Sinterklaas en "het geheim" op school

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 09:21

Nou het woord opgehitst klopt wel.... dat sinterklaas journaal begint veel te vroeg!.
Onze oudste is 8 en gelooft nog heilig in die man met de mijter!.
ze komt er zelfs voor uit bed als ze haar liedje en schoentje niet heeft gezet op de juisteplek : voor de kachel!.
Zij kon er ook wekenlang niet door slapen voorgaande jaren, maar dat gaat beter sinds een jaar!
Toch probeer ik haar door stille hints te laten inzien dat het een traditie is ( en daar wilt ze niet aan). Haar broertje 5 is veel nuchterder, hij laat zich gewoon niet gek maken!. En hij is ook gewoon veel meer op de lekkere dingen er om heen pepernoten, marsepein, speculaas en chocolade.... bij hem word het pas menens als er al een paar dagen wat in zijn schoen zit....dan is hij minder bruut en doet oprecht zijn best om dat grote kado te krijgen... zelfs spruiten en citroenen( hij dacht dat het een lichte mandarijn was)! eet hij op en dat gaat na de grote dag echt niet meer en weetje ik vind het niet erg.
Wat ik wel jammer vind dat er met name op school door de kinderen zo opgeschept word over wat er in de schoen zit!. Bij ons dus een kaneel zuurstok , mandarijn, pepernoten, kikkertjes . En sinds afgelopen jaar geen plastic weg werp prut voor 1 dag plezier van een euro.
ze krijgen dit jaar spelletjes die dus zelf gemaakt zijn, of van hout en of gekocht en een kerst stal die ze dus in een week bij elkaar sparen . zo krijgen ze ook een spel van een tv serie waar ze dol op zijn en boeken en dan op de dag zelf van de groot ouders nog iets. en dan licht de nadruk op speelgoed waar ze lang mee kunnen doen bv lego, een vlieger of een muziek instrument , dit jaar een djembe!.
En dan kan ik me ergeren aan van die ouders die dan de nieuwste x box kopen , en dat hun kind daar op ongepaste wijze over pocht /opschept tegen andere kinderen die dan ook mee moeten doen. natuurlijk mag hij er over vertellen, maar dan de zin" sint hoeft bij ons niet met goed koop action speelgoed aan te komen'. Het kind is notabene net 6 :o
En ja het is altijd het zelfde clubje en mijn dochter is daar wel gevoelig voor maar mijn zoontje moet dan altijd lachen en roept ja je kunt wel fifafen maar echt voetballen kun je niet....en dat is jammer. en gek genoeg ziet hij het echt als taak om dat jongetje te helpen op dat punt. {:}
Laatst bijgewerkt door kwita op 18-11-21 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 09:43

O heerlijk herkenbaar wat veel mensen meemaken.
Ik heb 3 zonen ( 16, 11 en 5 bijna 6). Dus heb wel wat ervaring ermee.

Bij mijn 1ste zoon hadden we het anti zwarte pieten gedoe nog niet, gingen we zelfs nog naar intochten en vanaf de periode dat hij niet meer ging geloven (denk een jaar of 7) ging hij mee met opa, die heeft meer dan 55 jaar voor sinterklaas gespeeld, hartstikke leuke periode en iedereen deed leuk mee.
(al werd hij wel 2 jaar terug op school belaagd toen ze erachter kwamen dat hij mee deed als zwarte Piet, discriminatie volgens vele schoolgenoten, dan mogen ze je dus pakken.

Mijn middelste van 11 doet vrij creatief, die zei met 4 jaar al "hihi gekke opa.." toen sinterklaas met zijn pieten bij ons thuis vertrok. (ook al verdraaide opa zijn stem, hij hoorde het wel) Maar wou er toch nog in blijven geloven.
Al ging het wat in vlagen, zal meer voor de cadeautjes zijn geweest.

De jongste van 5 vind sinterklaas nog steeds leuk maar hoort op school veel geruchten in de klas en zijn broer van 11 zei van de week ook al achter mijn rug "het is nep, je moet het meespelen voor mama, dan krijg je cadeaus"

Vind ik aan de ene kant wel jammer, vond het volgend jaar een mooiere leeftijd om het bekend te maken.

Maar een lastige periode is het sowieso, en de jongste is 10 december jarig, precies tussen sint en kerst in... Genoeg spanningen dus.

