Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ayasha schreef:Het is vrij algemeen bekend dat psychische verslaving veel voor komt bij wiet. Alleen mensen die wiet roken ontkennen dat omdat ze dan wellicht moeten toegeven dat ze met een verslaving zitten. Maar iedereen die iemand kent die regelmatig wiet rookt, weet dat het verslavend is.
En Storm: Iemand zei het al, maar als ik het me goed herinner heb jij ook best heel persoonlijke dingen online gegooid. Dus laat TS gewoon rustig haar verhaal delen.
Luuntje: "niet" wordt door onze hersenen heel slecht verwerkt. Daarom is het in principe beter om te zeggen "ik ben gestopt" of "ik wil stoppen".
superpony schreef:Dat is echt niet waar. Ik ken mn hele leven al mensen die blowen en er zit een behoorlijk verschil in gebruik.
Daarbij is medischa gebruik alweer heel wat anders en zijn ze in andere landen al veel verder mee.
Het is knap dat TS gestopt is, maar men vindt het heel normaal dat je drinkt, want dat is zo gezellig. Nou, ik ken behoorlijk veel nadelen van drank.
En laten we maar niet beginnen over de mensen die echt verslaafd zijn aan koffie en suiker bijv. Vindt men allemaal prima, terwijl dat ook veel effect kan hebben. Maar dat vind men, zo onwetend als mensen zijn, niet zo spannend......Is het wel.
En als de arts medicatie voorschrijft, moet je die maar nemen. Zelfs als die hele erge bijwerkingen hebben, verslavend zijn of erger zelfs.
Mensen kennen 1 iemand die verslaafd is, of 2 mensen die blowen en iedereen is hetzelfde.
TS, CBD heeft niks wat verslavend is. Het helpt heel veel mensen met van roken en of blowen af komen. Het helpt mensen die het naast medische THC gebruiken ook om niet de high te krijgen die ze soms als vervelend ervaren.
Maar als je het op eigen kracht kan, is dat super natuurlijk. Ik rookte echt veel, maar door zelf te stoppen, word je wel sterker en ben je ook bewuster van wat het met je heeft gedaan en kan doen.
De behoefte kan blijven en je kan ook inderdaad in een andere "verslaving" vallen, maar je gaat door fases. Hulp zoeken kan ook altijd.
Medisch wordt veelal eerst met CBD of heel minimaal THC gebruikt. CBD is inderdaad niet verslavend omdat de THC er uit is. De THC werkt in op het beloningscentrum van je hersenen (heel simpel gezegd.) en creëert op die manier dat "aangename gevoel". En zodra dat gebeurt is er gewoon een reële kans op verslaving. Dat wiet "went'" (bij grote hoeveelheden amper of niet zien dat het gebruikt is zoals TS mooi beschrijft) betekent ook dat er een fysieke gewenning is en dus ook een kans op fysieke verslaving. Die is beduidend kleiner dan de kans op een psychische verslaving maar ook zo heb ik er gekend en als die (moeten) stoppen is dat écht geen mooi zicht om waar te nemen. Ayasha schreef:Heel simpel; dat is het wel. Genoeg onderzoeken naar gedaan die dat bewijzen.
Dat betekent niet dat iedereen verslaafd raakt. Net zoals niet iedereen verslaafd geraakt aan alcohol en caffeine. Maar dat maakt beiden niet minder verslavend.
Ik ken behoorlijk wat meer mensen dan 1 of 2. Ga niet oordelen over een verleden waar je niks van weet.Medisch wordt veelal eerst met CBD of heel minimaal THC gebruikt. CBD is inderdaad niet verslavend omdat de THC er uit is. De THC werkt in op het beloningscentrum van je hersenen (heel simpel gezegd.) en creëert op die manier dat "aangename gevoel". En zodra dat gebeurt is er gewoon een reële kans op verslaving. Dat wiet "went'" (bij grote hoeveelheden amper of niet zien dat het gebruikt is zoals TS mooi beschrijft) betekent ook dat er een fysieke gewenning is en dus ook een kans op fysieke verslaving. Die is beduidend kleiner dan de kans op een psychische verslaving maar ook zo heb ik er gekend en als die (moeten) stoppen is dat écht geen mooi zicht om waar te nemen.
Dan is er ook nog het feit dat het bekend is dat wanneer men erg veel pijn heeft dat de hersenen "anders" om gaan met morfine dan wanneer je het gebruikt wanneer je geen pijn hebt. Vrijwel iedereen die ooit een zware operatie onder gaan is heeft morfine gekregen en toch verlangt niet iedereen bij thuis komst naar morfine. Dat terwijl morfine bekend staat om hoe verslavend het werkt zowel fysiek als psychisch. Hetzelfde geldt dus ook voor medisch gebruik van CBD en THC. Mits verstandig gebruikt is de kans op verslaving dan veel kleiner omdat de hersenen door pijn simpelweg anders omgaan met de stof.
Dan is er inderdaad ook nog de kans op psychoses die groter is dan de meeste mensen die pro legalisatie zijn willen toegeven.
En begrijp me niet verkeerd. Ik gebruik zelf CBD olie ivm pijn en auto immuun ziekte. Maar dat betekent nog niet dat ik blind moet zijn voor de mogelijke gevaren.

