Twijfel kinderwens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:16

DuoPenotti schreef:
Ik heb ook geen hekel aan de kleinere, maar kan er gewoon niet goed mee omgaan.
Vooral juist onder de 6 versta ik ze ook nooit, al kunnen ze blijkbaar goed praten voor hun leeftijd. Dan denk ik vaak, ja omdat jij weet wat hij/zij zegt :D
Dan ben ik blij dat de ouders er bij zijn en dat wel doen.

Ik heb er ook niet perse een hekel aan, maar vind de meeste kinderen verre van leuk en blijf liever uit de buurt :+ vind ze vaak te druk (ben snel overprikkeld), versta ze niet en ga heel slecht op van die snotterige neuzen en kleef handjes :))
Ik klink echt als een oude zuurpruim nu haha

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:18

Yvette81 schreef:
Je kinderwens verandert met je mee.
Als je jong bent wil je de wereld nog ontdekken. Dus past daar geen kindje bij.
En je wordt ouder. Dus je kunt de definitieve keuze niet voor je uit blijven schuiven.

Mooi beschreven!

@TS: Ja dus, er zijn meer bokkers die twijfelen. Ik heb een tijd geroepen dat ik geen kinderwens had en dat sloeg van de een op de andere dag om (hormonen die ineens opspeelden). We hebben nog 14 maanden gewacht en zijn toen gaan "proberen". Binnen 2 maanden was het raak :+

Hoe met jouw gevoel om te gaan? Lekker de tijd nemen om te twijfelen en kijken welke kant het kwartje opvalt :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:23

Lielle schreef:
Yvette81 schreef:
Als je ouder wordt krijg je een beter beeld van hoe het is om een kindje te krijgen. In je omgeving komen steeds meer baby's. En al je vrienden worden verstandige ouders. Wat toch wel leuker is dan je zelf altijd dacht.
En je wordt ouder. Dus je kunt de definitieve keuze niet voor je uit blijven schuiven.
Ik heb verschillende vriendinnen die nooit echt een kinderwens hadden. Ondernemen, reizen, studies, instabiele relaties. En uiteindelijke 40/41 toch een kindje.

Je hoeft je toch niet te verantwoorden als je wens verandert?

Note, je kinderwens KAN met je mee veranderen. Dit is een eenzijdig beeld dat voor veel mensen zal kloppen, maar ook voor heel veel mensen niet. Ik ga mee met oa Karin, tante zijn is fantastisch, maar ik weet nog veel zekerder dat ik geen kinderen wil (en sws ben ik die leeftijd ook voorbij).

Voor TS, ik heb er altijd in gestaan, dat je zeker moet weten dat dit is wat je wil. Bij twijfel, niet inhalen, je kunt het nl niet meer terug draaien.

Precies het KAN mee veranderen.
Ik heb altijd een hekel gehad aan de mensen die wel gingen beweren spreek je over een paar jaar wel.
Ja als het zou veranderen, dan was dat zo en was het prima geweest.
Maar mijn gevoel was zo enorm sterk dat het me sterk leek dat het ooit zou veranderen.
En ondertussen ook niet meer de leeftijd dat mensen die domme opmerkingen nog maken :+

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:26

Yvette81 schreef:
Als je ouder wordt krijg je een beter beeld van hoe het is om een kindje te krijgen. In je omgeving komen steeds meer baby's. En al je vrienden worden verstandige ouders. Wat toch wel leuker is dan je zelf altijd dacht.
Ik heb verschillende vriendinnen die nooit echt een kinderwens hadden. Ondernemen, reizen, studies, instabiele relaties. En uiteindelijke 40/41 toch een kindje.

Soms verandert hij mee. Ik wist al vroeg dat ik echt geen kinderen wilde. En die wens is echt nooit gewijzigd. Ik heb ook niet getwijfeld zelfs niet toen ik helemaal hoteldebotel was en diegene iets zei over misschien kinderen willen (was niet zo bedoeld). Terwijl ik hem echt geweldig vond.

Dus jouw volgorde kan. Maar dat hoeft natuurlijk ook niet.

TO, ga voor jezelf ook na of je het eventueel wilt omdat het je oprecht leuk lijkt of omdat je je gepusht voelt (iedereen in de omgeving kinden) of omdat je bang bent spijt te krijgen.

Persoonlijk vind ik, het is beter om spijt te krijgen van geen kinderen, dan spijt krijgen van wel kinderen. Bij twijfel gewoon niet doen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:28

Doubtless schreef:
Yvette81 schreef:

Mooi beschreven!

