Relatie met een boer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 11:08

Getup schreef:
Daar zit wel wat in. En fijn, dat dat kan. Hoe groter het wordt, hoe meer kosten ook, dus uiteindelijk komt t een soort van op het zelfde neer.

Hier 80 melkkoeien en minstens zo veel jong spul.
Ook veel akkerbouw, granen/ mais .

Klopt. Nu besef ik ook wel dat dit inmiddels best zeldzaam is en dat ik het enorm getroffen heb met mijn vriend en schoonouders. Sowieso kan ik erg goed met ze overweg. Dus dat scheelt ook enorm. Schoonmoeder is vooral blij dat ik het bedrijf wil overnemen. Vriend zag het niet zitten in zijn eentje. Vind het werk geweldig, maar alle regels en administratie zag hij niet zitten.

Schoonouders verkopen wel elk jaar wat melkvaarzen. Liefst nog voordat ze gekalfd hebben. Maar dit jaar komen ze er moeilijk vanaf. Zijn zat boeren die ze wel willen, maar het geld er niet voor hebben.

Vervangingspercentage is ook heel laag op 'ons' bedrijf. Zal straks wel poosje wat hoger worden. Er zijn nu 7 koeien onder de 6 jaar. De rest is allemaal ouder. De meeste zitten nu tussen de 9 en 15 jaar.

Houden elk jaar wel wat kalveren aan. Dit jaar 6 waarvan 1 stiertje. Vorig jaar maar 2 vaarsjes, rest waren allemaal stiertjes :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 11:16

Inderdaad mooi om te lezen dat het zo ook kan. Is een beetje hetzelfde als ik hier op het werk weleens zie. Ik heb een klein huisje, geen dieren, gewone auto en geen hoge kosten. Een manager hier heeft een groot huis, hoge hypotheek, dure leaseauto en veel hogere vaste lasten. Per saldo kan je misschien hetzelfde overhouden per maand. Groter en meer wil niet altijd zeggen beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 11:20

Lughnassadh schreef:
Maranta, ik vind het juist boeiend om het te lezen. Het laat zien dat het ook anders kan. En mooi ook dat er voor deze manier van bedrijfsvoering gekozen is.

Dankjewel :) Deze reactie doet mij goed. Krijg toch vaak wel neerbuigende reacties te horen. Wat mij juist meer aanspoort om te laten zien, straks in de toekomst dat het prima kan :D

En zelf vind ik dat kleinschalige juist iets hebben. Ben zelf ook op meerdere bedrijven geweest. Maar vind die grote bedrijven in mijn ogen veelste massaal.

Ze hebben geen band met de koeien, zoals wij dat hebben. Ik ken ze allemaal bij naam(ook van het jongvee). Kan van elke koe haar karakter vertellen. Ken hun eigenaardigheden.

Enige nadeel is denk ik dat het veel moeilijker is, om er gegeven moment afscheid van te nemen. Ik had vorig jaar al gigantisch veel moeite met oude Roosje, terwijl ik die zelf helemaal niet lang heb gekend.

Volg geen opleiding ervoor, maar doe wel veel zelfstudie vandaar dat ik overal op bezoek ga. En heb allerlei boeken aangeschaft die ook bij opleidingen worden gebruikt.

Kinke

Re: Relatie met een boer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 11:25

sorry, maar nu zie ik toch hetzelfde wat jij anderen verwijt Maranta. Er zijn genoeg 'grote' boeren die wel een band hebben met hun vee.
En mensen die hier zeggen dat het dus blijkbaar toch 'zo kan'....vergeet niet dat dit is opgebouwd door andere generaties. Het is niet zo dat je opeens van 100 naar 25 koeien kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 11:27

Suzanne F. schreef:
Inderdaad mooi om te lezen dat het zo ook kan. Is een beetje hetzelfde als ik hier op het werk weleens zie. Ik heb een klein huisje, geen dieren, gewone auto en geen hoge kosten. Een manager hier heeft een groot huis, hoge hypotheek, dure leaseauto en veel hogere vaste lasten. Per saldo kan je misschien hetzelfde overhouden per maand. Groter en meer wil niet altijd zeggen beter.

Klopt helemaal :)

Mijn vriend is zelf door de jaren heen wel regelmatig naar informatie avonden geweest etc. Maar daar werd er vaak op gehamerd om maar groter te worden, want dan kreeg je meer inkomsten. Maar ze vergaten er bij te vertellen dat je ook meer uitgaves krijgt, vaak toch hogere leningen etc.

Nu willen we met de volgende stal wel langzaam uitbreiden naar 30 koeien. Ook afhankelijk van de regelgeving tegen die tijd. Maar 30 is voor mijzelf wel de max, zodat ik het makkelijk kan combineren met de toekomstige zorgboerderij.

Vriend zal altijd 2 a 3 dagen buiten de deur werken. Afgezien van het leuke spaarcent wat het oplevert, zie ik het ook niet zitten om 24/7 op elkaars lip te zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 11:34

Kinke schreef:
sorry, maar nu zie ik toch hetzelfde wat jij anderen verwijt Maranta. Er zijn genoeg 'grote' boeren die wel een band hebben met hun vee.
En mensen die hier zeggen dat het dus blijkbaar toch 'zo kan'....vergeet niet dat dit is opgebouwd door andere generaties. Het is niet zo dat je opeens van 100 naar 25 koeien kan.

Ik zeg dat ik persoonlijk zie dat ze er niet zo'n band mee hebben, wat wij hebben. Zeg nergens dat ze er geen band mee hebben. Maar dat het toch anders is. Dat zeggen de boeren zelf ook, waar ik op bezoek ben geweest ;) Domweg omdat ze die tijd er niet voor hebben, om ze allemaal individuele aandacht te geven.

