Hoe verder met de zorg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 17:01

c_alsemgeest schreef:
Het probleem zit hem in de zorg imo niet zo veel in het geld wat er in gepompt wordt, maar vooral hoe het besteed wordt.
Dat is de aller moeilijkste en meest lastige puzzel... en daar komen veel instellingen gigantisch mee klem te zitten.
Want aan de ene kant wil je personeel aantrekken en behouden, maar aan de andere kant moet je aan steeds strengere kwaliteitseisen doorstroom eisen voldoen, waardoor daar ook veel geld voor nodig is.

Salarissen zijn omhoog gegaan van oa verplegend personeel, maar de verandering aan regels in ORT en belasting verdeling maakt dat het weinig doet op het netto bedrag.
Ook gaan er veel uren naar administratie, dit komt ook door de strikte pdca cyclus die de zvw toe schrijft ook vanuit de verzekeraars. Dat is logisch, want zij willen bewijs dat de "zorg" levert, waar zij voor betaald hebben. Je komt dan met een uurtje-factuurtje proces, wat wat mij betreft niet aan sluit op de visie en de doelgroep van bv ziekenhuizen.

Dan hebben we nog de ambulantisering... (want ja, er valt meer onder zorg dan alleen de ziekenhuizen e.d.)
Zeker de GGZ is een lekkende hoop ellende geworden na de ambulantisering...
Cliënten die eerst begeleid woonden moesten een eigen huis, waardoor er eind van de nota veel meer geld in gepompt moet worden dan wanneer het klinisch aanwezig was. Soms zit op 1 cliënt een team vanuit: ggz begeleiding, ggz behandeling, wijkteam, reclassering, perticipatie... en dan hopen dat het in die gemeente goed geregeld is zodat de partijen goed (kunnen) samenwerken.
En dan heb je niet alleen de wmo,zvw die betalen... maar vaak ook andere financieel verstrekkende partijen die betrokken zijn en ook uiteindelijk uit dezelfde grote pot gefinancierd worden...
alleen werken ze in de praktijk niet altijd lekker samen, hebben een ander doel... en al helemaal geen mogelijkheid tot opvang en opschalen in zorg, aangezien de meeste beschermd woon locaties voor jaren vol zitten. (In onze regio is er voor sommige zelfs een wachttijd van 6jr).
Escalaties zijn de normaalste zaak van de wereld, en continu heen en weer vliegen van SEH naar huis, naar OVP, naar crisisplek en weer naar huis en daarna weer via de SEH naar een andere crisis plek is gigantisch duur... en niet helpend wanneer er geen goede vervolg is of een passende plek waar iemand (tijdelijk) veilig kan wonen.
Gelukkig gaat een deel nu weer naar wlz, zodat er een grotere partij oog voor heeft...
Maar toch zit er in de ambulantisering een groot lek.

Zo is het precies.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 17:04

kwita schreef:
ik heb zelf gezien dat dingen als dat voorbeeld van de quote echt werken en serieus meerdere mensen kunnen dienen beter voor de planeet, en budgettair ook veel beter!.

Hij klopt. Is hier in Wolvega, lokatie met zwaar beperkte bewoners.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 17:04

hahahatsjoe schreef:
Heb nog nooit zoveel onzin in 1 openingspost gelezen. De zorg is kapot bezuinigd. Zelfs nu nog met de corona crisis zijn de bezuinigingsplannen niet in de koelkast gezet. Midden in de coronacrisis is vorig jaar nog een ziekenhuis gesloten. Op de Telegraaf site stond van het weekend nog een berichtje zo van neem opa en oma in huis zodat zij geen bed in beslag nemen. Tsja want er zijn de afgelopen jaren veel bejaarden- en verzorgingshuizen gesloten dus er is geen plek meer. De zorg is kapot bezuinigd.

be·zui·ni·gen (bezuinigde, heeft bezuinigd)
1. door beperking der uitgaven of van het verbruik uitsparen, uitzuinigen: op de begroting van oorlog moet bezuinigd worden ; thans veelal absoluut: er moet bezuinigd worden ; wij moeten bezuinigen, onze uitgaven bekrimpen.

Meer uitgeven dan het jaar ervoor = bezuinigen volgens jou?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 17:35

Ik denk dat er wel degelijk een ander systeem moet komen dan nu met de zorgverzekeraars.
Het oude ziekenfonds was ook niet zaligmakend, maar hoeveel zorgverzekeraars zijn er? Keer het aantal directieleden, managers, etc etc etc.
Dat moet volgens mij echt op een zuiniger manier kunnen.

