Schuttingconflict: hoe lossen we dit op?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Schuttingconflict: hoe lossen we dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 08:08

Bel het juridisch loket, leg je probleem voor en hoor het antwoord aan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 08:15

De hele situatie is heel vervelend. Maar op de foto Van de schutting moest ik echt twee keer kijken om de verf te ontdekken. Afgaande op jouw omschrijving zag ik voor menist de hele schutting onder zou zitten.
Mijn advies: laat het los. Plant leuke heesters tegen de schutting aan en negeer je buren een poosje.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 08:45

rien10 schreef:
De hele situatie is heel vervelend. Maar op de foto Van de schutting moest ik echt twee keer kijken om de verf te ontdekken. Afgaande op jouw omschrijving zag ik voor menist de hele schutting onder zou zitten.
Mijn advies: laat het los. Plant leuke heesters tegen de schutting aan en negeer je buren een poosje.

Ja? Ik zag het meteen zitten, en duidelijk ook.

Wat een rotsituatie, zeg. Maar ik ga mee met de allereerste comment; zoek iemand uit dezelfde cultuur. Dan heb je een verbindingspunt en diegene kan denk ik meer bereiken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:05

Enorm vervelend voor je ts dat je zulke aso buren hebt.Als je wil weten wat je rechten zijn zou ik toch bij de woningcorporatie informeren want daar huren jullie allebei van denk ik.Overigens,los daarvan,die schuttingen met planken die niet dicht zijn,die zie je overal,heb ik hier ook. Maar ik heb altijd al gevonden dat die niet goed afsluiten vanwege de openingen tussen de planken.Als ik er zelf een moet kopen zou ik een echt dichte afscheiding nemen!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:08

Ik zag de verf ook meteen en heel duidelijk. Dit is heel erg lelijk ja.
Ik zou naar het juridisch loket gaan om raad te vragen. Misschien heb je rechtsbijstand? Wijkagent is zeker ook een optie.
Veel succes, wat ontzettend balen is dit.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:09

rien10 schreef:

Voor mij was het meteen ontzettend duidelijk dat er verf zichtbaar was.... Ik zou dit ook absoluut niet negeren :o
Dit is gewoon vernieling... Mijn bloed zou ook koken.

Sterkte TS, hopelijk komt er snel een bemiddeling voordat dingen uit de hand gaan lopen...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:21

Je kan ook extra planken plaatsen zodat de schutting helemaal dicht is TS.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:22

Wat een verschrikkelijk naar, egoïstisch mens is die buurvrouw van jou, brrrrr.

Ik denk ook dat je het beste de eerder genoemde tips ter harte kan nemen (woningbouw / rechtsbijstand oid / wijkagent vragen wat je hier mee kan, en je best doen om de buurvrouw er niet zomaar kosteloos mee weg te laten komen) maar beter niet al te veel verwachtingen kan hebben om jezelf te beschermen tegen al teveel frustratie....

Wellicht dat de ergste plekken nog een beetje op te schuren zijn? En dat je er iets tegenaan kan laten groeien? Of was dat de bedoeling niet?

Overigens zoals je de buurvrouw omschrijft zie ik die er wel voor aan dat ze gewoon door de schutting heen je eventuele groen dood knipt als het haar niet zint -O-

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:24

Groen wat door de schutting groeit mag gewoon afgeknipt worden. Daar heeft TS geen last of hinder van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:26

Het is jouw schutting en zij hebben niets meebetaald zou hier fijn de verhuurder en een wijkagent op zetten.
Men moet weten dat er in elk land regels zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:30

rien10 schreef:
Groen wat door de schutting groeit mag gewoon afgeknipt worden. Daar heeft TS geen last of hinder van.

Helaas is het in de praktijk nog wel eens zo dat de mensen aan de andere kant van de schutting het zat worden dat er groen aan hun kant doorheen komt, en dan per ongeluk / expres een hoofdstammetje doorknippen in de hoop dat ze er dan vanaf zijn :(:)

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:30

Ik zou er nog rieten matten aan jou kant tegen aan zetten . Dan ben je er vanaf. Kost wel weer wat maar je lang ergeren kost ook veel negatieve energie

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:32

Ik heb dat hele traject met buurtbemiddeling etc al gehad en ik kan je vertellen dat dat geen reet oplevert. Lieve vrijwilligers hoor, maar nul mogelijkheden om daadwerkelijk iets te doen. In dit geval is het gewoon vernieling van je eigendom en ik zou dus echt aangifte bij de politie gaan doen. Dat zorgt ervoor dat ook de woningbouw wellicht in beweging komt want dit blijft anders bij jou een groot probleem.

Ik moet zeggen dat mijn schutting het minste probleem van alles was maar ik heb dan ook aan mijn zijde er gewoon een tweede schutting tegenaan gezet. Maar zodra iemand aan jouw spullen komt en dat zijn het want jij hebt dat betaald en neergezet, heb je recht van spreken om aangifte te doen. Ik zou het stadium van aardig vragen echt laten voor wat het is want daar schiet je niets mee op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:32

wijkagent inzetten, of de rijdende rechter deze kan ook de verhuurder op zijn verantwoordelijkheid wijzen
en soms verplichten tot actie

succes want niets is zo vervelend als buuronvriendelijke buren
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-09-21 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:33

rien10 schreef:

Ik zag het ook wel meteen duidelijk hoor.

