Help, mijn Buur is klusser

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 12:00

Ik heb ook zo'n buurman die altijd aan het klussen is, hij wordt ook wel de boorman genoemd in de straat. Ze wonen er al jaren, maar hij werkt nu niet meer en het is nu erger dan ooit. En dan ook nog 's avonds en in het weekend... Ze zitten in een groepsapp van de straat en dan wordt er wel eens een opmerking over gemaakt, maar dan doen ze heel lacherig en zeggen dat ze nog even door gaan.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 12:58

En dat klussen stopt dan nog redelijk op tijd.. maar dan beginnen de kinderen... de hele nacht.. in de zomer in de tuin zitten ho maar, dat geschreeuw en gekrijs de heeeeele dag.. van de buren uiteraard want wijzelf hebben geen kids.
of de allochtonen die hier tot diep in de nacht feestjes houden terwijl om half zes mijn wekker gaat...

Awel.. ik vind dat dergelijke dingen horen bij het leven in een dorp, stad..ergens waar ook andere mensen wonen. Volgens mij heb ik ooit ergens een regel gelezen dat je na 22 uur stil dient te zijn.

Leven en laten leven.

Overigens, wij zijn ook al het hele jaar af en aan aan het klussen. Het laten doen is misschien sneller maar ver boven budget.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 13:17

Janine1990 schreef:
Ik kom uit een gezin waarin nooit iets af is, en dat is het bij mij ook nooit.

Ik woon hier nu vier jaar. In het begin hebben we vooral geklust zodat ik er in kon. Een half jaar later zijn we een bijkeuken gaan bouwen, een jaar nadat deze klaar was heb ik een nieuwe keuken gekregen waar we ook een week of zes mee bezig zijn geweest om alles klaar te maken. En het komend jaar gaan we mijn tuin aanpakken.

Dingen die tussendoor zijn gebeurd kosten minder tijd, maar leveren misschien wel net zo veel overlast?

We stoppen nooit later dan half 10 in de avond en doen niet echt iets op zondag.

Anyhow, realiseer je wel dat voor een heel aantal mensen dit ook een stuk hobby is. Voor mij en m'n vader namelijk wel. Het geeft veel voldoening en je ziet snel resultaat. En het zorgt niet echt voor waardevermindering, dat is ook wel een plusje zeg maar...

Sommige mensen zijn gewoon echt makers... Ik zou het gesprek eens aangaan, je leert vast dingen over je buren die voor een stukje begrip zorgen :)

Nou nou.. Klinkt nogal eenzijdig..
ik snap heel goed dat TS dit niet prettig vind. Zij hoeft toch niet te continu in de herrie te zitten omdat anderen niet stil kunnen zitten.
Mss moet jij eens een gesprek aangaan met mensen die van hun rust willen genieten… je leert vast dingen die voor een stukje begrip zorgen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 13:24

SjonnieZ schreef:
ik snap heel goed dat TS dit niet prettig vind. Zij hoeft toch niet te continu in de herrie te zitten omdat anderen niet stil kunnen zitten.
Mss moet jij eens een gesprek aangaan met mensen die van hun rust willen genieten… je leert vast dingen die voor een stukje begrip zorgen.

Mijn doel was ook om de andere kant te laten zien... :Y)

Als ik laat weten dat ik heel erg goed luister naar mijn buren en daarom ondanks mijn klushobby nog steeds op goede voet met ze sta, dan komt het over alsof ik de perfecte klusbuur ben... Dat zou mij hier binnen dit topic vol negatieve ervaringen met klusburen de perfecte uitzondering zijn. "Oh maar zo'n buur wil ik ook wel." Dat is niet de realiteit... En ik denk dat TS (en anderen met dit probleem) meer hebben aan de realiteit dan een Bokkende klusser die doet alsof ze beter is dan de andere probleemburen. Of zie je dat anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 13:26

eponine schreef:
En dat klussen stopt dan nog redelijk op tijd.. maar dan beginnen de kinderen... de hele nacht.. in de zomer in de tuin zitten ho maar, dat geschreeuw en gekrijs de heeeeele dag.. van de buren uiteraard want wijzelf hebben geen kids.
of de allochtonen die hier tot diep in de nacht feestjes houden terwijl om half zes mijn wekker gaat...

