Bijbelstudie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:24

[quote="tamary"]Ik zou je eigenlijk adviseren om juist zo blanco mogelijk het hele boek van voor tot achter door te lezen zonder invloed van derden/cursus/etc. Neem er de tijd voor, lees kritisch en trek je eigen conclusies. Jouw geloof en aan jouw de taak om te bepalen of het jouw past. Vorm je eigen mening over wat je leest en hoe je het begrijpt. Pas daarna kan je vragen gaan stellen omdat je dan een uitgangspunt hebt op basis van wat er in dat boek staat.

Ik ga hierin mee, en verdiep je daarnaast in meerdere geloven. Als je zonder voorkennis aan een Alpha cursus begint heb je al een behoorlijke achterstand en ben je gemakkelijk te beïnvloeden met verkeerde informatie.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:31

Photograph schreef:
Ik heb nu eerst het oude testament gekocht in makkelijk nederlands. Ik denk dat ik volgende maand ook het nieuwe testament ga halen.

Had trouwens niet door dat ik het oude testament gekocht had! Een meisje die me had geholpen had dezelfde, dus ik dacht dat ik daarmee moest beginnen |o

Je moet helemaal niets hè! Je mag alleen het OT lezen, of alleen het NT, of beide, of helemaal niets. Laat je vooral niet in een hoek drukken door mensen die zeggen dat je ergens moet beginnen.
Het is één van de grootste problemen die ik heb met geloven: dat andere mensen het noodzakelijk vinden je te vertellen wat je moet doen.
Je ziet het hier ook al, het goedbedoelde advies om een bepaalde cursus te gaan doen, of met het NT te beginnen omdat dat de basis is van het christendom. Nee, gewoon nee.

Wat iemand hierboven ook al zei: het OT bevat wel leuke/spannende verhalen. Begin gewoon blanco te lezen. En als je het niets vindt zet je het gewoon weer op Marktplaats.

En je kan ook prima de bijbel lezen voor vermaak hè. Het hoeft niet samen te gaan met geloven in een entiteit waarvan het bestaan nooit is aangetoond.

Urona447

Re: Bijbelstudie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:33

Ik ben het zo met je eens Roodvos , mijn ouders hebben de Alpha cursus gevolgd en ik vind het persoonlijk net een sekte.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:38

Je kan zo'n bijbeldagboekje erbij kopen.
Die geeft elke dag een stukje Bijbeltekst wat je voor die dag leest.
En daarbij geeft het een uitleg over dat stukje tekst.

Er zijn wel verschillende bijbeldagboekjes.
Sommige zijn best zwaar op de hand, meer orthodoxe richting zeg maar.
Maar dan kun je even zoeken wat het beste bij jou past.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:47

Roodvos schreef:
Je moet helemaal niets hè! Je mag alleen het OT lezen, of alleen het NT, of beide, of helemaal niets. Laat je vooral niet in een hoek drukken door mensen die zeggen dat je ergens moet beginnen.
Het is één van de grootste problemen die ik heb met geloven: dat andere mensen het noodzakelijk vinden je te vertellen wat je moet doen.
Je ziet het hier ook al, het goedbedoelde advies om een bepaalde cursus te gaan doen, of met het NT te beginnen omdat dat de basis is van het christendom. Nee, gewoon nee.

Wat iemand hierboven ook al zei: het OT bevat wel leuke/spannende verhalen. Begin gewoon blanco te lezen. En als je het niets vindt zet je het gewoon weer op Marktplaats.

En je kan ook prima de bijbel lezen voor vermaak hè. Het hoeft niet samen te gaan met geloven in een entiteit waarvan het bestaan nooit is aangetoond.

Precies hierom wil ik Religiewetenschappen gaan volgen volgend jaar. Van 'moeten' tot 'de Bijbel is het belangrijkste boek'. Zelfs sommige adviezen. Ik krijg er jeuk van en het drijft me juist weg om ervoor open te staan. Dus wat maakt dat gelovigen hun geloof zo verspreiden overal? Van goedbedoelde adviezen tot aan terrorisme, dus. Ik ben daar zo benieuwd naar.

