Het leed dat een woonruimte zoeken heet!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 10:25

Sluit me totaal aan bij Suzanne F.

Daarnaast denk ik ook dat je je eisen bij moet stellen. Iedereen wil wel zelfstandige woonruimte en lekker rustig een plekje voor zichzelf hebben. Maar als je dat geld niet hebt - en dat is tegenwoordig een hoop geld - dan houdt het op en zul je toch moeten settelen voor gedeelde woonruimtes. Mensen zitten niet tot hun 30e op kamers omdat de betaalbare woningen voor het oprapen liggen natuurlijk.

Dus hop, actie, je bent 22 dus neem de regie over je leven.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 10:25

Jeetje TS, ik lees bijna mijn eigen verhaal, ik was alleen 12 jaar toen het begon en kon pas op mijn 17e het huis uit uiteindelijk.
Dus ik weet precies wat je door maakt :(

Ik ben gestopt met school, gaan werken en heb een aantal jaar anti-kraak gewoond tot ik een 'echt' huis kon betalen.
Ik weet niet of er op dit moment nog steeds anti-kraak bestaat of iets wat er op lijkt, maar hier zou je ook naar kunnen kijken. Ik was toen 125 euro per maand kwijt aan huur en rond de 200 totaal per maand incl. energie/water etc.
Het is zo goedkoop omdat het vaak tijdelijk is (bijvoorbeeld omdat de huizen gesloopt gaan worden voor nieuwbouw) en je maar een paar weken van te voren hoort als je er uit moet.
er zitten dus risico's / nadelen aan, maar het heeft mij wel echt gered. Ik heb nog altijd last van die tijd van mijn leven en dat ondanks jaren therapie, dus ik wil je toch ook aanraden toch nog een keer (via je huisarts) hulp te zoeken. Ik dacht dat het allemaal wel mee viel tot ik ouder werd...

Anyway, als je verder ooit je ei kwijt wilt of wat dan ook, mijn pb staat open :knuffel:

rhett99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 11:06

Het probleem is vooral dat ik echt niet zou weten wat voor een opleiding of werk ik zou willen doen. Ik heb altijd gezegt dat ik in de paarden verder wilde en heb helaas ook geen backup plan gehad. Achteraf is dat heel stom geweest en zou ik het nu ook anders gedaan hebben.
Daarbij heb ik momenteel nog een dillema waar ik nu erg hard over na aan denken ben maar absoluut geen makkelijke beslissing zou zijn. Ik heb namelijk 2 paarden. Een merrie van een jaar of 17 en een veulen van 7 maanden. Ik weet dat ik hierin een keuze moet gaan maken maar jullie weten ook dat deze keuze de laatste is die ik wil maken, vooral mijn veulen. Mijn merrie staat met een blessure dus die is momenteel ook niet te verkopen. Ook heb ik nog een vrij grote auto om de paarden te kunnen vervoeren. Heb nu toch het idee om die in te ruilen voor een kleinere maar dan kan ik nergens heen met de paarden. Eigenlijk luxe probleem als ik het lees.
Met ons mam in gesprek gaan is lastig. Haar verhaal is waarheid dusja weinig tegen in te brengen. Als ik zeg dat het slecht met me gaat stel ik me aan, dus vandaar dat ze het niet weet.
Ik zit niet vast aan een omgeving mits dat ik daar ook een baan heb. Ik heb weinig vrienden en heb eigenlijk alleen mijn paarden. Dus een goedkopere omgeving met werk is zeker geen probleem. Ik woon momenteel in omgeving Eindhoven, Valkenswaard en mijn werk is omgeving Veghel. Maar de veluwe(Epe, Nunspeet) trekt mij heel erg.
Stacaravan heb ik aan gedacht moet dan alleen een woonadres hebben en weet niet of dat ons mam dat accepteert dus dat zal ik dan met mijn vader moeten overleggen. Antikraak heb ik ook aangedacht maar het idee dat ik dan straks misschien op straat sta omdat ik eruit moet zie ik niet zitten.

Ik weet dat ik zelf stappen moet ondernemen maar zie door de bomen het bos niet meer.

Ashleytjuhh

Re: Het leed dat een woonruimte zoeken heet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:23

Ts wat een lastige situatie zit je in.

