.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Ik weet nooit wat ik wil...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 11:32

Ja het nuanceert iets maar je legt het probleem weer buiten jezelf neer.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 11:33

Roodvos schreef:
Volledig eens met Belle_Boef en Foaly.
Het is zo vermoeiend als mensen nooit kunnen kiezen.

Mee eens. En doe je het echt voor de ander of durf je gewoon geen keuze te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 11:34

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 11:42

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 12:14

Dat hoeft ook helemaal niet...ook zonder de details uit je geschiedenis kan je advies krijgen over situaties die nu spelen. Maar klopt je vraag aan ons wel?
Heb je iets aan de antwoorden die worden gegeven?

Ik lees ook dat je de dingetjes negeert die gaan over je zelfbeschikking. Maar wel induikt op de band en sociale interactie met je vriend.
Dat is natuurlijk iets wat meespeelt. Maar de oplossing ligt bij je eigen vermogen om die sociale interactie los te koppelen van je 'zelf'. En je bewust te worden van je rol in relaties.

Zoals ik je nu lees weet je (vaak) wél wat je wil. Maar weet/durf je jezelf niet goed uit te spreken. En heb je wat moeite met de verschillende behoeften van jezelf en je vriend. Klopt dat?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 12:31

Herkenbaar Annet Dottie, als je altijd gemekker hoort over hetgeen jij kiest dan hou je je mond en laat je het aan de ander over om te kiezen. Want dan weet je tenminste zeker dat de ander het ook wil en niet achteraf loopt te zeiken.
Helaas hier ook ervaring mee, als ik alleen ben kan ik heel goed kiezen wat ik wil of ga doen.
Succes er mee in elk geval, fijn is het niet....

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 12:56

Ik lees hier heel veel verhalen waarbij ik enkel kan denken, die zou erg gebaad zijn bij een goede assertiviteitstraining. Daar ontdek je bijvoorbeeld dat je wel degelijk een eigen wil heb, wat die is en hoe je die overbrengt op een prettige manier.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 12:56

Annet_Dottie schreef:
Bedankt voor al jullie reacties, heb nog niet de tijd gehad om alles te lezen maar wil even kort inhaken op iets.

Heel vaak als ik iets wil en iets voorstel bij m'n vriend wil hij dat niet, om wat voor reden dan ook. Misschien dat dat na al die tijd ook een onderdeel is van het probleem, de ideeën waar ik mee kom worden vaak toch afgewimpeld dus ben ik er op een gegeven moment eens klaar mee altijd maar wat te bedenken als hij toch niks wil en moet hij dan zelf maar met iets komen. Hij heeft in het weekend ook zo z'n behoeftes om zijn eigen dingen te doen waar ik denk we zijn nu even samen dus laten we samen iets gaan doen, maar hij heeft er alleen s weekends tijd voor de dingen te doen die hij ook nog wou doen volgens hem zelf waardoor ik meestal het stokje bij hem leg wat hij in gedachten heeft. Het maakt me vaak niet uit, en snap dat het over komt als dat het me nooit iets uitmaakt maar het is niet voor niets even een voorbeeld van me, heb ook vaak genoeg wel dingen die ik graag samen wil doen en wel dingen waarin het me wat uit maakt. Maar gewoon in het algemeen, ook voor mezelf als ik alleen ben kan ik moeilijk keuzes maken en daar gefrustreerd van raken tegenover mezelf.

Ik zal later de rest even lezen en reageren!

Nu ja, ik vind het best wel streng om hierop te reageren met 'je legt de oorzaak buiten jezelf neer'. Op zich is het "probleem" ook een combinatie van jouw persoonlijkheid en de persoonlijkheid van je vriend.
Want iemand die geen keuzes kan maken is irritant, maar iemand die doet alsof je een keuze hebt maar het dan overduidelijk laat merken ontevreden te zijn met de gekozen optie is al even irritant. En als je al om te beginnen niet de meest assertieve persoonlijkheid hebt, dan heb je maar een paar keer een 'nee' nodig om uiteindelijk helemaal te denken 'kies maar, boeit mij het'.

Ik zou al beginnen te oefenen met keuzes maken bij de uitjes die je zelf wilt. Zoals bv. dat shoppen: bepaal die dag eens helemaal zelf. Waar je naartoe gaat, om hoe laat je vertrekt, hoe je daarnaartoe gaat, hoe lang je denkt te shoppen, waar en wat je gaat eten,...? Doe dit zo uitgebreid als je wilt. Nood om alles letterlijk op papier op te schrijven? Doen! Nood om met die planning al twee weken voor het uitje mee te beginnen? Doen! Leg jezelf op: mijn uitje, mijn keuzes.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 15:47

Het kan inderdaad dat het feit dat je in het verleden niet mocht kiezen een rol speelt. Maar ik denk ook wel dat zelfs als de oorzaak buiten jezelf legt, je wel wat dingen kan veranderen aan de manier waarop jij handelt. De ander kan je inderdaad niet veranderen, maar wel wat jij doet met het gedrag van de ander.
En nee, dat is absoluut niet gemakkelijk en in sommige situaties kan het dansen op een slappe koord zijn (soms is het gewoon beter om “over je heen te laten lopen”, op andere momenten kan je wat beter je grenzen stellen ten opzichte van de ander). Maar mijn ervaring is wel dat je zelfs dan ook stappen richting meer bij jezelf blijven, autonomie etc kan zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 00:43

Ben je een weegschaal ts?