Eind dit schooljaar volg ik een voorbereidend vak hiervoor, 'wie is wie in de Bijbel'. Moest hiervoor een Bijbel hebben met deuterocanonieke verhalen. Gekocht, en begin gewoon op pagina 1! En verder volg ik de syllabus van het vak, denk dat een wetenschappelijke benadering hierin voor de minste 'sturing' zorgt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:23

Ik lees geen bijbel, ben wel christelijk opgevoed en heb daarna alles vaarwel gezegd. Maar als je ooit de kans krijgt, doe eens een rondreis door Israel. Dan zie je ineens dat de plaatsen die genoemd worden waar Jezus geleefd heeft ook echt bestaan en dat vond ik wel bijzonder. De rondreizen hebben meestal geen specifiek christelijk karakter hoor. Ik ben gewoon met Kras meegeweest, dat is nu tui.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:30

De tips van de Youversion app en de Alpha cursus vind ik ook goede. Ik gebruik zelf af en toe de Youversion app en vind het fijn dat je een leesplan uit kunt kiezen op een onderwerp wat je bezig houdt. Zo wordt je wat meer de weg gewezen naar welke stukjes in de Bijbel dan relevant zijn.
Natuurlijk kun je ook gewoon van A tot Z gaan lezen of een specifiek Bijbelboek. Maar het kan fijn zijn om bij sommige dingen meer uitleg te krijgen.

Ik heb zelf een aantal jaar geleden meegewerkt aan een Alpha cursus en ik kan de vergelijking met een sekte niet volgen. Er wordt reclame voor gemaakt zodat je weet dat het bestaat en er aan mee kan doen, net als eender welke literatuur/yoga/breicursus. Het is vrijblijvend en je wordt aangemoedigd met elkaar te discussiëren en kritisch te zijn. Natuurlijk wordt de cursus vaak gegeven door mensen die overtuigd christen zijn, maar ik ga ook geen yogaklas geven als ik niet denk dat goed voor je is.

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:39

Ik herken me ook niet in de Alpha cursus als sekte o.i.d. Ik was juist bang dat het sekte vibes zou geven, maar dat was echt helemaal niet zo. Ik heb hem online gevolgd (in het begin van de lockdown) met verschillende videos waarin o.a. random mensen op straat vragen werden gesteld over levensvragen. Erg interessant om zo veel verschillende perspectieven te horen vond ik! @Urona447, wanneer hebben jouw ouders een Alpha cursus gevolgd? En was deze aangesloten bij het grotere Alpha cursus netwerk, of door een lokale kerk opgezet en georganiseerd? Want daar kan ook wel verschil in zitten denk ik. Ik heb het in ieder geval heel prettig gevonden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:42

Ik herken ook geen sekte in de alphacursus. :n

Kenmerk 1 daarvan is dat die leiders altijd zoveel geld hebben en je geld moet afstaan en dat is bij de alpha al totaal niet zo :')
Alles is in de openbaarheid. En na de cursus ben je gewoon vrij. En tijdens de cursus ook als je wil stoppen oid.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:46

Barbet schreef:
Je kan zo'n bijbeldagboekje erbij kopen.
Die geeft elke dag een stukje Bijbeltekst wat je voor die dag leest.
En daarbij geeft het een uitleg over dat stukje tekst.

Er zijn wel verschillende bijbeldagboekjes.
Sommige zijn best zwaar op de hand, meer orthodoxe richting zeg maar.
Maar dan kun je even zoeken wat het beste bij jou past.

Ik heb een tijdje een op een site gelezen die dat ook had.
Iedere dag een stukje en dan de uitleg erbij.
weet alleen niet meer welke site dat precies was. Was wel een hele fijne site.

edit: Volgens mij was het heel simpel debijbel.nl ofzo.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:55

Het Oude Testament is juist super interessant om te lezen, omdat het ook veel geschiedenis bevat! Het gaat inderdaad echt over de geschiedenis van het jodendom, dus houd goed in gedachten dat het echt oud is en sommige dingen nogal bijzonder zijn. Zoals bepaalde leefregels die in dat gedeelte van de Bijbel worden genoemd (met name in het boek Job). Zo staat er in het Oude Testament dat je geen kleding van gemengde stoffen mag dragen. Dat was toen heel normaal, maar tegenwoordig doen we niet anders. Best leuk al die verschillen :D.

Welke versie van het Oude Testament heb je? Er zijn namelijk nogal wat verschillende vertalingen. De ene vertaling leest makkelijk weg, en de andere vertaling is alleen begrijpelijk als je uit de 19e eeuw komt, dus het zou fijn zijn als je een laagdrempelige versie hebt, dat helpt met het begrijpen. :D

Ik zou je niet per se een cursus aanraden, maar een leesplan kan helpen om een bepaalde structuur te volgen bij het lezen van de Bijbel.