Het is erg lastig om een woning te vinden helemaal met jouw budget en eisen zowat onmogelijk in deze tijd.
De tijd om een kamer te vinden maakt het er ook niet makkelijker op met scholen die net begonnen zijn en dus veel studenten opzoek zijn naar een kamer.

Mijn advies is om een excel bestand te maken met alle verhuur site's je op kan kijken. zodat je een overzicht hebt. Kijk daar elke ochtend op voordat je gaat werken zodat je er vroeg bij bent en elke avond.
Zet op Marktplaats een advertentie ( let er op als er iemand reageert dat je altijd iemand mee neemt als je gaat kijken)
Op Marktplaats kun je ook een alarm in zetten zodat als er iets komt binnen je zoek resultaten dat je hier van een bericht krijgt.
Zet diverse advertenties op facebook groepen.

Bij sommige woningbouwcorporaties bestaan er ook lotingwoningen. Wellicht heeft de woningbouw waar je bent ingeschreven dat ook.

Maar wees vooral niet te kieskeurig met een woning als de nood hoog is. Al heb je maar een kamer tijdelijk waar je in kunt zodat je vanuit daar veder kan zoeken.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:41

Wat een lastige situatie.

Misschien zou ik in jouw geval eerst eens zoeken naar een baan in de paarden waarbij je intern kan en je merrie en veulen mee kan nemen. Een woonruimte met jouw vaste lasten (paard, auto) en het inkomen als stalmedewerker is niet simpel.

Intern bij een grote stal kun je prima voor een half jaar of een jaar doen, ben je niet aan een regio gebonden. Daarmee afstand nemen van de thuissituatie en vanuit de rust een toekomstplan voor jezelf maken. En intern bij een grote stal doe je meteen weer wat nieuwe (levens)ervaringen op en leer je nieuwe mensen kennen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:53

MyrtheJ schreef:
Wat een lastige situatie.

Misschien zou ik in jouw geval eerst eens zoeken naar een baan in de paarden waarbij je intern kan en je merrie en veulen mee kan nemen. Een woonruimte met jouw vaste lasten (paard, auto) en het inkomen als stalmedewerker is niet simpel.

Intern bij een grote stal kun je prima voor een half jaar of een jaar doen, ben je niet aan een regio gebonden. Daarmee afstand nemen van de thuissituatie en vanuit de rust een toekomstplan voor jezelf maken. En intern bij een grote stal doe je meteen weer wat nieuwe (levens)ervaringen op en leer je nieuwe mensen kennen.

Ik ben zelf ook geen voorstander van een baan in de paarden maar ik denk dat dit voor nu best een goede tijdelijke oplossing is.
Als je wat meer rust hebt komen andere ideeen ook weer naar boven.
Kwa vervoer voor je paarden is er altijd wel een oplossing. Zo heb ik zelf voor een verre verhuizing een paardentaxi geregeld. Dus in principe zou je met een kleine auto toekunnen. Verder zou je eens met een loopbaancoach kunnen praten. Een leer werk traject zou voor jou het beste zijn.

Kijk eens op equijobs. Daar zag ik wel wat vacatures waar je ook intern kan. Zowel binnen als buitenland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 12:02

rhett99 schreef:
Ik weet dat ik zelf stappen moet ondernemen maar zie door de bomen het bos niet meer.

Het is ook lastig, al die dilemma's. Ik zou zeggen, maak eens een lijstje.
- Wat wil ik? (het huis uit, liefst zelfstandige woonruimte)
- Wat heb ik daarvoor precies nodig?
(Hoeveel geld? Houd ook rekening met kosten als afvalstoffenheffing, belastingen, verzekeringen, boodschappen)
- Hoeveel geld geef ik nu uit en waar gaat dat precies heen (paard, veulen, grote auto, etc)
- Wat kan ik doen/veranderen om mijn doel te bereiken?

Ergens heb je geluk, want er schijnt nu een banenoverschot te zijn. Misschien kan een uitzendbureau je helpen? Dat hoeft geen baan voor de komende 40 jaar te zijn. Je zit in een hele vervelende situatie, maar je komt er echt wel! :(:)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 12:03

Wat een rot situatie TS!

