Zwangerschap/geboorte aankondiging vs ongewenst kinderloos.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:42

Mizora schreef:
Ik vind een geboorteaankondiging sowieso een raar cadeautje voor een ander.

Haha ja dat kan. Maar gewoon heel persoonlijk hoe je daarin staat.

Wij hebben juist een hele positieve ervaring ermee en in onze situatie met toen mijn zusje het bekend maakte was het gewoon echt onwijs leuk met kerst cadeautjes openmaken toen.

Mijn ouders maakten een lijst open met kerst waarin een gedichte/aankondiging stond die m'n zusje voor ze had ingepakt. Het was Zo'n leuke verrassing en we zijn allemaal in tranen uitgebarsten en hebben gegild van blijdschap/de verrassing toen m'n ouders het openmaakten. M'n ouders en wij vonden het echt hartstikke leuk hoe m'n zusje en haar vriend dat bekend maakten. Zusje van vriend heeft het tegelijkertijd stiekem gefilmd allemaal haha. Was echt heel leuk.

Ik mocht een pakketje openmaken waarin een bordje zat met tekst erop over peettante worden. Vond ik ook erg leuk :j

Maar bij ons in de familie was er ook geen twijfel over mogelijk dat er iemand bij zou zitten die dit nieuws niet geweldig zou hebben gevonden. Heel andere situatie natuurlijk als wat in de OP geschetst wordt.

--

On topic;
Lastig hoor als je inderdaad kortbij mensen hebt die niet zwanger kunnen raken en hier enorm mee struggelen. Ik had dan persoonlijk met die mensen vooraf gesproken en verteld dat je graag op een bepaalde manier aan anderen wilt laten weten dat je zwanger bent en of ze er ok mee zijn als dat dan op een bepaalde dag gebeurd waarbij iedereen samen is. Mocht ik aanvoelen dat ze het echt niet leuk vinden om daarbij te zijn, of ze geven het zelf aan, zou ik het inderdaad dan ook niet doen. Maar bespreekbaar maken vooraf vind ik idd wel echt 'key' hier. Zo'n bom droppen terwijl je je eigenlijk wel kunt voorstellen dat iemand wat niet zwanger raakt en daarmee zit hier echt emotioneel van kan worden... Daar mag best wel wat beter bij na gedacht worden vind ik, hoe blij en gelukkig je zelf natuurlijk bent om dan het nieuws bekend te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:48

cursebreaker schreef:
Mizora schreef:

Nee het ligt aan de situatie.. Als je weet dat iemand een kinderwens heeft en het lukt niet, dan ga je dit toch niet kado geven? :? Dat is iets heel anders als je ouders laten weten dat ze opa en oma worden, maar ook dan houd je er rekening mee dat het bij andere broers/zussen gevoelig zou kunnen liggen en zo ja, dan ga je dat niet zo op zo'n manier aankondigen :n

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:49

Die eerste is asociaal en ik zou een vriendschap daarom kunnen verbreken. Echt, totaal geen stijl.

De tweede is nogal een ongelukkige samenloop. Als ongewenst kinderloze zou mijn dag flink verziekt zijn, maar rationeel zou ik beseffen dat het knullig is gelopen zonder echte schuld.
Ze hadden even het ongewenst kinderloze stel apart kunnen nemen na de melding en kunnen uitleggen hoe en wat en samen kunnen overleggen wat gepast was in deze maar ik kan me ook voorstellen dat je in een soort paniek schiet en daar niet meer aan denkt.

Ik heb aan beide kanten gestaan. Jaren ongewenst kinderloos geweest. Dankbaar dat ik het shirtje zag liggen op de commode bij vrienden met "hoera ik word grote broer" zodat ik me kon voorbereiden. Babyshowers overgeslagen. Me opgesloten op het toilet op het werk bij de zoveelste aankondiging.

En in die tijd veel mensen leren kennen die ook door het medische traject gingen dus toen wij eindelijk een gezin mochten krijgen stonden we aan de andere kant.

