Gestopt met blowen, maar man, ik mis het...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 10:35

Knap van je ts om te stoppen\minderen. Volgens mij zou je de reden\oorzaak moeten zoeken van het verlangen naar blowen (of andere middelen).Pas als die oorzaak weg is zal het verlangen naar escape-middelen verdwijnen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 10:39

Ayasha schreef:
Het is vrij algemeen bekend dat psychische verslaving veel voor komt bij wiet. Alleen mensen die wiet roken ontkennen dat omdat ze dan wellicht moeten toegeven dat ze met een verslaving zitten. Maar iedereen die iemand kent die regelmatig wiet rookt, weet dat het verslavend is.

En Storm: Iemand zei het al, maar als ik het me goed herinner heb jij ook best heel persoonlijke dingen online gegooid. Dus laat TS gewoon rustig haar verhaal delen.

Luuntje: "niet" wordt door onze hersenen heel slecht verwerkt. Daarom is het in principe beter om te zeggen "ik ben gestopt" of "ik wil stoppen". :)

Dat is echt niet waar. Ik ken mn hele leven al mensen die blowen en er zit een behoorlijk verschil in gebruik.

Daarbij is medischa gebruik alweer heel wat anders en zijn ze in andere landen al veel verder mee.

Het is knap dat TS gestopt is, maar men vindt het heel normaal dat je drinkt, want dat is zo gezellig. Nou, ik ken behoorlijk veel nadelen van drank.

En laten we maar niet beginnen over de mensen die echt verslaafd zijn aan koffie en suiker bijv. Vindt men allemaal prima, terwijl dat ook veel effect kan hebben. Maar dat vind men, zo onwetend als mensen zijn, niet zo spannend......Is het wel.

En als de arts medicatie voorschrijft, moet je die maar nemen. Zelfs als die hele erge bijwerkingen hebben, verslavend zijn of erger zelfs.

Mensen kennen 1 iemand die verslaafd is, of 2 mensen die blowen en iedereen is hetzelfde.

TS, CBD heeft niks wat verslavend is. Het helpt heel veel mensen met van roken en of blowen af komen. Het helpt mensen die het naast medische THC gebruiken ook om niet de high te krijgen die ze soms als vervelend ervaren.

Maar als je het op eigen kracht kan, is dat super natuurlijk. Ik rookte echt veel, maar door zelf te stoppen, word je wel sterker en ben je ook bewuster van wat het met je heeft gedaan en kan doen.

De behoefte kan blijven en je kan ook inderdaad in een andere "verslaving" vallen, maar je gaat door fases. Hulp zoeken kan ook altijd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 10:40

Knap Ts, helaas een neefje die op zestienjarige leeftijd al ging studeren, top zou je denken. Helaas ook gaan blowen en na een week compleet in een psychose. Nooit weer hersteld, weg studie, weg sociaal leven en zit nu op z’n 45 ste in een begeleid wonen huis. Werkt op sociale werkplaats en gebruikt onder toezicht drugs. Hij komt er niet vanaf en is zonder drugs en zware medicatie totaal onhandelbaar . Gebeurt niet vaak maar blowen op jonge leeftijd kan echt goed fout gaan. Goed dat jij eruit hebt kunnen stappen. Inderdaad, net als met roken , mijn man is al 30 jaar gestopt maar hij mist het in bepaalde situaties nog steeds.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 10:53

superpony schreef:
Dat is echt niet waar. Ik ken mn hele leven al mensen die blowen en er zit een behoorlijk verschil in gebruik.

Daarbij is medischa gebruik alweer heel wat anders en zijn ze in andere landen al veel verder mee.

Het is knap dat TS gestopt is, maar men vindt het heel normaal dat je drinkt, want dat is zo gezellig. Nou, ik ken behoorlijk veel nadelen van drank.

En laten we maar niet beginnen over de mensen die echt verslaafd zijn aan koffie en suiker bijv. Vindt men allemaal prima, terwijl dat ook veel effect kan hebben. Maar dat vind men, zo onwetend als mensen zijn, niet zo spannend......Is het wel.

En als de arts medicatie voorschrijft, moet je die maar nemen. Zelfs als die hele erge bijwerkingen hebben, verslavend zijn of erger zelfs.

Mensen kennen 1 iemand die verslaafd is, of 2 mensen die blowen en iedereen is hetzelfde.

TS, CBD heeft niks wat verslavend is. Het helpt heel veel mensen met van roken en of blowen af komen. Het helpt mensen die het naast medische THC gebruiken ook om niet de high te krijgen die ze soms als vervelend ervaren.

