Onze oudste is 8 en gelooft nog heilig in die man met de mijter!.
ze komt er zelfs voor uit bed als ze haar liedje en schoentje niet heeft gezet op de juisteplek : voor de kachel!.
Zij kon er ook wekenlang niet door slapen voorgaande jaren, maar dat gaat beter sinds een jaar!
Toch probeer ik haar door stille hints te laten inzien dat het een traditie is ( en daar wilt ze niet aan). Haar broertje 5 is veel nuchterder, hij laat zich gewoon niet gek maken!. En hij is ook gewoon veel meer op de lekkere dingen er om heen pepernoten, marsepein, speculaas en chocolade.... bij hem word het pas menens als er al een paar dagen wat in zijn schoen zit....dan is hij minder bruut en doet oprecht zijn best om dat grote kado te krijgen... zelfs spruiten en citroenen( hij dacht dat het een lichte mandarijn was)! eet hij op en dat gaat na de grote dag echt niet meer en weetje ik vind het niet erg.
Wat ik wel jammer vind dat er met name op school door de kinderen zo opgeschept word over wat er in de schoen zit!. Bij ons dus een kaneel zuurstok , mandarijn, pepernoten, kikkertjes . En sinds afgelopen jaar geen plastic weg werp prut voor 1 dag plezier van een euro.
ze krijgen dit jaar spelletjes die dus zelf gemaakt zijn, of van hout en of gekocht en een kerst stal die ze dus in een week bij elkaar sparen . zo krijgen ze ook een spel van een tv serie waar ze dol op zijn en boeken en dan op de dag zelf van de groot ouders nog iets. en dan licht de nadruk op speelgoed waar ze lang mee kunnen doen bv lego, een vlieger of een muziek instrument , dit jaar een djembe!.
En dan kan ik me ergeren aan van die ouders die dan de nieuwste x box kopen , en dat hun kind daar op ongepaste wijze over pocht /opschept tegen andere kinderen die dan ook mee moeten doen. natuurlijk mag hij er over vertellen, maar dan de zin" sint hoeft bij ons niet met goed koop action speelgoed aan te komen'. Het kind is notabene net 6

En ja het is altijd het zelfde clubje en mijn dochter is daar wel gevoelig voor maar mijn zoontje moet dan altijd lachen en roept ja je kunt wel fifafen maar echt voetballen kun je niet....en dat is jammer. en gek genoeg ziet hij het echt als taak om dat jongetje te helpen op dat punt.
)

toen ik wat ouder werd vond ik het ook raar dat kinderen zeiden dat ze niet mochten liegen van hun ouders, maar die ouders wel tegen hen zeiden dat sinterklaas echt uit Spanje komt
dan zal ik wel aan hem vragen "is dat nou wel verstandig...?" en dan herziet hij soms zijn keuze, soms niet