Zou jij willen weten wanneer je komt te overlijden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 22:17

Nee, dat zou ik echt niet van te voren willen weten..

AlwaysH

Re: Zou jij willen weten wanneer je komt te overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 22:38

Absoluut niet. %)

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 00:01

O mijn moeder heeft ook zoiets gehad met een soort van waarzegster die ze zo tegen kwam. Ze dacht ook van "het zal wel" maar ook bij haar kwamen de dingen wel uit.
Bij haar zeiden ze "je wordt 74 jaar" ze is in december 74 jaar geworden dus dan zou, als dit uitkomt, ze dit jaar komen te overlijden.

Maar ze zei wel tegen mij "Fem, laat het je nooit voorspellen want het blijft je bij, je leeft er naartoe"

Ik hoop dit laatste stuk voorspelling gewoon niet uit gaat komen en dat mijn moeder nog minstens 10 jaar verder leeft.

En nee ik zou het zelf niet willen weten, hoop in elk geval minimaal zo oud te worden dat mijn kinderen 18+ zijn en een eigen plek hebben met baan. Dus moet nog minstens 12 jaar mee kunnen.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 00:08

Ik zou het denk ik niet willen weten.

Mijn oma (helaas inmiddels kort geleden overleden) wilde ook pertinent geen tijdsaanduiding toen zij te horen kreeg dat ze uitbehandeld was.
Ze wilde genieten van de tijd die haar nog restte en wilde zich niet druk maken om ‘gegeven tijd’ om het zo maar te zeggen.
(Zo van: stel ze zeggen 5 jaar en het gebeurt al met 5 maanden, of andersom juist)
Ik vond het wel lastig, maar ik ben het wel steeds beter gaan begrijpen.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 00:12

Nee, ik wil het niet weten. Afgelopen oktober is mijn broertje verongelukt. Plotseling, in een keer weg. Maar wel elke dag genoten. Niet bezig met dan en dan is mogelijk de laatste dag

Een paar jaar terug is de buurvrouw overleden, al jaren lang ziek. Haar eigen uitvaart en alles geregeld. Het lijkt mij dus helemaal niks als je elke dag zo met de dood bezig bent. Wetende dat elke dag je laatste kan zijn.

Wel heb ik, mede door het plotselinge overlijden van m'n broertje, wat dingen op papier gezet. Just in case

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 00:44

moonsparkle schreef:
Ik zou het dus ook wel willen weten, misschien omdat ik best wat mensen ken die onverwacht niet oud zijn geworden. Dan kan ik de uitvaart regelen, bepalen wanneer ik het beste met pensioen kan gaan en mijn geld opmaken aan alles wat ik nog zou willen doen, je een tijd nergens meer zorgen om hoeven maken. Ik merkte dat de ander het eerst heel raar vond toen ik het zei maar dat ze het daarna ook ergens wel snapte.
Weet je zeker dat je je nergens zorgen om hoeft te maken als je weet wanneer jouw einde nadert? Ik zou er hypernerveus van worden. En al je geld uitgeven aan leuke dingen houdt natuurlijk ook een keer op.
Heel veel zaken kan je al enigszins voorbereiden, bijvoorbeeld de uitvaart. Ook het pensioen, denk bijvoorbeeld aan een eventuele erfenis.
Zelf zou ik het niet willen weten en ‘onbezorgd’ mn leven leiden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 07:56

Een deel van de uitvaart heb ik inderdaad al vast gelegd. Ongetwijfeld kun je je niet bijvoorbeeld 5 of 10 jaar nergens zorgen om maken, maar het zullen wel andere zorgen zijn.

Al je geld uit geven aan leuke dingen houdt inderdaad een keer op, maar als je weet hoe lang je nog hebt kun je bedenken wanneer je wat wilt gaan doen.