En ik denk dat de zorg aantrekkelijker moet worden om in te werken.
Betere arbeidsvoorwaarden, zowel primair als secundair.
Zodat het weer een leuk beroep wordt om voor te kiezen en het ook vol te houden is als je er eenmaal werkt.

En ik denk dat er op dit moment teveel ingedekt wordt door al die administratieve lasten. Ik denk dat wanneer je dat veranderd, er echt niet ineens meer fouten worden gemaakt. Ik denk eerder in tegendeel...

Ik kwam een interessante parabel tegen over een mier en een leeuw, als metafoor voor de zorg en ik denk dat daar een grote kern van waarheid inzit:
Afbeelding

Meer aandacht besteden aan het echte werk en minder aan het toezicht op de verificatie van het controlesysteem.

BigOne

Re: Hoe verder met de zorg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 17:40

Het aparte is dat je nergens kunt vinden wat de zorgverzekeraars aan kosten hebben, personeel, huisvesting, reclame.
Heb er een jaar geleden lang in zitten spitten maar niet kunnen vinden. Heel vreemd want het is toch gemeenschapsgeld door ons allemaal betaald.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 18:15

Toen ik in het ziekenhuis werkte had ik wel 3 managers boven me staan, voor mij onduidelijk wat deze nu aan andere taken hadden ten opzichte van elkaar. Ondertussen is er 1 tussenuit, maar dan nog.
Hadden we een team cursus, nou echt wat daar allemaal aan eten was? Waarom?
En als de Hoge piefen hadden vergaderd. Nou dan waren de luxe dingen niet aan te slepen en vervolgens veel over wat volgens de regels weggegooid moest worden.
Nu zijn dat maar kleine centjes van het geheel, maar wel een grote ergernis bij de mensen die stonden te werken.
Als er weer eens geen geld was voor...

Betreft het grotere geheel.
Mensen moeten langer thuislijven, is goedkoper....
Denk uiteindelijk dat dit behoorlijk tegen valt. Duidelijk was dat oudere met veel ernstigere en daardoor langdurig verblijf opgenomen moesten worden. Was er ingegrepen in een verzorgings of bejaardentehuis waren ze waarschijnlijk niet eens in het ziekenhuis terecht gekomen.
Daarnaast waren mensen op een gegeven moment opgeknapt dat ze het bed vrij konden maken, maar er was geen verzorgingstehuis om ze te plaatsen, want ja mensen moeten langer thuis blijven toch, dus die zijn gesloten.

Ook zag je veel zorgmijders. Die konden echt het eigen risico niet betalen, dus wachten dan tot het te laat is en opgenomen worden. Dat mag ook wel eens anders beoordeeld gaan worden.
Want de rijke zag je nog evengoed binnenkomen met onzin..ja echt onzin. Want ja wat maakte dat toch uit.

Dan kreeg je elke week mensen binnen door de politie binnengebracht, in de war. Van straat gehaald.
Vaak bekende. Met geluk was er en noodopvangbedje in de Paaz. Waren ze nog verder van de kaart hadden ze "geluk" want de separeerruimte kon dan ook nog. Anders werden ze toch weer op straat gedonderd na een gesprekje.
Maar deze mensen zouden hulp nodig hebben van de GGZ, maar ja, daar is te weinig geld en aandacht voor. Lange wachttijden en dan nog te weinig hulp.
Maar zou met politie inzet binnen brengen zoveel goedkoper zijn?
Nog maar niet te spreken over wat verwarde mensen voor ernstige delicten uitvoeren met de totale ontwrichting van de maatschappij.

Maar heb ook zien veranderen dat de polikliniek receptioniste die alleen maar afspraken plant is vervangen door een veel duurdere doktersassistente. Dat op elke poli, maar veel personen. En sommige moeten medische handelingen doen, dan is het te begrijpen, maar diverse ook echt nooit.
En ik heb begrepen dat dit met personeel op de afdelingen ook zo is.
Alles voortaan hoger geschoold, ook de simpele handelingen die voorheen onder toezicht van 1 hoger opgeleiden gewoon konden doorgaan.