Wat ik beide keren heb ervaren: het doet gewoon zeer, wat je ook doet. Maar in alle gevallen, probeer subtiel te blijven en het niet van de daken te schreeuwen in die gevallen. Er zijn genoeg mensen die dolgelukkig met je kunnen zijn, dus een beetje inhouden bij mensen met zoveel verdriet helpt ze enorm. En niet voor het blok zetten.

Ailill

Re: Zwangerschap/geboorte aankondiging vs ongewenst kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:50

Oef, ik vind een topic met dit onderwerp openen al te ver gaan. Dan weet je ook gelijk mijn mening.

Je hoeft niet overal en altijd je gelijk te halen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:50

Relaxed schreef:
Nee het ligt aan de situatie.. Als je weet dat iemand een kinderwens heeft en het lukt niet, dan ga je dit toch niet kado geven? :? Dat is iets heel anders als je ouders laten weten dat ze opa en oma worden, maar ook dan houd je er rekening mee dat het bij andere broers/zussen gevoelig zou kunnen liggen en zo ja, dan ga je dat niet zo op zo'n manier aankondigen :n

Misschien moet je mijn On topic stukje ook even lezen onder de streepjes die ik gebruikte om mijn reactie op te delen ;)

Daarin vertel ik namelijk ook dat ik in die specifieke situaties zoals in de OP ook vind dat je er toch wel wat anders mee mag om gaan. Ik gaf richting Mizora alleen aan dat een aankondiging doen an zich voor sommigen wel gewoon leuk kan zijn - als je je idd niet bewust bent van een situatie waarin je weet dat een ander niet zwanger kan raken en als je dat persoonlijk gewoon leuk vind, want dat mag gewoon he; je mag een mening hebben waarin je het leuk vind om een aankondiging op zo'n manier leuk te vinden (LOS gezien van de situatie in de OP). In ons geval met mijn zusje was er namelijk absoluut geen situatie waarin iemand ook niet enthousiast zou zijn geweest namelijk. En daar had ik het specifiek over tegen Mizora > dat je dus in zo'n situaties aankondigingen doen wel leuk akn vinden en dat dat gewoon persoonlijk is. Mizora vind dat niet leuk, en dat mag ze zeker vinden, maar in ons geval was het wel heel leuk en ik ken veel mensen die zulk soort aankondigingen leuk vinden hoor. Uiteraard; mits er geen andere 'dingen spelen'. Eronder ga ik ontopic verder over de OP waarin ik ook gewoon aangeef dat ik zoiets nooit zou doen als ik het idd zou weten van iemand tenzij uit gesprek blijkt dat ze goed vinden. Dus da's nu een beetje mijn reactie uit z'n verband rukken wat je daar doet, want dat ene zinnetje uit mijn reactie op Mizora's mening weerspiegelt niet mijn mening niet over de situatie(s) in de OP en de gevoeligheid rondom het onderwerp waarin mensen betrokken zijn die niet zwanger kunnen raken.

Ik had het al extra met -- onderbroken zodat het twee losstaande 'reacties' zijn in principe.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 11-11-21 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:54

cursebreaker schreef:
Mizora schreef:

Wij hebben juist een hele positieve ervaring ermee en in onze situatie met toen mijn zusje het bekend maakte was het gewoon echt onwijs leuk met kerst cadeautjes openmaken toen.

Mijn ouders maakten een lijst open met kerst waarin een gedichte/aankondiging stond die m'n zusje voor ze had ingepakt. Het was Zo'n leuke verrassing en we zijn allemaal in tranen uitgebarsten en hebben gegild van blijdschap/de verrassing toen m'n ouders het openmaakten. M'n ouders en wij vonden het echt hartstikke leuk hoe m'n zusje en haar vriend dat bekend maakten. Zusje van vriend heeft het tegelijkertijd stiekem gefilmd allemaal haha. Was echt heel leuk.

Ik mocht een pakketje openmaken waarin een bordje zat met tekst erop over peettante worden. Vond ik ook erg leuk :j

Maar bij ons in de familie was er ook geen twijfel over mogelijk dat er iemand bij zou zitten die dit nieuws niet geweldig zou hebben gevonden. Heel andere situatie natuurlijk als wat in de OP geschetst wordt.

