Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
moonsparkle schreef:Weet je zeker dat je je nergens zorgen om hoeft te maken als je weet wanneer jouw einde nadert? Ik zou er hypernerveus van worden. En al je geld uitgeven aan leuke dingen houdt natuurlijk ook een keer op.Ik zou het dus ook wel willen weten, misschien omdat ik best wat mensen ken die onverwacht niet oud zijn geworden. Dan kan ik de uitvaart regelen, bepalen wanneer ik het beste met pensioen kan gaan en mijn geld opmaken aan alles wat ik nog zou willen doen, je een tijd nergens meer zorgen om hoeven maken. Ik merkte dat de ander het eerst heel raar vond toen ik het zei maar dat ze het daarna ook ergens wel snapte.
desi92 schreef:Nee, ik wil het niet weten. Afgelopen oktober is mijn broertje verongelukt. Plotseling, in een keer weg. Maar wel elke dag genoten. Niet bezig met dan en dan is mogelijk de laatste dag
Een paar jaar terug is de buurvrouw overleden, al jaren lang ziek. Haar eigen uitvaart en alles geregeld. Het lijkt mij dus helemaal niks als je elke dag zo met de dood bezig bent. Wetende dat elke dag je laatste kan zijn.
Wel heb ik, mede door het plotselinge overlijden van m'n broertje, wat dingen op papier gezet. Just in case
Maar daar speelt dit ook een hele belangrijke rol in. Ik zou het zelf niet willen weten, laat het maar gebeuren. Ik wil wel een paar dingen op papier gaan zetten, zoals wat er moet gebeuren met mijn paarden en kat. Maar ik hoef niet te weten wanneer. Als het goed is nog lang niet! Marije_jiplover schreef:Ik hoef mijn eigen uitvaart niet te regelen.
Het is het afscheid voor mijn nabestaanden, die mogen bepalen hoe ze dat willen inrichten.
Zij willen mij op de een of andere manier herinneren of herdenken, zou wat wezen als ik dan degene ben die bepaalt hoe ze dat moeten doen.
Nee, die keus is niet aan mij, wat mij betreft.
Ibbel schreef:Het enige dat ik wil weten is of ik, net als de meeste vrouwen in mijn familie, dement word, en zo ja wanneer. Want dan trek ik 1 jaar eerder zelf de stekker er uit.
, dus dat geeft de burger wat moed voor de toekomst.
Berdien schreef:Ibbel schreef:Het enige dat ik wil weten is of ik, net als de meeste vrouwen in mijn familie, dement word, en zo ja wanneer. Want dan trek ik 1 jaar eerder zelf de stekker er uit.
Tikkeltje offtopic, maar ken je de mogelijkheden van het levenstestament? Dat hebben mijn ouders ook laten opstellen. Vooral mijn moeder wil ab-so-luut niet eindigen zoals haar moeder, die leed aan vasculaire dementie.