Wonen op de Veluwe (Elspeet)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Wonen op de Veluwe (Elspeet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 02:23

Wij hebben 8jr in Ermelo gewoond en heb een tijdje bij een particulier in pension gestaan. We mochten alle dagen komen en reden op zondag ook gewoon buiten.

Nunspeet staat strenger bekend dan Elspeet. Daar is ook een pensionstal waar je op zondag niet mag komen bijvoorbeeld.

Ermelo is grotendeels al minder streng. Wij hielden rekening met de omgeving, maar sommige mensen van oorsprong uit Ermelo zelf een stuk minder.

De omgeving is mooi, maar wij konden er niet wennen. Woonden in een woonwijk en deden er onze boodschappen, werk etc, maar de mentaliteit en omgang paste ons totaal niet. Kan je dat ontwijken, is het goed te doen.

Elspeet heeft ook wel toerisme en die houden ook niet allemaal overal rekening mee. Maar als inwoner gaat het vooral om het contact met je buren/de buurt. Voorstellen en gewoon vriendelijk zijn, zonder te persoonlijk gelijk en de rest op je af laten komen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 08:05

moeshie schreef:
Daar kan ik ergens wel inkomen, maar die hechte gemeenschappen leven wel in een land waar iedereen vrij is in wat ze doen op zondag. En is naastenliefde niet onvoorwaardelijk, ongeacht het al dan niet naleven van de zondagsrust? Ik vind het moeilijk om te begrijpen hoe 1 groep (de gereformeerden) blijkbaar het recht krijgt om een regio (of verschillende dorpen?) in die mate te 'domineren' dat andere mensen er niet vrijblijvend kunnen gaan wonen.

Het is niet dat de gereformeerden dat bepalen, het is de cultuur van het dorp. De niet-kerkelijke mensen wonen daar óók omdat ze gesteld zijn op rust. En maken ook geen herrie op zondag, niet alleen voor de gereformeerden maar ook voor hun zelf.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 08:24

Op zondag geen herrie maken vind ik eigenlijk niet meer dan normaal. Ik ben niet kerkelijk, woon niet in de bebouwde kom en in ons dorp zijn sinds een jaar of wat de winkels 's middags open. En toch lijkt er in onze buurtschap een stilzwijgende afspraak te zijn om je bladblazer, grasmaaier etc niet op zondag te gebruiken.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-21 08:35

Na de verkoop van onze woning huren we tijdelijk in een dorp nabij Utrecht. Contact heb je met elkaar weining, mensen zijn druk met hun eigen leven. Veel mensen denken dat het in de regio Utrecht makkelijker is om sociale contacten op te bouwen maar het leven gaat hier snel en ee is veel verloop binnen deze regio van mensen die komen en gaan. Kroondomein kennen we goed en daar willen we graag terug naar toe.
Laatst bijgewerkt door Lindaonline op 28-08-21 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 08:35

Ik heb in Elspeet gewoond tot 2018 (zal niet veel veranderd zijn), voor meer info mag je een pb sturen.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 08:38

@verootje dat ben ik totaal niet met je eens.

Ik kom zelf van oorsprong uit Elburg en daar is mega weerstand geweest tegen een snackbar die op zondag open wilde en de koopzondag is daar ook nog steeds niet geregeld omdat er een groep christenen is die alles tegenhoudt. Heel veel mensen willen graag die koopzondag en de opening van de snackbar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 08:53

Urona447 schreef:

Ik kom zelf van oorsprong uit Elburg en daar is mega weerstand geweest tegen een snackbar die op zondag open wilde en de koopzondag is daar ook nog steeds niet geregeld omdat er een groep christenen is die alles tegenhoudt. Heel veel mensen willen graag die koopzondag en de opening van de snackbar.