Jeetje, wat ben ik blij dat ik niet zo'n familie heb zeg, ik zou me dan als bewust kindervrije onwijs eenzaam voelen :o
Het is inderdaad heel persoonlijk, daar heb je gelijk in.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:55

Die eerste is gewoon een rotstreek.

De tweede vind ik een ander verhaal. Ja, als je met familie samen bent mag je goed en slecht nieuws delen. Daar hangt niet perse een moment van timing vanaf en toevallig was dit met Kerst. En dan zit je ook nog eens met 2 vrouwen die vol hormonen zitten :Y) Het is als ik het zo lees een ongelukkige samenloop. Het is vast ook niet zo gegaan 'oh jullie kunnen geen kinderen krijgen, kom laten we dan nu cadeaus uitpakken'. Dus een heads up naar het koppel dat slecht nieuws had kon misschien wel even een seintje krijgen. Tegelijkertijd is er misschien ook wel ergens het onderbuikgevoel 'net samen en dan nu al zwanger en dat is niet eerlijk'.

Maar er nu nog een vete over hebben...

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:56

Ailill schreef:
Oef, ik vind een topic met dit onderwerp openen al te ver gaan. Dan weet je ook gelijk mijn mening.

Ik denk dat het helemaal geen verkeerd topic is, al is het maar om wat extra aandacht aan 'tactisch aankondigen' te geven.
Ik haal uit je reactie dat er meer achter zit dan dit specifieke topic en dat maakt het een beetje ongemakkelijk en je opmerking moeilijk te plaatsen, maar puur als onderwerp vind ik dit topic niet te ver gaan nee.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:57

Achterom schreef:
Jeetje, wat ben ik blij dat ik niet zo'n familie heb zeg, ik zou me dan als bewust kindervrije onwijs eenzaam voelen :o

EDIT

Lees AUB ook wat ik schrijf dan over Onze situatie op dat moment.
En erna ook wat ik schrijf over de situatie in de OP.

In onze situatie was er absoluut geen mogelijkheid waarin iemand niet enthousiast zou reageren.
We waren samen met mijn ouders, wij zelf, mijn zusje en het zusje van mijn zusje's vriend. Het zusje van mijn zusje's vriend is nog jong en nog helemaal niet bezig met kids en die wist het ook al eerder en die was ook alleen maar enthousiast dat ze tante ging worden. Wij hebben zelf een kind en ook voorlopig geen kinder plannen en mijn zusje weet precies hoe blij wij en ook mijn ouders zouden zijn met het nieuws. Ik zie dus echt niet in wat er met Onze situatie en de manier waarop mijn zusje het deed op dat moment niet goed is? Er was in ons geval absoluut geen sprake van de aanwezigheid van iemand die dit nieuws niet fijn zou kunnen opvangen. Mijn zusje heeft dit bv. bij haar vriendinnen groep niet gedaan, waar meiden bij zitten die idd moeite hebben met zwanger worden bv. Maar waarom zou ze met haar ouders en zus dit nieuws niet zo mogen delen? Terwijl er niemand bij was op dat moment die het niet anders als heel blij zouden reageren?

Over de situatie in de OP... daar reageer ik toch heel anders op!
In zulke situaties zou ik, en mijn zusje ook bv, ook heel anders ermee omgaan.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 11-11-21 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:59

cursebreaker schreef:
Achterom schreef:

Lees AUB ook wat ik schrijf dan over Onze situatie op dat moment.
En erna ook wat ik schrijf over de situatie in de OP.

In onze situatie was er absoluut geen mogelijkheid waarin iemand niet enthousiast zou reageren.
We waren samen met mijn ouders, wij zelf, mijn zusje en het zusje van mijn zusje's vriend.
Wij hebben een kind en zijn harstikke gelukkig. Ik zie dus echt niet in wat er met Onze situatie en de manier waarop mijn zusje het deed op dat moment niet goed is? Er was in ons geval absoluut geen sprake van de aanwezigheid van iemand die dit nieuws niet fijn zou kunnen opvangen. Mijn zusje heeft dit bv. bij haar vriendinnen groep niet gedaan, waar meiden bij zitten die idd moeite hebben met zwanger worden.
Maar waarom zou ze met haar ouders en zus dit nieuws niet zo mogen delen? Terwijl er niemand bij was op dat moment die het niet anders als heel blij zouden reageren?

