Hypotheek, doorstromen, kortere looptijd lening deel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 06:56

Berdien schreef:
_Anke_ schreef:
Dit klopt helaas niet. Als je een hypotheek hebt afgesloten na 1-1-2013 dan krijg je te maken met de aflosstand en moet je dat deel in de genoemde 22 jaar aflossen. Wil je recht houden op rente-aftrek. Kies je ervoor om je gehele hypotheek opnieuw voor 30 jaar vast te zetten, dan heb voor het oude deel wat eerder afgelost geen recht meer op rente-aftrek. Officieel zou de bank dat leningdeel in box 3 toetsen en dat kan betekenen dat je dan minder kan lenen. Nadeel van een leningdeel met een kortere looptijd is dat je daardoor mogelijk ook minder kan lenen.

Maar ik zou deze vraag aan je adviseur stellen, want er zijn veel verschillende meningen over.

Dit is het juiste antwoord :j Als je voor het eerst een hypotheek hebt afgesloten na 1-1-2013 dan val je onder het nieuwe recht, en heb je inderdaad te maken met een verplichte aflossing binnen 30 jaar.

Verootjoo, hebben jullie wellicht je eerste hypotheek voor bovengenoemde datum afgesloten? Dan valt deze onder het overgangsrecht en mag je dus inderdaad ook nu een nieuwe hypotheek afsluiten voor 30 jaar.

Ah ja. Die is idd van voor 2013. Dan is dat het. Gelukkig maar :+

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 07:24

Ik bedoel in mijn voorbeeld

Als het oorspronkelijke lening deel 100.000 was, en ik inmiddels 10 afgelost heb. Dan word het leningdeel in de nieuwe hypotheek 90.000 voor 22 jaar toch? Niet weer opnieuw 100?

Als je ervoor zou kiezen om toch voor 30 jaar te gaan en de aftrek te laten voor wat het is, wordt het dan

90.000 in 30 jaar zonder aftrek (box 3 dan toch?)
150 in 30 jaar met aftrek (box 1)

Of, omdat je de aftrek op dat deel opgeeft en gewoon 30 jaar doet moet je dan voor de hele nieuwe hypotheek de aftrek opgeven?
Dus gewoon 240.000 in box 3?

We zijn nog lang niet toe om daadwerkelijk iets te gaan ondernemen, maar zit een beetje voor te rekenen en wil het graag snappen.

Zoveel effect heeft dat aftrekken allemaal niet meer met de enorm lage rentes.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 07:55

Shiloh schreef:
Ik bedoel in mijn voorbeeld

Als het oorspronkelijke lening deel 100.000 was, en ik inmiddels 10 afgelost heb. Dan word het leningdeel in de nieuwe hypotheek 90.000 voor 22 jaar toch? Niet weer opnieuw 100?

Als je ervoor zou kiezen om toch voor 30 jaar te gaan en de aftrek te laten voor wat het is, wordt het dan

90.000 in 30 jaar zonder aftrek (box 3 dan toch?)
150 in 30 jaar met aftrek (box 1)

Of, omdat je de aftrek op dat deel opgeeft en gewoon 30 jaar doet moet je dan voor de hele nieuwe hypotheek de aftrek opgeven?
Dus gewoon 240.000 in box 3?

We zijn nog lang niet toe om daadwerkelijk iets te gaan ondernemen, maar zit een beetje voor te rekenen en wil het graag snappen.

Zoveel effect heeft dat aftrekken allemaal niet meer met de enorm lage rentes.

Dit sowieso. Je hoeft niet opnieuw te beginnen met je lening aflossen natuurlijk. En mocht er overwaarde zijn uit je huidige huis (wat niet onwaarschijnlijk is in de huidige markt) dan heb je misschien ook niet de volledige €140.000 extra nodig, maar het zou kunnen dat dat al ingecalculeerd is natuurlijk.
Als het goed is kan je bij verkoop huis je hypotheek wél oversluiten en dus profiteren van de huidige - lage! - rente.
Daarnaast: als je nu een huis koopt wat 2.4x zo duur is, is het op zich niet meer dan logisch dat je hypotheeklasten ook meer dan verdubbelen lijkt mij? De lasten over je "oude" hypotheek gaan eventueel omlaag door oversluiten met lagere rente, maar dan nog..

