Verliefd op een ander - wat nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:01

Je kunt niet kiezen bij wie je vlinders in je buik krijgt. Je kunt wel voor jezelf puzzelen waarom je die vlinders krijgt. Ligt dat bij jou, ligt dat bij je collega of ligt dat bij je vriend?

Neem de tijd en probeer dat zo objectief mogelijk te doen.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:10

MarlindeRooz schreef:
Ik ben vol verbazing dat dit volgens velen normaal is. Je kan natuurlijk wel eens gecharmeerd zijn van iemand. Mij lijkt het niet heel gangbaar, ik zou dit zeker met je vriend bespreken. Want verliefd zijn op een ander is 1, maar dit soort dingen verbergen is naarder.

Haha ik zal mijn post iets meer nuanceren.

Uiteindelijk ben ik met toenmalige vriend nog 3? jaar samen geweest, waarna hij is vreemdgegaan.
Ik heb mijn gevoelens voor die collega gewoon weggestopt, nadat ik het eerlijk tegen hem en m’n vriend had verteld.

Onze relatie is pas 6 jaar later begonnen nadat ik tussendoor nog een andere relatie heb gehad.

Dus ik heb op dat moment ook niets met die gevoelens gedaan, pas jaren later toen ze er nog steeds bleken te zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:23

Ik ben zelf bijvoorbeeld hondstrouw.. Maar ik vind wel regelmatig een man heel erg leuk. Mijn vriend weet dit, en ik denk zelf dat het alleen maar een leuke karakter eigenschap van mezelf is dat ik zo snel het leuke van een mens zie en me daardoor aangetrokken voel tot iemand. Maar nooit gedacht aan mijn vriend inruilen voor die andere vent. :D Als ik dit zo teruglees kan het best raar klinken.. :=

Fijn dat jij je hart kan luchten ts ! Als je bij je vriend hoort dan blijf je echt wel bij hem, en als het niet goed zit merk je dat sooner or later ook wel.

ivy_power89

Re: Verliefd op een ander - wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:28

Vergeet ook niet dat het spannende er na een aantal jaar ook af is, en dat het veranderd in een normaal leven.

Ik ben bijna 15 jaar samen met dezelfde man, mn eerste vriend (en enige) en het vlammende is er na een paar jaar wel vanaf. En ik kijk heus wel eens naar andere mannen, en ben ook wel eens gecharmeerd van een ander.
En ja wij hebben ook heus wel eens dipjes gehad.

Bedenk je, dat het spannende er met iemand anders vanzelf ook verdwijnt. Die sprakles zijn er na een aantal jaar ook vanaf, ga je dan weer opzoek naar de volgende spanning?

YellowLemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-21 23:32

Helemaal mee eens dat het spannende er bij élke partner van af gaat. Dat geef ik mezelf ook mee als "slap in the face" als die vlinders weer even te hevig zijn. Stel dat ik er alsnog voor ga, hij breekt met zijn vriendin en hop: het is allemaal in kannen en kruiken en we starten wat samen: wie weet zit ik na 6 jaar weer met hetzelfde dilemma, is er opnieuw een dipje geweest en heeft een andere man me kunnen charmeren.

De reacties helpen me echt wel de voeten op de grond te zetten en die vlinders even weg te waaien. Mocht ik nou in een rotrelatie zitten, gewoon geen redenen meer kunnen bedenken om met m'n huidige vriend samen te zijn of gewoon maar samen zijn om samen te zijn, dan had ik stappen moeten zetten. Daarom niet met mijn collega, maar was het wel een teken dat dit dan toch niet voor mij was en zou ik moeten breken.

Maar nu. Ah, ik zou hem missen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:39

Een crush op een ander kan altijd een keer gebeuren TS, dat is niets ergs en betekent niet gelijk dat je relatie slecht is. Wel vind ik het vreemd dat anderen dit aan hun partner zouden vertellen? Ik zou dat dus echt NOOIT doen in de situatie dat je niet zo sterk verliefd bent dat je overweegt je huidige relatie te beëindigen. Wat ga je dan zeggen? Hoi vriendlief, ik ben verliefd op een ander maar maak je vooral geen zorgen, ik blijf toch wel bij jou? Ik zou dat dus echt heel raar vinden en juist vreselijk achterdochtig worden. Als jij je er goed bij voelt om het wel te delen moet je dat vooral doen natuurlijk.

