Wat leen je zoal bij de buren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 17:17

Een kliko, vooral in deze tijd :+

astrea

Re: Wat leen je zoal bij de buren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 17:23

Hier wordt eigenlijk alleen gereedschap geleend van de buurman.
En 3x per jaar de kruiwagen.
Verder lopen we niet bij elkaar de deur plat.
Maar helpen elkaar wel daar waar nodig.
Buurman gaat bv minimaal 2x per week mee naar de fysio. Plant zelfs de afspraken voor hun zelf om die van mij heen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 17:26

Een spade, een sneeuwschep, een takkenschaar, feestverlichting. Dat was het wel denk ik.
Edit: ja de kliko ook inderdaad, de groene.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 17:29

Een klopboorbachine en extra lange 15mm steenboor om de glasvezel in huis te krijgen.
De stofzuiger 1x toen die van haar stuk was
De wasmachine, toen de mijne er ineens mee stopte
En natuurlijk eieren, suiker en boter
(Je ziet al: ik of de (vroegere) buuf kwamen regelmatig één van de ingrediënten te kort om een cake te bakken ;-) )

Hier is het de gewoonte om bij een nieuwe woning brood en zout te geven.

Maar heel eerlijk: alleen al het feit dat je langs gaat en je voorstelt maakt dat iemand zich welkom voelt :-)

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 17:51

Telefoonkabeltje :=

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 18:03

Niets. Gelukkig nog nooit misgegrepen of buiten gesloten geweest.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 18:10

Een paard :+

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 18:13

Ylana schreef:
Een paard :+

Dat zijn de betere buren haha :+
De onze zeiden tig jaar geleden toen ze hier net kwamen wonen "wij lenen niks uit" dus dat doen we ook geen van beiden.. :') Als ik iets nodig heb vraag ik meestal vrienden in de buurt, de buren heb ik niet echt wat mee..

Voor een welkomstpakketje zou ik ook iets van één recept aan ingrediënten nemen inderdaad, of nu een herfstig thema? Chocolademelk, marshmallows, of iets hartigs? Van die dingen die je zo'n "lekker binnen bij de open haard" gevoel geven.. Om nou eieren en startkabels in één mandje te stoppen.. :Y)
Laatst bijgewerkt door _l_amanda_l_ op 16-11-21 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 18:14

Hier voor luchtbed/zwembad,mixer,bezem,ander tuin gereedschap.
Hier weten we elkaar wel te vinden en juist handig.
Voor etenswaren ga ik gewoon een stukje verder naar de winkel.

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 18:46

Hier lenen we vooral etenswaren uit: kaneel, honing, ui, knoflook etc. Sinds we allemaal kinderen hebben ook rompertjes en slaapzakken.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 18:58

Uhm, niks... :+
Heb er ook beetje hekel aan, goede dag prima maar daar houd het voor mij wel mee op
Dat gedoe allemaal aan m'n deur :=

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 19:05

Wij wonen op een boerderij en hebben maar 1 buurstel (gepensioneerd) op 500m aftsand wonen. Je kunt het zo gek niet bedenken of we hebben het wel geleend. Van printpapier tot betonmixer en van trekker gereedschap tot een voerhek. Ik moet er wel even bij vermelden dat hij een groter assortiment thuis heeft dan de lokale bouwmarkt :') en enigszins geïrriteerd is als we niet eerst bij hem komen :+

Hij is overigens gek op Nederlandse kaas en berenburg, dat gaat dus ook minimaal 2x per jaar die kant uit.
Laatst bijgewerkt door wendely op 16-11-21 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 19:05

Wij zijn net verhuisd en hebben van de buren een borrelplank met allerlei lekkere dingen(streekproducten) gekregen. Wij vonden dat erg geslaagd! Je heb nl zelf niet gelijk vanalles in huis en dit was voor ons erg lekker. Snap dat je zo een thema wil aanhouden maar zou vooral kijken wat handig is, zonder echt een themaaan te houden. Verhuizen is al chaotisch genoeg en je heb al veel troep/opruim werk. Wel heel leuk dat je een welkomspakketje wil brengen :)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 19:09

Kmbrly schreef:
Zou het niet leuk zijn om alles wat nodig is om een cake te bakken, er in te steken ?

