Let op! Fraude!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 19:51

MarlindeRooz schreef:
Waar laten jullie je nummer achter dat je steeds gebeld wordt? :)) Ik heb dit nooit. Maar hopelijk trappen er geen mensen in. -O-

Ooit online kaartjes gekocht bij Beekse Bergen , paar jaar laten zijn daar de gegevens van gehackt. Sindsdien krijg ik wel eens rare sms'jes , mailtjes en nu dan een telefoontje. Van de meeste zooi ben ik al af omdat ik er niet op reageer.

Waren toen best veel mensen door gedupeerd. Maar ik neem aan dat iedereen wel eens een spam krijgt.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 20:00

Ik neem nooit de telefoon op. Ik ben een absolute ramp voor sommigen maar wel lekker rustig

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 20:01

Bedankt voor het melden

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 20:08

Ik krijg ook weleens spookfacturen enzo, schijnt een symptoom te zijn van een KVK inschrijving, maar verder weet ik ook niet waar ze mijn nummer vandaan halen.

Ik heb ook weleens een appje gehad van mijn “schoonzus”, die een “nieuw nummer” zou hebben. Haar echte foto stond er zelfs bij als profielfoto.

nimbletje

Re: Let op! Fraude!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 20:15

Ik ben van de week ook 2x gebeld. De eerste keer een duits nummer en de andere keer een frans nummer. Niet opgenomen en meteen geblokkeerd.
Vorig jaar hebben ze via Ecomare gegevens gehackt van mensen die online kaartjes hadden gekocht.... helaas zaten die van mij daar ook bij en krijg ik nu vaker van die rare mailtjes, telefoontjes en vorige week zelfs een appje :(

Leo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 20:40

Onbekende nummers neem ik nooit op. Ik Google dan even, het zijn altijd vuilnisbakken nummers. Meteen blokkeren en klaar. Als het wel een bekende is sturen ze maar een app. En dan die apps, hoi pap, terwijl ik de mam ben…..ben mijn telefoon kwijt…. Pfffffff ga toch weg .

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 20:41

nimbletje schreef:
Ik ben van de week ook 2x gebeld. De eerste keer een duits nummer en de andere keer een frans nummer. Niet opgenomen en meteen geblokkeerd.
Vorig jaar hebben ze via Ecomare gegevens gehackt van mensen die online kaartjes hadden gekocht.... helaas zaten die van mij daar ook bij en krijg ik nu vaker van die rare mailtjes, telefoontjes en vorige week zelfs een appje :(

Ah dat ging dus om Ecomare , daar zijn mijn gegevens toen ook bij gelekt. En dan bij het kopen van online tickets van echt al een paar jaar geleden

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 20:46

Zebrastreep schreef:
nimbletje schreef:

Ah dat ging dus om Ecomare , daar zijn mijn gegevens toen ook bij gelekt. En dan bij het kopen van online tickets van echt al een paar jaar geleden

Het ging toen vanaf 2017 tot heden volgens mij :j

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 20:50

Hier is het verhaal nog mooier gebeld door een Nederlands nummer. Even teruggebeld en bleek een makkelaars kantoor die ons zeker niet had gebeld. Vervolgens nog even de voicemail terug geluisterd en toen een engels bandje met crime blablabla.

Nummer van deze mevrouw was gewoon te vinden op google maar wordt dus misbruikt door oplichters.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 21:00

Die had ik vandaag ook .
Een NL 06 nummer
Maar Engelstalig bandje .
Heb afgedrukt

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 21:05

Wij hadden in eerste instantie niet opgenomen maar terug gebeld. Die vrouw schrok er wel een beetje van een snapte er niks van

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 21:11

Wij worden al zeker 3 jaar dagelijks meerdere malen gebeld door nummers van alle werelddelen.. :D
We nemen nooit op en denken er over de vaste lijn maar op te zeggen.Dit is gewoon niet meer te doen