Er zijn al veel tips gegeven maar wat ik er nog aan toe wil voegen is dat veer woningcoöperaties ook speciale jongeren woningen aanbieden vaak mag je daar in tm 22 jaar en als je dan op je 18e bent ingeschreven heb je met 22 jaar de langste inschrijfduur.
Zo is mijn zoon aan een jongerenwoning gekomen door te reageren op een woning in een dorpje, veel jongeren wonen juist liever in een grote stad. Hij vindt het juist lekker rustig in het dorp.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 12:25

Ik lees je openingspost en antwoorden een beetje met een gemengd gevoel.
Ja je zit in een klote situatie en ik begrijp dat je daar verandering in wil.
Maar aan de andere kant zeg je regelmatig dat je bepaalde opties niet zit zitten.
Naar mijn mening is de nood dan blijkbaar toch niet zo hoog?
Ivm mijn privacy ga ik hier over mijn situatie in het verleden niets online zetten.
Maar ga er maar vanuit dat als de nood om weg te gaan echt heel hoog is, je niet meer praat over dingen niet zien zitten etc.
Dan pak je alle opties die aangedragen worden met beide handen aan en ga je vanuit daar werken naar een voor jou ideale situatie.
Ik was krap 16 en mij is het ook gelukt dus jij kunt het ook!

Mijn advies is om toch in alle rust, desnoods met een onafhankelijk volwassene erbij, het gesprek thuis aan te gaan.
Geef daar ook aan dat je heel graag je boeltje op orde wil krijgen om op eigen benen te gaan staan.
Zet van tevoren op papier wat je wil bespreken.
Ga niet met de vinger wijzen wat een ander verkeerd zou doen.
Betrek wat je zegt op jezelf, wat jij anders wil gaan doen.
Op dit moment lees ik dat jij niet lekker in je vel zit en het lijkt vooral aan andere mensen te liggen.
Dat gevoel begrijp ik heel goed.
Maar uiteindelijk heb jij geen invloed op wat andere mensen zeggen of doen.
Daarmee wil ik niet zeggen dat wat ze zeggen of doen ok is.
Je hebt wel invloed op hoe jij het ontvangt en daar mee om gaat.
Door daar aan te werken ga je veel meer rust in je hoofd krijgen.
Dus houd het altijd bij jezelf.
Vinger wijzen is nog nooit iemand beter van geworden en er is maar 1 persoon met wie jij gelukkig moet zijn en oud mee wordt en dan bij je zelf!
En het is vreselijk moeilijk dat weet ik als geen ander helaas.
Maar inmiddels ben ik trots op het feit dat ik dit geleerd heb anders was ook ik er aan onderdoor gegaan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 13:06

Poe klinkt alsof je een keuze hebt tussen 2 levens op dit moment:
1- met de paarden en dikke auto maar thuis
2-zonder de paarden, met een scooter (en geen auto) maar op jezelf

Je gaat nooit alles tegelijk kunnen krijgen helaas.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 15:02

Ik denk dat je voor jezelf op een rijtje moet zetten wat nu echt belangrijk voor je is.

Van een afstandje zeg ik paarden en auto verkopen, andere baan en liefst een opleiding (duaal?), kamer huren, evt een stadsautootje of een scooter, en eerst je leven gaan opbouwen voor de toekomst.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 16:24

Ts wat vind je van een baan in de zorg? Dat je dat werken-leren kan doen. Dan verdien je ook meer dan dat je nu doet. Maak je misschien nieuwe vrienden en dan kan je dat ergens doen waar je ook kan wonen.

Zou als ik jou was wel op zoek gaan naar een studentenkamer. Dan maak je juist vrienden en het is betaalbaar. Een eigen appartement ga je voor dat geld niet vinden. Zeker in de omgeving van de Veluwe is dit hartstikke onmogelijk. Je maakt meer kans in bijvoorbeeld de Achterhoek of Drenthe.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 16:35

Ik las, dat je vrijdag jouw vader voor het eerst in 3 jaar weer ziet.
Misschien kan hij wat bijdragen?
En nee, ik bedoel niet financieel of woonruimte, maar gewoon een kijk op jouw situatie van iemand die jouw moeder kent.

Verder, zoals andere ook al schreven: jij zal eerst alles op een rijtje moeten zetten voor je zelf:
Wat is nou werkelijk het probleem in jouw thuis situatie ?
Waar loop je werkelijk tegenaan?
Waar is de aandeel van jouw moeder?
Waar is jouw aandeel hierin?

