Help: gordijnen in deze kamer (foto)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 12:51

verootjoo schreef:
[knip]

Pmarena; die dichte muur achter de gordijnen is hier beiderzijds 30cm hooguit en dan alleen tussen die kozijnen :? Is toch niet zoveel, niet dat je meters muur achter een gordijn hebt ofzo.

Ik zie meerdere keren geopperd worden om de hele muur te voorzien van een gordijn, van plafond tot vloer. Dat is bij TS meer muur dan raam :=

Ieder zijn ding hoor, maar ik vind dat echt heel raar....

Tussen de ramen zal al snel een metertje zitten. Ik vind het slordig om dan 1 breed gordijn daar voor te hangen. En al helemaal als je dat gordijn dan ook nog eens tot de vloer door laat lopen....dat lijkt dan net alsof je nog ergens een bestaand gordijn vandaan gehaald hebt / geen zin had om het op maat te maken ofzo :o

Het doet me ook meteen denken aan van die verborgen camera grappen, dat er dan ineens een complete zaal met mensen achter dat gordijn blijkt te zitten ofzo :))

Ik heb het ook nog nooit ergens gezien volgens mij, dat mensen een compleet wandvullend gordijn ophangen in zo'n situatie als op de foto. Behalve dan als tijdelijke oplossing misschien :=

Ik sluit niet uit dat het er toch leuk uit kan zien hoor!
Maar ik kan me er weinig bij voorstellen eigenlijk..... het lijkt mij ook ontzettend onpraktisch, gordijnen tot op de vloer doe je imo alleen als het moet zeg maar, dus als de ramen daadwerkelijk tot de vloer komen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 13:05

Ik zou in deze situatie niet kiezen voor gordijnen: vind het een beetje onhandige gordijnramen := als je gordijnen neemt die niet tot de grond hangen maakt het de ruimte weer zo laag, neem je ze wel tot de grond dan zit je weer met zo'n enorm stuk muur onder je raam wat in de kijker springt. En de hele wand zou ik al helemaal niet doen: hartstikke duur.

Ik zou gaan voor shutters of jaloezieën, kleed het in de hoek leuk aan met een plant en een fauteuil of zo, lampje er bij.

Aangezien het je slaapkamer is zal je bed wel genoeg aan geluid dempen wat anderen hier aanhalen.

Edit: de tip die voorbij kwam om een lage ondiepe kast muurbreed onder die ramen te doen vond ik erg leuk! Kan je nog wat op zetten.

Voorbeeldje van Pinterest geplukt:

Afbeelding

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 13:17

pmarena schreef:
verootjoo schreef:
[knip]

Pmarena; die dichte muur achter de gordijnen is hier beiderzijds 30cm hooguit en dan alleen tussen die kozijnen :? Is toch niet zoveel, niet dat je meters muur achter een gordijn hebt ofzo.

Ik zie meerdere keren geopperd worden om de hele muur te voorzien van een gordijn, van plafond tot vloer. Dat is bij TS meer muur dan raam :=

Tussen de ramen zal al snel een metertje zitten. Ik vind het slordig om dan 1 breed gordijn daar voor te hangen. En al helemaal als je dat gordijn dan ook nog eens tot de vloer door laat lopen....dat lijkt dan net alsof je nog ergens een bestaand gordijn vandaan gehaald hebt / geen zin had om het op maat te maken ofzo :o

Het doet me ook meteen denken aan van die verborgen camera grappen, dat er dan ineens een complete zaal met mensen achter dat gordijn blijkt te zitten ofzo :))

Ik heb het ook nog nooit ergens gezien volgens mij, dat mensen een compleet wandvullend gordijn ophangen in zo'n situatie als op de foto. Behalve dan als tijdelijke oplossing misschien :=

Maar ik kan me er weinig bij voorstellen eigenlijk..... het lijkt mij ook ontzettend onpraktisch, gordijnen tot op de vloer doe je imo alleen als het moet zeg maar, dus als de ramen daadwerkelijk tot de vloer komen.