Lijkt me zo zonde om te sparen voor pensioen en dat je het dan niet red, maar nu weet ik het niet en spaar ik dus voor dat moment om misschien eerder met pensioen te kunnen en dan ook nog chill te kunnen leven/op reis te kunnen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 07:57

desi92 schreef:
Nee, ik wil het niet weten. Afgelopen oktober is mijn broertje verongelukt. Plotseling, in een keer weg. Maar wel elke dag genoten. Niet bezig met dan en dan is mogelijk de laatste dag

Een paar jaar terug is de buurvrouw overleden, al jaren lang ziek. Haar eigen uitvaart en alles geregeld. Het lijkt mij dus helemaal niks als je elke dag zo met de dood bezig bent. Wetende dat elke dag je laatste kan zijn.

Wel heb ik, mede door het plotselinge overlijden van m'n broertje, wat dingen op papier gezet. Just in case

Nog gecondoleerd met je broertje, ik weet verder niet goed wat ik er op moet zeggen maar omdat dit soort dingen ook gebeuren durfde ik er bijna ook geen topic over te starten.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 07:58

Ik wil het wel weten.
Hoeft niet tot op de dag maar een jaartal zou ik wel willen weten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 08:12

Nee, ik wil het niet weten.
Ik kan er nog niet goed bij, wat er dan met je gebeurt, als je doodgaat. En dat idee beangstigt me, dus daar denk ik liever nog niet over na...

Ik hoef mijn eigen uitvaart niet te regelen.
Het is het afscheid voor mijn nabestaanden, die mogen bepalen hoe ze dat willen inrichten.
Zij willen mij op de een of andere manier herinneren of herdenken, zou wat wezen als ik dan degene ben die bepaalt hoe ze dat moeten doen.
Nee, die keus is niet aan mij, wat mij betreft.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 08:16

Volgens mij vinden veel nabestaanden het juist fijn als het vaststaat zodat ze er zelf op dat moment niet over na hoeven te denken. Maar misschien heb je het er weleens over gehad en vinden ze het juist een goed idee. :o

Ik dacht ook ik zie het zelf denk ik toch niet, maar met alle keuzes die er dan gemaakt moeten worden door anderen leek het me toch makkelijker als bepaalde dingen al gekozen zijn.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 08:26

Ik heb hier toevallig net een boek over gelezen, 'The sight of you'. Aanrader! :j Maar daar speelt dit ook een hele belangrijke rol in. Ik zou het zelf niet willen weten, laat het maar gebeuren. Ik wil wel een paar dingen op papier gaan zetten, zoals wat er moet gebeuren met mijn paarden en kat. Maar ik hoef niet te weten wanneer. Als het goed is nog lang niet!

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:44

Marije_jiplover schreef:
Ik hoef mijn eigen uitvaart niet te regelen.
Het is het afscheid voor mijn nabestaanden, die mogen bepalen hoe ze dat willen inrichten.
Zij willen mij op de een of andere manier herinneren of herdenken, zou wat wezen als ik dan degene ben die bepaalt hoe ze dat moeten doen.
Nee, die keus is niet aan mij, wat mij betreft.

Deels mee eens. Bij m'n broertje kwam het natuurlijk plotseling en dan moet je ineens gaan nadenken over een foto, tekst voor de kaart, kist ed. Dat was fijn geweest om van te voren te weten wat hij wilde.
Het kwam ooit ter sprake dat hij zei, als ik ooit dood ben, maak er dan een feestje van, drink op mij en draai kind van de duivel. Dat hebben we dan ook gedaan.
Verder hebben voornamelijk zijn vrienden de crematie geregeld met foto's en muziek. Zij kenden hem zo goed, het was precies zoals hij was. Collega's van m'n ouders zeiden achteraf ook, we hebben een goed beeld gekregen van wie hij was.

Mocht met mij nu plotseling wat gebeuren dan is dat wat ik ook graag zou willen. Het is dan veel persoonlijker, vind ik. Niet van te voren vast gelegd maar zoals zij, mij herinneren

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:49

Het is maar goed dat het niet kan, want als we het allemaal zouden weten, zou de wereld er anders uit zien.

