Electrische cv ketel,

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Electrische cv ketel,

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 16:32

Is ook echt niet haalbaar.

Niet voor de particulier en niet voor de woningbouw. Maar je ziet wel dat de prijzen enorm stijgen en ik denk niet dat die nog veel gaan zakken. Dus dan wordt het mensen wel onmogelijk gemaakt om de gasrekening te betalen EN het wordt dan onder de streep aantrekkelijker om wel iets aan te passen, over te stappen etc.

Wij moeten nu een nieuwe hr ketel. Dan kan je een gewone nieuwe nemen a 2000 euro bijv, maar wel elk jaar enorme stijging hebben qua kosten.
Of je investeert nu in iets waardoor je minder gas nodig hebt, wat elk jaar op jaarbasis gaat schelen en straks ook minder duur kan zijn om volledig over te stappen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 14:34

Overleg gehad en wat offertes binnen.

Als je nu een nieuwe HR ketel koopt, kan die met een warmtepomp werken evt in de toekomst. Bestaande radiatoren kunnen met een apparaat en vloeistof elektrisch worden. Voor stel als dat dan de kortste weg zou zijn en je niet alles nieuw en anders wil.

Maar nu zonnepanelen, zouden er tegen die tijd wel een aantal bij moeten. En de boiler kom je niet helemaal onderuit dan.

Ik zei al tegen mn man; we leggen de mesthoop in de tuin met een slang erdoor. Ook altijd warm water dan :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 14:38

Waarom dan geen zonneboiler?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 14:39

tamary schreef:

Daar is ook niet iedereen heel positief over.

En de mest is gratis en hebben we al............teveel :+

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 14:46

superpony schreef:
tamary schreef:

Daar is ook niet iedereen heel positief over.

Wij wel :)
Werkt hier al 15 jaar perfect voor het sanitair warm water. 1x onderhoud gehad.
Gisteren heb ik voor de eerste keer deze herfst moeten bijverwarmen aan het sanitair warm water omdat de temperatuur zakte naar 40°. Dus t/m eergisteren 'gratis' warm water.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 14:48

De mestbult blijft natuurlijk ook in de winter met bewolkt weer warm.
Eigenlijk best jammer daar geen gebruik van te maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:18

Enige nadeel aan verwarmen via een mestbult is dat het alleen veilig is als je een gesloten systeem gebruikt, dus alleen voor de verwarming. Voor warm water om bv te douchen is er kans op legionella ivm te lage temperatuur en water dat er te lang stil in blijft staan.
Maar ik heb volgens mij wel eens iemand op tv gezien die zijn huis daarmee verwarmde :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:22

Gesloten systeem met vloeistof die makkelijker warmte opneemt is ook practischer qua hoeveelheid warmte per eenheid energie die je beschikbaar hebt. Simpel DIY knutsels zou ik er ook niet voor gebruiken, dat zou dan hoogstens ingezet worden voor een verwarmte kweekkas voor iets als tomaten, etc.
Veel van dit soort systemen zijn ook gesloten om een vloeistof te kunnen gebruiken die veel minder tot geen afzettingen in je buizen veroorzaakt (zoals kalk in je water dat zou doen). Scheelt nogal wat aan schoonmaakkosten en regulier onderhoud naast rendement.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:22

Je zou dan idd even bij moeten verwarmen in de boiler. Maar dat is dan minder lang.

Verwarring van het huis erop klinkt ook mooi.

Toch de bult maar langs de keukenraam :+

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:26

Nico12 schreef:
In principe kun je het altijd met de juiste all-electric warm krijgen. Aanname voor berekening de lucht/ water warmtepomp met koudemiddel R 32.
Echter om de investeringen terug te kunnen verdienen zijn er veel aandachtspunten. Om hier geen bladzijdes vol te schrijven zou ik uitgaan van de volgende globale berekeningen die gelden voor de meeste all-electric die in nederland worden verkocht.
Isoleren, zonnepanelen, losse boiler laat ik achterwege in berekening. Hou er rekening mee als je ooit zonnepanelen neemt dat de saldering afgebouwd wordt.
Jouw gasverbruik bijvoorbeeld 1500 m3. 1500 x 10 = 15000. 15000 : scop (let op seizoen rendement dus geen cop nemen) 15000 : 3 = 5000 KW electra extra.

Jouw berekening klopt niet helemaal, een CV ketel op gas heeft maar een feitelijk rendement van rond de 50% op de verbrandingswaarde van het gas. het is dus geen 15000 maar 7500 kW bij een gebruik van 1500m3 gas. De ketelrendementen die worden opgegeven zijn commerciële getallen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:29

Er bestaan al kombinaties van een zonneboiler en speksteenkachels, maar dan nog zul je overdag wel zon moeten hebben.

Ook een mestbult is maar een bepaalde tijd warm en is op een moment uitgewerkt. Dan is het niet zo simpel om buizen 'even' naar een nieuwe mestbult te verhuizen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 16:44

Kan me haast niet voorstellen dat het water te lang stil zou staan om legionelle problemen te krijgen.