Oh zo. Ik vind gordijnen die niet tot de grond komen maar tot de vensterbank oid afzichtelijk en armoedig staan.
Maar het is blijkbaar een kwestie van smaak.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 13:21

pmarena schreef:

Tja, ik heb dan weer niets met geen gordijnen, rolgordijnen of shutters. Ieder zijn ding. :)

Gordijnen alleen bij de ramen geeft een onrustig geblokt beeld. Als je per raam gordijnen gaat hangen steken ze nog iets uit buiten de kozijnen en dan hou je weinig muur over.

Dan heb je allemaal blokken op de muur, blokje muur, blokje gordijn, blokje raam als de gordijnen open zijn etc. etc.
Ik vind dat dus een onrustig beeld geven. Vooral omdat het allemaal kleine stukjes zijn waar je niets mee kan. Ik kies dan liever voor grote vlakken zodat het beeld rustiger is. Dus dicht een groot gordijn en open aan elke kant van de kamer het gordijn. Hoeft niet naar de grond toe als je er een kast oid onder zet.

Ik zou ook niet weten wat er onpraktisch aan is. Ik heb het ook in de slaapkamers. Stukje muur van 50 cm neem ik gewoon mee.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 13:27

pmarena schreef:
verootjoo schreef:
[knip]

Ben het helemaal met jou eens maar is inderdaad een kwestie van smaak.
Wij hebben aan de achterkant van het huis alleen maar ramen van de vloer tot het plafond maar geen enkel gordijn in huis :D

StellaMay

Re: Help: gordijnen in deze kamer (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 13:32

Ik zou zelf rolgordijnen doen. Gordijnen blijven toch stofvangers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 13:34

Ik zou ook absoluut geen gordijn tussen de ramen laten hangen. Juist als ze open zijn aan beide kanten. Een lap er tussenin is geen gezicht. En lichte gordijnen die ietwat doorschijnend zijn, geen hele zware dichte.

Ik vind van die gordijnen tot vensterbankhoogte dan weer een armoedig gezicht. Helemaal als ze open zijn. Doet me aan centerparcs huisjes denken.

Wel leuk die tweedeling _O-

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 13:50

Ik heb ook aantal slaapkamers zonder gordijnen (wel rolluiken), ik vind gordijnen ook niet altijd iets toevoegen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-21 15:55

Wow, zoveel mensen zoveel wensen!! Leuk om iedereens mening te lezen, ik laat t nog even op me inwerken.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 16:47

Gordijnen over de hele wand, van plafond tot vloer :j Dan zou ik gaan voor vitrage, om het wat luchtig te houden. Bestaande uit 2 stukken. Ik vind gordijnen juist erg veel sfeer toevoegen. In de woonkamer hebben wij exact dit bij de ramen aan de voorkant, vitrage staat altijd open ivm plisségordijnen. Maar het staat zó gezellig!

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 17:19

Ik zou ook voor geen gordijnen gaan en dan hele mooie rolgordijntjes uitzoeken

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 17:26

Ik zou top down bottum up plisse gordijnen doen. Of anders gordijnen tot de grond over de hele muur.
Gordijnen met (iets over) vensterbank lengte doet me echt denken aan jaren 90 kinderkamers.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 17:36

Ik zou voor licht doorlatende gaan die in het kozijn vallen.
Even een plaatje erbij gepakt, misschien iets minder doorschijnend. Dat zwart staat er denk ik ook mooi bij:
Afbeelding

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 17:38

Ik vind gordijnen van plafond tot vloer mooi op een slaapkamer. Ik zou denk ik niet voor de hele breedte gaan in dit geval.

Cranio_APS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 18:03

Waarom gordijnen als het niet nodig is? Je hebt dan ook geen last van een stofnest, dus een gezonder klimaat. Het is een kwestie van smaak, maar als ik rolluiken zou hebben dan had ik geen gordijnen genomen. De sfeer hoeft niet af te hangen van de gordijnen, vind ik persoonlijk.

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 19:55

Gordijnen maken vaak de sfeer. Gordijnen maken een ruimte gezellig vind ik. Ik ben dan ook een echt gordijnenmens. Ik zou hier een leuk vouwgordijn hangen of een mooie inbetween. Maar niet tot de grond en ook niet over de hele wand. Gewoon de ramen.