Ik hoorde het vroeger op mijn 7de jaar, vond ik echt niet tof, het was altijd zo leuk. Kwam ik erachter dat mijn vader me al die jaren voor 'de gek' gehouden had.
Maar heb echt onwijs lang meegedaan met meespelen en ook om alles thuis rond te krijgen. Pieten te helpen, zakken klaar te zetten etc.

In het kort dus;
Ik vind 7 jaar wel een max leeftijd om het te vertellen.
Het is een heleboel stress voor kinderen en het gezin.
School van de kinderen deden altijd lastig over een afwijkende prestatie en als je dan aankomt met "het is een lastige periode met feestdagen.." dan ben je aan het bagatelliseren.
Ik vind het in deze tijd gewoon niet meer leuk. Ik vier het meer in besloten kring ook, vroeger altijd sinterklaas met pieten die langskwamen maar nu niet meer.

TinkerTreas

Re: Sinterklaas en "het geheim" op school

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 20:23

Bij mijn jongste kijken ze ook sinterklaasjournaal in de klas. Hij zit in groep 2. Mijn zoontje is gelukkig vrij nuchter, ik merk niet dat hij drukker is deze periode (hij is altijd druk :):))

Bij mijn middelste kijken ze het niet op school, hij zit op speciaal onderwijs. Dus ik kan me voorstellen dat dat ook niet heel goed zou vallen bij de meeste ouders, als ze het wel zouden kijken.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 10:22

Hier krijgen ze een pietemuts op school in hun schoen leuk!
Maar wel triest om de kloof tussen een brede beurs en smallebeurs zo te moeten dichten met een briefje dat een eigen pietenkostuum niet welkom is op school, evenals alle andere merchandise van grote bekende helden en merken. Even als het speelgoed wat ze krijgen...
Enigszins opgelucht maar ook wel triest dat het al zover gekomen is, ze willen een foto digitaal van elk kind op het digibord als presentatie laten zien wat iedereen heeft gehad en een dringend advies dat het kind er actief mee moet spelen en groot in beeld, ( het kado is minder belangrijk) en geen merken zichtbaar mogen zijn.En een beschrijving wat hetis constructie speelgoed ,buitenspeelgoed knutselspullen etc
Ik ben wel blij dat er iets aan het aftroeven gebeurt ,handig in het sausje van de corona overgoten en toch ik weet nu niet of ik er blij mee ben ....
Ik denk dat ik een foto geef van het uitpakken van een fop kado in een bruine doos.....

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 11:29

Zo kwita, dan is de lol er wel vanaf, Is het zo erg bij jullie op school? ik vind dat wel ver gaan hoor.

Wij bemoeien ons daar niet mee op school als team, ze mogen een cadeautje meenemen om te laten zien wanneer ze dat willen maar dan vragen wij altijd om geen games of andere dingen met bijv kleine onderdelen die snel kwijt raken of kapot gaan mee te nemen.
Ongelijkheid is er altijd niet alleen met Sinterklaas. Maar ik heb ook wel eens vraagtekens bij wat ouders hun kinderen allemaal geven of juist onthouden. Maar dat is niet iets wat bij de schooltaken hoort.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-21 11:41

Oh hier is het sowieso niet de bedoeling dat er vanalles mee gesleept wordt. Als kinderen toch iets meenemen van een speeltje of knuffel ofzo, dan gaat die op de kast volgens mij.

In de kleuterklassen hebben ze wel regelmatig op de woensdag een speelgoedochtend waarbij de kleuters iets van thuis mee mogen nemen en dan heeft de 1 een eenvoudig ding en de ander komt aan met een enorme eenhoorn, een giga Bruder werktuig of zo'n soort rijdend paard weet je wel.... maar net wat de kinderen willen laten zien.