Zonneboiler moet je toch een alternatief hebben of electra verbruiken als de temp zakt.

Als je kijkt naar hoeveel zonnepanelen je nodig hebt als je echt alles van het gas af wil en colledig zelf wil voorzien van electra is het echt een flinke investering. En dan doel ik op mensen die dit ook willen vanwege de stijgende prijzen om onafhankelijk te zijn/worden.

Als je paarden hebt, blijft de mesthoop wel aangevuld worden.

We hebben houtkachels bekeken 2jr terug die op cv kunnen en nu ook de pelletkachels die dat kunnen. Maar die moeten dus wel aan staan als je via dat systeem ook warm water wil. Dat vind ik echt iets te warm in huis.

Voor alles is een oplossing, maar als je per seizoen iets moet oplossen, water en verwarming, dan heb je straks wel veel apparaten nodig om het hele jaar rond verwarming, warm water en electra te hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 17:15

superpony schreef:
Als je paarden hebt, blijft de mesthoop wel aangevuld worden.
Klopt, maar niet op dezelfde plaats; het oudste gedeelte zal op een bepaald moment echt 'uitgewarmd' zijn en alles wat je er dan bovenop gooit levert geen warmte meer op en hij zal ook ooit wel eens leeggehaald moeten worden.

Warmte uit de grond is een goede kontinue oplossing, maar nu (met de saldering) nog niet interessant en voor veel mensen óf niet te betalen óf gewoon niet uitvoerbaar gezien de woonsituatie.

Een waterbed onder de vloer waar de opgedane warmte van de zonnepanelen in wordt opgeslagen kan in de avond gebruikt worden als verwarming, maar dan heb je dus een heel goed geïsoleerd huis nodig en lage-temperatuur radiatoren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 12:21

Maar niemand kan zijn mesthoop maanden, jaren laten liggen en tot boven het huis uit laten komen, dus hij zal af en toe geleegd, vernieuwd moeten etc.

Alle investeringen kosten geld en ieder zal het voor zichzelf gaan berekenen. Van 200 naar 400 elke maand is een behoorlijke kostenpost. Veel mensen zullen nu eerder uit een nieuwe investering zijn en daar wordt ook op gegokt. Dat mensen het aantrekkelijker vinden om die investeringen te doen.

Maar mensen willen het hele jaar rond gewoon de kraan kunnen open draaien, 's winters garantie op warmte en niet teveel gedoe.

Isoleren is sowieso stap 1 om zuiniger om te gaan met warmte. Wij ervaren zelf echt mega grote verschillen met waar al isolatie is en waar niet.

Maar in de toekomst zou je ook rekening kunnen houden met de bouw. Onze aanbouw heeft veel glas achter en hele dag veel zon op bijv. Dat geeft zelfs nu nog echt veel warmte.
Voor in de woonkamer hebben we dat bijv niet/nauwelijks.

Er zullen nog meer alternatieven komen, dus het is ook afwachten wat er doorheen gaat komen, wat over 20jr weer achterhaald is etc

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:01

Ja de techniek zich blijven vernieuwen. Als ik kijk naar onze zonnepanelen; op het ene dakvlak(gunstigst) liggen er 16 (8 jaar oud) en op de mindere-zonkant liggen er 10 (deze week gelegd).
Vanochtend op de nieuwe panelen om 11 uur al 1.7 kW en op de oude 0.3 kW. Dus met de jaren gunstiger qua prijs en opbrengst geworden.

Ik hoop dat als straks de saldering wordt afgebouwd dat de batterijen voor thuis-opslag een stuk goedkoper gaan worden en dat er ook beter-betaalbare langere termijn opslag mogelijk is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 13:17

Dan zou je die beter kunnen verplaatsen? Dan leveren ze misschien nog meer in hun eentje op, dan nu aan de minder zonnige kant?

Wij mogen aan de andere kant niks leggen, maar in principe hebben we 3 daken vol in de zon, maar alles vol leggen wordt wel echt een heeeeeeeeele grote investering.

Maar als je echt volledig van gas af wilt en dan alles elektrisch, heb je ze wel nodig. En dan bedoel ik elektrische verwarming en geen warmtepomp bijvoorbeeld. Boilers voor warm water etc.
We hebben op 4 plekken warm water kranen, dus kijk je naar afstand, hoeveelheid water je gebruikt per keer etc.

Wij kunnen ons huis niet verplaatsen en 1 helft heeft vrij veel schaduw, wat zomers best lekker is. Maar zoals de aanbouw met een glazen pui vol in de zon, is echt warm de hele dag en begin van de avond. Dus meer ramen op de zon kant, zou ideaal zijn geweest.

Volgens mij doen we daar ook te weinig mee. Veel mensen hebben zonwering, verduisterende gordijnen, luxaflex etc. Wij ook op sommige plekken. Maar zo mis je ook warmte die je nu kado krijgt nog.