Hoeveel geef je op een bruiloft?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:00

Ik ga morgen naar de bruiloft van mijn collega. Ik geef 25 euro en mijn andere collega's die gaan ook.

Daarnaast hebben we een weckpot met wensen en dan dus het geld bij elkaar gedaan. Dus ze krijgen een pot met liefde en geld. <3

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:06

MarlindeRooz schreef:
Ik wist niet dat er achter een bruiloft een verdienmodel zat. 100 euro geven is toch niet normaal? :o? Misschien als je hechte familie / vrienden bent. Maar als je ook nog een vrijgezellenfeest, een jurk (dresscode) etc moet dan kan je de portemonnee wel trekken met meerdere bruiloften per jaar. Gelukkig heb ik zelden tot nooit een bruiloft. Ik zou zelf 50 euro doen voor een goede vriendin en 25 voor een wat mindere vriendin.

Nou inderdaad.... Heb van mijn broers en ouders alleen een kleinigheidje gehad.... Maar dat was geen probleem, want ze hebben allemaal een nieuw (hetzelfde) pak (van 100 euro) en een jurk gekocht... Daarnaast hebben ze op de dag zelf heel veel voor ons gedaan (geholpen met ballonnen opblazen, versieren spullen naar de locatie rijden, enz.) Dat is mij veel meer waard dan dat ze 500 euro zouden geven bij wijze van spreken...

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:27

MarlindeRooz schreef:
Ik wist niet dat er achter een bruiloft een verdienmodel zat. 100 euro geven is toch niet normaal? :o? Misschien als je hechte familie / vrienden bent. Maar als je ook nog een vrijgezellenfeest, een jurk (dresscode) etc moet dan kan je de portemonnee wel trekken met meerdere bruiloften per jaar. Gelukkig heb ik zelden tot nooit een bruiloft. Ik zou zelf 50 euro doen voor een goede vriendin en 25 voor een wat mindere vriendin.

Verdienmodel? Ik ga volgend jaar trouwen en red het niet voor €100,- per daggast hoor, haha. Wij vragen ook geld als cadeautip en willen daar dan een deel van onze huwelijksreis van doen of toffe excursies.

Zelf geef ik als daggast een cadeau als dat wordt gevraagd en als er een envelop op de kaart staat tussen de €75 en €150.

anjali

Re: Hoeveel geef je op een bruiloft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:33

Alleen daggast? Hoogstens 50 zou ik denken.Als je tenminste niet heel rijk bent,dan gaan er andere normen gelden.Eigenlijk zou ik als avondgast eerder meer uitgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:40

MarlindeRooz schreef:

Verdienmodel :') Je hebt duidelijk geen idee wat een beetje bruiloft kost.. En nee, dat maakt ook niks uit, je kiest zelf voor zo'n bruiloft en als gast kies je zelf wat je ervoor over hebt.. Zowel qua kleding als qua kado. Lijkt me niet aan jou om daarover te oordelen.. Want als ik eerlijk ben, ik zou mezelf doodschamen als ik als daggast met 25 euro kwam aankakken.. Voor een hele dag onbeperkt eten en drinken en een mooi feest :j

Bij onze bruiloft kregen we hele wisselende bedragen en ik vond het allemaal prima, wij kozen voor de bruiloft en wij wouden die mensen als (dag)gast erbij hebben :j

Anjali, met daggast wordt bedoelt dat je er de hele dag bij bent, dus zowel dag als avond :+

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:43

anjali schreef:
Alleen daggast? Hoogstens 50 zou ik denken.Als je tenminste niet heel rijk bent,dan gaan er andere normen gelden.Eigenlijk zou ik als avondgast eerder meer uitgeven.

Een daggast is er ook in de avond.
Met daggast bedoelen ze dat je er van start tot finish bij bent.

en ja 100 euro lijkt me prima voor een goede vriendin. Van mijn beste vriendin kreeg ik nog iets meer, maar die spoort niet :D

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:44

Ik heb al jaren geen bruiloft meer gehad en destijds was het een beetje 50 euro pp dacht ik dus 100 als stel. Klopt het dat men nu eerder 100 pp geeft en dan 200 als stel? Voor een beste vriendin zou ik ook wel 100 doen maar voor overigen 50 denk ik.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 15:00

Relaxed schreef:
MarlindeRooz schreef:

Verdienmodel :') Je hebt duidelijk geen idee wat een beetje bruiloft kost.. En nee, dat maakt ook niks uit, je kiest zelf voor zo'n bruiloft en als gast kies je zelf wat je ervoor over hebt.. Zowel qua kleding als qua kado. Lijkt me niet aan jou om daarover te oordelen.. Want als ik eerlijk ben, ik zou mezelf doodschamen als ik als daggast met 25 euro kwam aankakken.. Voor een hele dag onbeperkt eten en drinken en een mooi feest :j

Bij onze bruiloft kregen we hele wisselende bedragen en ik vond het allemaal prima, wij kozen voor de bruiloft en wij wouden die mensen als (dag)gast erbij hebben :j

Anjali, met daggast wordt bedoelt dat je er de hele dag bij bent, dus zowel dag als avond :+

Okay,ik dacht dat je als daggast voor de avond weg zou moeten,waarop vervolgens dan het feest voor de avond (en nacht)-gasten zou gaan beginnen! Wat dan duurder zou worden vanwege drankjes etc.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 15:03

Susanne schreef:
Wij geven als daggasten meestal €100 en als avondgasten €50.