Maar dat is toch de democratie? Waarom zouden niet christenen meer recht hebben op zondagsopening dan de christenen op sluiting? Blijkbaar willen de meesten nog sluiting dus is op zondag alles gesloten.
Is ook in het dorp waar ik woon zo. Dan eet je gewoon of op zaterdag (of welke andere dag) patat of je rijdt op zondag een dorp verder.

En wat ik schreef ging over wel of niet op zondag herrie maken. Ik vind het heerlijk om op zondag ik mijn tuin te zitten en geen herrie te horen. Dat hoort voor mij bij zondag. En blijkbaar vinden mijn dorpsgenoten dat ook, want die doen dat ook allemaal niet. Ook als ze niet naar de kerk gaan.
Hier is überhaupt nooit sprake geweest van zondag de winkel open. De eigenaar wil ook geen 7 dagen werken en de mensen missen de winkel op zondag ook niet.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 08:59

Ik woon in Harskamp, en ik heb hier een aantal jaar terug ook gewoond. Ik woon in een appartement boven mijn zeer gelovige huisbaas.
Het is hier wel redelijk gehorig dus ik draai op zondag geen wasjes, stofzuig niet. Verder kan ik doen en laten wat ik wil en dat is geen probleem.
Zij zouden het liefste zien dat ik om de week ofzo even op de koffie kom maar daar heb ik t echt te druk voor. Andere buren hebben daar in t begin ook wel op aangedrongen en dat vind ik af en toe prima maar niet vast en wekelijks, eerder jaarlijks.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 09:04

Ik moet idd toegeven dat het ook wel relaxed is dat je op zondag geen geluid hebt. Ik reed vaak op zondagochtend op mijn pensionstal in Lunteren en die rust is zo heerlijk. Ik kon dan echt genieten van de stilte.
Maar nu ik in een andere omgeving woon, vind ik het toch wel prettig dat ik nergens op hoef te letten op zondag.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 09:12

Lindaonline schreef:
Na de verkoop van onze woning huren we tijdelijk in een dorp nabij Utrecht. Contact heb je met elkaar weining, mensen zijn druk met hun eigen leven. Veel mensen denken dat het in de regio Utrecht makkelijker is om sociale contacten op te bouwen maar het leven gaat hier snel en ee is veel verloop binnen deze regio van mensen die komen en gaan. Kroondomein kennen we goed en daar willen we graag terug naar toe.

Is ook maar net wat bij je past. Ik heb jaren in Utrecht gewoond en vondt daar toch simpeler om contacten te leggen. Zo persoonlijk allemaal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 09:59

Ik woon ook in een dorp op de biblebelt, vind persoonlijk de zondagsrust ook heerlijk. Verder weinig contact met de christelijke mensen maar het is gewoon leven en laten leven. Geen enkel probleem.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 11:16

verootjoo schreef:
Urona447 schreef:

Maar dat is toch de democratie? Waarom zouden niet christenen meer recht hebben op zondagsopening dan de christenen op sluiting? Blijkbaar willen de meesten nog sluiting dus is op zondag alles gesloten.
Is ook in het dorp waar ik woon zo. Dan eet je gewoon of op zaterdag (of welke andere dag) patat of je rijdt op zondag een dorp verder.

En wat ik schreef ging over wel of niet op zondag herrie maken. Ik vind het heerlijk om op zondag ik mijn tuin te zitten en geen herrie te horen. Dat hoort voor mij bij zondag. En blijkbaar vinden mijn dorpsgenoten dat ook, want die doen dat ook allemaal niet. Ook als ze niet naar de kerk gaan.
Hier is überhaupt nooit sprake geweest van zondag de winkel open. De eigenaar wil ook geen 7 dagen werken en de mensen missen de winkel op zondag ook niet.

Het probleem is dat niet iedereen van maandag tm vrijdag werkt. En soms hebben mensen gewoon ook hun zondag nodig om klusjes te doen. Niet iedereen met een gezin en werk/bedrijf redt het om op zondag niet te wassen of te stofzuigen bijvoorbeeld. En men zou daar vrij in moeten zijn.

