Help, mijn kind gelooft nog steeds in Sinterklaas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 09:06

Idd nu vertellen is niet handig. Of ruim er voor, of idd er na.

colinneke

Re: Help, mijn kind gelooft nog steeds in Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 09:11

Mijn schoonzusje heeft het afgelopen zomer tegen de oudste "vertelt".
Had hiervoor een boek besteld en op het laatst moest hij een grote mensen diploma tekenen.
Zij vond het een hele leuke manier om het te vertellen.
Weet de naam niet van het boek maar wil het wel vragen aan haar.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 09:16

Het plezier om Sinterklaas is allang begonnen, dus ik zou het cru vinden om dat nu te verpesten.
Mijn dochter wordt 10 in december en gelooft ook nog steeds en ik laat het lekker zo, ik vind zelf Sinterklaas nog veel te leuk :+
In de klas trekken ze lootjes, onze kast staat vol met Sinterklaaspapier maar zij vindt dat niet raar ofzo.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 09:18

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 09:19

Ik heb het mijn dochter van 9 een maand geleden verteld. Haar eerste reactie was: dat kan niet, want ik krijg van Sinterklaas wel eens dingen die jullie echt nooooooit voor me zouden kopen. En haar tweede reactie: ik ga gewoon vergeten dat je dit gezegd hebt...

Ik was ook vooral bang dat ze het op school zou horen en dat was ook zo, maar dat geloofde ze ook niet :') . We zien het verder wel, ik vraag haar nu regelmatig wat ze denkt dat haar zusje zou willen hebben en neem haar mee als ik voor haar zusje winkel.

Dit is overigens een fijn boek: https://www.zaailing.nl/juul-van-der-st ... aarli.html

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 09:57

Onze dochter is 11 jaar en 9 maanden, zit in groep 8 en weet het sinds een aantal dagen. Ik heb met haar samen gezeten en het besproken. Ze had al een vermoeden, maar vroeg er verder niet naar. Terwijl het echt een slimme meid is. Mooiste is nog dat ik haar liet zien wie de ‘echte Sinterklaas’ is, aangezien ze gek is van Flodder :D

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:02

Onze superslimme zoon heeft ook heel lang in Sinterklaas geloofd. Hij kon zich niet voorstellen dat het nep was met alles wat er omheen gedaan wordt. Een heel journaal zelfs. Dat kan toch niet nep zijn. Terwijl hij wel de onregelmatigheden zag zoals meerdere Sinterklazen kort achter elkaar die er net anders uitzagen. Ik denk dat hij het voor zichzelf wel goed praatte. Ook een beetje bang dat hij geen kadootjes meer zou krijgen.
Ik vind het het leukste als ze het langzaam zelf ontdekken. Onze zoon ontdekte gedichten op de computer. Misschien kun je 'per ongeluk' eens een schoenkadootje wat slecht verstoppen. Of zoiets.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:09

Enkel een hint geven werkt niet denk ik.
Mijn dochter heeft uit het raam gezien hoe haar vader paaseieren verstopte in de tuin, en toch had de paashaas het gedaan terwijl ik nog nooit beweerd heb dat de paashaas bestaat _O-

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:16

maitestar23 schreef:
Het plezier om Sinterklaas is allang begonnen, dus ik zou het cru vinden om dat nu te verpesten.
Mijn dochter wordt 10 in december en gelooft ook nog steeds en ik laat het lekker zo, ik vind zelf Sinterklaas nog veel te leuk :+
In de klas trekken ze lootjes, onze kast staat vol met Sinterklaaspapier maar zij vindt dat niet raar ofzo.

Ik ga hier in mee :)

Onze dochter is nog 8, ze zit in groep 6 van een groep 5/6. Ze gelooft nog. So what? Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet.

Het lost zich vanzelf wel op. Of wij vertellen het op haar aangeven of ze komt er via een andere manier achter. Ik geloof niet dat ze er een (onoverkomelijk) trauma op van zal lopen. Komt goed. Hopelijk nadat we nog 1 keer van het sinterklaasfeest in al z'n glorie mogen genieten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:22

nicole_floor schreef:
_Reneee schreef:
Ik dacht dat het gewoon verteld werd op een bepaalde leeftijd? Zo ging het bij mij in ieder geval wel.

Jaa bij mij ook en volgens mij mijn klasgenootjes ook. :+

Hier ook, mijn vriendinnetje geloofde nog toen we naar groep 5 gingen en in die klas begonnen we met surprises, dus toen hebben ze het haar verteld, ze was de enige in de klas die nog geloofde :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:25

Mijn klas kreeg in groep 5 een brief van Sinterklaas dat hij een beetje oud werd en daarom de 'grote kinderen' voor elkaar cadeautjes en surprises mochten maken. Zo konden we de sint helpen :j Dat was voor mij (en ik geloofde zeker nog) een hele logische reden :)

Ik zou het nu ook nog even loslaten en na sinterklaas vertellen. Als hij er toch via via achter komt is er ook geen man overboord toch?