Maar als je het op eigen kracht kan, is dat super natuurlijk. Ik rookte echt veel, maar door zelf te stoppen, word je wel sterker en ben je ook bewuster van wat het met je heeft gedaan en kan doen.

De behoefte kan blijven en je kan ook inderdaad in een andere "verslaving" vallen, maar je gaat door fases. Hulp zoeken kan ook altijd.

Heel simpel; dat is het wel. Genoeg onderzoeken naar gedaan die dat bewijzen.

Dat betekent niet dat iedereen verslaafd raakt. Net zoals niet iedereen verslaafd geraakt aan alcohol en caffeine. Maar dat maakt beiden niet minder verslavend.

Ik ken behoorlijk wat meer mensen dan 1 of 2. Ga niet oordelen over een verleden waar je niks van weet. ;) Medisch wordt veelal eerst met CBD of heel minimaal THC gebruikt. CBD is inderdaad niet verslavend omdat de THC er uit is. De THC werkt in op het beloningscentrum van je hersenen (heel simpel gezegd.) en creëert op die manier dat "aangename gevoel". En zodra dat gebeurt is er gewoon een reële kans op verslaving. Dat wiet "went'" (bij grote hoeveelheden amper of niet zien dat het gebruikt is zoals TS mooi beschrijft) betekent ook dat er een fysieke gewenning is en dus ook een kans op fysieke verslaving. Die is beduidend kleiner dan de kans op een psychische verslaving maar ook zo heb ik er gekend en als die (moeten) stoppen is dat écht geen mooi zicht om waar te nemen.
Dan is er ook nog het feit dat het bekend is dat wanneer men erg veel pijn heeft dat de hersenen "anders" om gaan met morfine dan wanneer je het gebruikt wanneer je geen pijn hebt. Vrijwel iedereen die ooit een zware operatie onder gaan is heeft morfine gekregen en toch verlangt niet iedereen bij thuis komst naar morfine. Dat terwijl morfine bekend staat om hoe verslavend het werkt zowel fysiek als psychisch. Hetzelfde geldt dus ook voor medisch gebruik van CBD en THC. Mits verstandig gebruikt is de kans op verslaving dan veel kleiner omdat de hersenen door pijn simpelweg anders omgaan met de stof.

Dan is er inderdaad ook nog de kans op psychoses die groter is dan de meeste mensen die pro legalisatie zijn willen toegeven.

En begrijp me niet verkeerd. Ik gebruik zelf CBD olie ivm pijn en auto immuun ziekte. Maar dat betekent nog niet dat ik blind moet zijn voor de mogelijke gevaren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 11:05

Ayasha schreef:
Heel simpel; dat is het wel. Genoeg onderzoeken naar gedaan die dat bewijzen.

Dat betekent niet dat iedereen verslaafd raakt. Net zoals niet iedereen verslaafd geraakt aan alcohol en caffeine. Maar dat maakt beiden niet minder verslavend.

Ik ken behoorlijk wat meer mensen dan 1 of 2. Ga niet oordelen over een verleden waar je niks van weet. ;) Medisch wordt veelal eerst met CBD of heel minimaal THC gebruikt. CBD is inderdaad niet verslavend omdat de THC er uit is. De THC werkt in op het beloningscentrum van je hersenen (heel simpel gezegd.) en creëert op die manier dat "aangename gevoel". En zodra dat gebeurt is er gewoon een reële kans op verslaving. Dat wiet "went'" (bij grote hoeveelheden amper of niet zien dat het gebruikt is zoals TS mooi beschrijft) betekent ook dat er een fysieke gewenning is en dus ook een kans op fysieke verslaving. Die is beduidend kleiner dan de kans op een psychische verslaving maar ook zo heb ik er gekend en als die (moeten) stoppen is dat écht geen mooi zicht om waar te nemen.
Dan is er ook nog het feit dat het bekend is dat wanneer men erg veel pijn heeft dat de hersenen "anders" om gaan met morfine dan wanneer je het gebruikt wanneer je geen pijn hebt. Vrijwel iedereen die ooit een zware operatie onder gaan is heeft morfine gekregen en toch verlangt niet iedereen bij thuis komst naar morfine. Dat terwijl morfine bekend staat om hoe verslavend het werkt zowel fysiek als psychisch. Hetzelfde geldt dus ook voor medisch gebruik van CBD en THC. Mits verstandig gebruikt is de kans op verslaving dan veel kleiner omdat de hersenen door pijn simpelweg anders omgaan met de stof.