Wij maakten geen lawaai op zondag, maar mensen uit Ermelo zelf soms wel. Gek genoeg hoorde je de oude garde wel over de import, maar niet over de eigen mensen die dat doen.

Nu wonen we ergens anders en is het gemixt. Wel zondags opening, maar in onze straat/weg maakt bijna niemand echt lawaai op zondag. We klussen wel, doen ons ding, maar je houdt de db in de gaten.
En met lekker weer hoor je meer mensen die buiten zitten, muziek draaien etc.

Maar ook voor ons is alleen de zaterdag echt niet voldoende om alles gedaan te krijgen. Zeker buiten als ook de dagen korter worden, zit de zaterdag echt propvol.

Het heeft toen lang geduurd dat Harderwijk op zondag open mocht. Niet alle winkels doen eraan mee, maar het mocht na een tijdje wel. Veel protest, maar ik heb zelf zoiets van; dan ga je gewoon niet, zie je het niet, merk je het ook niet.
Maar toeristisch gezien zal het belangrijk geweest zijn.

En lawaai of overlast kan doordeweeks net zo vervelend zijn.

Er is ook een jonge generatie die er alweer anders in staat. Zelf wel op zondag dingen wil doen en ondernemen. Dat de 1 een rustdag wil, zegt niks over de ander. Je hebt doorgaans maar 2 vrije dagen en daar willen mensen zelf invulling aan geven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 11:37

Je mag toch best wassen en stofzuigen :? Dat hoort niemand. Het gaat meer om het grotere werk; bladblazen, snoeien, grasmaaien.
Mijn was hangt ook wel eens zondag buiten en ik weet wel dat de buren daar wat van vinden, maar ze zeggen er niks over.

Het is een cultuur binnen een dorp. Als je daar niet van houdt, moet je daar geen huis kopen :) dus wat dat betreft is het goed dat TS zich er van tevoren in verdiept.

En winkels open/dicht is echt een kwestie van wat de meerderheid wil. Qua ondernemen kan je genoeg doen. Wij rijden ook wel eens op zondag naar een dierentuin. In de omgeving is er genoeg open om je boodschappen te doen of een dagje uit.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-21 13:58

Ik heb ondertussen best wat pb's gehad. Een enkele positief of neutraal maar de meeste die in Elspeet hebben gewoond, hebben een nare tijd gehad doordat ze niet aangesloten waren bij één van de kerken. Ze hielden rekening met de zondagsrust maar werden toch buiten gesloten. Nou zoek ik geen warm bad, die zet ik zelf wel, maar buitengesloten worden is een tweede. Van één persoon zelfs een schokkende ervaring gelezen, waardoor we nu wel goed moeten gaan nadenken of we daar wel willen wonen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 14:31

verootjoo schreef:
moeshie schreef:
Daar kan ik ergens wel inkomen, maar die hechte gemeenschappen leven wel in een land waar iedereen vrij is in wat ze doen op zondag. En is naastenliefde niet onvoorwaardelijk, ongeacht het al dan niet naleven van de zondagsrust? Ik vind het moeilijk om te begrijpen hoe 1 groep (de gereformeerden) blijkbaar het recht krijgt om een regio (of verschillende dorpen?) in die mate te 'domineren' dat andere mensen er niet vrijblijvend kunnen gaan wonen.

Het is niet dat de gereformeerden dat bepalen, het is de cultuur van het dorp. De niet-kerkelijke mensen wonen daar óók omdat ze gesteld zijn op rust. En maken ook geen herrie op zondag, niet alleen voor de gereformeerden maar ook voor hun zelf.

Erm… misschien dat dat voor elspeet geld
Maar niet standaard voor overwegend kerkelijke dorpen hoor… ik ben geboren en getogen in een. Nogal christelijke omgeving
En ben nogal agnostisch atheist met volgens de religieuze militie ter plaatse een heidense grondslag
Maar ja, je hebt geen fluit te zeggen over waar je geboren word
Dus sja ….