Dan zou ik hem ook maar gelijk zelf bakken! Zal de buurvrouw niet echt tijd voor hebben middenin de verhuizing.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 19:09

Hier wordt echt vanalles geleend/gevraagd, van spinazie tot kruidenzout, van verlengkabels tot auto's.
Ik denk dat het pakket enorm gewaardeerd wordt :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 19:14

Wij hebben met de hele gang (iets van 20 mensen) een groepsapp en daar wordt regelmatig wat in gevraagd. Van een potje pesto, printen, corona zelftest tot pleisters haha.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 19:17

Oh, wij hebben 'boermannen', dus misschien wat typisch, maar: bloem, boter, shampoo + conditioner (nadat iedereen in de rivier bij ons voor gezwommen had en dat thuis op bleek te zijn :D ), bier, bladblazers over en weer, stoeprandjes, expertise over het boeken van vliegtickets :j , maaltijden, knolserderijplantjes, Byemite, drijfmest, paarden*str-nt*, ..... Ik hoef niet meer te zeggen dat we hier heel lekker wonen en de buren heel aardig vinden geloof ik he.

Maar als pakketje, zou ik idd misschien suiker, ei, bloem (en dus eigenlijk cake), reservesleutel ofzo geven. Met het aanbod tot hulp indien nodig, wordt denk ik altijd gewaardeerd.

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 19:20

Een flesopener :')

We hadden vrienden over de vloer en wouden een wijntje drinken maar konden nergens de flesopener vinden. We wisten zeker dat we er een hadden gekocht maar konden hem nergens vinden.
Dus ben ik even naar de buren gelopen om de flesopener te lenen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 19:26

Auto's, open aanhanger, de buurmannen zelf... Ja dat klinkt nu heel fout maar dan vooral hun spierkracht en mooie maaimachines voor het weiland of als er wat aan de auto kapot is :D

Oh en de buren lenen van ons wel eens de paardentrailer, houtklover en af en toe ook een paard :')

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 19:32

Ik heb afgelopen jaar vershoudfolie, aluminiumfolie, en gember en een teentje knoflook geleend (ga trouwens altijd naar dezelfde buren en waren 4 verschillende gelegenheden) die zelfde buren vragen andersom vooral op ik op hun kinderen wil letten of een pakketje aan wil nemen en ze vroegen 1 keer om slagroom en cake decoratie.
Ben ook wel eens de hele straat af gegaan voor lege conservepotjes want was jam aan het maken maar manlief had zonder overleg een tripje naar de glasbak gemaakt.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 19:32

Niks, we nemen hooguit eens een pakketje van elkaar aan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 19:37

Als jullie bij de buren (of andersom) een paard lenen wat doe je daar dan mee? Waarom zou je een paard (uit)lenen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 19:39

cissy schreef:
Als jullie bij de buren (of andersom) een paard lenen wat doe je daar dan mee? Waarom zou je een paard (uit)lenen?

Nou niet opeten. Daar ga je mee rijden denk ik?

luuntje

Weleens een auto geleend.
Onze accu was stuk en mijn man had zijn hand gebroken en moest naar het ziekenhuis.

Buurman leent onze heggenschaar met accu 2x per jaar.
Doet hij gelijk ook onze heg snoeien.

Ayasha
Blogger

Grondboor, kruiwagen, grasmaaier, tennisballen. (De buurman geeft onze Mechelaar regelmatig een nieuwe tennisbal en dan doen ze apporteren over de platen. _O- hij kan net de bal aan pakken van de hond als die zijn voorpoten tegen de platen zet, _O-)
Allerhande klein materiaal... Aan ons ga je weinig hebben. De andere buren krijgen eens per jaar mest voor hun moestuin maar ik denk dat jouw buren dat ook liever niet in een welkomstpakket krijgen. _O-