Dierenleed of overdrijf ik?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Dierenleed of overdrijf ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:05

Bedankt, wilde niet de bijdehante snotneus uithangen. Maar fijn dat jij het uitlegt. :P

Achter mijn ouders wonen heel veel polen (gastarbeiders op bungalowpark) en daar hebben ze veel katten. Die helpen ze niet en pleuren ze gewoon naar buiten. Waardoor daar nu een zwerfkattenprobleem is. Maar ja het is niet illegaal om je kat ongeholpen naar buiten te pleuren dus wat doe je er aan?

Charlotte124

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:11

Afbeelding
Haha geeft niet, ik vond dit

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:16

MarlindeRooz schreef:
Bedankt, wilde niet de bijdehante snotneus uithangen. Maar fijn dat jij het uitlegt. :P

Achter mijn ouders wonen heel veel polen (gastarbeiders op bungalowpark) en daar hebben ze veel katten. Die helpen ze niet en pleuren ze gewoon naar buiten. Waardoor daar nu een zwerfkattenprobleem is. Maar ja het is niet illegaal om je kat ongeholpen naar buiten te pleuren dus wat doe je er aan?

Dat is iets heel anders dan de situatie bij de buren van ts waar de dieren opgesloten zitten en onvoldoende verzorgd worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:18

Ik zou een melding doen inderdaad, anoniem.

Eerst praten zou ik niet doen omdat ze weten dat het van jou komt als je daarna alsnog de dierenpolitie belt en dat kan de verhoudingen weleens op scherp zetten.

Het klinkt niet als gezonde leefomstandigheden voor het dier.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:23

MarlindeRooz schreef:

Er zijn ook meer dan genoeg Nederlanders die dat doen.

@TS, ik zou zeker 144 bellen.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:29

Ik vind dit ook een reden om te bellen, maar maak ook zelf een praatje met ze. Vertel dan dat ze de dieren ook naar het asiel kunnen brengen als ze er niet voor kunnen of willen zorgen. Mogelijk kunnen ze herplaatst worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:36

Charlotte124 schreef:
[ [url=m/qM7Tpy.jpg]Afbeelding[/url] ]
Haha geeft niet, ik vond dit

dat klopt niet, zoals ook te lezen in mijn eerdere link.

De dierenpolitie werd pas in Oktober opgestart. Hoe kan er dan eerder een ander nummer zijn geweest?
Dat wilde ze doen, werden op de vingers getikt, pas op kan niet, dus werd ook niet gebruikt.

https://www.parlementairemonitor.nl/935 ... p7kb83x8zw
Citaat:
Invoering alarmnummer voor dieren in nood

Er komt een alarmnummer voor dieren in nood en dierenmishandeling, 1-4-4 red een dier. Het goed kunnen afdoen van de meldingen bij dit alarmnummer is afhankelijk van de komst van de dierenpolitie, omdat daarmee een adequate reactie kan worden gegarandeerd. Het alarmnummer wordt ondergebracht bij de infrastructuur van het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD). Meldingen komen daarmee in eerste instantie binnen bij de meldkamer van het KLPD. Het alarmnummer wordt in oktober 2011 operationeel, tegelijk met de eerste lichting dierenpolitie.

maar genoeg offtopic.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:43

Ts, zeker bellen. Dit kan simpelweg niet en ik hoop dat de dierenbescherming dat inziet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:43

Oehlala schreef:
Waarom ga je niet gewoon eerst een keer het gesprek met de buren aan?
Ze gaan je niet vermoorden en sturen je ook niet de loopgraven in, en misschien nemen ze je tips wel aan en houd je er een leuke vriendschap/ burenrelatie aan over.