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-21 10:48

Bedankt voor alle reacties. Ik ben eigenlijk wel opgelucht dat er nog meer kinderen van zijn leeftijd zijn die nog geloven.
Vorig jaar moest hij al surprise maken maar dat maakte niets uit.
Veel klasgenoten geloven iig niet meer. Als die het over het Sinterklaas geheim hebben denkt hij dat het er over gaat dat de Sint zo enorm oud is.
Zelf bedacht ik op mijn zevende dat Sinterklaas niet kon bestaan. Mijn oudste kwam er ook zelf achter maar die deed nog een tijdje of hij geloofde omdat hij bang was geen cadeautjes te krijgen.
Ik had er gewoon nooit rekening mee gehouden dat ik het zelf zou moeten gaan vertellen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:56

Zelf had ik het al rond mijn 6e of misschien wel eerder door, omdat Zwarte Piet wel heel erg op een collega van mijn vader leek. Mijn ouders vertelden me het op een bepaald moment als 'het geheim van grote mensen' en dat ik vanaf dat moment ook mee mocht doen aan het grote geheim. Dus voor mijn neefje en nichtjes hield ik mijn mond. Ik kan me nog goed herinneren hoe bijzonder ik de sfeer vond en zou willen dat de kinderen van nu nog met onze manier van Sinterklaas vieren mogen opgroeien, maar dat is een ander onderwerp. :D
Mijn eigen zoon heb ik het ook gewoon verteld toen hij een jaar of 8/9 was, omdat hij van kinderen in de klas hoorde dat Sinterklaas niet zou bestaan (kinderen met oudere broers of zussen). Hij vond het helemaal prima.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:09

Wat erg :=
Ik zou me echt mega genept voelen als mijn ouders mij dit al niet op een passende leeftijd kunnen vertellen.
Bij ons op school werd vanaf dat de surprises komen ook gesproken over hoe je het feest leuk houd voor gelovende broertjes en zusjes.
Ik zou zeker bang zijn dat er op deze leeftijd gepest wordt als je het niet verteld.
Ik snap niet wat er mis is met praten met je kind, zelf perongeluk express laten ontdekken? Ga je dat hun hele leven dan zo doen?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:16

smurffie schreef:
Ga je dat hun hele leven dan zo doen?

Je staat, geloof ik, in de overdrijf modus :=

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:17

Ik was ook een jaar of 10 toen mijn ouders het vertelde. In mijn klas riepen klasgenootjes al dat hij niet bestond en ik geloofde nog.. dus ik heel erg van niet!! Hij bestaat wel!! :o Toen heb ik het er thuis over gehad met dat klasgenoten zeiden dat hij niet bestond. Toen had ik het er na schooltijd over met mijn ouders dat ze dat in de klas zeiden. Alleen omdat mijn broertje er ook bij zat hebben ze toen niks verteld. Alleen even later toen ik op mijn kamer aan mijn bureau iets aan het knutselen was. Toen kwamen mijn ouders en hebben het verteld. Die zeiden van wat heb je allemaal gehoord over Sinterklaas in de klas? Ik van ja, dat hij niet bestaat. Toen hebben mijn ouders het verteld, maar wel gezegd nog niet tegen je broertje vertellen dit is ons geheimpje. :D

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:19

Ik denk dat je als ouders wel merkt wanneer de tijd rijp is.
Wanneer dat moment precies is, moet ieder voor zich maar uitmaken.

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:25

Ik had mn vader echt betrapt: was 10 en hij moest zogenaamd naar kantoor (in zn joggingpak) en ik moest naar de wc. Op dat moment zag ik mn paps de zak met kadootjes neer zetten op de deur bonsen en weg rennen. Weg geloof

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:28

Mijn man heeft zijn nichtje mee genomen toen hij (toen nog) zwarte piet ging spelen.
Zij heeft de hele voorbereiding gezien van hoe hij van haar oom, omgetoverd werd naar (toen nog) zwarte piet.
Zij vond dit geweldig en ik kan het eigenlijk iedereen aanraden het op die manier te vertellen. Vooral het feit dat haar zusje het niet wist en dat ze nu in het geheim mocht meedelen van de volwassene vond zij heel stoer :j

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:28

Ik zou het ook gewoon maar vertellen voordat er een kindje op school is die het voor je doet en 'm mogelijk verdrietig maakt. :j Hij zal er iig weinig aan overhouden; ik ken persoonlijk niemand in mijn leefomgeving die nog kwaad is op zijn ouders omdat ze in het verleden verteld hebben dat Sinterklaas niet bestaat. :+

Mijn zus was een mooie. Die was pas 4, maar vond het een onveilig idee dat Sinterklaas gewoon binnen kon komen. Die vroeg dan: "Maar kunnen we de spullen dan wel beneden laten staan?" _O- Ouders hebben het haar toen ook maar verteld; ze was er erg gerust op.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:31

Het werd mij op 5 december verteld toen ik 6 was. Ik weet nog dat ik best overstuur was en dat het geen leuke sint was, ondanks de cadeautjes. Vooral ook omdat ik het voor mijn jongere broertje geheim moest houden.