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 21:57

Ik word nu sinds 2 weken 5-10keer per dag gebeld door 06nummers.
Omdat het ook een bedrijfstelefoon is moet ik wel opnemen.
Iedere keer een engels sprekend persoon, en ik word er gek van.
En als ik een telefoontje mis, en ik bel het nummer terug dan krijg ik iemand aan de telefoon die me zegt me niet gebeld te hebben. Bij elk telefoontje wacht ik nu eerst een paar seconden voordat ik wat zeg.
Wordt er engels gesproken hang ik meteen weer op.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 22:04

Ze gebruiken inderdaad nummers van mensen die geen idee hebben dat hun nummer gebruikt wordt... Dat nummer wat mij belde leek bijvoorbeeld weer heel erg op mijn eigen nummer

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 22:20

Zebrastreep schreef:
Ze gebruiken inderdaad nummers van mensen die geen idee hebben dat hun nummer gebruikt wordt... Dat nummer wat mij belde leek bijvoorbeeld weer heel erg op mijn eigen nummer

Oh dat had ik vandaag ook!
Al heb ik die niet opgenomen, dus weet niet of het een spammer was, maar ik denk het wel dan

Marsie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 22:56

Zebrastreep schreef:
Dat nummer wat mij belde leek bijvoorbeeld weer heel erg op mijn eigen nummer

Oh dat had ik pas ook nog!!

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 02:02

Zebrastreep schreef:

:+ Ik werd van de week gebeld door een nr maar had niet opgenomen later terug gebeld en toen wist diegene nergens van. Maar afgedaan als perongeluk misschien maar nu denk ik toch van niet :+

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 02:15

Ik wordt op sommige dagen een keer of 5 per uur gebeld door dit soort nummers, heb ook geen idee hoe ze aan mijn nummer komen. Wordt er echt gestoord van.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 08:01

Zebrastreep schreef:

Dat verklaart dat als ik het nummer google ik bij random bedrijven uitkom zoals de action. Vond het al zo raar elke keer.
Bij onbekende nummers neem ik inderdaad ook nooit op tenzij ik een telefoontje verwacht.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 08:22

Wij worden helaas ook regelmatig gebeld door bv Microsoft of Amazon.
Ik hang ook altijd op, geen zin in dat gezeik.

Maar wat me opviel bij de bellers van Amazon. Als de telefoon overgaat staat er een bepaald nummer in beeld, als ik niet op neem en later kijk bij de gemiste oproepen staat er een heel ander nummer. Is overigens wel op de vaste lijn.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 08:40

Zebrastreep schreef:

Wat ze doen is telefoon nummers 'spoofen'. Scammers (oplichters) sturen dan met het belletje een beetje extra informatie mee waardoor het op jouw telefoon (of smartphone) lijkt alsof het belletje van een door de scammer gekozen nummer komt.

In de Verenigde Staten gebeuren dit soort scams ook veel. Mocht iemand het interessant vinden en tijd over hebben, dan kan ik zeker Jim Browning op YouTube aanraden, hij legt verschillende scams bloot, verteld precies wat de scammers doen en probeert dan hun eigen tactieken om te draaien en bij de scammers toe te passen. Daarnaast is Kitboga op YouTube en Twitch ook erg grappig om te kijken, een stuk minder informatief, maar erg goed als je van wraak houd.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 08:48

Ik heb mijn telefoon op ‘houd onbekende nummers stil’. Ze komen dan op mijn voicemail. Geen bericht geen terugbellen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 11:08

Zojuist was ik de "gelukkige" die door een 06 nummer werd gebeld en een bandje kreeg over iets met bsn nummer en voor meer informatie druk 1.
Nou niet dus.

Hoop niet dat die onzin nu dagelijkse kost gaat worden.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 11:11

Ik zit in het buitenland, ben ook gebeld. Maar dat heeft iemand dus roaming kosten gekost..
Misschien volgende keer de verbinding maar langer openhouden :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 11:14

Na het bandje word de verbinding best snel verbroken. Tenminste bij mij net.
Ik drukte nergens op benieuwd of de riedel weer van voor af aan werd verteld, maar dat was niet zo.