Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ibbel schreef:Ik denk dat TS bedoelt: hoe maak je bespreekbaar dat je gaat sterven/hoe praat je over de dood - als je dat van te voren weet, wat natuurlijk ook al niet automatisch het geval is.
Evamarie schreef:De meeste begrijpen mijn vraag wel zo te lezen. Bedankt voor de openhartige antwoorden.
Ik heb het idd over het moment zelf.
Juist niet over van alles eromheen,daar is al genoeg over te vinden.
Cinnepin schreef:SusanH schreef:Ik ben ooit bijna dood gegaan door een zware bacteriële infectie. Het voelde heel eerst beangstigend maar op een bepaald moment gleed ik weg en voelde het heel vredig. Ik heb nu geen angst meer om dood te gaan.
Hoezo eerst beangstigend?
Canon schreef:Ze hebben dat met de huisarts besloten, en toen moeten ondertekenen dat zorgpersoneel niet meer mocht ingrijpen. Maar wel dat ze in de ergste periode morfine mochten toedienen.
Onali schreef:Canon schreef:Ze hebben dat met de huisarts besloten, en toen moeten ondertekenen dat zorgpersoneel niet meer mocht ingrijpen. Maar wel dat ze in de ergste periode morfine mochten toedienen.
Dit is echt heel raar.
Sowieso grijpt zorgpersoneel niet zomaar in, alles gebeurd in overleg met cliënt, familie en HA.
Dus die ondertekening slaat nergens op.
En morfine is om het lijden draaglijker te maken dus dat is 'normaal'.
Of heb je het over het ziekenhuis en de HAP?
SusanH schreef:Ik ben ooit bijna dood gegaan door een zware bacteriële infectie. Het voelde heel eerst beangstigend maar op een bepaald moment gleed ik weg en voelde het heel vredig. Ik heb nu geen angst meer om dood te gaan.
Onali schreef:Dit is echt heel raar.
Sowieso grijpt zorgpersoneel niet zomaar in, alles gebeurd in overleg met cliënt, familie en HA.
palousa_boy schreef:SusanH schreef:Ik ben ooit bijna dood gegaan door een zware bacteriële infectie. Het voelde heel eerst beangstigend maar op een bepaald moment gleed ik weg en voelde het heel vredig. Ik heb nu geen angst meer om dood te gaan.
Ik ben daarentegen een keer bijna verzopen en ik kan je wel vertellen dat dat alles behalve vredig voelt![]()
Het moment dat je water naar binnen begint te krijgen omdat de lucht gewoon op is, dat is eigenlijk niet te beschrijven maar heel erg genoten heb ik niet.
Op dat moment ben ik ook pas echt gaan nadenken wat ik moest doen om misschien nog levend uit het water te kunnen komen.
Daarna was ik eigenlijk vrij snel weer boven water, al voelt zoiets op dat moment alsof je een week onder water hebt gezeten.
Canon schreef:Onali schreef:Dit is echt heel raar.
Vast![]()
Dit is wat de beste man mij vertelde over hun serie persoonlijke (en desalniettemin delicate) gebeurtenissen dat ze hebben gedaan.
Bij mijn kennis zijn het gewone afspraken, ik ga ze echt niet uithoren of zoiets wel helemaal klopt of niet tijdens zo'n wandeling..
chanicha schreef:Laat ieder gewoon in zijn waarde ipv dat verbeteren.
Evamarie schreef:Doodgaan lijkt mij het meest vreselijke wat je kan overkomen..
Evamarie schreef:Waar ga je aan denken? Hoe ga je de laatste momenten in? Wat zeg je tegen je geliefde en hoe sta je, je geliefde bij in dit proces? (mag ook over je geliefde huisdier gaan)
Mindim schreef:Ik heb iemand aan een hartstilstand verloren, wat mij persoonlijk de fijnste manier van wegvallen lijkt. Mijn zus heeft na een lang bed euthanasie gepleegd. Ging niet helemaal zoals het hoort. Thuiszorg komt af en toe kijken en de iets bijstellen. Mijn zus werd weer wakker en dan wordt huisarts geroepen en komt de thuiszorg, die waren er niet constant bij. Mijn schoonmoeder ligt nu op sterven en heeft een heel ander vooruitzicht.
Je kan je dood niet regisseren, de laatste momenten zijn voor een ieder anders en vaak niet zoals van te voren bedacht. Ik snap de OP dan ook helemaal niet. Ik ken niemand die als het moment daar is, daar mee bezig is, dat is meestal al op voorhand gebeurd. Vaak is op het moment van euthanasie alles al gezegd en rest alleen het vertrek.