@TS: Ja dus, er zijn meer bokkers die twijfelen. Ik heb een tijd geroepen dat ik geen kinderwens had en dat sloeg van de een op de andere dag om (hormonen die ineens opspeelden). We hebben nog 14 maanden gewacht en zijn toen gaan "proberen". Binnen 2 maanden was het raak :+

Hoe met jouw gevoel om te gaan? Lekker de tijd nemen om te twijfelen en kijken welke kant het kwartje opvalt :)

Het schijnt dus dat er niet echt een hormonale oorzaak is voor een kinderwens. Ik dacht dat ook altijd. Als ik me goed herinner hadden ze het in het filmpje meer over de sociale verwachtingen. Dat die een grotere rol speelden. :D

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:30

Lielle schreef:
Yvette81 schreef:

Note, je kinderwens KAN met je mee veranderen. Dit is een eenzijdig beeld dat voor veel mensen zal kloppen, maar ook voor heel veel mensen niet. Ik ga mee met oa Karin, tante zijn is fantastisch, maar ik weet nog veel zekerder dat ik geen kinderen wil (en sws ben ik die leeftijd ook voorbij).

Voor TS, ik heb er altijd in gestaan, dat je zeker moet weten dat dit is wat je wil. Bij twijfel, niet inhalen, je kunt het nl niet meer terug draaien.

Precies dit ja.

Vroeger dacht ik dat ik wel kinderen zou krijgen omdat dat moest, trouwen en baby's produceren. Pas later kreeg ik door dat dat helemaal niet hoeft. Gelukkig wel op tijd :=
En gelijk ook maar besloten nooit te trouwen :D

Er zijn ook onwijs veel mensen die spijt hebben van het krijgen van kinderen, alleen hoor je dit nooit, omdat anders de rest van de wereld met een hooivork achter je aan komt.

Het is goed om er goed over na te denken, dat zouden meer mensen moeten doen.
Laatst bijgewerkt door Niobe op 25-08-21 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:31

Lielle schreef:

Is zo maar die twijfel blijft altijd een beetje denk ik. Zijn we goede ouders, kunnen we dit, willen we een kind op deze wereld brengen, wat als we toch spijt krijgen?

Ik had ook lang het gevoel 'wel een keer, maar niet nu'. Mijn man wilde eerst helemaal geen kinderen. Maar zijn gevoel verschoof steeds meer en opeens ging bij mij het knopje om naar 'ja, wel nu.' En toen was dat gevoel ook sterker dan de twijfels. Nu hebben we twee kindjes en het is heus niet altijd makkelijk maar ik ben dolgelukkig met ze. Ze geven zoveel kleur aan mijn leven.

Dat je kinderwens verandert is in elk geval niet gek. Het hoeft niet te gebeuren maar het is ook niet raar als je van 'nee nooit!' naar 'ja liefst morgen!' opschuift.

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:36

MarlindeRooz schreef:
Ik heb meerdere redenen waarom ik geen kind zou willen. Wel zorg in heel graag voor mens/dier. Mijn oplossing daarvoor is dat ik als ik “ouder” ben ik graag een pleegkind voor in de vakanties of weekenden zou hebben. Om zo’n kind toch liefde en aandacht te bieden zonder dat in per se een kind heb. Het is natuurlijk niet hetzelfde. Maar ik roep dit al sinds ik weet wat pleegkinderen zijn.

Dit geeft erg veel voldoening.
Ik zou als pleegouder zeggen ga eens naar een info avond.

Hier precies het omgekeerde, wel een kinderwens maar nooit zwanger geworden.
Door kleine psychische problemen nooit het medisch circuit ingegaan om te kijken wat de oorzaak en evt oplossingen zouden zijn.
Wel zijn wij verder gaan kijken, wat er binnen onze mogelijkheden lag.
En uitgekomen bij pleegzorg.
Dit is zo ontzettend dankbaar.
En je helpt niet alleen het kind maar ook het gezin erachter.

Mars

Re: Twijfel kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:47

Dit is geen wereld om een kind op te zetten. De aarde is kapot, volledig aan gort geholpen en wij mensen fokken maar egoïstisch door…

Buiten dat nooit twijfels gehad, ook niet toen ik mijn man ontmoette die echt mijn soulmate is. Hoe meer ik kinderen van anderen zie hoe harder mijn ‘nee’ is geworden. Ik vind ze niet leuk en schattig, ben er het liefst zo ver mogelijk bij uit de buurt

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:55

Mars schreef:
Dit is geen wereld om een kind op te zetten. De aarde is kapot, volledig aan gort geholpen en wij mensen fokken maar egoïstisch door…

Wat een harde bewering. Dat is jouw mening, maar geen feit. Ik vind deze reactie wel heel heftig en draagt ook niks bij aan de vraag van TS. Misschien met meer uitleg erbij, maar op deze manier echt niet.