Het idee is wel dat ze het speelgoed meenemen om er mee te spelen (samen spelen - samen delen) en het wordt dus wel geadviseerd om niet het meest geliefde spul mee te nemen dat ze echt niet willen delen / dat echt niet kapot mag gaan. En geen wapentuig.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 11:56

Zo gaat dat bij ons bij de kleuters ook.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 12:06

Bij ons op school wordt volgens mij geen sinterklaasjournaal gekeken. Thuis kijken we wel, ondanks dat het wel wat spanning oplevert. Ze horen op school van vriendjes niet anders, dus ze willen graag "bij blijven" zodat ze er over mee kunnen praten.
De oudste gelooft sinds kort niet meer, zij zit in groep 5. Daar gaan ze surprises doen, maar bij ons is dat onder het mom "sint helpen", dus er wordt vanuit school niets gezegd of verwacht wat ouders zeggen. Daar ben ik ook blij mee, ik maar daar liever zelf mijn beslissingen in. Dit was het moment dat ze eraan toe was. Mijn jongste (6) gaat het eerder horen. Deels uit praktische overweging, hij heeft altijd zo ontzettend veel spanning. Maar ook omdat hij zelf veel "scherper" is, hij stelt nu al behoorlijk kritische vragen. Alleen hij kan nog niet zo goed geheimpjes bewaren, dus we wachten iig even tot ruim na 5-12.

Hier is het gebruikelijk dat ze de dag na pakjesavond wat mee mogen nemen. Voorwaarde is dat er samen mee gespeeld moet worden, en dat het op eigen risico is. Dus meestal neemt niemand erg veel spannends mee :+
Overigens wordt er natuurlijk wel druk gepraat over wat ze allemaal gekregen hebben. Ik weet niet hoe het bij andere kinderen is, maar die van ons vinden het dus echt totaal niet boeiend als iemand anders grotere/meer cadeaus hebben gehad. Ik heb soms het idee dat ouders daar veel meer problemen mee hebben :o Maar goed, ik weet niet hoe dat bij andere kinderen is.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 12:12

Hier leren ze in t gezin ook dat de ene grotere/andere cadeaus krijgt als de ander maar dat alle kinderen voor het zelfde geld cadeautjes krijgen.
Ze mogen van mij niets mee naar school nemen.
Ik vind het onzin en er is al eerder wat op school gestolen en nooit meer terug gezien.
Ik ben er heel stellig in,het gebeurd gewoon niet.
Oke op ruil kaartjes na dan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 12:14

Hier twee dochters van 7 en 9.
De oudste hebben we het verteld voor het eerste Sinterklaasjournaal vorige week. Ze geloofde echt nog volop, de schat. Maar ze gaan lootjes doen op school, ik wil niet dat ze gepest wordt omdat ze het te laat weet.
De jongste twijfelt, maar de oudste overtuigt haar er gelukkig van dat het wel echt is, ook leuk voor haar om een jaartje het geheim te kunnen helpen bewaren.
Ze worden er beide gelukkig niet druk van.
We vierden het voor corona om de beurt bij mijn/schoonfamilie. Bij schoonfamilie waren we de enige met kinderen dus dat was makkelijk. Bij mijn familie spreken we gewoon het aantal cadeaus af en houdt iedereen het qua bedrag een beetje oké, dus niet dat de één een telefoon krijgt en de andere een Barbie.

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 12:17

pmarena schreef:
. Ik vind het eerlijk gezegd ergens ook al wel best ver gaan om zo'n jong kind met een "Groot Geheim" op te zadelen waarmee hij op zijn woorden moet letten bij zijn vriendjes en bang wordt iets verkeerds te zeggen :(:)

Ik heb nooit in Sinterklaas geloofd. Wij vierden het thuis gewoon net als alle andere kinderen, maar met het verschil dat we wisten dat onze ouders de cadeautjes kochten en sinterklaas iemand van vroeger was die goede dingen had gedaan. Ik geef nooit het gevoel gehad met een groot geheim opgezadeld te zijn en op mijn woorden te moeten letten bij vriendinnetjes. Ik heb het ook nooit aan andere kinderen verklapt want we deden er gewoon aan mee. Wel vond ik het al heel jong raar dat andere kinderen niet zagen dat de baard van Sint soms wit en soms meer grijs was :Y) toen ik wat ouder werd vond ik het ook raar dat kinderen zeiden dat ze niet mochten liegen van hun ouders, maar die ouders wel tegen hen zeiden dat sinterklaas echt uit Spanje komt :Y)