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 09:03

Dit zijn verder geen echte bedragen hoor. Puur voorbeelden. Hebben nog niet concreet iets op het oog. Wil het gewoon graag goed begrijpen :)

Maar het is toch bedrieglijk C_moist. Natuurlijk Gata je hypotheek omhoog als je een hogere hypotheek neemt, maar het effect op de maandlast doordat een groot deel korter loopt is echt aanzienlijk. Het punt is dat je maandlast dan meer dan 2.4x zo hoog worden. Aanvankelijk. En dan ineens de helft is nadat die eerste verlopen is. Het effect is dus dat de maandlast eerst heel hoog is en dan ineens heel veel lager, ipv dat het gelijkwaardiger is verspreid over de hele looptijd.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 09:21

Shiloh schreef:
Dit zijn verder geen echte bedragen hoor. Puur voorbeelden. Hebben nog niet concreet iets op het oog. Wil het gewoon graag goed begrijpen :)

Maar het is toch bedrieglijk C_moist. Natuurlijk Gata je hypotheek omhoog als je een hogere hypotheek neemt, maar het effect op de maandlast doordat een groot deel korter loopt is echt aanzienlijk. Het punt is dat je maandlast dan meer dan 2.4x zo hoog worden. Aanvankelijk. En dan ineens de helft is nadat die eerste verlopen is. Het effect is dus dat de maandlast eerst heel hoog is en dan ineens heel veel lager, ipv dat het gelijkwaardiger is verspreid over de hele looptijd.

Toch wel bijzonder dat het zoveel meer dan 2.4x zo hoog is; in principe betaal je over je "oude" hypotheekdeel net zoveel als je de afgelopen 8 jaar gedaan hebt, en het "nieuwe" deel zou ~1.4x zoveel moeten zijn en dat krijg je erbij.

Natuurlijk betaal je dan de laatste 8 jaar duidelijk minder, want alleen hypotheek over de €140.000,- van het nieuwe deel, maar als dat ongeveer de helft is betaal je (tenzij het gaat om lineaire hypotheekvorm?) de eerste 22 jaar toch ~2x zoveel als alleen over de "oude" hypotheek?

Berdien

Re: Hypotheek, doorstromen, kortere looptijd lening deel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:47

Je hoeft niet het oorspronkelijke bedrag in de kortere looptijd af te lossen, maar alleen het bedrag dat er nu nog open staat. Wat je al hebt afgelost gaat mee in de 'nieuwe' hypotheek, om het zo te zeggen.

@verootjoo, dat dacht ik inderdaad al :j Dat scheelt een heel stuk!

M_aaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 05:49

Berdien, aangezien jij hier echt verstand van hebt.

De uitleg die je nu geeft was ik van op de hoogte. Maar hoe zit het dan als je samen met een partner een hypotheek afsluit?

In dit geval hebben we beide een hypotheek na 2013 afgesloten. Krijg je dan dus een nieuwe hypotheek die mogelijk uit 5 of 6 delen bestaat?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 06:05

Ja, dat is goed mogelijk :j Het wordt pas echt leuk als je tussendoor nog een keer uit elkaar bent gegaan en een deel van een hypotheek hebt overgenomen. De eigenwoningregeling is daarmee ook volledig onhoudbaar geworden, want het is niet meer uit te leggen en haast ook niet meer te controleren.

Vooral fiscaal gezien zitten er nog best wat haken en ogen aan het samenvoegen van hypotheken, want je moet heel goed weten wat je wel/niet moet doen bij de aangifte. Laat je hier dan dus ook heel goed over informeren door een adviseur!