Probleem is dat als je eerst vriendelijk gaat praten en ze trekken zich er niks van aan de drempel om de dierenpolitie te bellen hoger is omdat de buren zullen weten dat jij gebeld hebt.
Ik zou ook gewoon een melding maken.
Dat een hond buiten gehouden wordt is geen probleem, mits een droge warme plek om te liggen en onbeperkt toegang tot drinkwater. Verder natuurlijk dagelijks voeren. En goede verzorging. Dat de hond blijkbaar niet zelf toegang heeft tot drinkwater zou voor mij direct een reden zijn om te bellen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:47

En word de hond wel uitgelaten?
Want als ze dat doen, waarom dan ook niet meteen voeren en water geven?
Maar als hij ook nog in zijn eigen poep en plas moet liggen.

Ik zou zeker bellen, dier hoort drinken te hebben en geen ketting.
Buiten hoeft geen probleem te zijn.

Konijn in een bench op die manier kan ook niet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:55

Ik begrijp niet waarom je eerst aan zou moeten praten. Toch heel normaal om gewoon heel goed voor dieren te zorgen die van jou afhankelijk zijn??

De minimale eisen in NL zijn een lachertje. Als daar al niet aan voldaan wordt is het gewoon 144 bellen en melden die situatie. Polen weten heel goed hoe je met dieren om moet gaan, net zoals de gemiddelde NL dat weet dus er is geen enkel excuses!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:59

Ik zou ook niet eerst praten. Dat kan later altijd nog op je terugschieten. Want als er niks verandert en je belt alsnog, ben jij sowieso de aangewezen pief. En ik heb wel eens gebeld en dat vonden de mensen niet zo leuk := (zacht uitgedrukt, man bedreigde verschillende mensen omdat hij dacht dat zij hadden gebeld. Gelukkig ben ik nooit bedreigd.)
En doe dat idd anoniem. Of zijn jullie de enige die zicht hebben op de dieren?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 14:22

Geen toegang tot drinkwater zou voor mij absoluut een reden zijn om te bellen.
Drinken is een basisbehoefte, en zoveel drinken in 1 keer kan ook nooit gezond zijn.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-21 14:28

Bedankt voor al die reacties alvast.

Even nog ter verduidelijking. Met de hond wordt niet gewandeld.
Eerst mocht hij nog soms naar binnen, maar dat is al een maand of 5/6 geleden. Nu zit hij vaak te piepen en te trekken aan de riem. Het is geen erf trouwens, gewoon een postzegeltuin van een tussenwoning. Dus weet niet of het dan nog steeds mag dat de hond aan een lijn zit.
Ik zal zo even proberen wat foto's te schieten en dan bel ik gewoon even voor advies.
Praten haalt denk ik niks uit en ik weet ook niet zo goed hoe ik zo een gesprek zou moeten beginnen. Hij praat niet eens Nederlands en zij heel slecht. De tuin zelf is ook lang een puinhoop geweest en wij hadden last van muizen en ratten ivm altijd volle, openstaande afvaltonnen.
Volgens mij is de hond al erg oud. Dus denk niet dat ze die weg doen. Binnen hebben ze nog papagaaien en andere vogels en een kat, waar hun het niet boeit of die weer thuis komt of niet. Hij was een keer drie dagen vermist maar ze maakten zich geen zorgen en op mijn vraag of ik zou helpen met flyer maken en bij amivedi aanmelden heeft ze alleen gelachen en zei: die komt wel weer, of niet.
Vond het een wonder dat die de koude dagen van begin dit jaar heeft overleefd want daar zat hij ook 80% van de tijd gewoon buiten.
Ze hadden laatst ook een feestje in de tuin waar de hond vast zat. Dus wij zijn niet de enige mensen die dat zien. Maar ja...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 14:33

Melden dus.
Zo hou je geen dier.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 14:35

Ja, direct bellen dus. Arme beestjes daar.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 15:24

Melden incl foto’s en video’s nemen van gedrag hond (piepen, trekken aan de lijn, heel erg dorst hebben).

Waarom zou je hier eigenlijk over twijfelen om de dierenpolitie/bescherming te bellen?