Over de situatie in de OP... daar reageer ik heel anders op!

Misschien moet jij eens lezen wat ik schrijf. Ik houd het namelijk bewust bij mijn eigen gevoel.

Of eens bij jezelf nagaan waarom iedereen volgens jou jouw tekst verkeerd interpreteert? Ligt dat dan misschien aan de manier waarop jijzelf schrijft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 12:00

Ailill schreef:

Wie wil waar volgens jou gelijk halen dan? :?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 12:06

Achterom schreef:
Misschien moet jij eens lezen wat ik schrijf. Ik houd het namelijk bewust bij mijn eigen gevoel.

Of eens bij jezelf nagaan waarom iedereen volgens jou jouw tekst verkeerd interpreteert? Ligt dat dan misschien aan de manier waarop jijzelf schrijft?

EDIT

Ik vind er niks mis met Hoe ik mijn mening uitleg over situaties in de OP, waarin ik aangeef dat ik ook heel anders ermee zou omgaan en echt rekening zou houden met de mensen die inderdaad moeite hebben met zwanger worden, maar ook over situaties waarin het wel anders is en waarin je gerust een mening mag hebben dat je een aankondiging leuk mag vinden, ALS je je bewust bent ervan dat er niemand aanwezig is die het moeilijk zou hebben met de aankondiging.

Als anderen aangeven dat ze hoe dan ook nooit een aankondiging leuk vinden, dan kan ik het sowieso niet goed doen natuurlijk met hoe het bij ons is gegaan. Dus weet je: jammer als het niet duidelijk is dan, voor jou of iemand anders, zelfs na verdere uitleg. Ik weet niet hoe ik het anders nog moet beschrijven. Als ik terug lees vind ik toch nog steeds dat ik prima beide situaties (zoals het bij ons thuis is gegaan of zoals de situaties in de OP waarbij je weet dat het gewoon heel gevoelig is voor meerdere partijen) apart benader en anders erover denk en is het duidelijk voor me. Ik kan er weinig anders van maken als het anders opgevat wordt. Dat hoeft niet perse aan mij te liggen natuurlijk en kun je ook omdraaien: Het kan ook net zijn hoe een ander het leest; anders als ik het bedoel of eventueel woorden verdraait of stukjes tekst quote die in verkeerde context opeens dan heel anders zijn als dat ik het schreef en plaatste.

Ik gaf alleen aan dat ik persoonlijk een aankondiging wel leuk vind in een situatie waarin je weet dat er niemand aanwezig is die het minder leuk kan opvatten - wat ik goed snap. Verder gaf ik aan dat situaties als in de OP inderdaad een beetje nadenken en gevoel voor een ander vereisen. Ik ga het er dan ook gewoon bij laten nu, deze discussie, want dit schiet voor niemand op als er toch niet begrepen wordt wat ik schrijf :)
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 11-11-21 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 12:18

CairnTerrier schreef:
Daphara schreef:

Heel lastige situatie, maar ik snap wel dat je als wel-zwangere dit graag wil vertellen aan familie. Dat de timing dat niet zo best is, dat is inderdaad wel weer vervelend voor de niet-zwangere. Ze hadden (de wel-zwangere) ook wel anders kunnen aanpakken door vooraf het niet-zwangere stel aan te kunnen spreken van ''dit en dit zijn wij van plan, want we zijn zwanger'', zodat het niet-zwangere stel alvast op de hoogte was gesteld. Dan komt het er tijdens de cadeaus geven ook niet zo hard/rauw uit in een grote groep. Dan heeft het stel zich ook kunnen voorbereiden en ligt de emotie wellicht niet zo hoog. Snap goed dat je dit als wel-zwangere graag wilt delen tijdens zo'n moment met familie - alleen moet je soms naar de situatie kijken en is het wel zo tactisch om dit per situatie even aan te kijken om vervelende situaties te vermijden.

