Echt noodzakelijk spullen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dyphusion

Re: Echt noodzakelijk spullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 15:01

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 15:13

Het is heel persoonlijk. Ik zou niet zonder vaatwasser kunnen, maar dat kan natuurlijk wel. Ook de combi-oven/magnetron gebruik ik veel. Ook kan ik niet zonder tablet en mobiel :+

Echt noodzakelijk lijken mij een koelkast met vriesgedeelte en een kookplaat. Een bed om in te slapen, wat kleding en een bank om op te hangen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 15:17

Ik heb 20 jaar een vaatwasser gehad, nu is hij alweer 3 jaar stuk en hoef er geen meer.
met een gezin kan ik voorstellen dat het wel weer fijner is.

De combi magnetron kan ik niet missen, maak ook vaak ovenschotels.
Zonder mobiel en laptop kan ik ook niet, maar die heeft bijna iedereen al voordat ze op zichzelf gaan wonen :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 01:21

Wat wel handig is, is dat jullie aangeven dat jullie die plannen hebben. Als niemand het weet doen ze spullen weg en zeggen ze daarna; had ik het geweten, we hebben net dit of dat weggegeven.

Mijn oma ging naar een bejaardenhuis en ik kreeg bijna alles. Later overleed ze en zijn er nog spullen naar mn nichtjes en mij gegaan.
Later heb ik weer wat naar een volgend nichtje gedaan die haar eerste huisje kocht en ook mn moeder had weer spullen over. En weer nog later vond mn jongste neefje merk longdrinks leuk en heb ik hem zo alles gegeven.

Niet alles hoeft ook duur te zijn. En niet alles zal een leven mee gaan. Je start, maar later komen er dingen bij, wil je toch iets anders, duurder, beter, uitgebreider. Of niet...........Maar wat nog goed is, kan je andere mensen mee blij maken. Je hoeft niet altijd weg te gooien.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 08:48

Ik denk dat het belangrijkste is dat je ook dingen direct weg moet blijven doen waar je niets meer aan hebt, niet wachten tot de boel is dichtgeslibd maar gewoon continue.

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-21 11:25

Foaly schreef:
Ik zou persoonlijk afstappen van het idee dat je in 1x de perfecte inrichting bij elkaar kunt zetten, met spullen die je direct mooi en praktisch vindt en dat je nooit iets zult willen vervangen/wegdoen. Dat is simpelweg niet realistisch.

Een huis is nooit af; begin daarom vooral klein, met wat je mooi en praktisch lijkt. Met de jaren zal dan blijken wat je nodig hebt en mooi vindt. En zelfs dan zul je nog wel eens dingen willen vervangen of wegdoen, omdat je iets anders tegenkomt dat handiger/praktischer/mooier is. Of omdat iets wat je eerst wel veel gebruikte, nu achterin de kast ligt.

En dat is ook het leuke van een huis inrichten. Een beetje door schade en schande jezelf leren kennen :D

We vinden het niet erg als spullen vervangen moeten worden, hoort er bij op den duur. Wel zijn we perfectionistisch ingesteld en willen we het graag in 1x keer goed doen. Gaat inderdaad nooit lukken, pas in de praktijk zullen we zien wat daadwerkelijk zal werken voor ons. Een goede voorbereiding zal geen kwaad kunnen :') We willen daarom nu ook met weinig spullen beginnen, zodat we dan langzaam aan kunnen gaan kijken wat we willen

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-21 11:29

Evelijn schreef:
Zowat alles wat je in je kan je verzinnen kan je tegenwoordig binnen 24 uur in huis hebben. Denk dat dat de grootste valkuil is van te veel spullen. Als je over paar jaar huis wil kopen zou ik nu vooral geld sparen… dingen aanschaffen die je pas over paar jaar misschien nodig hebt lijkt me nutteloos. Zorgen dat je een uitgavenpatroon jezelf aanleert waarbij je veel spaart en goed je huidige uitgave budgetteert heb je straks het meeste aan.

Dus schaf een kasboek aan :Y)

We zijn nog geen spullen aan het kopen, puur aan het inventariseren wat we nodig hebben en dan kijken wat de prijzen zijn, zodat we gericht kunnen gaan sparen :j

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-21 11:32

corinep schreef:
superpony schreef:

Soms kan je er niks aan doen. Mijn man heeft kleding van het werk en dat vraagt al een halve kast. Dan wil je ook nog wel wat "gewoons" aan soms.

En je wil ook wat kleine dingetjes kwijt die je af en toe nodig hebt, maar wel bloedirritant is als je het niet hebt; plakband, naald en draad, lijm, extra lampjes, schrijf spullen, bordspellen, ik heb administratie netjes opgeruimd, mn oude fotoalbums en die van onze zoon die me erg dierbaar zijn, hi8 camera en bandjes van toen.