Ik heb het mijn eigen kinderen op een warme zomerdag in de zomervakantie verteld, dan is het zo ver weg dat het niet beladen is. Er is gelukkig ook nooit een probleem mee geweest.

Wachten tot de zomer lijkt me erg lang nu, ik zou het wel zo snel mogelijk vertellen als je je er zorgen over maakt, want hoe dichter bij Sint hoe moeilijker. Maak er iets leuks van, bijvoorbeeld door samen 'als een soort sint' cadeautjes uit te zoeken voor anderen, of voor een weggeefwinkel oid oid.

Succes!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 12:08

SusanH schreef:
Idd nu vertellen is niet handig. Of ruim er voor, of idd er na.

Dus dit...

Ik heb het mijn kinderen bewust verteld in de zomer. Mijn ouders deden dat ook. Dan ben je er als kind nog niet mee bezig. Zelf was ik heel blij het zo lang van te voren te weten. Ik vind het heel onverstandig om het in Sinterklaasperiode te vertellen. Dan barst de bubbel dubbel zo hard.

Alleen ik vrees dat je toch wel moet vertellen en dan liefst vandaag nog. Want de kans dat hij het op school hoort van klasgenoten/vriendjes is te groot en je wil dat wel voor zijn.

Oh en nog een tip: maak het positief! "Jij bent nu zo groot en verstandig, jij mag het grote geheim van Sinterklaas weten! En jij mag helpen de magie door te laten gaan voor de kleine kindjes."

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 12:14

Mijn moeder heeft me van het begin af aan al verteld dat Sinterklaas een verklede man was. Prima, maar zodra de tijd er weer aankwam geloofde ik toch iedere keer weer heilig :D Dus het zal ook wel de hele sfeer eromheen zijn denk ik.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 12:26

Ik heb het toevallig gisteren aan mijn dochter van 8 verteld, was niet helemaal de bedoeling maar er kwam iets op tv voorbij (lekker subtiel vlak na hete sinterklaasjournaal :roll: ) over een moeder die cadeautjes onder de kerstboom legde, want de kerstman bestond natuurlijk niet, en opeens begon zij te vragen hoe dat dan met sinterklaas zat, dan deden wij dat vast ook??
Mijn jongste is 6, dus ik wilde voorkomen dat dat gesprek verder zou gaan, dus ik heb haar apart genomen en haar verteld hoe het zit.
Ik hikte daar eerder ontzettend tegenaan, omdat ze nogal heftig kan reageren en ik zie haar er voor aan in een boze bui het aan iedereen te vertellen die maar wil luisteren. Maar tot mijn grote verbazing moest ze er eigenlijk wel om lachen :+ Ze vroeg zich al jaren af waarom die man niet een keer doodging, en paarden die over daken lopen geloofde ze als echte paardenmeid natuurlijk sowieso al niet in. We hebben er eigenlijk een heel leuk gesprek over gehad, ze vond het heel leuk om te horen dat wij de cadeautjes kopen (en dus soms de plank ook wel echt misslaan) en zoveel moeite doen om hun te verrassen. Opeens was ze echt een grote meid <3
En ze vind het echt prachtig dat dit nu ons geheimpje is en ze meegenomen wordt in het complot om haar kleine broertje te verrassen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 12:41

Het kan wel verschil maken hoe hij het gaat horen.

Onze buren toen ik 5 jaar was, deden niet aan Sinterklaas en die zeiden gewoon; Sinterklaas bestaat niet. Ik van streek, naar huis gerend en daar hebben mn ouders me puur getroost, want die vonden het zelf nog leuk en mn broertje was 2, dus ze wilden er nog wel aan meedoen.

Toen ik 7/8 was, wist ik het wel door vragen en zijn ze eerlijk geweest. Toen vond ik het leuk dat ik kadootjes mocht kopen voor mn broertje en kocht ook wat voor mn oma bijv.

Maar rond Sinterklaas bleef wel de spanning.

Onze zoon stelde al vroeg vragen en daar had ik dan wel antwoorden op, maar hij had twijfels. Toen hij 6 was nog de goede antwoorden gegeven en ruim na Sinterklaas hebben we het erover gehad. Hij was wel flink boos eigenlijk.
Onze regels thuis was; je mag nooit liegen. Zelfs als je stout bent, valt daar over te praten, maar liegen niet. Dus hij was echt heel boos en is daar best lang op terug gekomen.

Hij vond het heel leuk om zelf kadootjes te kopen. Maar achteraf had ik op de vragen beter gelijk eerlijk kunnen zijn, ook al was hij in onze ogen nog wat jong.

Misschien moet je het bij sommige kinderen elk jaar herhalen en op leeftijd aanpassen, omdat het rond die tijd toch vaak spanningen geeft.