@TS: ik denk dat de beste tip is: niks moet. Ga erover in gesprek met je partner en je hoeft niet morgen een keuze te maken. Ik denk dat, waar je ook op uitkomt, het goed is om een weloverwogen besluit te nemen. Zodat je straks geen spijt hebt (van welke keuze dan ook). Misschien helpt het ook om met wat mensen te praten die voor dezelfde keuze hebben gestaan (ik zag er al heel wat voorbij komen in dit topic).

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:58

MarlindeRooz schreef:
Het schijnt dus dat er niet echt een hormonale oorzaak is voor een kinderwens. Ik dacht dat ook altijd. Als ik me goed herinner hadden ze het in het filmpje meer over de sociale verwachtingen. Dat die een grotere rol speelden. :D
[ Video ]

Mijn omgeving had geen sociale verwachtingen dat ik toch wel kinderen zou willen. Die vonden dat beeld ook wel bij mij passen - Vasthouden aan de vrijheid, carrière maken, focus op mezelf en vriend. Het was voor hen juist een verrassing dat ik omdraaide.

Dani schreef:
Is zo maar die twijfel blijft altijd een beetje denk ik. Zijn we goede ouders, kunnen we dit, willen we een kind op deze wereld brengen, wat als we toch spijt krijgen?

Als ik voor mezelf spreek is dat niet het geval. Toen ik 'om' was heb ik niet meer getwijfeld.

Dani schreef:
Dat je kinderwens verandert is in elk geval niet gek. Het hoeft niet te gebeuren maar het is ook niet raar als je van 'nee nooit!' naar 'ja liefst morgen!' opschuift.

Eens :j

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:07

Mars schreef:

Buiten dat nooit twijfels gehad, ook niet toen ik mijn man ontmoette die echt mijn soulmate is. Hoe meer ik kinderen van anderen zie hoe harder mijn ‘nee’ is geworden. Ik vind ze niet leuk en schattig, ben er het liefst zo ver mogelijk bij uit de buurt

Eens!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:10

Ik had voorheen altijd wel een kinderwens, maar dat is met de jaren veranderd. We zijn dus bewust kinderloos.
Niet alleen vanwege de huidige wereld en het leefklimaat, maar ook omdat ik gewoon rust en zo min mogelijk zorgen wil in mijn leven.
En met een kind of kinderen heb je nou bepaald geen rustig leven en een heleboel zorgen.
Plus dat er een aantal ziektes in mijn familie voorkomen en dat risico wil ik een kind ook niet laten lopen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:12

Denise_Storm schreef:
Mars schreef:

Wat een harde bewering. Dat is jouw mening, maar geen feit. Ik vind deze reactie wel heel heftig en draagt ook niks bij aan de vraag van TS. Misschien met meer uitleg erbij, maar op deze manier echt niet.

@TS: ik denk dat de beste tip is: niks moet. Ga erover in gesprek met je partner en je hoeft niet morgen een keuze te maken. Ik denk dat, waar je ook op uitkomt, het goed is om een weloverwogen besluit te nemen. Zodat je straks geen spijt hebt (van welke keuze dan ook). Misschien helpt het ook om met wat mensen te praten die voor dezelfde keuze hebben gestaan (ik zag er al heel wat voorbij komen in dit topic).

Het draagt juist veel bij.... kijk eens om je heen.
Kijk eens naar ons milieu, zou daar zoveel om te doen zijn geweest als we met een paar miljard minder zouden zijn geweest? We zijn een verschrikkelijke plaag.
Kijk naar het elkaar maar kopschoppen en steken, gezellig. Naar mijn idee komt dat in minder stedelijk gebied minder voor. Korte lontjes want men zit te dicht op elkaar.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:24

Van het CBS:
Citaat:
Hoe snel groeit de bevolking op een doorsnee dag?
Vorig jaar werden er op een gemiddelde dag ongeveer 462 kinderen geboren, en overleden 462 mensen. Verder vestigden zich gemiddeld 605 immigranten per dag in Nederland, terwijl er 418 emigranten vertrokken. De bevolking van Nederland groeide met gemiddeld 186 personen per dag.

In Nederland zijn er dus in 2020 gemiddeld géén kinderen bij gekomen. De groei kwam door immigratie. De jaren daarvoor groeide het aantal inwoners dankzij babies (balans geboortes/overlijden) in Nederland met ongeveer 16.000 inwoners per jaar.

En België:
Citaat:
Het natuurlijk saldo is voor het eerst sinds lang negatief (-13.111). In 2020 overleden meer Belgen dan dat er baby’s geboren werden.