Ik zou bv als ik weet dat ik over 2 jaar kom te overlijden, nu mijn baan opzeggen en lekker een uitkering trekken (heel aso maar ach, voor die laatste 2 jaar....) en dan gaan reizen, leuke dingen doen. Dingen die je nu uitsteld omdat je geld voor 'later' wilt bewaren, of omdat je denk: dat komt nog wel een keer.

Zou er geen moeite mee hebben om te weten wanneer (qua jaartal) maar hoeft niet te weten hoe.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:59

Ik zou het wel willen weten. Als het nog maar kort zou zijn dan zou ik me niet meer druk hoeven te maken over de toekomst, en het moeten hebben van een vast contract om bijvoorbeeld een eigen huis te kunnen kopen en pensioen op te bouwen.... Dat zijn dingen waar ik me nu bijvoorbeeld druk overmaak omdat ik helaas alleen maar banen krijg op uitzendbasis en dus niks kan en ook niks opbouw.
Ga ik vroeg dood dan zouden dit flinke zorgen zijn die van mijn schouders zouden vallen en wat op dit moment voor depressie zorgen.

Ik zou dus minder depressief zijn uit angst voor de toekomst, en meer gaan genieten.... Werk doen dat ik leuk vind, zonder de druk vast contract.

Dingen regelen voor mijn pony's en andere zaken.

En ook zou ik meer vrije tijd voor mezelf nemen. Ipv 40 uur werken bijvoorbeeld nog maar 20 uur, en dan dingen ondernemen.

Nu moet ik 40 uur werken om de vaste lasten en andere uitgaven te kunnen betalen. En omdat ik zo min mogelijk aan mijn spaargeld wil komen, omdat ik dat juist wil wegzetten voor later een huis te kunnen kopen.

Als ik juist oud zou worden, dan weet ik dat die zorgen dus mogelijk altijd zullen blijven. En kan ik dus ook een plan gaan maken hoe en wat. En belangrijker of ik dan wel zo oud wil worden, met al die zorgen voor toekomst, de druk die daardoor ontstaat en de depressies.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 11:22

Ik vind het wel fijn om te lezen dat er meer zijn die het wel zouden willen weten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:33

Het enige dat ik wil weten is of ik, net als de meeste vrouwen in mijn familie, dement word, en zo ja wanneer. Want dan trek ik 1 jaar eerder zelf de stekker er uit.

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:38

Ik wil alles weten in het leven dus dit ook :+

Ik hou niet van onverwachtse dingen haha. Nee maar even zonder grappen, de meest genoemde reden hierboven is voor mij ook de reden om het wel te willen weten. Ik ben chronisch ziek geworden 3 jaar geleden en als ik dat 10 jaar geleden had geweten had ik ook echt toen al andere keuzes gemaakt wat het nu allemaal een stuk eenvoudiger zou maken.

Ik heb ook altijd gezegd dat ik het gevoel heb niet oud te worden, die diagnose was voor mij dan ook een soort bevestiging van mijn gevoel. Ik zou alleen wel willen weten of dat dus klopt of niet en ook graag op welke manier.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:42

Nee, absoluut niet...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:44

Als ik zou weten dat ik op mijn 80ste sterf dan zou ik dat prima en fijn vinden.
Dan heb ik nog 30 jaar te gaan.

Ik denk dat als je jong bent je totaal geen besef hebt hoe snel het leven wel niet gaat. Tenminste dat had ik niet. Nu ben ik 50 en ook niet bepaald blij ik over 20 jaar dus 70 ben. Juist omdat het zo rete snel gaat en tijd dus min of meer begint te dringen wil je nog wat ,groots, in je leven doen

Het lijkt mij dus best makkelijk te weten hoe lang ik nog heb nu

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 11:46

Ik heb juist constant het idee dat het leven zo snel gaat en dat het zo opeens voorbij zou kunnen zijn en dat ik te weinig tijd/mogelijkheid heb om er het beste uit te halen :o
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 04-01-22 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:50

Ik denk dat het een vrij normale gedachte is Of je wel het maximale uit het leven haalt.
Je moet vooral kijken of je gelukkig bent nu. Dat is het meest belangrijke toch wel

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 12:01

Ibbel schreef:
Het enige dat ik wil weten is of ik, net als de meeste vrouwen in mijn familie, dement word, en zo ja wanneer. Want dan trek ik 1 jaar eerder zelf de stekker er uit.