En ik woon nog steeds in een dorp in de regio, gelukkig wel half katholiek van oorsprong
Maar ook in de christelijker dorpen maaide ik op zondag gewoon het gras
Wil met heel veel rekenig houden
Maar de luxe om zondag mijn adem in te houden en vooral geen geluid te maken die heb ik niet
Iets met een leven door de week waar al te verl in moet

Daarnaast geld het rekening houden met
Net zo goed voor de religieuze mens als voor de minder religieuze mens
Mijn ervaring is alleen we dat de minder religieuze mens vaak meer rekening moet houden met de religieuze mens
Dan andersom en er vanuit de religieuze hoek meer op word gedramd dat er van alles en nog wat vooral niet mag of kan dan andersom

Maar goed , als je in een omgeving gaat wonen waar religie een sterk onderdeel van de woongemeenschap is
Moet je daar als niet religieus persoon wel tegen kunnen
Persoonlijk ben ik het van kleinsaf gewend (geboren on een zeer christelijk dorp terwijl ik er nooit iets mee heb gehad )
Maar goed, het moet je wel liggen

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 14:55

Ik woon in Elspeet, ben niet kerkelijk, maar woon hier verder prima. Ik woon aan de rand, en mijn buren zijn ook niet gelovig, dat scheelt misschien.

Op zondag houd ik een beetje extra rekening, niet de bak slepen of het gras maaien. Maar ik ga heus wel te paard naar het bos, en de was hangt gewoon in de tuin te drogen. Maar ik heb niet het gevoel dat ik minder ben dan anderen. Mijn buren zijn ook echt helemaal opgenomen in de gemeenschap, die behoefte heb ik zelf minder.

De supermarkt is hier gesloten op zondag, dus op zondag boodschappen doen zul je voor moeten rijden. Zelfs de snackbar is gesloten, net als vele restaurants. Maar dat is geen probleem als je er rekening mee houdt.

Je mag me pb'en voor vragen. Ben benieuwd waar het huis staat.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 15:00

Lindaonline schreef:
Ik heb ondertussen best wat pb's gehad. Een enkele positief of neutraal maar de meeste die in Elspeet hebben gewoond, hebben een nare tijd gehad doordat ze niet aangesloten waren bij één van de kerken. Ze hielden rekening met de zondagsrust maar werden toch buiten gesloten. Nou zoek ik geen warm bad, die zet ik zelf wel, maar buitengesloten worden is een tweede. Van één persoon zelfs een schokkende ervaring gelezen, waardoor we nu wel goed moeten gaan nadenken of we daar wel willen wonen.

Ik woon in Elburg, werk in Nunspeet dus ook wel collega's uit Elspeet.
Ook kom ik wel eens in Elspeet vanwege sport.
Elburg en Nunspeet hoort ook bij de bible belt, de hele omgeving is natuurlijk zo.
Maar Elspeet vind ik zelf nog een graadje erger, de zwaarsten onder de zwaren zeg maar.
Ik zou er zelf niet graag wonen, dat jij (schokkende) ervaringen via per bv hebt gehad verbaast me niets.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 15:05

Elspeet is wel een beetje 'the place to be' voor zware kerkgangers.
Er zijn een hoop kerkelijke dorpen waar ik prima zou willen wonen (ook als niet gelovigen is zo'n rustige zondag best lekker) , maar Elspeet zou ik overslaan.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 15:12

Ik weet niet of Elspeet en Rijssen vergelijkbaar zijn, maar ikzelf kom oorspronkelijk uit Rijssen en geen haar op mijn hoofd die zelfs maar overweegt om weer in Rijssen te gaan wonen :Y) de sociale controle, ons-kent-ons maar dan op een nare, veroordelende manier.. nee bedankt. Heb zelf in totaal 10 jaar in Groningen en Utrecht gewoond en dan is terugkeren naar zo’n plaats helemaal niet meer te doen haha
We wonen nu in Holten, nog geen 8km verderop en toch een totaal andere mindset en cultuur.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-21 15:25