Ik denk niet dat je met dit topic iets opschiet Iris. :P

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 20:00

Hangt er ook een beetje vanaf wat er op de vloer komt, mbt geluid. Maar slaapkamer ? Ik zou er top down bottom up plissés voor doen. En dat scheelt ook nog eens heel veel geld. En je kunt verder niets meer met de muur als daar gordijnen komen. Bevalt het uiteindelijk niet kun je alsnog voor gordijnen gaan.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 20:38

Ik zou ook gaan voor gordijnen, alleen dan niet tot op de grond.
Ruimtes zonder gordijnen klinken altijd anders en ik vind het kaal.
Maar dat is gewoon heel persoonlijk.

Even een andere insteek.
Die rolluiken, doe je die ook zomerdag dicht op momenten dat je juist wil luchten?
Want dan heb je weinig doorluchting als je raam open zet en de rolluiken dicht hebt.
Ik zie woningen aan de overzijde, met licht aan in de avond ben je dan wel zichtbaar zonder gordijnen o.i.d.
En ik weet niet hoe deze ramen open gaan, maar ook daar is het lastig als je een raam wagenwijd naar binnen open kan zetten, maar wat niet wil omdat er een rolgordijn o.i.d. ervoor hangt.

Misschien wat tips waar je ook rekening mee kan houden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 20:56

Afbeelding

Afbeelding

Hierboven wat ik bedoel met wat ik eventueel voor de ramen zou doen.

Rolluiken hebben een systeem waarbij ze helemaal dicht zijn of via een tussenstand veel ventileren .

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 21:13

Ik vind het idee van over de hele wand van boven naar beneden echt heel gek... benauwend zelfs. En dan ben ik wel echt een gordijnen mens...
Ik zou in dit geval denk ik toch niet voor gordijnen gaan maar voor iets wat je in het raam kunt hangen. Wel iets van lichte stof denk ik. Iets van hout oid lijkt mij in combi met rolluiken dan ook weer zo donker/ zwaar...

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 21:24

Ik zou denk ook voor gordijnen over de hele wand gaan en dan ook tot de grond. Maar geen dichte gordijnen: ik zou voor in between gaan. Dat geeft wel het knusse gevoel, maar komt niet op je af. En dan misschien wel nog een rolgordijn of plissé/shutters/houten jaloezieën in het raam zelf.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 22:28

Afbeelding
Afbeelding
Wij hebben bewust voor een kamerbreed en -hoog gordijn gekozen, de hotel chique sfeer sprak ons aan. Het is een gordijn van hele dikke stof, fluweelachtig met een zachte glans. De kleur laat zich in het donker moeilijk vastleggen, maar het is een beetje blauw/groen. En het zorgt voor een mooie overgang tussen het blauwe en het bronze metallic behang. Voor de akoestiek is het ook prettig trouwens. De andere kamers in ons (nieuwbouw)huis hebben ofwel jaloezieën ofwel een dunnere inbetween, en galmen beduidend meer.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 22:44

Ik heb boven kamers met en zonder gordijnen, zelfde vloer, geen verschil qua akoestiek.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 00:40

Ik heb beneden shutters en boven gordijnen die in de ramen hangen

Ik vind over de hele muur er heel raar uitzien en zou niet mijn keuze zijn

Ik ben het er mee eens dat je geen gordijnen hoeft te nemen voor sfeer, dus zonder zou ook een optie kunnen zijn

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 03:03

Ik zou de muur openbreken en de ramen groter en/of langer maken. Ze doen me denken aan mijn eerste kamer, geen goede herinnering aan. :') (Inderdaad zoals hier gezegd is; ik had hetzelfde type raam met dan ‘halve’ gordijnen en dat zag er echt niet uit... Al kan ik niet met zekerheid zeggen of lange gordijnen er wel beter uit gezien zouden hebben.)
Dus als je je muur niet open wilt breken zou ik voor de hele muur/lange gordijnen gaan en/of kijken of je iets vullend tussen de twee ramen kan plaatsen- een kast(je) of een grote plant/kleine boom bijvoorbeeld.