Dus als je het hebt over dat het te vol is, dan zou je moeten pleiten voor het sluiten van grenzen en niet voor minder kinderen. Dat even voor de feiten, aangezien ik vermoed dat het om een Nederlandse of Belgische baby gaat ;-).
Laatst bijgewerkt door beert op 25-08-21 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:27

beert schreef:
Van het CBS:
Citaat:
Vorig jaar werden er op een gemiddelde dag ongeveer 462 kinderen geboren, en overleden 462 mensen. Verder vestigden zich gemiddeld 605 immigranten per dag in Nederland, terwijl er 418 emigranten vertrokken. De bevolking van Nederland groeide met gemiddeld 186 personen per dag.

In Nederland zijn er dus in 2020 gemiddeld géén kinderen bij gekomen. De groei kwam door immigratie. De jaren daarvoor groeide het aantal inwoners dankzij babies (balans geboortes/overlijden) in Nederland met ongeveer 16.000 inwoners per jaar.

Dus als je het hebt over dat het te vol is, dan zou je moeten pleiten voor het sluiten van grenzen en niet voor minder kinderen. Dat even voor de feiten, aangezien ik vermoed dat het om een Nederlandse baby gaat ;-).

Een niet-Nederlandse baby is toch ook een baby. De wereld raakt niet alleen overvol met Nederlanders. Als je de grenzen sluit worden er niet minder mensen geboren wereldwijd. :')
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 25-08-21 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:27

beert schreef:
Van het CBS:
Citaat:

Dus als je het hebt over dat het te vol is, dan zou je moeten pleiten voor het sluiten van grenzen en niet voor minder kinderen. Dat even voor de feiten, aangezien ik vermoed dat het om een Nederlandse baby gaat ;-).

Natuurlijk gaat het niet om Nederland alleen. De wereld is groter dan dat. Weer een feit.
Mensen horen deze boodschap niet graag, maar het is gewoon een feit. Wij maken de wereld kapot. De beste manier om bij te dragen is door geen kinderen te krijgen.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:34

Ik had ook nooit echt een kinderwens, maar op 1 of andere manier wilde ik ook niet kinderloos blijven. Klinkt een beetje raar maar de reden waarom ik kinderen heb is puur een rationele keuze geweest. Nu heb ik er 2 en kan niet zonder ze. Overigens ben ik geen baby mens, ik vond het pas echt leuk worden vanaf een jaar of 2.

@Achterom volgens mij is jouw opmerking behoorlijk off topic en draagt niet bij aan de vraag van TS. Dit is een discussie op zich en als je hierover wilt discussiëren kan je beter een nieuw topic openen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:41

Punt is dat er altijd wordt gedaan alsof de wereldbevolking zo hard blijft groeien, terwijl het saldo in Europa al langere tijd onder de 2 ligt (aantal kinderen per vrouw) en de bevolking afneemt. In 2017 was dat het geval bij de helft van de EU-landen. Mede dankzij corona zal dat in 2020 bij nog meer landen het geval zijn geweest.

Alleen dankzij de goede gezondheidszorg worden mensen ouder en daardoor neemt de bevolking (door geboorte/sterkte) niet meer zo snel af. Het saldo is dus al langere tijd negatief.

Maar je hebt gelijk, dit voert off topic. Succes TS en luister naar je gevoel. Twijfel is heel normaal!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:45

Mars schreef:

Eens! Gemakkelijk ook omdat ik dus niets met kinderen heb
Laatst bijgewerkt door dierenfan op 25-08-21 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:46

Mars schreef:

Fijn om te weten dat mensen met kinderen egoïstisch zijn om hun leven te delen met een hummeltje.
Zelf wel een kinderwens maar ben al 37. Maar ook geen behoefte om mij te binden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:48

Ik kan overigens prima met kinderen omgaan en blijkbaar trek ik ze aan, want ze komen hier ook vaak aan de deur om snoepjes vragen etc :D
Kinderen van anderen vind ik fantastisch! Zolang ze aan het einde van de dag maar weer naar huis gaan.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:52

Mars schreef:

Ach, zo blijft het altijd. Wat zullen de mensen in de 1e of 2e wereldoorlog wel niet gedacht hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:58

Mars schreef:

Nou allemaal maar boos worden op ons ouders dan maar, hoe durfden ze ons op de wereld te zetten :')

Ik wilde nooit kinderen, toen ineens wel, maar lukte het maar niet. Aangezien ik geen medische molen wilde hebben we de kinderwens maar opzij gezet. Toen was ik ineens zwanger, ik had me juist erbij neergelegd geen kinderen te krijgen, dus het was allemaal wel even schakelen.

Spijt van mijn kind heb ik echt niet, ik vraag me af hoe ouders dan op hun kinderen reageren als ze spijt hebben, zijn die daar de dupe van?

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-21 12:17

Bedankt voor de vele reacties. Milieu is idd een dingetje wat mee speelt. Maar dit is niet de eerste milieu probleem wat speelt. En is idd verder off topic.

Ik zal later uitgebreid reageren. Nu druk op het land bezig :)