Dan is er inderdaad ook nog de kans op psychoses die groter is dan de meeste mensen die pro legalisatie zijn willen toegeven.

En begrijp me niet verkeerd. Ik gebruik zelf CBD olie ivm pijn en auto immuun ziekte. Maar dat betekent nog niet dat ik blind moet zijn voor de mogelijke gevaren.

Als je CBD olie gebruikt, weet je dat dit helemaal niet verslavend kan zijn. Is gewoon een legaal middel wat elke drogist en supermarkt verkoopt.

Ik denk dat heel veel mensen niet eens weten, wie wat gebruikt. Juist in bepaalde kringen is een lijntje bijv prima en geaccepteerd.
Blowen wordt door veel meer mensen gedaan dan men weet. Maar het is niet aan iedereen te zien.

Een psychose krijgen heeft niks met verslaving te maken. Ik heb zelf ookmeerdere auto immuun ziekte's en heb eerder vaak prednison kuren gehad vanag hoge dosering, langzaam afgebouwd. Ik heb nooit last gehad, maar lag naast iemand in het zkh die een psychose kreeg kort na de start. Puur een reactie op de medicatie en waarschijnlijk iemands gemoedstoestand.

NSAID's mag ik niet en opiaten weiger ik. Ik heb nog tramadol liggen en dacht laatste keer; dit keer verzet ik me ertegen als ik me niet lekker voel, maar ben gewoon 2 dagen kwijt. Die reactie heb ik absoluut nog nooit gehad op thc. ,

Als mensen echt iets tegen verslaving willen doen, moet eerst het taboe EN vooroordeel van zaken af. Mensen oordelen alleen uit eigen ervaring of omgeving. En ik heb echt de ergste gevallen gezien helaas. Maar ik zal niet het middel de schuld geven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 11:09

In Nederland is het een legaal middel*

In België is ook CBD niet toegestaan. En in meerdere landen niet overigens. En als je mijn bericht fatsoenlijk leest, dan zie je ook dat ik zeg dat CBD olie niet verslavend werkt en waarom.

Een psychose heeft met blowen te maken. Niet met verslavend inderdaad. Dat staat er ook helemaal niet. Maar het is wél een zwaar onderschat risico van blowen.

Nergens geef ik het middel de schuld. Ik noem alleen de risico's. De zwaar onderschatte en zoals jij mooi bewijst: vaak hardnekkig ontkende risico's.

Cer

Re: Gestopt met blowen, maar man, ik mis het...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 11:18

Een psychose kan met blowen te maken hebben, maar kan ook andere oorzaken hebben, lees ik net op de pagina van het drugs info team...
Het is een risico, maar het hoeft niet..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 11:22

Ja daarom zeg ik dus dat het een "risico" is. Net zoals je kan verongelukken als je met de auto de baan op gaat. Maar niemand zegt daarvan "nee dat kan niet.". Maar zodra je over psychoses begint ivm blowen dan komt er meteen "onzin" "kan niet" "die heeft vast wat anders genomen."
Nee, het is gewoon een risico. De meerderheid zal daar nooit last van hebben (want als dat zo was, was het een algemeen bekender iets, hoewel psychische afhankelijkheid ook nog steeds glashard ontkent wordt door velen maar goed.) . Maar daar heeft die groep die daar nooit meer 100% van terug komt niks aan. Want dat is het 2e probleem met psychoses; iemand die eenmaal een psychose gehad heeft, ongeacht de veroorzaker er van, heeft een veel hogere kans op herhaling er van. En ook situaties zoals in dit topic al geschreven;: mensen die er simpelweg nooit meer helemaal goed uit komen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 11:27

Ik snapte niet helemaal wat 'pro legalisatie' er dan mee te maken heeft?
ja het kan wellicht, maar het hoeft niet

(dat er na kort gebruik direct een permanente psychose ontstaat, kon ik zo snel niet vinden, maar het zou kunnen)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 11:31

Permanent komt weinig voor. En veelal is er dan wel een genetische "kwetsbaarheid" aanwezig. Dan is de wiet gewoon de "uitlokker". Alleen weten de meeste mensen niet of ze die kwetsbaarheid wel of niet hebben. :) Alcohol kan ook een uitlokker zijn maar goed. Ik ben dan ook een enorme voorstander van veel meer informeren over de risico's van alcohol kwa gezondheid en verslaving. Dus het is niet dat ik het specifiek op wiet gemunt heb. :) Alcohol staat op eenzame hoogte op nummer 1 kwa meest onderschatte drug.

