Nieuwe functie, nieuwe salaris

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 13:38

Ineke2 schreef:
flettie schreef:
Hoe oud ben je?
In Nederland begin je pas met pensioenopbouw vanaf dat je 25 jaar oud bent.

Help aub geen onzin de wereld in!

In Nederland bouwde je AOW op vanaf dat je 15 jaar was. Dat was zo, omdat iedereen met 65 jaar de pensioengerechtigde leeftijd had bereikt.

Vanaf 2016 zijn de regels iets aangepast, je krijgt nog steeds AOW over 50 jaar, maar de pensioengerechtigde leeftijd is opgeschoven. Dit wordt aangepast naar de levensverwachting.

Een pensioenopbouw bij een werkgever is echter heel wat anders, dat doe je voor jezelf individueel en heeft niets met de AOW te maken.

Excuses hoor maar toen ik 20 jaar geleden mijn 1e vaste baan kreeg, bouwde ik (jonger als 25 jaar destijds) geen pensioen/AOW op. Ook niet bij mijn bijbaantje bij M&S Mode als student. En aangezien ik sinds mijn 27e bij een en dezelfde werkgever zit, ben ik niet meer zo op de hoogte van veranderde regels.

Daar hoef je niet gelijk zo om te snauwen.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-21 14:09

bigone schreef:
Wanneer een bedrijf niet aan kan geven wat een assistent bedrijfsleider verdiend?
Is het niet zo dat ze je in een flexibele positie willen hebben voor een schijntje meer in de maand?

Misschien proberen hun het inderdaad zo uit te spelen. :') vandaar dat ik opzoek ben naar tips en indicaties van lonen.

Ik lees overal dat jullie zeggen dat ik verder moet kijken en ik kan jullie geen ongelijk geven. Ik heb verder gesolliciteerd net voor covid uitbrak en was op eeb nieuwe baan aangenomen. Omdat we toen in covid terecht kwamen durfde ik niet mijn vaste contract en uren op te geven om straks wellicht helemaal zonder werk te zitten, en eerlijk hypotheek moet ook betaald blijven worden.

Daarnaast heb ik ondanks het belachelijke lage loon (wettelijk en nu sinds 2 maanden hebben ze dat verhoogd met 20 cent per uur :') meer dan wettelijk omdat zelfs de 15 jarige allemaal elders wilde werken omdat ze overal meer verdiende en heel slim voor de jeugd all in lonen gemaakt. ) wel naar mijn zin. Ik kan dit werk prima combineren met kinderen thuis, dieren etc. En dat telt ook wel wat mee natuurlijk. Plus het feit dat ik nog steeds verzekerd ben van inkomen in deze nog steeds onzekere tijden.

Kun je eigenlijk afdwingen dat je een pensioen opbouw wilt? Of moeten ze dit afsluiten gelijk voor het gehele bedrijf?

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 14:14

Een pensioenregeling moeten ze gelijk voor het hele bedrijf regelen. Dat een duur traject.
Je kunt wel afdwingen dat je een maandelijks bedrag uitbetaald krijgt als zijnde pensioenbijdrage en vervolgens zelf iets regelen voor je pensioen (bijvoorbeeld een lijfrenteverzekering).

Als ik jou zo hoor zou ik voor een indicatie eens kijken in de cao van de Koninklijke horeca Nederland. Die kun je zo online vinden.

Verder eens met de rest: het is het belangrijkste dat jij het gevoel hebt dat je voldoende betaald krijgt voor wat je doet.

Exitium

Re: Nieuwe functie, nieuwe salaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 14:19

Spaansepony schreef:
Ik kan dit werk prima combineren met kinderen thuis, dieren etc. En dat telt ook wel wat mee natuurlijk.

Is dat ook nog het geval als je een flexibel rooster krijgt, je geen vaste dagen vrij bent en ook in weekenden moet werken?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 14:21

@ Flettie: Ik snauw helemaal niet. Je laatste bericht is namelijk ook nog steeds niet waar :')
Lees mijn bericht eens heel goed, nog een keer.

Het is beter om over financiële zaken geen uitspraken te doen op internet als je het niet zeker weet. Dat creëert onnodig onrust en dat is wat ik probeer te voorkomen.