Ik heb nog nooit een kind verklapt dat sint niet bestond en dat nooit als last ervaren. Ik ben juist superblij dat mijn ouders het ons gewoon vertelde. Geen angst voor zwarte Piet, geen stress of sint wel zou komen dat jaar en we begrepen ook veel beter waarom het ene kindje een elektrische auto kreeg en het ander bij wijze van spreken alleen een chocoladeletter. (Dit laatste vroeg mijn oudere broer al toen ie heel klein was en nog geloofde . Dat is het moment geweest dat mijn ouders besloten hem gewoon de waarheid te zeggen en het bij mij en mijn zusje gewoon gelijk eerlijk hebben gezegd).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-21 12:22

Die van ons mag van mij gewoon zelf bepalen wat hij meeneemt. Als het iets is waarvan ik denk: oei... := dan zal ik wel aan hem vragen "is dat nou wel verstandig...?" en dan herziet hij soms zijn keuze, soms niet :)

Ik heb die van ons niet echt horen piepen volgens mij hoor als iemand anders iets erg gaafs had. Hij vindt zijn eigen dingen ook heel leuk dus weinig reden om ontevreden te zijn. Als hij dan zijn nieuwste Duplo-uitvinding mee naar school nam was hij daarmee minstens zo in zijn nopjes als een ander met 1 of ander groot duur ding :j

Overigens las ik ergens dat sommige ouders het belachelijk vinden dat een kind bvb. een nieuwe fiets krijgt voor Sinterklaas, dat zou een te groot cadeau zijn.

Ik zou niet weten waarom....die van ons krijgt gewoon een nieuwe fiets als hij die i.m.o. nodig heeft :=
En dan heb ik zeker niet altijd zin om te wachten tot een verjaardag of Sint of Kerst ofzo voordat we dat geven. Ik vind dat eigenlijk best onzin. Cadeau tussendoor is ook leuk toch, zonder die stress er aan vooraf :(:)

Zelda: ik denk dat dat per kind verschillend zal zijn, die van ons voelt het wel als een last merk ik, dat hij op moet letten om zijn mond niet voorbij te praten :(:) En ergens vind ik het ook niet fair, dat kind ziet dat zijn vriendjes voor de gek gehouden worden en "moet" daar nog aan mee doen ook.... het is nog maar net geen kleuter meer en een jochie dat zijn hart op zijn tong heeft liggen.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 12:31

Ik geef gewoon wat we op dat moment willen geven. Dit jaar gaat het niet heel veel spannends worden, ze hebben genoeg zooi, dus een paar dingen bedacht waarvan ik weet dat ze daar echt héél blij van worden, en ook wat "nuttige" cadeau's. Vorig jaar kregen ze wel een heel groot cadeau, een nintendo switch := Dat was hoe het toen uitkwam, waren ze super blij mee, maar grappig genoeg zeiden ze zelf meteen dat ze vást niet ieder jaar zo'n groot cadeau kregen, dus ze waren er extra blij mee, ze bleven maar zingen voor de Sint <3

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 08:22

Wat vinden jullie kinderen er zelf van?.Mijn dochter is nu al op gewoon oververmoeid door het gewacht op die klaas en piet. En gisteren zij ze zelfs was het alvast maar kerst dan kan ik weer slapen!.
Maar belangrijk wat kun je daar aan doen als ouder?
gisteren was de intocht dus vanaf nu komen er weer schoen kadotjes maar als je dan ook de kinderen hoort vertellen wat er in die schoentjes zit ( soms voel ik me schuldig dat ik wacht tot ze aangekomen zijn hier lokaal)!.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-21 08:31

Nou hier dus als oplossing om de stress er vanaf halen door die cadeautjes los te koppelen van die figuren. En als er dan nog teveel spanning is voor wanneer ze nou eindelijk die cadeautjes krijgen, dan zou ik het ook gerust eerder geven want waarom zou je die kinderen nou eigenlijk zo lang in die stress laten, voor wie doe je dat... :(:)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 12:12

pmarena schreef:
Nou hier dus als oplossing om de stress er vanaf halen door die cadeautjes los te koppelen van die figuren. En als er dan nog teveel spanning is voor wanneer ze nou eindelijk die cadeautjes krijgen, dan zou ik het ook gerust eerder geven want waarom zou je die kinderen nou eigenlijk zo lang in die stress laten, voor wie doe je dat... :(:)

je hebt gelijk maar de hoofdrede is het budget. Niet dat het niet kan maar ik was klaar met die een euro schoen kadotjes al die weken dus voor dat zelfde budget heb ik minder, maar wel grotere cadeautjes gekocht waar ze dus letterlijk duurzamer en langer mee zullen spelen .
En voor de oudste toch ook om om te leren gaan met geduld en wachten.want iedereen krijgt iets omdat ze niet achter kunnen blijven, maar zo gaat het in de echte wereld ook niet toch!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 12:16