Caffeine en suiker boeit mij dan weer minder omdat dat veelal minder effect heeft op de omgeving. Iemand die dronken achter het stuur kruipt of high van de THC betrekt anderen in het gevaar. Iemand die met een psychose gekke dingen gaat doen is een bedreiging voor anderen.

Wellicht heb ik niet hard genoeg gezocht, maar tot op heden heb ik nog geen dergelijke incidenten gehoord door suiker of caffeïne. En dat maakt voor mij wel een beetje het verschil.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 11:39

Eens.. :j
wellicht dat alcohol ook wel stoornissen kan triggeren.. dat zou mij niks verbazen..

omdat wiet 'geestverruimend' kan zijn, kan ik me voorstellen dat het deurtje naar een psychose makkelijker opengaat...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 11:49

Superpony, ik geef nergens aan dat verslaving psychoses veroorzaakt, hij was nog niet verslaafd maar na een weekje blowen wel geestelijk compleet stuk zoals nu na 30 jaar blijkt. Zelfs één blow kan dit (zeer zeldzaam) veroorzaken en met Ayasha eens dat er zeker ook een genetische oorzaak bij kan zitten. Maar dat doet niks af aan het feit dat geestverruimende middelen dit gewoon kunnen triggeren met soms levenslange gevolgen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 12:03

Onze zoon heeft 1 keer een space cakeje gehad met desestreuze langere termijn gevolgen. Nu moet ik erbij zeggen dat hij autisch is.

Ik probeer al tijden van de zware shag af te komen, dus ik vind het heel knap als iemand van de wiet afkomt.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 12:05

@TS; goed hoe je al bezig bent geweest. Ik ben met name even benieuwd hoe je jou "J'tje" in het dagelijks leven noemt.

Noem je dan het beestje wel bij de naam? Wat is de reden dat je dat niet hier doet?

Ik heb wel eens de uitspraak gehoord dat je als mens verslaafd blijft, maar geen gebruiker hoeft te zijn.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 12:09

Misschien iets anders gaan zoeken wat je rust kan brengen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 12:11

Blue_flower schreef:
@TS; goed hoe je al bezig bent geweest. Ik ben met name even benieuwd hoe je jou "J'tje" in het dagelijks leven noemt.

Noem je dan het beestje wel bij de naam? Wat is de reden dat je dat niet hier doet?

Ik heb wel eens de uitspraak gehoord dat je als mens verslaafd blijft, maar geen gebruiker hoeft te zijn.

Ik gok dat ze het in het topic doet ivm kinderen. Daar ging ik iig van uit tijdens het lezen. :)

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 13:00

Echt goed van je.
Mijn ex rookte er ook erg veel van. Was nog in de gulden tijd. Maar hij rookte ook rustig voor 100+ gelden op in de week.
3 keer raden wat onder andere de oorzaak van de scheiding was..Ik vind het rotzooi. Natuurlijk ook wel eens gebruikt, omdat hij t deed, nou ja, dan doe je mee. Maar nooit heb ik de lol ervan begrepen.

Maar met iets stoppen wat 10 jaar de spil van je leven was. Dat is superknap. En blijf sterk he! laat ze niet winnen. Blijf sterker dan de wiet

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-21 13:19

Blue_flower schreef:

Oh, gewoon j of joint :) vond het hier makkelijker de kortere versie te typen :)

Ik denk dat je idd je hele leven verslaafd kan blijven zonder te gebruiken. Ik mis het chille gevoel heel erg en dat zal wel zo blijven, ik vind het fijn te zweven :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 14:08

Zelfs als je dat gevoel niet meer hebt, ben je in principe nog altijd een verslaafde.
De pest met een verslaving is, dat je die wel "in slaap kunt brengen" door niet te gebruiken, maar als je eenmaal weer wel gebruikt, je je lijf aanwakkert en je daarmee je verslaving in stand houdt.

Als ik je verhaal lees, is het eerste wat bij mij opkomt, knap hoever je gekomen bent, al zou ik je alsnog aanraden wél contact te zoeken met verslavingszorg.
Aangezien je zo te lezen nog steeds (mentaal) de hele tijd met trek loopt, en daarmee ook het risico op de loer ligt om toch weer te gaan gebruiken.
Wat je ook al merkt als je toch weer die ene keer gebruikt hebt.