Dan alle bedrijfjes in het ziekenhuis, elke arts zijn eigen maatschap.
Dat is niet goedkoper.
En laten we het maar helemaal niet hebben over de veel te veel zorgverzekeringen met hun winstoogmerk, met elk hun directeur, managers en weet ik wat allemaal.
Terug naar een soort van ziekenfonds, 2 varianten om in te verzekeren is misschien wat weinig, maak er een paar tussenstapjes, maar niet meer dan 4.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 19:21

Vorig jaar waren er voor verzekeringen 1300 mogelijkheden….

Menzis heeft een aantal jaar geleden, alleen op de tandheelkunde al 35 miljoen euro winst gemaakt. Voor mij zou onder basis tandheelkunde vallen: controle, foto maken (niet zoals sommigen doen standaard om de 2 jaar), vullen, verdoven en het trekken van tanden en kiezen. Er is door de beroepsgroep al meermalen uitgerekend dat er dan twee tot drie jaar hoger kosten zullen zijn, maar dat daarna alles kan stabiliseren, waardoor mensen minder pijn hoeven te hebben. Dan kan er ook meer op preventie worden ingezet. Ook denken nog erg veel ouders dat kinderen tot 18 jaar niet onder jeugdzorg vallen en vermijden daardoor ook zorg/de tandarts met kinderen.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 19:48

Lithya schreef:
Vorig jaar waren er voor verzekeringen 1300 mogelijkheden….

Menzis heeft een aantal jaar geleden, alleen op de tandheelkunde al 35 miljoen euro winst gemaakt. Voor mij zou onder basis tandheelkunde vallen: controle, foto maken (niet zoals sommigen doen standaard om de 2 jaar), vullen, verdoven en het trekken van tanden en kiezen. Er is door de beroepsgroep al meermalen uitgerekend dat er dan twee tot drie jaar hoger kosten zullen zijn, maar dat daarna alles kan stabiliseren, waardoor mensen minder pijn hoeven te hebben. Dan kan er ook meer op preventie worden ingezet. Ook denken nog erg veel ouders dat kinderen tot 18 jaar niet onder jeugdzorg vallen en vermijden daardoor ook zorg/de tandarts met kinderen.

Ik vind dat de mondhygiënist juist basiszorg zou moeten zijn. Zou veel gaatjes en andere ellende kunnen schelen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 19:51

Biks2 schreef:
Ik vind dat de mondhygiënist juist basiszorg zou moeten zijn. Zou veel gaatjes en andere ellende kunnen schelen.

Klopt. Maar er is nog een behoorlijke achterstand, vandaar dat ik zei eerst zorgen dat de grootste problemen opgelost zijn en dan gelijk preventie oppakken. Met alleen een mondhygiëniste ga je er niet komen. Het is en en. Niet of of.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 11:06

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 11:44

Lithya schreef:
Reactie van een ziekenhuis. De invloed van de zorgverzekeraars

https://www.stjansdal.nl/actueel/moeiza ... Vixe0og-Qs

En dit is precies wat met bezuinigen bedoeld wordt.
Netto gaat er ook in 2022 weer meer geld naar de zorg.
Maar daar staat tegenover dat van ziekenhuizen dus verwacht worden dat ze krimpen en minder zorg leveren onder het mom efficentie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 11:47

precies dat
En dat noem ik, en vele met mij, bezuinigen.
Ook al is dat op papier niet, daar waar je het merkt wel.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 12:05

Dat bedoelde ik ook, daarnaast dus de enorme macht van verzekeraar, terwijl de overheid alles in de schoenen krijgt geschoven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 12:08

Lithya schreef:
Dat bedoelde ik ook, daarnaast dus de enorme macht van verzekeraar, terwijl de overheid alles in de schoenen krijgt geschoven.

Dat is toch die marktwerking die de regering toen zo graag wou. En die dus niet helemaal goed uitpakt.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 12:24

bigone schreef:
Dat is toch die marktwerking die de regering toen zo graag wou. En die dus niet helemaal goed uitpakt.

Dan nog zijn deze beslissingen van verzekeringen niet op conto van de overheid te schuiven. Het zou wel echt tijd worden dat ze er eens op gaan ingrijpen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 12:28

Klopt, maar dat doen ze helaas niet.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 12:50

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 17:41

Biks2 schreef:
Ik vraag me af of en wanneer het zal veranderen. Dit is uit 2014: https://nos.nl/l/2010538

Niet ben ik bang.
Ik denk dat Nederland zijn voorsprong op kennis en ontwikkelingen zal behouden, maar de zorg voor steeds minder mensen bereikbaar zal zijn.