Het late eten of weinig overlaten, zie ik niet als een probleem voor iemand die 22 is.
Als je op je zelf woont, zou je ook zelf voor jouw eten, was en al de andere rompslomp moeten zorgen.

Samen in een huishouden- of nu met familie of met huisgenoten- is altijd een geven en nemen van alle, die er daar wonen.

Die situatie van nu maakt het houden van paarden en grote auto mogelijk.
Dus zet ook op een rijtje, wat je nu aan kosten hebt.
Betaal je bvb thuis mee ?
Heb je abonnementen?
Leningen of andere kosten ?
Verzekering?
Ziektekosten ?

Dus nog eens : ga rustig en zover mogelijk ,objectief jouw situatie bekijken.

Qua baan : op dit moment zijn ze voor het oprapen- ook zonder opleiding.
Alleen hier geldt ook : consessies maken.

Als je geld wilt verdienen, dan moet je misschien "leuk" eerst eens los laten voor nu.
Leuk en doorleren kan later nog.
En 40 uur in een supermarkt of schoonmaakbedrijf , verdien je zeker meer als 32 in de paarden.

Succes!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 17:12

troi schreef:
Poe klinkt alsof je een keuze hebt tussen 2 levens op dit moment:
1- met de paarden en dikke auto maar thuis
2-zonder de paarden, met een scooter (en geen auto) maar op jezelf

Je gaat nooit alles tegelijk kunnen krijgen helaas.

Dit is imo de verkorte samenvatting van wat SusanneF ook al schreef.
Zie ik ook zo, je zult zelf keuzes moeten maken...

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 17:27

Wanneer je een MBO 4 diploma hebt, kun je ook nog overwegen een HBO te studie te kiezen en een studielening aan te vragen.
Maar keuzes zijn nodig, het is niet fijn thuis maar je hebt er ook voordeel aan: goedkoop en daarmee kun je je paarden houden. Over de sfeer thuis, als je dan die keuze maakt thuis te blijven, kun je zelf verandering in aanbrengen door je niet langer als slachtoffer op te stellen en zelf geen ruzie meer te maken. Dat is ook niet meer nodig als je bewust die keuze maakt daar te blijven en dankbaar kunt zijn dat ze dit financieel voor je mogelijk maken.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 17:33

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 22:04

Je hebt dus een mbo richting dieren afgerond. Je zou dus recht hebben op studiefinanciering bij een HBO studie. Wat bv aansluit is bv dier management dat heb je dacht ik in Leeuwarden. Voordeel daarvan is dat het zoeken naar een kamer daar ook makkelijker gaat.

Ik had destijds ook mijn veulen weg moeten doen. Keus was of in de situatie blijven hangen en paard houden of kiezen voor woonruimte en studie. Nee, niet leuk, wel de beste keuze.

Ga evt in gesprek met een loopbaancoach of ga eens wat open dagen bezoeken van hogescholen. En kijk vooral wat spreekt je over bv 10 jaar nog aan?
Duaal zou ook een optie kunnen zijn.

Je paarden aanhouden en grote auto en een eigen huis zul je toch denk ik een flink saldo al moeten hebben, dat is maar voor een enkeling weggelegd..

Kijk ook naar de voordelen. Wonen met huisgenoten hoeft niet altijd naar te zijn. Kan ook vriendschap geven en iets om op terug te vallen. Je hebt grote groepen maar ook bv waar je misschien maar met één of twee anderen een douche/keuken deelt.
Of anders een hatwoning speciaal voor jongeren.

Suc6 en probeer niet het gevecht aan te gaan. Je ouders kun je niet veranderen, wel hoe je zelf ermee omgaat en welke conclusies je trekt.

Sterkte!

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 22:37

TS, in plaats van meteen andere woonruimte te zoeken kun je ook eens met een maatschappelijk werker gaan praten. Hij/zij kan mogelijk ook met jouw moeder en partner gaan praten en bemiddelen. Als een hoop oud zeer wordt uitgepraat zitten jullie mogelijk allemaal beter in je vel. Elke gemeente heeft maatschappelijk werk, vaak is er ook een inloopspreekuur of kun je gewoon even bellen.