Huis kopen en proeftijd. Wat is wijsheid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-21 15:59

Ja precies Clau.
Ik zet hem liever voor een reële prijs op de markt en dan hopen dat ze gaan overbieden.
Nouja hopen....dat ze veel gaan overbieden :')

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 16:03

ClaudiaHS schreef:
Thats_Me schreef:
Ik zou toch echt op zoek gaan naar een adviseur. Financieel zitten hier toch aardig wat haken en ogen aan en dan kun je daarvoor toch het beste een onafhankelijk iemand inhuren (dus niet bij een bank) die het totaalplaatje kan geven en kan adviseren wat je het beste kunt doen.

Wij hebben een adviseur. We zijn niet bij een bank geweest.
Deze adviseur heeft alles tot in de puntjes uitgerekend wat wel en niet kan en hoeveel.
En de makelaar zit bij hem in.
En ze zitten om de hoek dus ideaal.

Dan zou ik het advies van jullie adviseur opvolgen wat betreft huis verkopen en proeftijd. Die hebben er betere kijk op dan bokt.

Vera96

Re: Huis kopen en proeftijd. Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 16:15

Ik weet niks van hypotheken maar wel van arbeidsrecht, en een proeftijd is zeker niet wettelijk verplicht. Misschien nog een keer om de tafel met de werkgever?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-21 16:41

En ik weet niks van arbeidsrecht haha.
Maar hij heeft getekend voor een vast contract mét 2 maand proeftijd.
Neem aan dat als we daarvan af willen, ze het contact aan moeten passen?

Tuurlijk houden we het advies aan van onze adviseur, maar ik denk niet dat hij kan zeggen of we nu meteen ons huis in de verkoop moeten doen, of dat het beter is om te wachten tot 1 dec.

Gemiddelde looptijd hier in ons dorp is 2 weken muv de huizen rond een miljoen.
Dat we niet verkopen ben ik niet bang voor. Dat we het heel snel verkopen wel :')

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 16:54

Als de vrienden het niet zo veel uitmaakt kunnen jullie dan niet de woning nu te koop zetten en dan eventueel de woning van de vrienden huren tot de financiering rond is? Of zitten hun ook te wachten op het geld zeg maar?
Je kan natuurlijk ook te koop zetten en pas de overdracht na 6 maanden doen. De markt is zo overspannen dat de meeste mensen ook nog graag mee willen werken aan de eisen van de verkoper

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-21 17:03

Het vermogen van onze vrienden zit in hun huis. Zij hebben geen hypotheek en ze willen ook geen hypotheek.
Ze kunnen dus ook pas verder als de koopsom op hun rekening staat.
Wel kunnen ze uit de woning wanneer wij het aangeven, want ze hebben nog een 2e woning waar ze (tijdelijk) kunnen wonen.(appartement)

Uiteraard kunnen wij de overdracht van onze woning ergens in bv februari 2022 doen.
Tegen die tijd hebben wij de financiering ook wel rond.

Toevoeging: de meeste mensen kopen eerst een huis (in deze tijd) voor ze hun eigen woning verkopen.
Ik wil het dus andersom doen, want de woning die wij willen kopen loopt niet weg zeg maar.
Maar stel ik verkoop nu mijn huis en er gebeurd wat, krijg een ongeluk oid en raak arbeidsongeschikt,
dan hebben we een probleem.
Want ik ben mijn huis kwijt en ik kan dat andere huis ook niet meer kopen.
De kans dat zoiets gebeurd is natuurlijk heel klein, maar toch blijft het in mijn hoofd spoken..wat als....
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 11-09-21 17:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Cranio_APS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 17:05

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-21 17:12

Ah bedankt voor de link.
Dan is een intentieverklaring misschien wel handig.
Zal het eens aan mijn man voorleggen. Een werkgeversverklaring moeten we toch al hebben.
Met zo'n intentieverklaring hebben we al een pak meer zekerheid inderdaad.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 18:05

Jij moet sowieso een intentieverklaring voor onbepaalde tijd regelen op de WGV, anders kan het inkomen niet meegenomen worden :) Of nou ja jij, jouw partner dan :+

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 18:47

Zo'n intentieverklaring is wel een beetje een wassen neus hoor. Ik deed een traineeship van 2 jaar en mijn toenmalige baas heeft gewoon zo'n verklaring ingevuld terwijl het traineeship paar maand later ten einde liep. Zelf later ook als manager in dezelfde schoenen gestaan, duidelijk aan de werknemer aangegeven dat ik prima zo'n verklaring wil tekenen maar hiermee niet zijn (in dit geval) jaarcontract ging omzetten naar een vast contract.
Er zit in ieder geval geen enkele verplichting aan voor de werkgever, hij kan een intentieverklaring tekenen en toch je vriend eruit knikkeren in de proeftijd.

Maargoed, ik snap je twijfels heel goed, ik ben ook best risicomijdend. Maar als ik je verhaal zo lees, met de baankansen van je vriend e.d. zou ik er toch gewoon voor gaan!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 18:55

Is zeker een wassen neus, maar de bank neemt er wel genoegen mee. Helaas ook meegemaakt, zou vast contract krijgen, kreeg ook een intentieverklaring en een maand voor mijn contract zou ingaan ging het allemaal niet door maar "zat ik wel al vast" aan een

Ik zou te koop zetten en ondertussen kijken of je iets kan versnellen dmv met de bank/ verstrekker en de baas om tafel te gaan zitten
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 11-09-21 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 18:56

Ik denk dat het ook afhankelijk is van de waarde van beide woningen. Dus of er veel verschil zit in je nieuwe woning tov je huidige hypotheek.

Ik zou wel je eigen woning in de verkoop zetten. Iets gebeuren kan er altijd en dan regel je wel weer wat anders. Bij wijze van het appartement van je vrienden dan als zij wel wat anders vinden.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 18:58

Lynn_Nikita schreef:
Is zeker een wassen neus, maar de bank neemt er wel genoegen mee.

Ja klopt inderdaad! Volgens mij is een intentieverklaring altijd verplicht zelfs als je een bepaalde tijd contract hebt?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-21 19:21

Heb het er net wel even met mijn man over gehad, maar om zo weinig mogelijk risico te nemen wil hij gewoon wachten tot de 'proeftijd' voorbij is.

Ik denk dat we na de waardebepaling van a.s dinsdag, als deze ons aanstaat, even wachten op iets zonniger weer en dan de fotograaf vast laten komen voor foto's.
Dan denk ik dat we begin november onze woning in de verkoop gaan doen.

Capriootje, wij hebben vrij weinig hypotheek tov waar we dit huis vorig jaar voor gekocht hebben.
Wij hadden namelijk van ons vorige huis ook een flinke overwaarde die we voor ons huidige huis hebben gebruikt.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 00:04

Mloes schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Is zeker een wassen neus, maar de bank neemt er wel genoegen mee.

Ja klopt inderdaad! Volgens mij is een intentieverklaring altijd verplicht zelfs als je een bepaalde tijd contract hebt?

Niet persé, als je geen intentie hebt, dan kan je obv afgelopen 3 jaar met maximum van laatste jaar rekenen.

Maar nogmaals: de intentie staat los van het niet mogen offreren in de proeftijd. Die moet gewoon voorbij zijn.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 07:47

Ik denk een slimme zet Claudia, 2 maanden proeftijd is ook niet onoverkomelijk lang.
Nu met mooi weer al goed foto’s laten maken en als de proeftijd om is overgaan tot actie