Awel.. ik vind dat dergelijke dingen horen bij het leven in een dorp, stad..ergens waar ook andere mensen wonen. Volgens mij heb ik ooit ergens een regel gelezen dat je na 22 uur stil dient te zijn.

Leven en laten leven.

Overigens, wij zijn ook al het hele jaar af en aan aan het klussen. Het laten doen is misschien sneller maar ver boven budget.

Leefgeluiden vind ik helemaal oké hoor! En klusgeluiden op schappelijke uren irritant maar dat overleef ik wel. Maar non stop klusgeluiden tot aan zondag, nacht en vroeg in de ochtend vind ik zeer asociaal en maakt wel dat ik steeds minder vriendelijk kan zijn tegen de buren hoor.. het is geven en nemen maar beide mogen een beetje water bij de wijn doen..

Overigens mag ons kind niet voor negen uur buiten in de tuin in het weekend en is schreeuwen voor niets nodig dus daar gelden ook wel fatsoensregels voor.

anjali

Re: Help, mijn Buur is klusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 13:47

Heel irritant die voortdurende klus herrie.Er zijn toch wettelijke regels voor?Niet vroeg en niet laat en zeker niet op zondag.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 13:49

anjali schreef:
Heel irritant die voortdurende klus herrie.Er zijn toch wettelijke regels voor?Niet vroeg en niet laat en zeker niet op zondag.

Allemaal afhankelijk van de APV.

Edit: Typo :+

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 13:55

Janine1990 schreef:
SjonnieZ schreef:

Mijn doel was ook om de andere kant te laten zien... :Y)

Als ik laat weten dat ik heel erg goed luister naar mijn buren en daarom ondanks mijn klushobby nog steeds op goede voet met ze sta, dan komt het over alsof ik de perfecte klusbuur ben... Dat zou mij hier binnen dit topic vol negatieve ervaringen met klusburen de perfecte uitzondering zijn. "Oh maar zo'n buur wil ik ook wel." Dat is niet de realiteit... En ik denk dat TS (en anderen met dit probleem) meer hebben aan de realiteit dan een Bokkende klusser die doet alsof ze beter is dan de andere probleemburen. Of zie je dat anders?

Ja dat zie ik anders.
Probleem is nl. dat je met deze reactie niet de andere kant laat zien, maar juist de houding die de eeuwige klusser denkt te mogen aannemen.

Uitleggen hoe jij de verhoudingen met de buurt goed weet te houden levert een beter gesprek op.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 14:02

SjonnieZ schreef:
Ja dat zie ik anders.
Probleem is nl. dat je met deze reactie niet de andere kant laat zien, maar juist de houding die de eeuwige klusser denkt te mogen aannemen.

Uitleggen hoe jij de verhoudingen met de buurt goed weet te houden levert een beter gesprek op.

Ik begreep uit de OP (en diverse andere reacties) dat veel mensen niet begrijpen dat klussen niet bij iedereen stopt. Dat niet elk huis 'af' raakt. Of zoals iemand benoemde; Sommige mensen genieten een jaartje van een 'af' huis en zoeken dan een nieuwe bouwval...
Het lijkt me voor TS sowieso interessant om dat eens uit te zoeken, dan weet ze waar ze zich op in moet stellen en eventueel belangen kan afwegen voor zichzelf en haar huishouden.

Die uitleg van verhoudingen goed houden zal van mijn kant nogal beperkt blijven vrees ik... Ik ben gewoon heel sociaal en kan heel wat potjes breken voordat mensen boos op me worden denk ik. Of het is buurtafhankelijk. Ik ga ook niet zeuren dat mijn achterburen (kleine 100m) op zaterdagmorgen om kwart over 7 al beginnen met houtkloven omdat ze daar in handelen. Of wanneer er iemand op zondag begint gras te maaien als ik lekker lig te relaxen in de tuin...

