Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
moeshie schreef:Daar kan ik ergens wel inkomen, maar die hechte gemeenschappen leven wel in een land waar iedereen vrij is in wat ze doen op zondag. En is naastenliefde niet onvoorwaardelijk, ongeacht het al dan niet naleven van de zondagsrust? Ik vind het moeilijk om te begrijpen hoe 1 groep (de gereformeerden) blijkbaar het recht krijgt om een regio (of verschillende dorpen?) in die mate te 'domineren' dat andere mensen er niet vrijblijvend kunnen gaan wonen.
Urona447 schreef:@verootje dat ben ik totaal niet met je eens.
Ik kom zelf van oorsprong uit Elburg en daar is mega weerstand geweest tegen een snackbar die op zondag open wilde en de koopzondag is daar ook nog steeds niet geregeld omdat er een groep christenen is die alles tegenhoudt. Heel veel mensen willen graag die koopzondag en de opening van de snackbar.
Lindaonline schreef:Na de verkoop van onze woning huren we tijdelijk in een dorp nabij Utrecht. Contact heb je met elkaar weining, mensen zijn druk met hun eigen leven. Veel mensen denken dat het in de regio Utrecht makkelijker is om sociale contacten op te bouwen maar het leven gaat hier snel en ee is veel verloop binnen deze regio van mensen die komen en gaan. Kroondomein kennen we goed en daar willen we graag terug naar toe.
verootjoo schreef:Urona447 schreef:@verootje dat ben ik totaal niet met je eens.
Ik kom zelf van oorsprong uit Elburg en daar is mega weerstand geweest tegen een snackbar die op zondag open wilde en de koopzondag is daar ook nog steeds niet geregeld omdat er een groep christenen is die alles tegenhoudt. Heel veel mensen willen graag die koopzondag en de opening van de snackbar.
Maar dat is toch de democratie? Waarom zouden niet christenen meer recht hebben op zondagsopening dan de christenen op sluiting? Blijkbaar willen de meesten nog sluiting dus is op zondag alles gesloten.
Is ook in het dorp waar ik woon zo. Dan eet je gewoon of op zaterdag (of welke andere dag) patat of je rijdt op zondag een dorp verder.
En wat ik schreef ging over wel of niet op zondag herrie maken. Ik vind het heerlijk om op zondag ik mijn tuin te zitten en geen herrie te horen. Dat hoort voor mij bij zondag. En blijkbaar vinden mijn dorpsgenoten dat ook, want die doen dat ook allemaal niet. Ook als ze niet naar de kerk gaan.
Hier is überhaupt nooit sprake geweest van zondag de winkel open. De eigenaar wil ook geen 7 dagen werken en de mensen missen de winkel op zondag ook niet.
verootjoo schreef:moeshie schreef:Daar kan ik ergens wel inkomen, maar die hechte gemeenschappen leven wel in een land waar iedereen vrij is in wat ze doen op zondag. En is naastenliefde niet onvoorwaardelijk, ongeacht het al dan niet naleven van de zondagsrust? Ik vind het moeilijk om te begrijpen hoe 1 groep (de gereformeerden) blijkbaar het recht krijgt om een regio (of verschillende dorpen?) in die mate te 'domineren' dat andere mensen er niet vrijblijvend kunnen gaan wonen.
Het is niet dat de gereformeerden dat bepalen, het is de cultuur van het dorp. De niet-kerkelijke mensen wonen daar óók omdat ze gesteld zijn op rust. En maken ook geen herrie op zondag, niet alleen voor de gereformeerden maar ook voor hun zelf.
Lindaonline schreef:Ik heb ondertussen best wat pb's gehad. Een enkele positief of neutraal maar de meeste die in Elspeet hebben gewoond, hebben een nare tijd gehad doordat ze niet aangesloten waren bij één van de kerken. Ze hielden rekening met de zondagsrust maar werden toch buiten gesloten. Nou zoek ik geen warm bad, die zet ik zelf wel, maar buitengesloten worden is een tweede. Van één persoon zelfs een schokkende ervaring gelezen, waardoor we nu wel goed moeten gaan nadenken of we daar wel willen wonen.
Kelan schreef:Misschien dat het nu niet meer zo is, maar jaren geleden was het nog heel gewoon dat kerkgangers midden op de weg gingen lopen als je er zondagochtend met de auto door heen reed. Dan kon je er gewoon niet langs. Je hoorde immers niet op zondag auto te rijden.