En.. laat het los.. hoezo en waarom dan? Buurvrouw heeft op deze manier schade toegebracht aan wat TS betaald heeft. Principieel kan je dat toch niet gewoon maar over je kant laten gaan? Het mens heeft al een gratis schutting gekregen, na TS haar tuin als stortplaats te hebben gebruikt. Het zou toch echt te gek zijn om dit ook nog te gaan tolereren?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:45

balance schreef:
Een nederlandse afghaan om hulp vragen. Vragen naar waarden en normen in hun cultuur en of hij of zij kan bemiddelen. Tuin kan dan wel volledig voor eigen rekening zijn maar het lijkt mij (gokje) dat zij wel moeten inspringen bij een geschil.
Wat naar, TS. Steeds vaker blij in mijn hutje op de hei -O-

Dit echt ja. Volgens mij is het in het begin al fout gegaan doordat jullie niet elkaars taal spreken/goed interpreteren en cultuur dingen.

Als je nog een beetje gezellig wilt blijven wonen zou ik echt een wat meer geïntegreerde Afghaan vragen waar het mis gaat.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:47

verootjoo schreef:
balance schreef:
Een nederlandse afghaan om hulp vragen. Vragen naar waarden en normen in hun cultuur en of hij of zij kan bemiddelen. Tuin kan dan wel volledig voor eigen rekening zijn maar het lijkt mij (gokje) dat zij wel moeten inspringen bij een geschil.

Dit echt ja. Volgens mij is het in het begin al fout gegaan doordat jullie niet elkaars taal spreken/goed interpreteren en cultuur dingen.

Als je nog een beetje gezellig wilt blijven wonen zou ik echt een wat meer geïntegreerde Afghaan vragen waar het mis gaat.

Ja, maar ook zonder taal begrijp je toch dat jouw afval in de tuin van een ander leggen asociaal is ?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:47

Misschien is het daarvoor al ergens mis gegaan ;)
Het kan soms echt in kleine cultuurdingen zitten.

Je kan er een vergaand conflict van maken, politie erbij halen en weet ik het wat. Maar dat is niet erg bevorderlijk voor je woongenot en mentale gezondheid. Dus ik zou het eerst zo proberen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:49

Dus moet de TS zich aanpassen aan hen in plaats van zij zich aan ons? :+ Wie is hier de immigrant?
Echt niks tegen immigranten (mijn partner is er een) maar ik verwacht wel dat ze zich dan aanpassen aan hier. En ook een beetje moeite doen om de cultuur te snappen. Wat een %^&#-wijf zeg.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:50

Zal lekker zijn, zij mogen zo reageren en dan ga jij moeite doen om een tolk te krijgen om te vragen hoe ze dat bedoelde 8)7
Zou eerder andersom moeten zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:53

Captain schreef:
Dus moet de TS zich aanpassen aan hen in plaats van zij zich aan ons? :+ Wie is hier de immigrant?
Echt niks tegen immigranten (mijn partner is er een) maar ik verwacht wel dat ze zich dan aanpassen aan hier. En ook een beetje moeite doen om de cultuur te snappen. Wat een %^&#-wijf zeg.

Nee, je moet kijken of het je waard is om je woongenot naar de knoppen te helpen. Dat zou ook bij Nederlandse buren mijn advies zijn.

Heeft niks met aanpassen of integreren of onze cultuur snappen (of ms wel en werkt het juist wederzijds)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:54

Ik zie de verf wel duidelijk, zou daar ook niet blij mee zijn.
Jij betaalt iets, en een ander vernielt dat, niet leuk...

En duidelijk dat je er met deze buren niet uit gaat komen, misschien (als eerste stap) de wijkagent inschakelen?

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:00

Het lastige van deze situatie is dat de TS helemaal gelijk heeft, maar het de vraag is of ze ook gelijk gaat krijgen en hoeveel moeite zij daarin wil steken.
TS, ik zou voor jezelf afwegen wat je wilt bereiken en wat het jou waard is. Het zou wel eens lastig kunnen worden om dit naar jouw tevredenheid op te lossen met je buren, maar dat iets lastig is hoeft geen reden te zijn het dan maar niet te doen. Aan de andere kant is de vraag in hoeverre deze mensen mee willen bewegen (zo te lezen; niet) en hoeveel energie je daar van jezelf in wilt steken.

Wat je ook besluit te doen, veel sterkte. Vervelend dat je naast deze mensen terecht bent gekomen, het is niet eerlijk vanuit hen dat ze je niet tegemoet willen komen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:01

verootjoo schreef:
balance schreef:

Dit. Hier wordt erg geredeneerd vanuit eigen normen en waarden, aan beide kanten waarschijnlijk. Dan heeft iedereen zijn eigen gelijk/de ander ongelijk. Als je dit wilt oplossen, dan ga je eerst eens goed uitzoeken hoe het juridisch zit, want dat ligt nog niet zo makkelijk. En dan probeer je nader tot elkaar te komen vanuit een positieve instelling.

In dit topic wordt veel geroepen en geoordeeld zonder dat mensen weten hoe het juridisch en cultureel zit. Daar zou ik niets mee doen.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:02

Oh bah, wat een asociale buren, daar zou ik niet naast willen wonen.

Hier in België kom je ofwel overeen om samen een omheining te plaatsen, op de perceelgrens, en dan betaal je elk de helft.
Als de buren niet willen meebetalen betaal je zelf en zet je de omheining enkele centimeters naast de perceelgrens. In dit geval mogen de buren niks bevestigen aan de omheining, niet schilderen, enz.

Ik zou ook contact opnemen met de wijkagent, maar vrees dat je er weinig mee gaat bereiken.