Wij mochten 2x per week een schoen zetten. En daarvan was in ieder geval 1x zo'n chocoladesint (zo eentje van 80-100g, niet een grote) en 1x chocolademuntjes of een pakje chocosigaretten. Verder 2 of 3x een klein cadeautje. Dat kon een tijdschrift zijn, of een doosje stiften, of een klein doosje lego. Dat formaat. 1x een wat groter cadeautje in de schoen, verder kregen we de cadeautjes met pakjesavond.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-21 12:31

Die van ons taalt niet naar het zetten van zijn schoen. Maar dat deed hij voorheen ook al niet, die moest ik echt zelf een beetje enthousiast maken, met het idee dat hij dan toch een béétje die Sint-belevenis zou hebben :=

Ik heb verschillende dingetjes liggen hier voor in zijn schoen. Een marsepein peen. Een pure chocoladeletter. Wat bakjes klei. Wat leuke Duplo onderdelen. Een boekje. En als groter cadeau een houten wiebelbord / labyrinth met houten balletjes voor pakjesavond. Waar we eigenlijk niet echt iets aan doen dus dat zal hij wellicht al wel eerder krijgen, we kijken wel hoe het loopt :)

Van oma een spelletjestoren van de Lidl (die hij ook al wel eerder zal krijgen) en voor de kerst van opa & oma & tante een setje van 2 afstands bestuurbare racewagentjes die ook in het water kunnen.

Maar ik verzamel sowieso het hele jaar door leuke dingen die in een cadeautjes-kast gaan, en als er zich dan een gelegenheid aandient dan zoek ik daar gewoon iets uit :)

Wat ik om me heen hoor, is dat de meeste kinderen op de woensdagen en zaterdagen hun schoen mogen zetten.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 12:49

Wij vertellen ze thuis dat het een verhaal is, dat de grote mensen elk jaar aan de kinderen vertellen. Ik koop zelfs cadeaus waar ze bij zijn, en vertel ze dat alle ouders bij het verhaal van Sinterklaas helpen.

Hoewel ik niet direct zeg dat Sinterklaas niet bestaat wil ik echt niet mee gaan in het toneelspel. De reden dat we wel cadeaus doen is deels omdat ik niet wil dat ze door de invloed van andere kinderen en school (oa het Sinterklaasjournaal) denken dat ze niet lief zijn geweest.
Ik merk namelijk aan onze kinderen dat ze het wel geloven ondanks dat ik vrijwel elke dag benadruk dat het een verhaal is.

Verder vertel ik ze dat iedereen op zijn eigen manier Sinterklaas viert. Volgens mij zijn ze er helemaal niet mee bezig wat andere kinderen geloven. Als ze straks echt door hebben dat Sinterklaas niet bestaat zeg ik dat ze nu ook bij de (grote) mensen horen die het verhaal aan anderen mogen vertellen.

Als andere ouders er op aan zouden sturen dat ik iets anders moet zeggen, om de tere kinderzieltjes van hun eigen kroost te beschermen, dan bedank ik daar vriendelijk voor.

Paardennamen schreef:
Op school wordt de aflevering van de avond ervoor gekeken, dus er wordt niets ontnomen. Je kunt gewoon 's avonds met je kind de nieuwe aflevering kijken :)

Verder ben ik er nog niet over uit of het sinterklaasjournaal wel of niet op school gekeken moet worden...

Maar goed, als je besluit om thuis geen Sinterklaasjournaal te kijken kom je er toch niet onderuit dat je kind het op school kijkt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 13:00

Mijn kleuter gelooft het Sinterklaasjournaal niet :=

Hij ging z’n schoen zetten gister, ik zei iets van dat ik hoopte dat er wat in kwam omdat die pakjeskamer op slot is.
Zegt ie doodserieus: mama, dat is op tv, wat op tv is, is niet echt gebeurd hoor.
Ok, kind. :+

Maar prima, hij krijgt er dus ook geen stress van. Ik laat het allemaal een beetje op z’n beloop en zie wel hoe lang het duurt.