Zoiets hebben wij ook van dichtbij meegemaakt. Stel kon niet zwanger raken, maar haar broer en vriendin waren wel ''ineens'' zwanger. Ze hebben het stel van te voren als eerste voorzichtig ingelicht en daarna de ouders verteld. Uiteraard kwamen er (gevoelige) tranen bij kijken, maar je moet een ander ook gunnen welke wél ouders kunnen worden, ook al lukt het bij jou niet. Is even heel zwart/wit, maar zo werkt het wel en zo is het leven. Alles begint bij timing en communiceren om verkeerde verwachtingen/gevoelens te scheppen.

Mooi geschreven.
Zo hebben wij jaren terug een hele zware miskraam gehad met ziekenhuisopname e.d. Dat heeft er echt heel erg hard in gehakt bij ons. Was ik dus emotioneel toen vriendinnen om mij heen zwanger raakten? Ja.
Ik sturggle al jaren met depressie dus dat hielp ook niet altijd mee om uit een zwart gat te blijven als je weer even extra emotioneel wordt... Maar anderzijds probeerde ik ook wel ook gewoon echt blij te zijn voor ze en wilde ook niet dat ze absoluut nergens over zouden kunnen praten of blijdschap zouden kunnen tonen to mij. Maar dat is gewoon heel erg persoonlijk hoe iedereen met elk aspect van zwanger raken of niet of onbewust kindloos blijven of niet omgaat. En zeker met andere mensen om je heen erbij is het inderdaad soms gewoon moeilijk, wat je ook wel of niet doet of zegt. Je kunt inderdaad niet voor een ander bepalen hoe ze zich voelen, uiten en wat ze wel of niet doen in bepaalde situaties. Je kunt wel proberen gewoon wat rekening met elkaar te houden en elkaar respect en ruimte te geven om van welke kant van de munt dan ook om te gaan met dingen. Het is ook een stukje elkaar kennen; de mensen om je heen en dingen bespreekbaar maken en ik denk dat inderdaad daar ook soms wel dingen fout gaan in bepaalde situaties. Er is denk ik nergens een echt goed of fout antwoord hierin, omdat je inderdaad met meer mensen in zo'n situatie zit en er gevoelens/emoties bij zitten en iedereen anders is.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 11-11-21 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 12:19

Achterom schreef:
bigone schreef:
Juist dus vertel je het eerder zodat iedereen er voor iedereen een fijn familiefeest van kan maken en er voor elkaar kan zijn. Maar niet onder de boom een bom droppen want hadden ze het gewoon verteld had het andere stel ook een andere beslissing genomen. En dato heeft van mijn kant niets met het empathie loos te maken maar hoe je met elkaar omgaat.

Dus het "fijne" familiefeest moet vooral oppervlakkig en blij zijn? Nu weet ik weer waar mijn antipathie tegen dat schijnheilige feest ook alweer vandaan kwam. Jeetje, voor mij valt dat dus wel onder empathie loos...

Jij zit even verkeerd te lezen zeg. Echt, doe even normaal. Niks fijn familiefeest maar gezien de omstandigheden , één kind kan geen kinderen krijgen en de ander kondigt het eerste kleinkind aan. Wat denk je hoe die grootouders moeten reageren ? Ene kant van de boom meejanken en andere kant hoera roepen?
Zelfs al was het die ene boodschap van de kinderlozen geweest dan nog , zoiets kun je beter vertellen voor je met z’n allen onder de boom zit. Dan kun je er met kerst voor diegene zijn. Niks met schijnheilig feest te maken maar alles met timing.
34 jaar geleden lag ik op kerstavond in het ziekenhuis voor een curettage na drie maanden zwangerschap. We hadden het nog niet verteld en dat heb ik pas na kerst gedaan want waarom dit op tweede kerstdag vertellen bij onze samenkomst met 18 mensen die mij na aan het hart lag. Was het moeilijk ? Jazeker en mijn schoonvader had wel door dat er iets was.
Maar wij hadden er geen zin in om dit soort bommen te droppen op een fijne warme familie bijeenkomst. Een poos later konden we gelukkig aankondigen dat we goed zwanger waren en hebben we het ook van de miskraam verteld. En al die jaren wanneer er iemand zwanger was werd eerst de broer die geen kinderen kon krijgen privé op de hoogte gesteld. Dat is empathie voor anderen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 12:39