En een andere grote aanrader: stop met sjansen met je huidige crush, verminder gewoon de mogelijkheden en de momenten waarop je met hem kletst en houd het weer lekker zakelijk. Echt, breng jezelf niet meer in die verleiding als je er toch niets mee wil doen. Je zal niet de eerste zijn waarbij het ‘oeps’ toch ineens misgaat. Gewoon in 1 keer cold turkey afkappen, dat doet even pijn maar bespaar je jezelf ellende mee.
En gebruik die energie om je huidige relatie weer te verstevigen: ga op date, doe iets nieuws, onderneem iets geks, wakker vooral dat vuurtje weer aan. Ja, het spannende gaat er altijd vanaf bij een langere relatie maar imo kun je altijd weer ergens kleine nieuwe vlammetjes creëeren als je maar allebei wil blijven investeren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:47

Kookaburra schreef:
Je kunt niet kiezen bij wie je vlinders in je buik krijgt. Je kunt wel voor jezelf puzzelen waarom je die vlinders krijgt. Ligt dat bij jou, ligt dat bij je collega of ligt dat bij je vriend?

Neem de tijd en probeer dat zo objectief mogelijk te doen.

Dit dus.
Dat er één ware in je leven is, klopt voor sommigen... niet voor iedereen
Er bestaat geen verkeerde keuze.. wanneer jij de jouwe maakt.
Afstand nemen lijkt mij verstandig. Zit de liefde voor je vriend in je hoofd of in je hart?

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:55

Het leuke aan verliefd zijn is dat het een chemische reactie is, het is meestal na een jaar of 1,5/2 over. Dus het goede nieuws is dat je over de helft bent *\o/* :')

Wel echt vervelend dat je dit zo ervaart en dat het je in de weg zit. Hopelijk waait het ook echt snel over en helpt dit topic je om je gevoelens een beetje te verminderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 00:40

Femek2902 schreef:
Dus het goede nieuws is dat je over de helft bent *\o/* :')

:+

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 00:48

Het zal zeker niet in elk geval zo zijn , ik lees hier heel veel uitzonderingen gelukkig. Maar mijn persoonlijke ervaring met een relatie beginnen met je collega zit best wat nadeel aan. Je werkt dan immers ook samen. Ik heb er vooral veel ellende mee gehad met name als het uit ging. Voor mij dus ook niet weer.

Verder ga ik mee met de mensen die ook benoemen iets nieuws is altijd spannend en leuk. Maar ook daar gaat na een tijd de gouden randjes eraf. Op het werk kan iemand leuk , lief en aardig zijn maar thuis compleet het tegenover gestelde en een een tegenvaller ( dit had ik dus ook). Maar ook daarna blijft het nog je collega als het uit gaat en dat zijn echt hele ongemakkelijke situaties.

Zoek niet naar beter als je het beste al hebt zeg ik maar. Ga leuke dingen ondernemen je huidige vriend zodat je voor hem weer de verliefde gevoelens krijgt. En bij de collega hoe moeilijk het ook is afstand nemen. Alleen vindt ik dat ook weer lastig als je van lachen en gezellig hebben gaat naar koel en ongezellig

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 00:52

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd op verzoek
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 21-02-22 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 01:05

Ik denk dat je afgelopen jaar je vriend van zijn slechtste kant hebt gezien. Je geeft aan "hij is je rots" dan is het toch ook fijn als je dat voor hem kan zijn?

Vlinders voelen bij een ander in een poedersuiker tijd. Dat is helemaal niet zo gek of erg.

Als je daar echt niks mee wil en doet dan zou ik er niet over praten. Wat voor goeds doet dat?

Als je twijfels hebt over je relatie dan is er wel iets wat besproken moet worden. Misschien zit je vriend namelijk ook met een poedersuiker gevoel over die periode.

Die collega heeft een relatie en je kent hem niet goed. Je hebt een crush op hem en hij weet dat niet eens. Ik zou idd een beetje afstand daarvan nemen. En je gaan richten op uitzoeken hoe het in je relatie zit.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 04:57

Ts heeft geen twijfels over haar huidige relatie en wil geen relatie met de collega. Ze heeft gewoon verliefde gevoelens, daar is niets mis mee en imo zelfs gezond.

Ik zou het leuke contact met de collega echt niet afkappen of ineens super zakelijk houden, juist dan breng je de collega in een lastig pakket, want dat heeft die echt wel door en dan gaat hij zich misschien afvragen waarom.

Zolang je met die collega niets afspreekt buiten werk of omgang met overige collega’s om, is er niets aan de hand. Wees lekker verliefd, geniet van het gevoel dat het je geeft, het beetje geluk op de dag, kriebels in de buik, zelfvertrouwen. Dat zijn ook dingen die je nodig hebt en er is niets mis mee.

Zolang je voor jezelf maar een duidelijk streep zet tot hoe ver het kan/mag gaan en je daaraan houdt, vind ik ook niet dat jij je vriend op de hoogte moet brengen.

De streep kan zo simpel zijn als “niet met z’n tweeën afzonderen van de rest” of dat nou een date, een kop koffie ergens samen drinken of zoiets is.
Dus gewoon in het bijzijn van andere collega’s blijven, dan kan een beetje flirten echt geen kwaad.