Zelfde hier. Voor vrienden trouwens, toen de broer van mijn man vorige maand trouwde gaven we meer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 15:04

Waar jij jezelf goed bij voelt, zou ik zeggen :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 15:05

Ik heb echt nog nooit gehoord dat je als daggast niet bij het feest mag zijn.. Hoe kom je daar nu bij? :+

Mijn ouders hebben wel een keer gehad dat ze naar de bruiloft van mijn nicht mochten als daggast, niet mee mochten eten en dan voor het feest weer terug mochten komen, waar mijn zusje en ik als avondgast ook mochten komen. Ze moesten dus ergens tussendoor zelf hun eten maar regelen :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 15:09

Relaxed schreef:
Ik heb echt nog nooit gehoord dat je als daggast niet bij het feest mag zijn.. Hoe kom je daar nu bij? :+

Mijn ouders hebben wel een keer gehad dat ze naar de bruiloft van mijn nicht mochten als daggast, niet mee mochten eten en dan voor het feest weer terug mochten komen, waar mijn zusje en ik als avondgast ook mochten komen. Ze moesten dus ergens tussendoor zelf hun eten maar regelen :')

Wut :'). Dat is belachelijk, ik zou niet gaan als daggast, dan, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 15:11

_San87_ schreef:
Relaxed schreef:

Zoiets hebben wij toen ook gezegd tegen mijn ouders, maar ja.. :+

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 15:11

_San87_ schreef:

Vooral dit inderdaad.

en je aanwezigheid zal het meeste waard zijn.

Moest wel grinniken om het verdienmodel :D .
Ik denk dat onze daggasten ons ongeveer € 300,00 - € 400,00 per gast hebben gekost (incl. hun vervoer geregeld enz.)
Maar wij vonden het al het belangrijkste dat ze hun tijd hadden vrijgemaakt om voor ons zoiets belangrijks te vieren <3
Laatst bijgewerkt door Olle op 24-09-21 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 15:12

_San87_ schreef:
Relaxed schreef:

Hier ook wel eens meegemaakt ja. Receptie en de ceremonie plus borrel bijgewoond, toen zelf ergens wat gaan eten en daarna weer terug voor het avondfeest.
Edit: twee keer meegemaakt bedenk ik me. Volgens mij komt dit wel geregeld voor.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 15:17

Wat een bedragen hier zeg.
De mensen geven zelf een feest en ik voel me niet verplicht ze zowat vrij te gaan maken.

Nu ben ik zelf geen feestbeest en ik ga vaak om de verplichting. Ik vind het wel gezellig, maar ik mag nog dagen "nagenieten" van een feest.
Moet ik dan ook nog een berg geld achterlaten, nou nee.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 15:21

Relaxed schreef:
MarlindeRooz schreef:

Verdienmodel :') Je hebt duidelijk geen idee wat een beetje bruiloft kost.. En nee, dat maakt ook niks uit, je kiest zelf voor zo'n bruiloft en als gast kies je zelf wat je ervoor over hebt.. Zowel qua kleding als qua kado. Lijkt me niet aan jou om daarover te oordelen.. Want als ik eerlijk ben, ik zou mezelf doodschamen als ik als daggast met 25 euro kwam aankakken.. Voor een hele dag onbeperkt eten en drinken en een mooi feest:j

1. Dat heb ik wel
2. 25 euro is voor sommige mensen een grote gat uit hun maandbudget
3. “ Want als ik eerlijk ben, ik zou mezelf doodschamen als ik als daggast met 25 euro kwam aankakken.. Voor een hele dag onbeperkt eten en drinken en een mooi feest”
Echt bizar dit. Dus omdat andere mensen willen trouwen en jou als daggast willen moet jij een onnozel bedrag vrijmaken voor hun als cadeau en anders moet jij je doodschamen? :+ Hoor je wat je zelf zegt? Je bent toch uitgenodigd als gast omdat ze je erbij willen. Niet omdat je zo hun onkosten wat omlaag kan brengen en/of hun reis kan bekostigen. Ik vind bedragen als 150 verwachten bizar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 15:34