Als er in mijn aanwezigheid wordt verteld dat iemand niet zwanger kan worden dan ga ik daar met respect mee om en bewaar ik mijn goede nieuws wel voor een ander moment. Ja lastig in verband met t cadeautje maar die moffel ik wel weg op de een of andere manier.

Iemand die wel in verwachting is trekt nog altijd aan het positieve/bonus draadje, iemand die niet zwanger kan worden zal daar altijd mee geconfronteerd worden! Dus ja ik vind dat de kwetsbare heftig emotionele persoon met verlies dan even wat meer aandacht verdient dan degene die de loterij heeft gewonnen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 12:49

Ja, in die situatie had ik ook echt geprobeerd dat cadeautje weg te smokkelen. Dat was vast mogelijk geweest nog, met een of ander excuus.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 12:56

Dat weten we natuurlijk niet of dat nog mogelijk was, we waren er immers niet bij :)
En misschien had het zwangere stel niet zo'n grote reactie verwacht? Dat is misschien niet zo slim, maar ja , niet alles is altijd verstandig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:08

Het is al snel mogelijk om aan te geven dat die beter even niet uitgepakt kan worden, in combinatie met een "dat leg ik straks wel uit".

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:12

Situatie 1, Echt oef!! Zo niet de manier om dit nieuws te brengen aan iemand die dit ook zo graag wil maar waarbij het niet lukt. Dan heb je een plaat voor je kop.

Situatie 2, Ik zou blij zijn voor mijn broertje, hoe moeilijk ook voor mezelf. Was ik het broertje dan zou ik toch wel het pakje onder de boom weggehaald hebben, had me er erg ongemakkelijk bij gevoeld anders.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:16

Mizora schreef:
Het is al snel mogelijk om aan te geven dat die beter even niet uitgepakt kan worden, in combinatie met een "dat leg ik straks wel uit".

ja dat is ook wel weer zo ja :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:19

In het topic waar het uit kwam plaatste iemand een mooie reactie, in de strekking van even zeggen "jeetje wat ongelukkig dit slechte nieuws, in combinatie met wat we onder de boom gelegd hebben, en dan begripvol toch het eigen nieuws vertellen.

Zeker als je toch dóór wilt met je nieuws omdat de andere opa en oma / familie het wellicht ook al weten en je het liever zelf wilt vertellen dan dat ze het van een ander te horen krijgen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:23

Relaxed schreef:
Ailill schreef:

Ik had wat duidelijker mogen zijn: Ik bedoelde inderdaad mensen in het andere topic. Ik vind het daarnaast best een gevoelig en pijnlijk onderwerp, ik zie er dan ook niet echt noodzaak in er een apart topic voor aan te maken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:37

Je kan dit soort dingen niet voor anderen beoordelen. Elke vriendschap en elke familie is anders en je bent er niet bij. Zelfs een korte beschrijving zegt niks over hoe iets werkelijk gaat.

In situatie 1 kan het zijn dat mensen elkaar steunen, veel bespreken en het bij de ene wel gelukt is en diegene denkt dat de ander daar ook heel blij om is. Zal in dit geval misschien niet zo zijn, maar het kan.

Situatie 2 is heel lastig en ligt ook aan de verhoudingen hoe je dat dan kan oplossen en hoe er samen over gesproken wordt. Ik zou nooit iets zo hebben verteld en ben niet zo uitbundig, dus dan is het al anders dan met veel toeters en bellen.