Pensioen opbouwen via een werkgever ( of niet ) dat ligt vast in je contract.
AOW recht wordt na het bereiken van je pensioengerechtigde leeftijd berekend over de 50 jaar daarvoor.

Heb je altijd in Nederland gewoond en gewerkt? Dan krijg je 100 % AOW.

Dat heeft niets met een pensioenopbouw te maken. Heel veel mensen weten dit niet, daarom is het des te belangrijker om niet zomaar zulke uitspraken te doen.

Naar de TS zou ik wel willen aanbevelen om zelf dan een aanvullend pensioen op te bouwen.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-21 14:26

Exitium schreef:
Spaansepony schreef:
Ik kan dit werk prima combineren met kinderen thuis, dieren etc. En dat telt ook wel wat mee natuurlijk.

Is dat ook nog het geval als je een flexibel rooster krijgt, je geen vaste dagen vrij bent en ook in weekenden moet werken?

Ja dat is haalbaar, dan kan de oppas omgegooid worden en in weekende is man lief altijd thuis.
Al heb ik hier wel mijn hersenspinsel ook even overheen laten gaan en een voorstel bedacht uiteraard

Bijv. Heel weekend werken ipv 1 dag elk weekend en dan bijv 1/2 weekende vrij en weer weekend werken. De overige twee dagen moet ik dan door de weeks werken.

Dit liet ik vorige week al vallen toen er tussen neus en lippen gevraagd werd of ik nog nagedacht had en had ik aangegeven dat ik zit met elk weekend werken en salaris eerst nog steeds wil weten. Ze gaven aan dat mijn voorstel van weekend ook mogelijk is.
Dus stukje weekend kom ik denk wel over uit en oppas technisch ook, ik wil alleen niet mee draaien in een rooster wat 2 weken van te voren gemaakt word en hun inplannen (al maak ik zelf de roosters :') ). Maar ik wil niet voor problemen staan wat betreft last minute oppas te moeten regelen oid. Dat trek ik niet in mijn gedachte :+

StalDiefdijk

Re: Nieuwe functie, nieuwe salaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 14:55

Wat jij beschrijft vind ik bizar, eerlijk gezegd. In welke regio zit je? Op mijn werk zijn er genoeg functies voor capabele mensen zoals jij (zo te lezen).
Medewerkers verdienen meer dan minimumloon, met pensioen en een bonusregeling obv de omzet. En het werken op zon- en feestdagen geeft extra toeslagen. Teamleiders en assistent-managers zitten uiteraard nog een stukje hoger qua salaris, want extra verantwoordelijkheden = extra beloning.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 15:06

flettie schreef:
Excuses hoor maar toen ik 20 jaar geleden mijn 1e vaste baan kreeg, bouwde ik (jonger als 25 jaar destijds) geen pensioen/AOW op. Ook niet bij mijn bijbaantje bij M&S Mode als student. En aangezien ik sinds mijn 27e bij een en dezelfde werkgever zit, ben ik niet meer zo op de hoogte van veranderde regels.

Daar hoef je niet gelijk zo om te snauwen.

Pensioen is iets anders dan AOW hè….

Een bedrijf is niet verplicht een pensioenregeling te hebben. AOW is voor iedereen.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 15:21

Zinzi_jewel schreef:
Wellicht in de paarden branche , want zo herkenbaar wat geschreven wordt !

Het verschil bij een grote stal waar ik werkte , was € 500 netto tussen een gewone medewerker en een assistent of manager .
Had je je C-E dan kwam er €200 netto bij
Als voorbeeld
Gewone home/ show groom op basis van 6 dagen € 1800 netto
C-E rijbewijs €2000 netto
Assistent manager of manager €2500 netto
Collega's hadden er nog woonruimte bij
Ik niet , maar werkte daardoor 5 dagen per week in de zomer maanden en 5,5 in de wintermaanden

Maar dit was een lokatie met buitenlandse ruiters die zowel een ver weg federaties hadden als een NL bv
En ook daarin zat loon verschil en veel ook.
Rare wereld de paarden wereld :(:)

Misschien moet je er ff bij vertellen waar dit is!! Want ik denk dat veel stal managers dromen van dit salaris!! De grooms trouwens ook... 1800 en woonruimte is goed verdienen voor de paarden!!