https://bijbel.eo.nl/kennismaken/bijbel ... -of-3-jaar

Via deze link vind je een paar verschillende roosters. Ik zou een leesrooster kiezen wat je aanspreekt (1, 2 of 3 jaar bijvoorbeeld), maar als je graag een persoonlijke tip wilt zou ik je aanraden om gewoon de boeken van de Bijbel te volgen. Er is namelijk door de katholieke kerk in het verleden heel goed nagedacht over hoe de Bijbel er precies uit moest zien qua boekindeling, dus er zit ook zeker een bepaalde logica achter. Ik zou rustig beginnen in het Oude Testament en dan de overstap maken naar het Nieuwe Testament.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:08

Hmm, als ik even zoek op die alpha-cursus dan krijg ik daar toch wel spontaan jeuk van hoor. Ik krijg toch wel de indruk dat deze cursus al wel heel erg in de richting van het christelijk geloof duwt. Ik persoonlijk haak er bij de intro-pagina op af in elk geval.

En ik ben zeker niet tegen geloven. Maar ik vind het wel belangrijk dat de TS een eigen weg vindt, een eigen visie en mening bepaald, zonder al heel sterk in een richting geduwd te worden. Daarna aan TS om te besluiten wat ze met de verkregen informatie gaat doen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:11

Geen boek heeft zo veel verschillende uitleggen als de Bijbel. Ik zou ook gewoon neutraal aan het begin beginnen. Plak een stickynote op bladzijdes waar je op terug wil komen en noteer die dingen die jij als belangrijk ervaart. Er is niet 1 juiste interpretatie van de Bijbel, daarom is het zo belangrijk dat je je eigen interpretatie krijgt en niet iets wat je al in een bepaalde richting stuurt.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:15

Mijn ouders hebben dit denk ik 6 jaar geleden gevolgd en zijn er compleet in meegetrokken. Al hun vrienden zijn nu christelijk en van de kerk , ze hebben geen Facebook meer, doen alleen vrijwilligerswerk voor de kerk, doen alleen zaken met christelijke mensen en stemmen alleen op christelijke partijen. Er word alleen nog maar christelijke muziek geluisterd en de vlag van Israël hangt regelmatig te wapperen.Ook hebben ze zich laten dopen en gaat er behoorlijk wat geld naar de kerk.
Ik als niet gelovige dochter ga ik naar de hel.

Heb ik het idee dat ze gelukkiger zijn , nee totaal niet. De Alpha cursus heeft ze zo gigantisch een richting in geduwd en de gemeenschap heeft ze zo opgenomen dat ze er eigenlijk ook niet uit willen omdat ze dan niks meer hebben.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:42

Urona447 schreef:
Mijn ouders hebben dit denk ik 6 jaar geleden gevolgd en zijn er compleet in meegetrokken. Al hun vrienden zijn nu christelijk en van de kerk , ze hebben geen Facebook meer, doen alleen vrijwilligerswerk voor de kerk, doen alleen zaken met christelijke mensen en stemmen alleen op christelijke partijen. Er word alleen nog maar christelijke muziek geluisterd en de vlag van Israël hangt regelmatig te wapperen.Ook hebben ze zich laten dopen en gaat er behoorlijk wat geld naar de kerk.

Heb ik het idee dat ze gelukkiger zijn , nee totaal niet. De Alpha cursus heeft ze zo gigantisch een richting in geduwd en de gemeenschap heeft ze zo opgenomen dat ze er eigenlijk ook niet uit willen omdat ze dan niks meer hebben.

Dat is ook wel een uiterste hoor..

Ik heb zelf jaaaaren geleden (toen ik nog geloofde _O-) leiding gegeven aan een alpha cursus voor jongeren. Er waren jongeren die er serieus mee bezig waren en al christelijk waren en meer verduideling zochten, maar ook mensen die gewoon eens aan het rondkijken waren. We hielden het altijd erg laagdrempelig, en als je er geen zin meer in had kon je ook gewoon vertrekken.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:46

@TS: wat is je doel met de bijbel te lezen? Wil je weten wat erin staat, doe je het vanuit een geloofsovertuiging? Of vanuit een "vergelijkende religies" perspectief?

Ben je puur nieuwsgierig wat er in de bijbel staat, dan zou ik ook aanraden gewoon op bladzijde 1 te beginnen. Genesis is doorgaans een prima boeiend boek, wat grotendeels bestaat uit de "narrative", ofwel de verhaallijn van de bijbel. De boeken die daarop volgen (exodus/leviticus/number/deuteronomy) hebben allemaal delen die bestaan uit de narrative, en delen die meer ter achtergrond informatie zijn (lijsten met namen, religieuze regels, maar ook bijvoorbeeld afmetingen van de "tent", etc). Mocht je een idee willen hebben wat de verhalen van de bijbel zijn, dan kan je je in eerste instantie (in mijn optiek) het beste beperken tot "the narrative". Online zijn er vaak wel leesplannen beschikbaar die zich enkel focussen op de narrative.