Zeg het maar... ik kan het vast niet uitleggen, ik heb nu eenmaal zo'n houding... :Y)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 14:03

Ik heb in een straat gewoond waar er vrijwel continu ergens (ver)bouwd werd. Buren die tot een gat in de nacht buiten in de tuin veel lawaai maken, asociaal parkeeen en vervolgens kwaad zijn als er gevraagd wordt even te verplaatsen, buren die hun huis schilderen met straatverf (voor wegmarkeringen; stinkt verschrikkelijk en is gevaarlijk binnen), kinderen die tot laat s avonds skaten op straat en daarmee een hoop herrie maken… tuurlijk stoorde ik mij daar wel eens aan, maar zo’n dingen heb je nu eenmaal als jr in een rijhuis woont. Met sommige buren was er enigszins de stilzwijgende afspraak dat als er teveel lawaai gemaakt werd (bv tv te luid), er op de muur geklopt werd en je stiller deed. Gebeurde overigens niet vaak.
We hebben ook wel 1x gehad dat de buren op zondag begonnen te klussen en er daardoor een beetje plafond bij ons naar beneden kwam. Toen zijn we dadelijk gaan bellen en gevraagd op te houden en op een andere manier op te lossen. Is toen netjes geregeld.
Ik denk dat je het meeste kans hebt op verbetering als je eens met die buren gaat praten, luistert naar hun kant van het verhaal en kijken of jullie tot een compromis kunnen komen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 14:13

Als ik al lees dat sommige het om half 10 s ochtends al vervelend vinden en dat dat maar 's middags moet? :=

Ik ben ook elke keer aan het klussen. Geen hele dagen of weken, maar wel elke keer wat nieuws als er weer geld is. Huis is verouderd en moet dus echt wel wat aan gebeuren. Alleen ik doe het vooral doordeweeks na 9 uur en stop voor 3 uur 's middags. Soms op zaterdag ook die tijden. En ja, soms is dat s ochtends met herrie en s middags niet, omdat de ene klus af moet voordat je aan de andere kan beginnen. Nu werken mijn buren, dus die merken er niks van. En de ene buurman hoeft niks te zeggen, dat is er zo 1 die km 21 uur nog begint met boren of de muziek keihard zet en in de zomer hele dagen en avonden bezig is in de schuur met bijbehorende muziek. Daar trek ik me dus niks meer van aan, hij heeft nooit doorgegeven wanneer er wat zou gebeuren met herrie. Andere buren meld ik het als er wat groots gaat gebeuren wanneer zij thuis zijn, net als dat zij doorgeven wanneer er een feestje is oid.

Ik snap de ergernis zeker, vooral als het zo lang door blijft gaan. Maar het is nogal lastig, wat is normaal en wat niet. In gesprek blijven of gaan is toch het handigste. En helaas zijn het ook wel dingen die erbij horen, maar waar je misschien wel afspraken over kan maken.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 14:16

MyWishMax schreef:
Als ik al lees dat sommige het om half 10 s ochtends al vervelend vinden en dat dat maar 's middags moet? :=

Ik ben ook elke keer aan het klussen. Geen hele dagen of weken, maar wel elke keer wat nieuws als er weer geld is. Huis is verouderd en moet dus echt wel wat aan gebeuren. Alleen ik doe het vooral doordeweeks na 9 uur en stop voor 3 uur 's middags. Soms op zaterdag ook die tijden. En ja, soms is dat s ochtends met herrie en s middags niet, omdat de ene klus af moet voordat je aan de andere kan beginnen. Nu werken mijn buren, dus die merken er niks van. En de ene buurman hoeft niks te zeggen, dat is er zo 1 die km 21 uur nog begint met boren of de muziek keihard zet en in de zomer hele dagen en avonden bezig is in de schuur met bijbehorende muziek. Daar trek ik me dus niks meer van aan, hij heeft nooit doorgegeven wanneer er wat zou gebeuren met herrie. Andere buren meld ik het als er wat groots gaat gebeuren wanneer zij thuis zijn, net als dat zij doorgeven wanneer er een feestje is oid.

Ik snap de ergernis zeker, vooral als het zo lang door blijft gaan. Maar het is nogal lastig, wat is normaal en wat niet. In gesprek blijven of gaan is toch het handigste. En helaas zijn het ook wel dingen die erbij horen, maar waar je misschien wel afspraken over kan maken.

Een aantal keer is niet erg maar hier is het standaard elk weekend dan mag je daar best wel even over klagen vindt ik

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 14:19

Utixo schreef:
Ik heb medelijden met je, ik zou helemaal gek worden ervan.

Wat ik ook schokkend vind is dat iemand hier toegeeft ook zo'n klusser te zijn, "maar nooit later dan tot 21.30u". Weet je hoe zeer je de avond van de buren dan vergald? Als het voor een eenmalig project zou zijn, is het te behappen. Maar al jaren lang? Prima dat het jullie hobby is, maar 21.30u is echt niet tof.