Leer om te gaan met je gedachten die je naar wiet doen verlangen en er afstand van nemen, dan wordt het niet gebruiken een gewoonte.

Overigens hoef je jezelf helemaal niet voor te nemen om nooit meer te blowen.
Als je iedere morgen met jezelf afspreekt om vandaag niet te blowen, kom je ook een heel eind.

Succes verder, helaas is er veel onbegrip over verslavingen, waardoor het ook vaak in de taboesfeer blijft hangen en dat is best jammer.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-21 16:33

Marije_jiplover schreef:
Zelfs als je dat gevoel niet meer hebt, ben je in principe nog altijd een verslaafde.
De pest met een verslaving is, dat je die wel "in slaap kunt brengen" door niet te gebruiken, maar als je eenmaal weer wel gebruikt, je je lijf aanwakkert en je daarmee je verslaving in stand houdt.

Als ik je verhaal lees, is het eerste wat bij mij opkomt, knap hoever je gekomen bent, al zou ik je alsnog aanraden wél contact te zoeken met verslavingszorg.
Aangezien je zo te lezen nog steeds (mentaal) de hele tijd met trek loopt, en daarmee ook het risico op de loer ligt om toch weer te gaan gebruiken.
Wat je ook al merkt als je toch weer die ene keer gebruikt hebt.

Leer om te gaan met je gedachten die je naar wiet doen verlangen en er afstand van nemen, dan wordt het niet gebruiken een gewoonte.

Overigens hoef je jezelf helemaal niet voor te nemen om nooit meer te blowen.
Als je iedere morgen met jezelf afspreekt om vandaag niet te blowen, kom je ook een heel eind.

Succes verder, helaas is er veel onbegrip over verslavingen, waardoor het ook vaak in de taboesfeer blijft hangen en dat is best jammer.

Ik denk er idd nog héél vaak aan. Maar meer met mijn hoofd dan met mijn lichaam. Klinkt dat logisch?
Voorheen schreeuwde mijn lichaam: wiet, NU!!

Nu is het meer dat ik denk "ach, een j erbij was fijn/gezellig geweest!"
Beetje weemoedig terug denken eerder, dan écht die drang, zeg maar :)

Nooit genoeg om "op pad te gaan", en spul te gaan zoeken. Dat is echt al hééééél lang geleden, gelukkig.
Ik had vroeger 's nachts nog 4u te voet gelopen om een joint te scoren...

En weet je - daar aan terug denken is al genoeg om te denken "nee, doen we niet meer, marginaaaaaaal was dat!" Ik wil die persoon niet meer zijn - en die ben ik ook niet meer :j Ik heb te hard geknokt om weer in dat straatje te belanden. Af en toe eens blowen, dat moet kunnen vind ik. Dat is niet erg. Het mag alleen echt niet meer worden dan dat - en dat lukt me heel goed :j Maar ja - ik ben eerlijk genoeg om toe te geven dat ik het gevoel wél mis :j

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 16:43

Knap hoor TS en helaas de werkelijkheid van een verslaving. Ik ben nu een jaar gestopt met roken en ik had me nooit kunnen indenken dat het gemis nog zo aanwezig zou zijn.

Als mijn vriend een avond van huis is zit ik echt met mezelf te debatteren of ik nog naar het tankstation ga rijden of niet, echt bizar! Ik hoop voor jou (en voor mij) dat het gemis minder wordt. Ik heb sinds ik ben gestopt geen sigaret meer opgestoken en wil dit ook zeker niet meer doen.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 17:15

Allereerst, héél knap van je TS *\o/*

Ik ben ook enige tijd in de strijd geweest (en nog steeds) met blowen ..
Een tijd heeft het roken van CBD geholpen, maar dit drong dan toch weer aan tot gewoon blowen, want ik rookte de j nog, maar had niet meer dat gevoel van "chillen", zoals je zelf al zegt en van het één, kwam weer het ander.

Nu eigenlijk wel weer aan het blowen, maar van ook, net als jij, 300-400euro/maand, naar nu 20 tot 40 euro/maand. En dan een 20euro CBD.
Dus een totaalplaatje van 60euro ipv 400.
Ik wil ook uiteindelijk weer helemaal stoppen.
Toen ik nog vaarde (jaja heuse scheepvaart) blowde ik niet, omdat ik toen echt een doel had, mijn kapiteinsbewijs halen!! En daar hadden we elke 3mnd drugstest + onverwachte test. Dus blowen kon ik niet riskeren.

Maar nu sinds een jaar "aan de wal", en 1 j'tje, werden er dus weer gauw 10 per dag.