Kan wel even doorgaan met net die dingen die je wel echt wil bewaren en of soms nodig hebt en niet naast wil pakken.En dan zeggen mensen; 1 rolletje plakband neemt geen ruimte in, kan in de keukenla, maar het zijn allemaal van dat soort dingen die het bij elkaar meer maken.

En dan ligt het dus ook echt aan je werk. Werk je veel thuis, wordt het vaak al snel een rommel als je geen kast hebt om alles op te bergen. En niet op kantoor, betekent dat je thuis naast dingen grijpt, mappen, nietmachine etc als je het niet hebt.

Het is ook dikke prima om een kast te kopen om dingen in te doen die je nodig hebt/wil hebben. Ik bedoel alleen te zeggen dat het niet hoeft omdat het hoort want als de ruimte er is wordt ie vanzelf gevuld.

Goede tip inderdaad. Laatst bij vrienden geweest en die hadden weinig kasten, daardoor zag het huis zo veel ruimer eruit (en minder schoonmaken *\o/* )

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 12:03

Denk ook eens aan de kringloop voor meubels maar vooral voor serviesgoed.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 12:37

Toch is er wel een heel zinnig advies te geven: koop kwalitatief goed spul; dan ben je er niet alleen klaar mee, die spullen geven meestal net wat minder ergernis en dat valt niet in geld of hoeveelheid uit te drukken.

DuoPenotti schreef:
Ik kom nog uit de tijd dat je met je verjaardag spullen voor je uitzet vroeg.
Best wel handig, zo had je al veel servies en handdoeken enz bij elkaar.

Het lijstje van Mjelleke is wel een lijstje waar ik me in kan vinden wat je ongeveer nodig hebt.

Maar wanneer je je partner dan op latere leeftijd tegen komt, heb je beide een uitzet. Wanneer je ouders dan overlijden die zich aan bovenstaande tip gehouden hebben (je weet wel, de oorlog meegemaakt) dan heb je opeens een huis vol met heel goed spul :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 13:03

Wij zijn als jong koppel zelf aan een renovatie huis begonnen en dus vrij minimaal. Ik gok dat jullie het anders willen doen maar goed.
Afhankelijk van je budget:
Om te slapen:

Matras op de grond desnoods. Ideaal? Nee. Maar het slaapt prima wanneer je prioriteiten moet stellen.

Verder is een toilet en toilet spul wel noodzakelijk natuurlijk. Tandpasta, tandenborstel, handdoeken. Ik persoonlijk zou, als ik moest kiezen, nog liever eerder een wasmachine zelf hebben dan een bed. :+ Thuis kunnen wassen is gewoon heel erg praktisch.

Keuken: met een tweepits campingvuurtje kom je al een heel eind als je creatief kan zijn al is het wel beperkend. Maar als je met "minimaal" wil starten zal je altijd beperkt worden. Ik vind het iig helemaal niet erg dat ik weer een normaal gasvuur heb. Ik mis nog steeds mijn gootsteen maar goed. :') Alles op z'n tijd.

Heb je geen echte keuken zoals wij momenteel, dan is een vaatwasser wel fijn. Afwassen in het bad/de douche is niks. :+ Heb je een gootsteen, dan is een vaatwasser in principe luxe. Dat wil niet zeggen dat ik nog graag zonder wil, maar luxe die je gewend bent op geven is altijd moeilijker dan zonder starten. :') Calculeer dat wel goed in. :) Ik heb nu bv sinds een paar maanden een droogkast ipv een droogrek en ik zou 'm nu al verschrikkelijk missen ondanks dat ik jaren prima heb kunnen drogen met het rek. _O-

Een droogrek is altijd fijn, ongeacht of je nu een wasmachine thuis hebt of niet. Als je in de regen gelopen hebt is het ook fijn om kleding te kunnen laten drogen.

Koelkast is noodzaak, diepvries in principe niet al is het wel handig.

een bank is fijn, een eettafel + stoelen is niet noodzakelijk indien je, wederom, je kan aanpassen. Wij eten op de bank aan de salontafel. Gaat prima. :+

Op het eind van de rit kan je pas bepalen wat jij echt nodig hebt, zodra je bepaalt hebt wat je absoluut wel of niet wil doen. :-)

Ik kan me voorstellen dat heel veel bokkers bv absoluut niet zouden willen eten op de salontafel... Dat kan. Wij hebben andere prioriteiten. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 13:26

Matras op de grond betekent dat vocht niet goed weg kan en dat geeft schimmel. Liever op bv een paar gratis houten pallets met verhuisdeken er over om je matras te beschermen.
Ik kan uitstekend zonder koelkast (gebruik een koelbox met koelelementen vanuit de vriezer), maar dus niet zonder vriezer.