Het kleine en grote zero waste topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 10:08

Noeps schreef:
Ik heb een safety razor van muhle maar kan er (nog) niet heel goed mee overweg :=

Aii ja de reacties zijn of heel positief of mensen zeggen dat ze zichzelf snel snijden ermee

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 10:38

Ik heb een van Pandoo, vind ik een fijne :j Je moet er wel echt handigheid in krijgen inderdaad. Ik sloeg juist plekken over :+ Omdat je hem precies in een bepaalde hoek moet houden voor 'ie de haartjes goed pakt.

Laar_

Re: Het kleine en grote zero waste topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 09:59

Wat voor product gebruiken jullie icm de safety razor? Ik heb nu een soort olie erbij maar dat geeft niet helemaal het gewenste effect. Ik las hier iets over schuim, maar dat zit vast in een spuitbus? Iemand ervaring met ouderwetse scheerzeep of een happy soaps bar?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 10:09

Ik ga ook meelezen voor tips.

We proberen zo duurzaam mogelijk te zijn, hebben oa eigen moestuin, wasbare luiers voor de baby, tweedehands geboortelijst, zijn vegetariër, ik doe alles met de fiets, etc.

Maar toch merk ik dat onze grijze bak (huishoudelijk afval) altijd propvol zit op de ophaaldagen :\ dus er valt nog veel te winnen.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 20:58

Laar_ schreef:
Wat voor product gebruiken jullie icm de safety razor? Ik heb nu een soort olie erbij maar dat geeft niet helemaal het gewenste effect. Ik las hier iets over schuim, maar dat zit vast in een spuitbus? Iemand ervaring met ouderwetse scheerzeep of een happy soaps bar?

Ik gebruik een bamboozy safty razer in combinatie een een shave bar van happy soaps. Dit bevalt me erg goed! Mesje blijft ook veel langer scherp dan wegwerp

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 08:52

Zira1994 schreef:
Laar_ schreef:

Ik gebruik een bamboozy safty razer in combinatie een een shave bar van happy soaps. Dit bevalt me erg goed! Mesje blijft ook veel langer scherp dan wegwerp

Ik ook die van bamboozy. Heb 'm ook nog eens in toffe pasteltintjes.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 22:26

Nu de feestdagen er weer aan komen ben ik eigenlijk benieuwd wat jullie doen met cadeaus geven. Ik probeer meestal duurzame, praktische cadeaus te vinden, maar vind dat soms best lastig!

Wel leuk, op mijn werk (logeerweekend voor meiden met psychosociale problematiek) doen we sinds vorig jaar een dobbelspel met sinterklaas met onze meiden en moeten ze drie cadeautjes van thuis meenemen. Dus spulletjes die ze zelf niet meer gebruiken. Van de ouders kregen we hier ontzettend positieve reacties op, die waren blij dat de meiden bewust door hun spullen gingen om wat weg te kunnen geven. :D

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 09:00

Ik schop even dit topic omhoog met een vraag :D

Wat gebruiken jullie om te wassen? Mijn Ecover wasmiddel begint op te raken en ik wil toch iets gaan proberen met minder plastic :)

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 09:12

Ik wil ook wel even reageren.
Voor mijn werk ben ik bezig met de wondere wereld van Afval en hou mij bezig met het scheiden van afval. minder plastic gebruik en minder restafval. Nu lees ik veel goede dingen alleen lees ik ook dat mensen het afval scheiden toch lastiger vinden.

Mijn vraag is: wat vinden jullie lastig en wat hebben jullie nodig om beter afval te scheiden?

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 09:46

JudithGigi schreef:

Wat gebruiken jullie om te wassen? Mijn Ecover wasmiddel begint op te raken en ik wil toch iets gaan proberen met minder plastic :)

Ik maak zelf wasmiddel! Met een blok Marseille zeep wat ik dan rasp en mix met kokend water

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 09:50

Biks2 schreef:
JudithGigi schreef:

Ik maak zelf wasmiddel! Met een blok Marseille zeep wat ik dan rasp en mix met kokend water

Oh gaaf! Is dat niet slecht voor de machine?

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 10:24

Gaat hier al twee jaar zonder problemen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 10:59

Ik gebruik waspoeder. Komt in kartonnen dozen, gemakkelijk te doseren en goedkoop

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 18:25

Loody schreef:
Ik wil ook wel even reageren.
Voor mijn werk ben ik bezig met de wondere wereld van Afval en hou mij bezig met het scheiden van afval. minder plastic gebruik en minder restafval. Nu lees ik veel goede dingen alleen lees ik ook dat mensen het afval scheiden toch lastiger vinden.

Mijn vraag is: wat vinden jullie lastig en wat hebben jullie nodig om beter afval te scheiden?

Om een voorbeeld te noemen van iets wat ik bij het restafval gooi terwijl het ook anders zou kunnen, dat zijn verpakkingen die uit meerdere materialen bestaan. Zoals noodles van Unox: dat zit in een plastic bekertje, eromheen zit een kartonnen wikkel, en het deksel daarvan weet ik niet wat het is. Om dat netjes te scheiden moet je dus het product met etensresten (vies om beet te pakken imo) uit elkaar peuteren en ruimte in je keuken hebben voor minimaal 3 verschillende prullenbakken. Daar heb ik dan al geen zin meer in, dat gaat bij mij in de restkliko.

Om dan nog iets eerlijker te zijn: ik doe plastic al helemaal niet scheiden. Daar heb ik namelijk geen kliko voor, er is wel een grote ondergrondse container in het dorp waar je het naartoe kan brengen maar dat is voor mij 10+ minuten lopen, ik heb geen auto. Dat vertik ik, dat vind ik te veel moeite.