Mocht je je echt in het christelijk geloof willen verdiepen, dan ga ik ook mee met mijn voorgangers door te beginnen in het nieuwe testament, aangezien dat qua normen en waarden meer aansluit bij de huidige normen en waarden van het geloof dan de zaken die in het oude testament zijn beschreven. (uiteindelijk is het geloof natuurlijk gebouwd op zowel het oude als het nieuwe testament, maar voor een basis begrip van het geloof is het vaak makkelijker om in het nieuwe testament te beginnen, aldus mijn ervaring).

Betreffende een alpha cursus: ik denk dat het heel erg verschilt. Ik heb jaren geleden ook een studenten alpha cursus gedaan, en heb dat heel positief ervaren. Gratis eten (doet het altijd goed bij studenten), en vervolgens een half uurtje tot 45 minuten introductie over de bijbel. En daarna de rest van de avond gezellig naborrelen. Ik denk dat het dan ook heel erg van cursus tot cursus verschilt hoe "zwaar" ze zijn.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:54

De bijbel is een boeiende, veelomvattende verzameling van boeken over ca. 8000 jaar Joods-Christelijke cultuur en religie.
Het omvat historische informatie, maar is geen geschiedenisboek.
Het is ook geen wetboek of handleiding voor het christendom of Jodendom. Er staan wel aanwijzingen en regels in, maar vooral veel verhalen, brieven, verslagen.
Om het te kunnen lezen, is het zinvol om de context te begrijpen. Niet voor niets is theologie een wetenschap, met veel invalshoeken.
De meeste bijbels van het Nederlands Bijbelgenootschap geven ook wel toelichting over de context.
Om iedere informatie over de christelijke religie te beschouwen als indoctrinatie gaat mij veel te ver. Het christendom is heel veelzijdig met verschillende stromingen en opvattingen.
Daarbij is heel veel van onze huidige westerse cultuur goed te begrijpen en verklaren met kennis over het christendom.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:03

Roodvos schreef:
Hmm, als ik even zoek op die alpha-cursus dan krijg ik daar toch wel spontaan jeuk van hoor. Ik krijg toch wel de indruk dat deze cursus al wel heel erg in de richting van het christelijk geloof duwt. Ik persoonlijk haak er bij de intro-pagina op af in elk geval.

En ik ben zeker niet tegen geloven. Maar ik vind het wel belangrijk dat de TS een eigen weg vindt, een eigen visie en mening bepaald, zonder al heel sterk in een richting geduwd te worden. Daarna aan TS om te besluiten wat ze met de verkregen informatie gaat doen.

Je bent ook niet verplicht de alpha te volgen, dus als je jeuk krijgt zou ik het vooral niet doen.
Ze komen ze ook niet op slinkse wijze ronselen zoals in een sekte, dus dat scheelt.

Urona447 schreef:

Dit is wel een heel uiterste. Persoonlijk ken ik niemand die in een heel eigen zuil is gaan leven na de alpha.

Ik heb hem zelf ook gegeven maar vond er niks zwaars of dwingends aan.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:11

Ik heb zo'n 15 jaar geleden de alpha cursus gevolgd.
Op zich vond ik het een fijne tijd, heb er best wat aan gehad in die tijd.
Enige wat ik niet leuk vond en wat me altijd een beetje is bij gebleven, is dat ik in die tijd op zondagochtend altijd springles op een manege had.
Daarom kon/wou ik op zondagochtend niet naar de kerk, en dat werd me door één van de leiders wel onder ogen gehouden.
Dat het een soort keuze was, waar stond ik voor, en kon ik 'het aardse' op de 2e plek zetten, zeg maar.
Uiteindelijk werd die springles naar een andere dag gezet, dus het werd me makkelijk gemaakt.
Maar nog een tijd later, ben ik gestopt met naar de kerk gaan en alles wat ermee te maken heeft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:19

Barbet schreef:
Ik heb zo'n 15 jaar geleden de alpha cursus gevolgd.
Op zich vond ik het een fijne tijd, heb er best wat aan gehad in die tijd.
Enige wat ik niet leuk vond en wat me altijd een beetje is bij gebleven, is dat ik in die tijd op zondagochtend altijd springles op een manege had.
Daarom kon/wou ik op zondagochtend niet naar de kerk, en dat werd me door één van de leiders wel onder ogen gehouden.
Dat het een soort keuze was, waar stond ik voor, en kon ik 'het aardse' op de 2e plek zetten, zeg maar.
Uiteindelijk werd die springles naar een andere dag gezet, dus het werd me makkelijk gemaakt.
Maar nog een tijd later, ben ik gestopt met naar de kerk gaan en alles wat ermee te maken heeft.

