Discussie, wie heeft er gelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Discussie, wie heeft er gelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:16

Bij mij staat ie snachts op 16, maar het komt eigenlijk nooit onder de 18 in huis.. Overdag op 19 en nu ik thuiswerk gaat ie dan ook wel eens naar 20 als ik het koud krijg. 's avonds ook gewoon op 20, maar lig eigenlijk ook altijd nog onder een kleed. En o ja, ik heb absoluut flink overgewicht :')

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:12

https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/wone ... er-energie

De vraag is dus een beetje: is je huis van voor of na 1994?

Ik heb een matig geïsoleerd huis van ruim 70 jaar oud. Ik kan op mijn thermostaat 2 temperaturen instellen (dag en nacht). De dagtemperatuur staat al sinds jaren op 20°C en de nachttemperatuur op 15°C. Ik ben meestal van 8.30 - 21.00 uur van huis (werk, paard). Mijn thermostaat staat standaard op de nachttemperatuur. Op dit moment is het nog niet heel koud, en doe ik de verwarming handmatig gedurende 2-3 uur aan als ik thuis kom. Tegen de tijd dat ik heb gegeten en wil douchen is het lekker warm.

Als ik thuiswerk warm ik alleen mijn werkkamer bij met een elektrische kachel.

Als het dadelijk echt winter wordt stel ik de thermostaat zodanig in dat het huis 's morgens ca. 2 uur verwarmd wordt en dat het warm is als ik 's avonds thuis kom.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 23:40

Vloerverwarming is lage- temperatuurverwarming. Daar moet je de thermostaat 1 x instellen en verder vanaf blijven.

Bij radiatoren is het vooral relevant hoe lang je van huis bent en hoe goed je huis geisoleerd is.

Een goed geisoleerd huis verliest minder warmte, blijft dus langer op temperatuur en dan hoef je minder bij te stoken. Ook zal het iets sneller oo temperatuur zijn doordat er minder weg lekt.

Bij een minder goed geisoleerd huis lekt er meer warmte weg. Dan loont het vaak juist wel om de thermostaat overdag laag te zetten. Anders ben je eigenlijk de hele dag door aan het stoken voor niets. Het is dan goedkoper de ketel in een keer door te laten stoken naar een comfortabele temperatuur.

Mijn echtgenoot is projectleider koel- en verwarmingstechniek. Die geeft me deze info.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-21 19:01

Vloerverwarming hebben we helaas niet, ik denk dat dat ook al veel verschil zou maken.
Ons huis is volgens mij van 1995 maar voor mijn gevoel niet goed geïsoleerd.
Mijn cv ketel is nu 5 jaar oud.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 19:14

Vloerverwarming in een slecht geisoleerd huis is een heel slecht idee. Hij moet dan standaard hoger staan dan bij een goed geisoleerd huis om dezelfde comfortwaarde te halen.

Als je overdag de hele dag weg bent is het goedkoper om de verwarming overdag laag te zetten. Werk je halve dagen kan het wel lonen hem overdag iets minder laag te zetten.