Maar beide partijen zouden wat meer begrip voor elkaar kunnen hebben. Als je geen kinderen kan krijgen, terwijl je dat wel zou willen, is dat heel ingrijpend. Maar je leeft in een wereld waar om je heen baby's geboren worden. Als je naasten rekening met je houden, zie je nog (onbekende) baby's in de winkels. Waarom mag een naaste, waar je om geeft er dan niet van genieten?
Waarom zou je willen dat iemand minder van de zwangerschap geniet, hun mond moeten houden, omdat het bij een ander niet kan?

In Nederland wordt het vaak pas vanaf 13 weken verteld. Je weet vaak niet hoe vaak mensen een miskraam hebben, want dat is een taboe. Je weet vaak niet eens waarom mensen geen kinderen hebben. Het is niet altijd dat het niet lukt, soms willen mensen echt geen kinderen. Maar je moet zo ontzettend opletten wat je zegt. En nogmaals; in een wereld waar heel veel kinderen geboren worden.

Juist van naasten verwacht je begrip, medeleven etc. Maar wel beide kanten op.

Onze eerste zwangerschap ging vrij laat mis. Veel medeleven gehad. De tweede keer ging vroeg in mn zwangerschap mn vader dood.
Maar eerlijk? Niemand durfde blij voor ons te zijn of erover te praten. Ik had een hele zware, nare zwangerschap en het werd ook wel ontweken. Ik zat daar niet heel erg mee, was met die zwangerschap bezig en niet de rest er omheen. Maar leuke herinneringen aan de zwangerschap? Nee. Is dat erg? Ook niet echt.

Houden wij vaak ons mond erover? Ja, best wel. Mensen die zwanger zijn, vertel je niet dat het na 13 weken ook nog flink mis kan gaan. Je gunt mensen hun geluk.

Maar je mag wel meer wederzijds begrip hebben. Als mensen ontploffen van geluk omdat ze zwanger zijn en dat het liefst de hele wereld willen vertellen, is het ook niet fijn dat je als naaste ze dat niet gunt. Dat werkt echt 2 kanten op.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-21 15:53

Ailill schreef:

Ailill schreef:
Relaxed schreef:

Ik had wat duidelijker mogen zijn: Ik bedoelde inderdaad mensen in het andere topic. Ik vind het daarnaast best een gevoelig en pijnlijk onderwerp, ik zie er dan ook niet echt noodzaak in er een apart topic voor aan te maken.

De noodzaak was dat het moeilijk bleek in het andere topic on topic te blijven, omdat redelijk wat mensen er een mening over hadden.

Volgens mij probeer ik verder niet mijn gelijk te halen en heb ik de OP hier redelijk neutraal geschreven, correct me if I’m wrong.

Het is een sociaal vraagstuk waarbij duidelijk veel emoties gepaard gaan, zo ook jouw gevoel bij een topic als dit. Een plek om er over te praten en discussiëren leek me wel handig, als is het alleen al om meer begrip voor beide kanten van de meningen en emoties te belichten.

Er niet over mogen praten zal vast ook niet helpen om begrip voor beide kanten te krijgen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 17:33

Ik ben helemaal niet van zwanger zijn en kinders hebben, maar even naar vraagstuk nr 2.

Ik snap niet dat sommige mensen hier zeggen; had het eerst aan het kinderloze stel gevraagd dat je dit nieuws wilt delen en of dit oke is.

Het gaat in deze situatie toch om een verrassing, niet zozeer opa en oma, maar ook oom en tante.
Dan ga je vantevoren niet verklappen wat er in dat cadeautje zit.

Was misschien idd wel tactvoller geweest om na het verhaal van oom en tante om het cadeautje weg te halen.

Maar dat overleggen vantevoren snap ik niet.

Ik baal er nog steeds van dat mijn moeder het mij had verteld over mn broer en schoonzus. Toen de aap eindelijk via hun kant uit de mouw kwam was ik niet erg goed in het acteren :+
Nr 2 was ik dan weer sneller. Ze hadden mijn nichtje een shirtje aangetrokken met ik word een grote zus, komen ze aan bij mijn oma's verjaardag (en ik kijk en lees eigenlijk altijd wat er op de kleding staat) ik begin op en neer te springen op mn stoel en de rest van de visite had nog helemaal niks gemerkt :')