Ja dat klopt,veel paardenwedstrijden zijn ook op zondag.Dat kan botsen met de zondagsrust en\of de kerkgang.Bij ons, R.K. , had je op een gegeven moment dat er ook kerkdiensten kwamen op zaterdagavond en dan hoefde je op zondag niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:40

Tja, zeker 1 dag rust uit elke 7 is verstandig, vaste dag van maken als samenleving practisch en noodzakelijk, maar als individu hoeft dat niet dezelfde dag te zijn als wat de samenleving afgesproken heeft.
En dan mag je blij zijn dat de meestal gevolgde 10 geboden de 1e versie is (die Mozes stuk sloeg), want in de 2e identieke? staat op werk op de sabbat de doodstraf.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:55

tamary schreef:
Tja, zeker 1 dag rust uit elke 7 is verstandig, vaste dag van maken als samenleving practisch en noodzakelijk, maar als individu hoeft dat niet dezelfde dag te zijn als wat de samenleving afgesproken heeft.
En dan mag je blij zijn dat de meestal gevolgde 10 geboden de 1e versie is (die Mozes stuk sloeg), want in de 2e identieke? staat op werk op de sabbat de doodstraf.

Wat al weer aangeeft dat e.e.a. in context geplaatst moet worden. In dit geval duidelijk afkomstig van voor de industriële revolutie. Ik werk bij een volcontinu bedrijf. Wij zijn 24/7 in bedrijf. En ongeacht of je die sabbat op vrijdag, zaterdag of zondag zet zullen er altijd medewerkers "in overtreding" zijn. Het zou aardig rustig worden in de omgeving als daar de doodstraf op zou staan :Y)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:23

Urona447 schreef:

Dat is ook wel een extreem voorbeeld hoor. Ik ben ook christelijk, net zoals velen op Bokt, er zitten legio christenen op Facebook, we doen ook vrijwilligerswerk voor andere dingen, ik doe zaken met iedereen, ik luister alles van gospel tot Guns 'n' Roses en nee, ik heb geen Israëlische vlag. Ik doe ook absoluut geen uitspraken over wie er naar de hel zou gaan, want dat is niet mijn beslissing.
De Alpha-cursus wordt georganiseerd (althans hier) door een soort samenwerkingsverband van kerken, van Rooms-Katholiek tot Gereformeerd en charismatisch. Daar zit zó veel variatie in dat je echt niet van een sekte op welke manier dan ook kunt spreken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 22:42

Zijn er ook cursussen voor niet gelovende mensen om het geloof beter te begrijpen? Ik werk als enige, niet kerkelijk opgevoed persoon, bij een christelijk familie bedrijf en soms zijn er gedragingen of uitspraken waar ik niks van snap.
Ik durf het niet te vragen aan ze omdat ik niet de kans wil lopen dat ik ze onbedoeld beledig of dat ze mij anders gaan zien.
Dat is me in het verleden al eens gebeurd en dat wil ik voorkomen.
Maar soms snap ik ze compleet niet en ik wil het leren begrijpen.

Sinpel voorbeeldje, de aarde is pas 2000 jaar oud.
Hoe dan? Wat dan met de dino's en de neanderthalers? Hoe wordt dat dan verklaard?

Ik wil niemand voor de schenen schoppen maar heb evengoed veel ????

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 07:05

cissy schreef:
Zijn er ook cursussen voor niet gelovende mensen om het geloof beter te begrijpen? Ik werk als enige, niet kerkelijk opgevoed persoon, bij een christelijk familie bedrijf en soms zijn er gedragingen of uitspraken waar ik niks van snap.
Ik durf het niet te vragen aan ze omdat ik niet de kans wil lopen dat ik ze onbedoeld beledig of dat ze mij anders gaan zien.
Dat is me in het verleden al eens gebeurd en dat wil ik voorkomen.
Maar soms snap ik ze compleet niet en ik wil het leren begrijpen.

Sinpel voorbeeldje, de aarde is pas 2000 jaar oud.
Hoe dan? Wat dan met de dino's en de neanderthalers? Hoe wordt dat dan verklaard?

Ik wil niemand voor de schenen schoppen maar heb evengoed veel ????

Is het niet zo dat de aarde al veel ouder is maar dat Jezus 2022 jaar geleden geboren werd en toen de jaartelling begon? :o