Mocht het gevoel bij jou veranderen, dieper worden of dat hij gevoelens krijgt, dan merk je dat snel genoeg en pas dan is de tijd om echt na te moeten denken over hoe verder. Voor ‘t zelfde verdwijnen de gevoelens bij jou en blijft hij gewoon de collega met wie je veel plezier hebt om te werken.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 07:23

Ik vind het riskant om die collega niet een beetje op afstand te houden met name om het volgende

"Ik denk dat we er niets mee willen"

En dan merkt die collega maar dat ze wat meer afstand neemt.

Als ze vastbesloten is om er niks mee te doen. Zou ik toch werken aan de relatie met haar vriend. Want daar zit iets wat niet lekker loopt. Anders was er nooit twijfel over de hele situatie.

Hier 19 jaar samen met mijn partner en, relaties hebben upps en downs maar als je genoeg van iemand houd dan zijn consessies niet zo erg. En dan "denk je ook niet over een relatie met een ander" maar over hoe je je eigen relatie vooral goed kunt houden. Een gevoel voor een ander dat kan iedereen overkomen. Maar als je zeker bent van je relatie dan hoef je daar helemaal niks mee te doen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 02:00

Hoe is het nu te? Zijn de vlinders al weggewaaid met storm Eugene, of is er toch iets gebeurd?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 08:03

Het zal vast wel een opluchting zijn dit eens van je af te schrijven! Hopelijk gaan de vlinders daardoor alleen al wat vliegen :)

Het kan best, denk ik - dat je tijdens een relatie eens een crush hebt. Zolang je daar niks mee doet, zolang je niet vreemdgaat, is er volgens mij niet al te veel aan de hand.

Ik zou het zelf niét vertellen aan mijn partner, het is maar een crush waar je niks mee van plan bent. Ik probeer me in te beelden hoe ik me zou voelen als mijn vriend me zou komen vertellen dat hij een crush heeft op een collega - daar zou ik me érg onzeker van gaan voelen (en ik ben niet eens een onzeker type), hij ziet die collega tenslotte wel érg vaak := Ik ga hier nu uit van een crush waar nooit niks mee gedaan zal worden uiteraard! Volgens mij doe je alleen maar dingen kapot in je relatie als je dit gaat vertellen, gezien je absoluut niet van plan bent iets met die vlinders te doen.

Hoe het lekker voor jezelf, doe er niks mee, maar geniet stiekem van een vlindertje. Zonder daar iets mee te doen :) Een vage grens waarschijnlijk, maar als het goed zit tussen jou en je vriend moet dat zeker haalbaar zijn.

En - je vriend kan ook niet altijd vrolijk zijn. Gelukkig zit hij nu weer beter in zijn vel, en ben jij minder "de klaagmuur" waarover je spreekt. Dat vond ik eigenlijk een beetje gemeen van je, sorry TS. Ik bedoel het niet rot, maar het las nogal gemeen. Je zegt dat hij jouw rots is - wees dat andersom ook. We klagen allemaal wel eens - mijn vriend kan ook echt de oren van mijn kop zeuren over zijn werk, en ja, dat is echt vreselijk :') Het gaat bij mij het ene oor in en het andere oor uit, ik ben getraind in op het juiste moment een opmerking te maken :') Ik ben dat wel van thuis uit gewend, misschien is dat de reden dat ik dat zo makkelijk over me kan laten waaien - zowel mijn papa als stiefpapa zeuren thuis kei hard over hun werk haha, mijn broer doet dat ook, dus ik weet niet beter.
En is dat eigenlijk niet heel normaal? Dat je thuiskomt en daar stoom aflaat, en dat je partner dat dan aanhoort? Het kan niet allemaal rozengeur en maneschijn zijn :D Probeer het niet woord voor woord te laten binnenkomen, dat is idd heel erg vermoeiend, maar laat hem wel zijn ei kwijt kunnen bij jou. Natuurlijk wil je niet alleen maar gezeik aanhoren - maar jij moet het "alleen" maar aanhoren, terwijl hij dat moest léven. Voor hem was het nog zwaarder dan voor jou!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 08:07

Ik denk dat het wel goed is om het te bespreken met je vriend, omdat deze verliefdheid een reactie is op wat er gebeurt in je relatie. In een moeilijke periode zijn we allemaal wel eens een tijd niet leuk, maar wekenlang echt alléén maar negatief/klagen/geen oog voor de ander is uit balans. Even zwart-wit gezegd. Daarbij ben ik zelf ook mening dat openheid voor alles gaat. Al zou ik bij het bespreken vooral de nadruk leggen op het waarom en hoe dit in de toekomst te voorkomen, in plaats van op hoe leuk je die ander vindt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 10:58

Tja, in een relatie is het belangrijk dat je steeds weer voor elkaar kiest denk ik. Verliefdheid op een ander kan gebeuren, het is spannend, geeft vaak een soort aandacht die er in een vaste relatie niet meer is. Maar..het gras lijkt altijd groener aan de overkant.