Alcohol kan ook een uitlokker zijn maar goed. Ik ben dan ook een enorme voorstander van veel meer informeren over de risico's van alcohol kwa gezondheid en verslaving. Dus het is niet dat ik het specifiek op wiet gemunt heb.
Alcohol staat op eenzame hoogte op nummer 1 kwa meest onderschatte drug.

Blue_flower schreef:@TS; goed hoe je al bezig bent geweest. Ik ben met name even benieuwd hoe je jou "J'tje" in het dagelijks leven noemt.
Noem je dan het beestje wel bij de naam? Wat is de reden dat je dat niet hier doet?
Ik heb wel eens de uitspraak gehoord dat je als mens verslaafd blijft, maar geen gebruiker hoeft te zijn.
Blue_flower schreef:@TS; goed hoe je al bezig bent geweest. Ik ben met name even benieuwd hoe je jou "J'tje" in het dagelijks leven noemt.
Noem je dan het beestje wel bij de naam? Wat is de reden dat je dat niet hier doet?
Ik heb wel eens de uitspraak gehoord dat je als mens verslaafd blijft, maar geen gebruiker hoeft te zijn.
vond het hier makkelijker de kortere versie te typen
Marije_jiplover schreef:Zelfs als je dat gevoel niet meer hebt, ben je in principe nog altijd een verslaafde.
De pest met een verslaving is, dat je die wel "in slaap kunt brengen" door niet te gebruiken, maar als je eenmaal weer wel gebruikt, je je lijf aanwakkert en je daarmee je verslaving in stand houdt.
Als ik je verhaal lees, is het eerste wat bij mij opkomt, knap hoever je gekomen bent, al zou ik je alsnog aanraden wél contact te zoeken met verslavingszorg.
Aangezien je zo te lezen nog steeds (mentaal) de hele tijd met trek loopt, en daarmee ook het risico op de loer ligt om toch weer te gaan gebruiken.
Wat je ook al merkt als je toch weer die ene keer gebruikt hebt.
Leer om te gaan met je gedachten die je naar wiet doen verlangen en er afstand van nemen, dan wordt het niet gebruiken een gewoonte.
Overigens hoef je jezelf helemaal niet voor te nemen om nooit meer te blowen.
Als je iedere morgen met jezelf afspreekt om vandaag niet te blowen, kom je ook een heel eind.
Succes verder, helaas is er veel onbegrip over verslavingen, waardoor het ook vaak in de taboesfeer blijft hangen en dat is best jammer.
Ik heb te hard geknokt om weer in dat straatje te belanden. Af en toe eens blowen, dat moet kunnen vind ik. Dat is niet erg. Het mag alleen echt niet meer worden dan dat - en dat lukt me heel goed
Maar ja - ik ben eerlijk genoeg om toe te geven dat ik het gevoel wél mis
al is dat misschien niet de beste instelling of voor iedereen de beste manier omdat terugval dan wrs iets eerder komt? Marije_jiplover schreef:Het is idd knap om het zonder steun te doen, maar zeker geen schande om wél steun bij verslavingszorg te halen.
Juist dat de hele dag door met trek rondlopen kunnen de experts van verslavingszorg jullie mee helpen.
Zodat je niet de godganse dat sterk hoeft te zijn om die trek te weerstaan.
Het is geen zwaktebod om hulp te accepteren in zo'n situatie. Dat is juist super sterk.

Maar hier thuis kon het wel, en dan wilde ik het ook.
Ik kan het helaas niet op jouw manier - als ik 20 euro wiet zou gaan halen, blow ik die meteen op. Niet op 1 dag, maar wel alle dagen na elkaar tot die op is. En dat is, zoals we beide weten, vrij snel haha. Ik wou dat ik het kon op die manier, maar ik heb het geprobeerd, en het lukt me niet er af te blijven. Ik heb een tijdje geprobeerd "enkel in het weekend", maar helaas