Ik vind nu van mezelf dat ik al erg trots mag zijn dat ik zonder steun of .. toch al zodanig ben afgezwakt in mijn blowdrang. En hoop en denk, dat als alles prive en qua werk weer op rolletjes loopt, het ook weer meer gaat aansporen om helemaal te stoppen. Want het is vooral ook alle chaos van afgelopen jaren die me terug naar het blowen heeft geduwd want dat was letterlijk en figuurlijk mijn enige "rustmoment".

Al bij al .. TS, nog onwijs veel sterkte en moed! Doe vooral waar JIJ je goed bij voelt. Als je het fus voorlopig prima red met thuis niet blowen en alleen als je bvb naar vrienden gaat. Zou ik dat een prima regeling vinden. Ook voor mezelf.
En ergens denk ik, is het net als een dieet. Ergens heb ik die "cheatdag" nodig :Y) al is dat misschien niet de beste instelling of voor iedereen de beste manier omdat terugval dan wrs iets eerder komt?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 17:21

Het is idd knap om het zonder steun te doen, maar zeker geen schande om wél steun bij verslavingszorg te halen.

Juist dat de hele dag door met trek rondlopen kunnen de experts van verslavingszorg jullie mee helpen.

Zodat je niet de godganse dat sterk hoeft te zijn om die trek te weerstaan.

Het is geen zwaktebod om hulp te accepteren in zo'n situatie. Dat is juist super sterk.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-21 06:22

Marije_jiplover schreef:
Het is idd knap om het zonder steun te doen, maar zeker geen schande om wél steun bij verslavingszorg te halen.

Juist dat de hele dag door met trek rondlopen kunnen de experts van verslavingszorg jullie mee helpen.

Zodat je niet de godganse dat sterk hoeft te zijn om die trek te weerstaan.

Het is geen zwaktebod om hulp te accepteren in zo'n situatie. Dat is juist super sterk.

Het is vooral op de "relax-momentjes" dat ik het mis, zoals 's avonds in de zetel of in de jacuzzi. Dan zou het wel fijn zijn, en dan mis ik het wel :)

Wat ik wel gemerkt hebt, toen ik nog volop blowde - op reis had ik geen last van het gemis. No way dat ik spul had durven meeslepen naar het buitenland :+ Maar hier thuis kon het wel, en dan wilde ik het ook.

BillyJ jij bent ook al goed geminderd dan, fijn he *\o/* Ik kan het helaas niet op jouw manier - als ik 20 euro wiet zou gaan halen, blow ik die meteen op. Niet op 1 dag, maar wel alle dagen na elkaar tot die op is. En dat is, zoals we beide weten, vrij snel haha. Ik wou dat ik het kon op die manier, maar ik heb het geprobeerd, en het lukt me niet er af te blijven. Ik heb een tijdje geprobeerd "enkel in het weekend", maar helaas :')
We komen er heus wel! *\o/*

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 09:38

Hier een ervaringsdeskundige met (het stoppen met) verslaving, weliswaar met andere middelen. Wat mij heel erg helpt is de vanuit de verslavingszorg welbekende mantra: "24 no more" - wat inhoudt dat je bijvoorbeeld 's ochtends met jezelf afspreekt dat je de komende 24 uur niks gebruikt. Daarna kijk je wel weer verder. Jezelf voorhouden noooooit meer te gebruiken is een doel dat niet te overzien is en wat overspoeld.

Ik ben van mening dat als je eenmaal verslaafd bent, je altijd verslaafd blijft. Niet actief verslaafd maar je houdt wel een zekere grote kwetsbaarheid. Dus als jij er 20 jaar van af blijft en dan denkt: ach, dat ene jointje kan geen kwaad, dan zullen al die oude radartjes weer op volle toeren gaan draaien en de trek weer net zo hard opspelen voor een tweede en een derde joint. Zo werkte het in ieder geval voor mij, in mijn 'actieve' jaren. Ik noem liever mijn middelen niet hier openbaar op internet maar je mag me PBen daarvoor, of om te spuien of voor meer tips.

Zoals hierboven aangegeven is het geen schande om bij verslavingszorg aan te kloppen, of iets laagdrempeliger bij bijvoorbeeld een ervaringsdeskundigheidsorganisatie, die zijn er tegenwoordig ook heel veel. Juist ervaringsdeskundigen zijn héél waardevol om dat zij zich zo goed kunnen verplaatsen in jouw situatie.

Sterkte, je kunt het!