Iedereen bedankt voor het reageren! Hoe gek we ook op het huis in Elspeet zijn, we hebben besloten het niet te kopen. Dankzij alle ervaringen van mensen die zelf in Elspeet hebben gewoond of er heel bekend mee zijn, zijn we erachter gekomen dat dit niet ons dorp is. Dat mensen openbaar niet reageren in dit topic maar wel via pb durven te delen waarom ze moesten verhuizen, zegt genoeg. Helaas, maar onze zoektocht gaat dus verder.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 15:26

Elspeet-buitengebied zou ik nog wel doen denk ik. Ken voldoende niet-(actief)-gelovigen die daar toch wel fijn wonen.
Elspeet-in-de-kern zou ik niet willen. Dat lijkt me toch heel benauwend. (en dan kom ik nog uit de buurt, ook uit een dorpje waar de supermarkt en snackbar op zondag dicht zijn, en je op zondag het gras niet maait...)

Misschien dat het nu niet meer zo is, maar jaren geleden was het nog heel gewoon dat kerkgangers midden op de weg gingen lopen als je er zondagochtend met de auto door heen reed. Dan kon je er gewoon niet langs. Je hoorde immers niet op zondag auto te rijden. :o

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-21 15:29

Kelan schreef:
Misschien dat het nu niet meer zo is, maar jaren geleden was het nog heel gewoon dat kerkgangers midden op de weg gingen lopen als je er zondagochtend met de auto door heen reed. Dan kon je er gewoon niet langs. Je hoorde immers niet op zondag auto te rijden. :o

Las ik inderdaad ook. Persoonlijk vind ik dat heel intimiderend.

Erres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 16:23

Het is toch wel erg dat je daarom je droomhuis niet kunt kopen! Ik snap het zeker van Linda, hoor, daar niet van. Wij wonen ook in een kerkelijk dorp op de Veluwe en in het begin dat wij hier kwamen wonen was het ook heel 'erg'. (25 jaar geleden) Inmiddels is er al heel veel import komen wonen, wat het steeds makkelijker maakt. Toen ik mijn paarden een tijdje bij een overbuurman op de wei had staan, mocht ik niet op bepaalde tijden (de tijden dat men onderweg naar de kerk ging) de mest weghalen van de man. Zelf had ie er geen problemen mee zei hij. En ook het paardrijden op zondag was taboe, vond de buurt. Ik heb het gewoon volgehouden en wel gedaan en nu is er niemand meer die er iets van zegt.Ook de was hang ik buiten op zondag en schoffel ik mn tuin. Grappig is dat de wandelaars, gelovigen, dan niet gedag zeggen,de rest van de week weer wel:)
Kortom gewoon je ding doen met enig respect naar een ander en dan wil het prima.
Ernstige dingen heb ik al die tijd niet meegemaakt gelukkig.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 22:23

Erres schreef:
Grappig is dat de wandelaars, gelovigen, dan niet gedag zeggen,de rest van de week weer wel:)

Dit herken ik ja! Of alleen hoi zeggen als je op zondag een rok draagt. In spijkerbroek word ik niet gegroet door sommige mensen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 22:37

ik denk dat je dan vooral blij mag zijn dat je zelf niet tot zo'n kerkgemeenschap behoort, je kunt je verwonderen en je schouders ophalen, maar stel je je eens voor hoe je moet leven met al deze beperkingen, in deze tijd.
Ik denk dat je droomhuis ergens anders staat ts :)
Ik woon echt 10 auto minuten verderop in Kootwijk maar hier is dat helemaal niet zo. Wij hebben ook net als jij echt gekeken waar we zouden kunnen aarden, en waar we beslist niet thuis horen.