Lees even goed Marlinde, IK zou me doodschamen omdat IK 25 euro te weinig vind om te geven als IK ergens een hele dag gezellig mag mee-eten, -drinken en -feesten.. Dat is mijn perspectief, jij staat er duidelijk anders in, prima toch? En ik vind 100 euro geen onnozel bedrag, maar ik snap dat ieders budget anders is ;)

Ex en ik hadden eens 2 bruiloften in 3 weken tijd, 1 van zijn zus en 1 van zijn beste kameraad.. Dure grap ja, ruim 1000 euro kwijt aan kleding, 4 vrijgezellenfeesten en de bruiloft zelf.. Maar wel hele mooie dagen gehad :j

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-21 15:45

Daggast als in de zin van ik ben er van start tot finish. Kijk mijn beste vriendin is niet voor niets mijn beste vriendin. Als ik in een spijkerbroek zou komen en 25€ zou geven zou ze ook blij zijn. Als ik er maar bij ben.

Maar ik kan 100€ missen. En wil haar dat ook graag geven. Maar ik wist echt niet wat normaal was.

Het is zeker allemaal niet goedkoop.
Vrijgezellen weekend gehad. Jurkje, schoenen, kapper. Maar daar kies ik zelf voor.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 15:46

Olle schreef:
_San87_ schreef:

Vooral dit inderdaad.

en je aanwezigheid zal het meeste waard zijn.

Moest wel grinniken om het verdienmodel :D .
Ik denk dat onze daggasten ons ongeveer € 300,00 - € 400,00 per gast hebben gekost (incl. hun vervoer geregeld enz.)
Maar wij vonden het al het belangrijkste dat ze hun tijd hadden vrijgemaakt om voor ons zoiets belangrijks te vieren <3

Ik ben nu toch wel heel nieuwsgierig wat die gasten allemaal hebben gekregen als ze 300-400 pp gekost hebben voor zo'n dag, vind dat zelf wel bizar veel geld, zo veel kosten mijn vakanties nog niet eens inclusief verblijf voor een week, vervoer en eten _O- Nu hou ik ook gewoon van basic, maar als je die luxe leuk vind en kan veroorloven zal het vast een hele happening geweest zijn.

Ik vind geld geven zelf sowieso een bijzonder iets, en dat mensen willen trouwen en een extreem feest willen geven die veel geld kost is natuurlijk hun keus, zou de mijne nooit geweest zijn, het is natuurlijk lief als ik dan mee mag eten, drinken e.d., maar ik maak daar sowieso weinig gebruik van, en het idee van het feest zou niet moeten worden dat je een soort entree betaald of je eigen onkosten vergoed natuurlijk. Het zou naar mijn inziens moeten gaan om dat iemand jou er graag bij wil hebben en mooie herinneringen wil maken, of je nou met 0 euro of 500 euro komt, als die persoon daar anders over denkt zou ik toch achter mijn oren gaan krabben.. (haal ik niet uit jou verhaal op hoor ts)

Denk dat je het het beste kan baseren op hoeveel iemand voor jou betekent en wat je natuurlijk zelf kwijt kan.
Ik zit niet heel breed en vind daarom 25-50 euro al echt een groot bedrag voor vrienden/familie. Enige die ik meer zou geven is mijn moeder, want die is mij haar gewicht en geluk in goud waard haha.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 15:48

Relaxed schreef:

Was bij een bruiloft van een neef van mij ook. Ooms en tantes mochten overdag komen en ‘s avonds maar moesten tussentijds maar zien te regelen dat ze eten kregen. Ze hebben er toen allemaal voor gekozen om het avondprogramma te laten schieten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 15:52

Vroeger gaf je een envelop met wat geld voor de uitzet....

Ik heb ook wel eens iedereen een stuk serviesgoed zien geven van een duur merk. Zo had het bruidspaar een prachtig servies bij elkaar.

Ik vind 100€ best een heel bedrag voor iemand alleen en die alleen overdag er bij is.

Maar mijn god zeg, overdag en avond programma....wat een vermoeiend gedoe zeg

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-21 15:54

Alleen overdag? Nee ik ben er de gehele ochtend, middag en avond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 15:58

Wat onbeleefd bovenstaande verhalen :wow:

Voor mijn broer heb ik € 300,00 besteed aan een romantisch weekend weg incl. restaurant.

Mijn andere broer jaren geleden € 150,00.

Dat is natuurlijk super naaste familie.

Ik denk dat je met 50 - 100 euro zeker goed zit.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 16:02

Ik heb toch wel eens gehoord dat het programma overdag,incl.de officiele ceremonie,bedoeld was voor de oudere gasten\familie, en dat het avondprogramma met muziek,dansen enzo,dan meer voor de vriendenkring die een andere smaak qua entertainment en muziek hebben vaak.Waar opa en oma ook niet veel aan zouden vinden en voor de kleine kinderen niet geschikt en veel te laat..