Aangifte? Hoe, wat, waar??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Aangifte? Hoe, wat, waar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 06:24

Gewoon aangifte doen voor jezelf. Je bent bedreigd. Dat is reden genoeg voor aangifte. Of ze er wat mee doen is een 2de (helaas ervaring mee, ben al een ruim half jaar bezig met een procedure).

Je hoort je veilig te voelen in je eigen huis. Ik weet als geen ander hoe het voelt. Ik ben ook niet graag thuis. En als ik jou was zou ik nog maals melding doen van zijn gedrag.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 09:20

Ts hoe gaat het met je?

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 09:32

Afgelopen dinsdag had ik de afspraak op het politiebureau... er kon geen aangifte gedaan worden want de uitspraken waren niet ernstig genoeg (Ik doe je iets aan) -O-

Pas als hij daadwerkelijk zegt: ik wil je neersteken/vermoorden/iets breken etc. kan er strafrechtelijke aangifte gedaan worden. En dat voelt echt heel krom.

Er blijkt wel al een ellenlang dossier te zijn, ik heb een aantal waardevolle tips gekregen wbt melding maken/ wat wel of niet te doen etc. Allemaal leuk en aardig, maar beter voel ik me er niet door.

Het was een aantal dagen rustig bij de buren, gister middag was er weer een discussie gaande en toen ik later op de dag thuis kwam van stal stond hij met een gezicht als een donderwolk buiten. Daarna heb ik niks meer gehoord, dus zal hij wel afgetaaid zijn.

De tegenover buren zijn in ieder geval ingelicht, zij houden de situatie ook in de gaten en zijn telefonisch bereikbaar voor me als ik dat nodig vind. Dat geeft dan wel een fijn gevoel.

charlotteehx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 15:35

Wat vervelend zeg.. dus dat hij niet specifiek zegt wat hij gaat doen betekend voor de politie dat ze er niks mee kunnen. Ik zou het vrijwel hetzelfde kunnen noemen als iemand zegt me iets aan te doen en me te vermoorden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 15:53

Je geeft aan dat je buurvrouw gezegd heeft dat ze de huur heeft opgezegd? Het zijn dus huurwoningen? Misschien een idee om dit verhaal ook bij de woningbouw neer te leggen, ik vind dat zij hier ook wel iets mee moeten doen dan..

Daarnaast politie, spreek me er maar niet van ik kan er een boek over schrijven. Het komt er altijd op neer dat het niet ernstig genoeg is. Zelf heb ik een hele tijd vreselijk overlast gehad van mijn schuine bovenburen en nadat hij mij verrot had gescholden via de telefoon omdat ik netjes wou vragen of ze niet elke dag zo vreselijk willen schreeuwen, springen en keiharde muziek draaien ben ik contact gaan zoeken met de politie en wijkagent. Politie heeft nooit iets gedaan, en toen eindelijk maar toch de wijkagent er heen ging hebben ze doodleuk gezegd dat ik gebeld had. 3 keer raden wie vervolgens op zijn balkon stond te schreeuwen naar mij toen ik in de tuin stond incl. bedreiging. Dat doe ik dus nooit weer. Dus voor het zelfde geldt heeft de politie in jullie geval ook gewoon jou naam genoemd tegenover je buurvrouw en haar partner.

Verder on topic ik snap heel goed je angst. Woon je alleen? Dat aangifte niet kan verbaasd me overigens niks. Wel fijn dat je overburen de boel ook in de gaten houden en bereikbaar zijn. Ik zou echt kijken wat wel mogelijk is en stukje politie misschien een beetje loslaten ik heb met meerdere situaties inmiddels gemerkt dat er veel moet gebeuren willen ze daadwerkelijk ingrijpen maar wellicht kan je woningbouw hier iets in doen, als meerdere mensen geklaagd hebben word het misschien eens tijd dat die buurvrouw inderdaad gaat verhuizen. Jullie moeten er allemaal gewoon veilig kunnen wonen.

Spoiler:
(Wat betreft mijn ervaringen met politie, hoeft niemand het mee eens te zijn maar dat zijn helaas wel mijn ervaringen)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 15:57

Wat betreft camera, eentje bij je voordeur die tot aan je hek filmt is een optie maar een ring deurbel is net zo’n optie en die filmt veel verder.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-21 16:29

Mijn buurvrouw woont inderdaad gehuurd, ik woon gekocht!

Zojuist een update gekregen van mijn tegenoverbuurman. Er zijn verschillende incidenten geweest die ik niet helemaal gekregen heb (ik lig nog plat nadat ik hersteld was van covid). Ook daar politie en woningbouwvereniging ingeschakeld. Wijkagent is bij de vriend van buurvrouw aan de deur geweest na forse klachten (iets met inzamelen van handtekenen door de hele straat). Volgende week moet buurvrouw op gesprek. Ik hoop dat dat eindelijk rust biedt of ook een langdurige oplossing :):)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 21:02

Zo, dat gebeurt ook niet zomaar. Ik duim voor je!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 23:37

Ahhh wat goed. Hopelijk kont er iets uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 06:20

culaccino schreef:
Zo, dat gebeurt ook niet zomaar. Ik duim voor je!

