters tweedehands gekocht.

- Hoe komen jullie kostentechnisch uit?
Geen idee, we kochten het omdat we vonden dat we zoveel afval hadden. We hebben vrij duur merk en hebben bijna 3/4 nieuw gekocht. Later nog wat extra bijgekocht en gekregen.

- Hoe ervaren jullie het werk ervan met wassen etc?
Wassen merken we niet echt. Ik moet er wel om denken dat ik ze op tijd in de was doe en weer ophang. Ik was op dinsdag en zaterdag of zondag. Wel krijgt hij op kdv (donderdag) gewoon wegwerp aan. In totaal was ik dus 2x extra. Wel zijn de programma's veel langer dan de normale was (20 min voorwas en dan nog 3,5 uur gewone was).

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 16:00

Deze week vonden wij ons meisje met 4 kg eindelijk groot genoeg voor de wasbare luiers. Met 3,5 kg paste het eigenlijk ook al wel, maar leek ze nog een beetje een schildpadje die op z'n rug ligt :=. Zoals ik eerder al plaatste: de striemen om de beentjes zijn veel minder. Maar helaas heeft ze nu wel steeds striemen op de buik/rug/heupen -O-. Het lijkt niet pijnlijk, maar echt heel lekker ziet het er ook niet uit... Weet iemand of dit normaal is? Zou ze daar geen last van hebben?