Tikkeltje offtopic, maar ken je de mogelijkheden van het levenstestament? Dat hebben mijn ouders ook laten opstellen. Vooral mijn moeder wil ab-so-luut niet eindigen zoals haar moeder, die leed aan vasculaire dementie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 12:05

Doodgaan vind ik eng, dus ik wil het niet weten. Sorry moonsparkle. Jullie verhalen en meningen vind ik erg interessant. Broertje onverwacht verliezen is te verdrietig! Gecondoleerd.

Wel weet ik nu al dat ik later vasculaire dementie krijg, want dat zit in mijn familie en wel met een kans score van 100%. Niet leuk om te weten, maar ça va→ het is wat het is. Middels levensstijl probeer ik die leeftijd zover mogelijk naar achteren te leggen dat ik het krijg, en dan heb ik het niet alleen over gezond leven, maar ook over actief blijven, mijn 3 taligheid onderhouden (is goed voor de hersenen) en andere dingetjes zoals dansen en zingen.
Ik hoef niet dood voor mijn dementie, totaal niet. Het is niet leuk, maar ik ben daar ook niet bang voor. Ik probeer al mijn hele leven daarop te anticiperen, door bepaalde manieren van opbergen te hebben (dat vergeet ik al van kinds af aan etc). Dus als hier iets kwijt is dan vraagt mijn man: "Pien als jij het nu op moet gaan bergen, waar zou je dat dan doen. 9 van de 10 keer trek ik het zo tevoorschijn _O- , dus dat geeft de burger wat moed voor de toekomst. :=
Wel is het zo, dat door het leeftijdsverschil met mijn man en mijn toekomstige dementie, ik vroeger gestopt ben met werken (dus minder geld voor de toekomst) en voor kwaliteit van leven ben gegaan. Ik geniet er zeer van dat ik zo vitaal zo mag genieten van het leven en niet meer hoef te werken.

Wij hebben wel ons testament geregeld en die valt onder de Nederlandse wet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 12:59

Berdien schreef:
Ibbel schreef:

Tikkeltje offtopic, maar ken je de mogelijkheden van het levenstestament? Dat hebben mijn ouders ook laten opstellen. Vooral mijn moeder wil ab-so-luut niet eindigen zoals haar moeder, die leed aan vasculaire dementie.

Dat is leuk, maar tegen de tijd dat je (beginnend) dementerend bent en je (naasten) wat wil(len) met dat testament, loop je wel tegen beperkingen aan.

Mijn schoonmoeder had een behoorlijk dichtgetimmerd levenstestament.
Tegen de tijd dat bij jaar Alzheimer om de hoek kwam kijken, voelde zij zich echter niet ziek en vond het echt absoluut niet nodig om nu al te gaan doen wat er in naar levenstestament stond.
Ze vond niet meer thuis kunnen blijven wonen een absolute grens, als dat niet kon wilde ze euthanasie. Dat heeft ze haar hele leven geroepen, tot het moment daar was.
Toen vond ze niet dat ze er al mee wilde stoppen. Ze vond ook niet dat ze hoefde te verhuizen, het kon nog best alleen thuis... Nou, nee, dat kon dus ook niet.

Puntje bij paaltje, vreselijk goed dichtgetimmerd levenstestament, maar alsnog niet eruit gestapt volgens de eigen beschreven voorwaarden.

Sorrie, even een beetje offtopic.