Uitermate vervelend, zeker hier met een klein kindje!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 14:22

Ik vind dat apart, ja. Half 10 is toch niet vroeg? Ik vind dat gewoon een hele normale tijd. Later als doordeweeks, maar nog wel op tijd om wat gedaan te krijgen en eventueel daarna nog wat anders te doen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 14:30

MyWishMax schreef:

Denk daarin idd de oplossing zit.. bij ingesprek blijven met elkaar, wederzijds begrip tonen en wat rekening houden met elkaar.
Jij moet ruimte krijgen om jouw huis op te knappen maar jouw buren hebben ook recht op rust.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 14:31

Half 10 's ochtends vind ik wel aanvaardbaar. Half 10 's avonds vind ik behoorlijk laat.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 14:32

Nou ja ik heb heel vaak weekenddienst tot heel laat gevolgd met vaak nog een weekenddienst. Ik vindt het dan wel fijn dat ik even fatsoenlijk kan slapen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 14:49

Wat de een redelijk vindt, vindt de ander weer onredelijk. In dat opzicht bereik je het meest met het in gesprek gaan en verwachtingen wat op elkaar afstemmen / goede afspraken maken

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 15:23

Zebrastreep schreef:
Nou ja ik heb heel vaak weekenddienst tot heel laat gevolgd met vaak nog een weekenddienst. Ik vindt het dan wel fijn dat ik even fatsoenlijk kan slapen.

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd of je dit al eens bespreekbaar hebt gemaakt met je buren?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 15:39

anjali schreef:

Als ik zou willen mag ik tussen 07.00 t/m 22.00 uur 7 dagen in de week klussen. Maar dat ik ook nog wel eens 'geklust' heb na 22.00 uur. Maar dat was gaten dicht smeren of kitten en maak dan geen herrie.

Oh na 22.00 uur mag je ook niet meer wasmachine deur open trekken of rommelen in de vriezer. :+

En ja ben ook klusser, maar wel voornamelijk op de moestuin en op het moment alleen tussen zonsopgang en zonsondegang mogelijk wegens geen stroom.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 17:33

Toevallig kom ik net op Nextdoor een berichtje tegen van een dame die zich afvraagt of ze in een woonwijk of in de Gamma woont _O-
TS, je bent dus niet de enige (of heb je zelf dat berichtje op Nextdoor gezet :+ ).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 00:51

In mijn vorige straat zijn er buren letterlijk maandenlang aan het verbouwen geweest (in een sociale huurwoning, die net door de woningbouw helemaal opgeknapt was): 6 dagen in de week van 06.30 tot 18.30 en soms 's avonds ook nog. Maand in maand uit, zeker 4 maanden achter elkaar. Ik was er echt van overtuigd dat er geen binnenmuur meer overeind stond.
Ik kon geen enkele rust meer vinden in mijn eigen huis, en ik had al een gruwelijke hekel aan deze mensen voor ik ze ooit maar gezien had, laat staan gesproken.

Hier zijn nu sinds een maand de buren aan het verbouwen: meestal in het weekend, soms door de week 's avonds. Ik hoor er bijna niets van, en als ze een dagje meer herrie gaan maken dan kondigen ze dat aan. Geen enkel probleem mee :D .

Wonen naast iemand die klussen als hobby heeft (of welke andere mega lawaaierige hobby dan ook); nee ik zou stapelgek worden. Sommige dingen moet je denk ik ook niet willen doen in een woonwijk. Dat je je keuken een keer vernieuwd, of een uitbouw zet, of je badkamer aanpakt: logisch. Maar niet jaar in jaar uit grootse verbouwingen en tussendoor gezaag en getimmer en geslijp en gedoe aan kasten en stoelen en meubels en weet ik het wat.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 06:12

Pfff wat ben ik blij dat wij in een verdraagzaam buurtje wonen zeg. Nooit geen geklaag over wat dan ook. Wij niet over hun, hun niet over ons. Lijkt wel of mensen steeds korter lontje hebben.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 07:27

Als er iedere dag weer rotherrie is, krijg je dat korte lontje vanzelf..

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 08:05

In mijn oude huis waren de buren of overburen ook bijna dagelijks aan het hakken en boren of stonden buiten ijzer te zagen/slijpen vanaf ‘s morgens vroeg!
Op een gegeven moment word je dat echt spuugzat.