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-21 15:32

Hannanas schreef:
Melden incl foto’s en video’s nemen van gedrag hond (piepen, trekken aan de lijn, heel erg dorst hebben).

Waarom zou je hier eigenlijk over twijfelen om de dierenpolitie/bescherming te bellen?

In een van onze oude huizen hadden wij ook buren met twee grote honden die in de tuin leefden. Hele sag door blaffen, zodra ik de tuin in kwam, piepen en blaffen. Ze kregen om de dag water en voer. En mochten als het koud was de garage in. Bescherming voor zon hadden ze niet. Mijn vriend toendertijd heeft met de dierenbescherming gebeld en de melsing gekregen dat ze hier niks mee konden. Wij zijn uiteindelijk verhuisd omdat ik het niet zag zitten om voor een huis met tuin te betalen als je niet eens je tuin in kon, want de honden gingen dann de hele tijd door balffen.
Daarom mijn twijfels.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 15:52

TS zijn dit huurhuizen? Want als een huurder zoveel beesten heeft die ook nog eens overlast (ratten..) veroorzaken kan je dit ook bij de woningcorporatie melden. Verder zou ik ook 144 bellen en niet zelf gaan praten. Ook als blijkt dat zeker niks aan kunnen veranderen, maakt het wellicht toch nog enigszins indruk dat de dierenpolitie op de stoep staat...

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-21 16:26

meiske1577 schreef:
TS zijn dit huurhuizen? Want als een huurder zoveel beesten heeft die ook nog eens overlast (ratten..) veroorzaken kan je dit ook bij de woningcorporatie melden. Verder zou ik ook 144 bellen en niet zelf gaan praten. Ook als blijkt dat zeker niks aan kunnen veranderen, maakt het wellicht toch nog enigszins indruk dat de dierenpolitie op de stoep staat...

Wij hebben ons huis gekocht, weet niet of de Polen ter huur zitten of ook gekocht hebben.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 17:07

Hoe weet je dat de hond niet op andere momenten eten/drinken krijgt? Zit je de hele dag te kijken/luisteren om dat te controleren?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 17:14

MarlindeRooz schreef:

Als het echt uit de hand loopt kun je daar ook gewoon melding van maken. En niet bij 1x houden.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-21 17:35

Doubtless schreef:
Hoe weet je dat de hond niet op andere momenten eten/drinken krijgt? Zit je de hele dag te kijken/luisteren om dat te controleren?

Nee, dat doe ik natuurlijk niet, maar als een hond 10-15 min bezig is met drinken heeft die al een tijdje niet gehad lijkt mij.
Maar daarom ook mijn vraag of bokt denkt dat ik misschien overdrijf.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 17:54

Nee, je overdrijft niet.
Maar zorg wel voor enige bewijs dat de hond slecht of niet verzorgd wordt.
Die willen ze graag hebben dan hebben ze bewijs dat het al een tijdje de situatie is waar de dier zich in bevind.

Ik heb een aantal weken geleden ook melding gedaan van een buurvrouw met 9 konijnen in 1 hok met 2 verdiepingen.
Ze waren blij met de foto's die wij als buren gemaakt hadden.
Alleen niemand durfde te bellen vandaar ik de melding heb gedaan.
Deze persoon is erg labiel vandaar mijn buren nogal huiverig waren met een melding maken.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 17:58

Veriye schreef:
Nee, dat doe ik natuurlijk niet, maar als een hond 10-15 min bezig is met drinken heeft die al een tijdje niet gehad lijkt mij.
Maar daarom ook mijn vraag of bokt denkt dat ik misschien overdrijf.

Misschien heeft ie het dan al wel 10x aangeboden gekregen en besluit ie de 11e keer te drinken en gaat ie er dan voor.

Ik vind dat je snel conclusies trekt. Vind het ook raar om meteen de dierenpolitie te bellen, ipv zelf eerst even in te checken bij je buren. Dus ik stem op team man.