Ik vind et meevallen, bij veel klachten van overlast etc word altijd het gesprek aangegaan om te kijken naar een oplossing.

Hopelijk komt er snel een oplossing en houd het op

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 06:40

TS wat een nare situatie. Inderdaad een DeurRing is een mooi middel. Jij kunt altijd en overal zien wie er voor je deur staat en de beelden en geluid zijn van goede kwaliteit.

Wat betreft aangifte doen. Je moet altijd kijken vanuit de Rechter. Die moet er namelijk een oordeel over vellen. Dus wat jij verteld moet met bewijzen (getuigen, beelden, opnames enz) ondersteund worden. Het moet aannemelijk worden dat jouw verhaal de waarheid is. Daar is geen grijs gebied. Dat maakt het soms ook lastig om tot vervolging te komen. Vaak willen getuigen toch niet getuigen, want persoonsgegevens komen bij de verdachte terecht. Diens advocaat vraagt/krijgt het dossier en dan kan de verdachte alle stukken inlezen. Je kunt een domicilie gebruiken (dus een ander adres) maar in dit geval maakt dat niet uit. Uit de stukken is namelijk prima uit te halen waar TS woont. Daarbij kennen ze elkaar. In dit soort situaties zou ik persoonlijk alleen aangifte doen als de kans op vervolging groot is. Anders maak je hem alleen maar sterker. Hij zal het zien als niemand kan mij wat maken. Dit alles heeft niks te maken met dat DE politie niks wil doen, maar met het feit dat de wet anders in elkaar zit.

Door melding te doen bij de politie ligt het verhaal wel vast maar komt er geen strafvervolging.

Ik denk dat jullie als buurt zijnde goed bezig zijn. Samen een front vormen en allemaal bellen bij klachten/overlast. Dus niet eentje laten bellen voor de hele buurt, maar meer. Hoe meer klachten er bij de woningbouw liggen hoe sneller ze wat kunnen.

Dit alles neemt je onveilige gevoel niet weg. Maar een aangifte zou dat ook niet doen. Het is namelijk niet zo dat als je aangifte doen hij direct opgepakt wordt. Jouw aangifte komt op de stapel en dan wordt er gekeken naar wat prioriteit heeft. Vervolgens wordt er eerst een onderzoek gedaan om al het bewijs te verzamelen en als er dan nog steeds genoeg is dan wordt de verdachte uitgenodigd of aangehouden. Meestal kan de verdachte na zijn verhoor dan weer weg. Dit alles kan echt maanden in beslag nemen doordat er veel meer zaken zijn dan alleen die van TS.

Ik duim voor je dat buurvrouw snel vertrokken is zodat de rust terug keert.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-21 08:25

Gister avond was er weer een incident tussen buurvrouw en haar vriend, politie was aanwezig en buurvrouw is naar het ziekenhuis. Ze weigert aangifte te doen, dus politie kan niks omdat hij vertrekt zodra zij komen.

Voor mij was het doel van aangifte/melding niet dat er strafvervolging zou komen, maar het doel is om de situatie meer op de kaart te krijgen bij de juiste instanties. Dit lijkt inmiddels wel te gebeuren!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 08:38

Zolang zij geen aangifte doet, en hij richting anderen op de grens zit maar er niet overheen, staat de politie ook machteloos elke keer.

Praten kan altijd maar helaas haalt dat weinig uit zoals blijkt.

Hopelijk ziet je buurvrouw het licht, vind ze een veilige plek zonder die vent en zijn jullie daarmee ook van hem verlost.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 08:39

Inderdaad melding blijven doen, ook al zit strafrechtelijke vervolging er niet in. Als de huurster niet vertrekt en de verhuurder er werk van maakt kunnen zij bij de politie een rapportage laten opvragen op het adres. (Al is dat steeds lastiger) als daar een lijst uit komt rollen met talloze meldingen en constateringen icm de melding van omwonenden dan kan de verhuurder daar wat mee. Weet wel dat dat echt een hele tijd kan duren. Ik hoop voor jou dat de gesprekken met de huurster wat opleveren. Zij is verantwoordelijk voor het gedrag van haar bezoekers.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 08:59

Zo te lezen hebben alle meldigen samen wel iets gedaan.
Jammer dat de buurvrouw die kerel de wacht niet aanzegt.

Ik hoop echt dat ze snel verhuisd zijn.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 09:00

Hij weet heel goed wat hij kan doen, weet de grenzen en dan blijf je aan de gang met zo één, vreselijk.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 10:11

Als zij letsel heeft, kan de politie wel degelijk wat. Ze kunnen namelijk over gaan tot strafvervolging om hun eigen titel, ambtshalve. Echter dan moet er zichtbaar / aantoonbaar letsel zijn. Aangezien zij naar het ziekenhuis is, lijkt dit er te zijn. Zij moet dan wel toestemming geven om die gegevens op te vragen.

Als geen strafvervolging wilt dan is een melding meer dan voldoende. Voor mensen die niet in een huiselijk geweld situatie zitten is het niet voor te stellen dat je er niet gewoon uitstapt. Meer dan wat jullie als buurt nu doen, kun je niet doen.