Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Photograph schreef:Ik heb nu eerst het oude testament gekocht in makkelijk nederlands. Ik denk dat ik volgende maand ook het nieuwe testament ga halen.
Had trouwens niet door dat ik het oude testament gekocht had! Een meisje die me had geholpen had dezelfde, dus ik dacht dat ik daarmee moest beginnen
Roodvos schreef:Je moet helemaal niets hè! Je mag alleen het OT lezen, of alleen het NT, of beide, of helemaal niets. Laat je vooral niet in een hoek drukken door mensen die zeggen dat je ergens moet beginnen.
Het is één van de grootste problemen die ik heb met geloven: dat andere mensen het noodzakelijk vinden je te vertellen wat je moet doen.
Je ziet het hier ook al, het goedbedoelde advies om een bepaalde cursus te gaan doen, of met het NT te beginnen omdat dat de basis is van het christendom. Nee, gewoon nee.
Wat iemand hierboven ook al zei: het OT bevat wel leuke/spannende verhalen. Begin gewoon blanco te lezen. En als je het niets vindt zet je het gewoon weer op Marktplaats.
En je kan ook prima de bijbel lezen voor vermaak hè. Het hoeft niet samen te gaan met geloven in een entiteit waarvan het bestaan nooit is aangetoond.

Barbet schreef:Je kan zo'n bijbeldagboekje erbij kopen.
Die geeft elke dag een stukje Bijbeltekst wat je voor die dag leest.
En daarbij geeft het een uitleg over dat stukje tekst.
Er zijn wel verschillende bijbeldagboekjes.
Sommige zijn best zwaar op de hand, meer orthodoxe richting zeg maar.
Maar dan kun je even zoeken wat het beste bij jou past.
.

Urona447 schreef:Mijn ouders hebben dit denk ik 6 jaar geleden gevolgd en zijn er compleet in meegetrokken. Al hun vrienden zijn nu christelijk en van de kerk , ze hebben geen Facebook meer, doen alleen vrijwilligerswerk voor de kerk, doen alleen zaken met christelijke mensen en stemmen alleen op christelijke partijen. Er word alleen nog maar christelijke muziek geluisterd en de vlag van Israël hangt regelmatig te wapperen.Ook hebben ze zich laten dopen en gaat er behoorlijk wat geld naar de kerk.
Ik als niet gelovige dochter ga ik naar de hel.
Heb ik het idee dat ze gelukkiger zijn , nee totaal niet. De Alpha cursus heeft ze zo gigantisch een richting in geduwd en de gemeenschap heeft ze zo opgenomen dat ze er eigenlijk ook niet uit willen omdat ze dan niks meer hebben.
) leiding gegeven aan een alpha cursus voor jongeren. Er waren jongeren die er serieus mee bezig waren en al christelijk waren en meer verduideling zochten, maar ook mensen die gewoon eens aan het rondkijken waren. We hielden het altijd erg laagdrempelig, en als je er geen zin meer in had kon je ook gewoon vertrekken. Roodvos schreef:Hmm, als ik even zoek op die alpha-cursus dan krijg ik daar toch wel spontaan jeuk van hoor. Ik krijg toch wel de indruk dat deze cursus al wel heel erg in de richting van het christelijk geloof duwt. Ik persoonlijk haak er bij de intro-pagina op af in elk geval.
En ik ben zeker niet tegen geloven. Maar ik vind het wel belangrijk dat de TS een eigen weg vindt, een eigen visie en mening bepaald, zonder al heel sterk in een richting geduwd te worden. Daarna aan TS om te besluiten wat ze met de verkregen informatie gaat doen.
Urona447 schreef:Mijn ouders hebben dit denk ik 6 jaar geleden gevolgd en zijn er compleet in meegetrokken. Al hun vrienden zijn nu christelijk en van de kerk , ze hebben geen Facebook meer, doen alleen vrijwilligerswerk voor de kerk, doen alleen zaken met christelijke mensen en stemmen alleen op christelijke partijen. Er word alleen nog maar christelijke muziek geluisterd en de vlag van Israël hangt regelmatig te wapperen.Ook hebben ze zich laten dopen en gaat er behoorlijk wat geld naar de kerk.
Heb ik het idee dat ze gelukkiger zijn , nee totaal niet. De Alpha cursus heeft ze zo gigantisch een richting in geduwd en de gemeenschap heeft ze zo opgenomen dat ze er eigenlijk ook niet uit willen omdat ze dan niks meer hebben.
Barbet schreef:Ik heb zo'n 15 jaar geleden de alpha cursus gevolgd.
Op zich vond ik het een fijne tijd, heb er best wat aan gehad in die tijd.
Enige wat ik niet leuk vond en wat me altijd een beetje is bij gebleven, is dat ik in die tijd op zondagochtend altijd springles op een manege had.
Daarom kon/wou ik op zondagochtend niet naar de kerk, en dat werd me door één van de leiders wel onder ogen gehouden.
Dat het een soort keuze was, waar stond ik voor, en kon ik 'het aardse' op de 2e plek zetten, zeg maar.
Uiteindelijk werd die springles naar een andere dag gezet, dus het werd me makkelijk gemaakt.
Maar nog een tijd later, ben ik gestopt met naar de kerk gaan en alles wat ermee te maken heeft.

tamary schreef:Tja, zeker 1 dag rust uit elke 7 is verstandig, vaste dag van maken als samenleving practisch en noodzakelijk, maar als individu hoeft dat niet dezelfde dag te zijn als wat de samenleving afgesproken heeft.
En dan mag je blij zijn dat de meestal gevolgde 10 geboden de 1e versie is (die Mozes stuk sloeg), want in de 2e identieke? staat op werk op de sabbat de doodstraf.
cissy schreef:Zijn er ook cursussen voor niet gelovende mensen om het geloof beter te begrijpen? Ik werk als enige, niet kerkelijk opgevoed persoon, bij een christelijk familie bedrijf en soms zijn er gedragingen of uitspraken waar ik niks van snap.
Ik durf het niet te vragen aan ze omdat ik niet de kans wil lopen dat ik ze onbedoeld beledig of dat ze mij anders gaan zien.
Dat is me in het verleden al eens gebeurd en dat wil ik voorkomen.
Maar soms snap ik ze compleet niet en ik wil het leren begrijpen.
Sinpel voorbeeldje, de aarde is pas 2000 jaar oud.
Hoe dan? Wat dan met de dino's en de neanderthalers? Hoe wordt dat dan verklaard?
Ik wil niemand voor de schenen schoppen maar heb evengoed veel ????