Het bespreekbaar maken met je vriend legt wel een fundering voor een ijzersterkte relatie mits je voor hem kiest en blijft kiezen. Maar dan is het wel belangrijk dat je die collega niet meer gaat zien.

Voor jou is het belangrijk denk ik om te voelen wat er nu precies in jou gebeurd en waarom, bedenk ook dat je past mist wat je hebt als het er niet meer is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:17

Zoals Vuurvleugels opmerkt vind ik het verblúffend hoeveel het normaal vinden om dergelijke intieme gevoelens niet met de partner te bespreken. Imo is dit niveau van beleving het meest belangrijke om te delen.

Zou jij willen dat jouw partner diepe gevoelens voor een ander voor zichzelf houdt?!

Dat dergelijke gevoelens niet besproken/gedeeld/´opgelost´ (kunnen) worden is als cosmetische smeersels over een hardhouten splinter in je arm.

Loop jij liever het risico dat dit stiekume gedoe escaleert in bedrog of wil je er sámen juist heel lief en gedeeld wat mee?

Maar goed, vreemgaan, liegen, hypocrisie blijken niet voor niets de norm in duurzame relaties en in eerlijke openheid gevoelens bespreken met je partner taboe.

Práát met je partner; juist over gevoelens of dat nu een specifiek ander betreft of niet.
Als dat niet kan, blijkt niet te kunnen, dan is dat óók +:)+ want blijkbaar geen goede relatie en beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Praten = WinWin :)*

Dit als eerste hand evidence based best practice ;)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:30

Ik zou het zeker bespreken. En je geeft aan dat de spanning je vlinders geeft(het onbekende) . Juist dit moet je bespreken met je partner.

In alle relaties heb je up en downs de kunst is samen verder te groeien.

Ga samen weer opzoek naar elkaar, op verschillende fronten verras elkaar. Doe het onverwachtse. Zoek de spanning weer op.
Als individu groei je en het is mooi om samen weer bij elkaar te komen met je eigen 'nieuwe' ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:41

Gewoon iemand leuk vinden en vlinders voelen is normaal en kan iedereen overkomen. Dit vind ik geen “ diepe” gevoelens en de meeste mensen kunnen vaak heel goed inschatten of ze het wel of niet aan hun partner kunnen vertellen. Verliefdheid kan best heel leuk zijn, ondanks dat de relatie met je partner goed is. Maar zoals iemand al aangaf, het is maar wat je voor ogen hebt waar het heen gaat. Gewoon een poos genieten van de vlinders want je hoeft er namelijk niets mee te doen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:48

...jullie weten wel dat dit topic bijna 3 maanden oud is en het issue waarschijnlijk al geen issue meer is?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:51

bigone schreef:
Gewoon iemand leuk vinden en vlinders voelen is normaal en kan iedereen overkomen. Dit vind ik geen “ diepe” gevoelens en de meeste mensen kunnen vaak heel goed inschatten of ze het wel of niet aan hun partner kunnen vertellen. Verliefdheid kan best heel leuk zijn, ondanks dat de relatie met je partner goed is. Maar zoals iemand al aangaf, het is maar wat je voor ogen hebt waar het heen gaat. Gewoon een poos genieten van de vlinders want je hoeft er namelijk niets mee te doen.

Interessante beleving van een duurzame relatie:
- Verliefd is geen diep gevoel.
- Dat leuke genieten van vlinders hoef je niet met je levenspartner te delen.

Ok, bedankt +:)+

@VuurVleugels; ´het´ is een maatschappelijk doorlopend issue ;)
Verder heb je gelijk.

Afbeelding

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:00

Ik zou het zeker NIET willen weten als mijn man vlinders van een ander krijgt waar hij niet van plan is iets mee te doen.
Ik zou er erg onzeker en jaloers van worden. Mijn man zou ik ook geen plezier doen met zulke informatie.

Mochten de gevoelens verder gaan en wil je er iets mee doen of je relatie stoppen dan uiteraard wel bespreken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:03

HC dat jij vind dat je het moet delen, betekend toch niet dat iedereen dat hoeft te vinden?

Wij (mijn partner en ik) hebben hier ooit een gesprek over gehad, we hoeven het van elkaar niet te weten, mits je met die kriebels niets wilt/doet en van plan bent te doen.

Mocht het echt voortkomen uit een ingedutte relatie, steek dan die kriebels in je partner en niet in je collega zeg maar.

Mag mijn partner het vertellen als hij wil: ja natuurlijk. Alles is bespreekbaar. Maar het hoeft niet.