En wij zijn pas de derde generatie :+ En daarnaast zijn ze nog nooit geminderd qua koeien, maar langzaam gaan uitbreiden.

Op de deel konden ze maar 18 koeien kwijt zelfs. Dus je zit nu dingen te roepen, wat niet klopt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 11:41

je kunt niet oordelen of jullie band anders is. Je kent niet alle boeren dus zo kun je dat ook niet zeggen.
Ik zeg helemaal niet of jullie minderen of uitbreiden, ik meld ter info voor anderen dat je niet domweg kunt zeggen dat het blijkbaar ook met 25 koeien kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 11:49

Kinke schreef:
je kunt niet oordelen of jullie band anders is. Je kent niet alle boeren dus zo kun je dat ook niet zeggen.
Ik zeg helemaal niet of jullie minderen of uitbreiden, ik meld ter info voor anderen dat je niet domweg kunt zeggen dat het blijkbaar ook met 25 koeien kan.

Hoezo kan ik niet domweg zeggen dat het niet met 25 koeien kan? Geloof dat wij/schoonouders het bewijs zijn, dat het wel kan :+

En nee ik ken niet alle boeren. Maar je kunt mij niet vertellen dat een boer met 200 koeien al hun beestjes bij naam kent, het karakter en hun eigenaardigheden... Plus het jongvee er nog bij. Ik ben op heel wat bedrijven geweest inmiddels. En ik moet die eerste boer nog tegenkomen.

Maar goed dit is weer zo'n typische reactie die ik vaak krijg. Gelukkig zijn de boeren waar ik geweest ben niet zo :D Daar valt gewoon normaal mee te praten en discussiëren over de verschillen tussen groot en kleinschalig boeren. En zijn er inmiddels ook een aantal bij ons op het bedrijf wezen kijken.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 11:53

Kinke, waarom zo in de verdediging als je nergens op aangevallen wordt?
Ik vind het ( als meelezer) persoonlijk heel interessant om te vernemen hoe het lukt om tegen de trend in succesvol (afgaande op de situatieschets) een kleinschalig boerenbedrijf te runnen. Ik lees daarin ook geen kritiek op boeren die wel grootschalig werken. Dat je dan een andere band hebt met je dieren is i.m.o. ook niet per se kritiek, maar gewoon een constatering.

Maargoed, daar ging het topic niet over.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 11:58

Ik voel me helemaal niet aangevallen. Ik wijs Maranta er alleen op dat zij niet veroordeeld wil worden, zoals blijkbaar al regelmatig is gebeurd. Ze doet precies hetzelfde.
En dan komt er in haar laatste regels nog even een sneer naar mij, dat ik zo'n typische reactie geef maar gelukkig zijn de boeren waar zij is geweest niet zo als ik en dat met die mensen wel gewoon 'normaal valt te praten en te discussiëren' . Bij mijn weten kent Maranta mij niet, dus weer een aanname van haar, en bovendien erg onaardig.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 12:11

Het is niet per se aan jou persoonlijk gericht, zoals ik het lees.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 12:11

Ik vind het alleen maar knap dat een boer zegt dat ze het prima redden zo met 25 koeien en meer niet nodig zijn om het bedrijf draaiende te houden op een wijze waar zij voor staan. Dus schuldenvrij en met voldoende aandacht voor de dieren.

Als je keer op keer bij bedrijfsbezoeken hetzelfde hoort dan kan je er vanuitgaande dat dit in de praktijk ook zo is. Uitzonderingen zullen er altijd zijn. Maar als je van meerdere kanten dezelfde informatie krijgt ben je niet slim bezig als je daar niets mee doet in je eigen bedrijf. Daarvoor ben je immers op bezoek gegaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 12:31

Zelf niet met een boer, maar wel vaak bij boeren over de vloer gekomen.

Mijn ervaring is dat je meestal via de natte ruimte binnenkomt en alleen in een keuken gaat zitten samen. Vaak ruime leef/eet keuken.

Prive blijft doorgaans dicht en heeft volgens mij ook iedereen respect voor.

Als je niemand ziet, doe je wel de deur open en roep je, maar je loopt niet door naar prive ruimte. Tenzij er misschien echte nood is.

Als je vriend het zo gewend is en aan tafel wil kletsen, kan je dus zelf in de zitkamer gaan zitten en wat anders doen.

Als je bijv gaat koken, gaan de meesten wel zelf weg of je vraagt ene keer; eet je mee, maar vaak gaan ze toch naar eigen gezin/bedrijf etc.

Je moet wel een beetje een flexibele instelling hebben wanneer er gewerkt moet worden. Als "jouw" boer bijv moet maaien etc, kan dat weleens flink doorgaan wanneer de tijd ervoor is.

Als je die flexibiliteit hebt kan je er best naast werken. En anders met part time ernaast beginnen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 13:15

Maranta, mooi om te lezen dat het zo ook kan. Ik denk dat er heel veel boeren/landbouwers ten onder zijn gegaan omdat ze de druk van kopen / groeien/ veel geld lenen niet meer aankonden bij tegenslag.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 14:10

Vooral belangrijk als je samen in 1 huis woon met je schoonouders is een tussendeur met slot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 15:50

Kinke schreef:
Ik voel me helemaal niet aangevallen. Ik wijs Maranta er alleen op dat zij niet veroordeeld wil worden, zoals blijkbaar al regelmatig is gebeurd. Ze doet precies hetzelfde.
En dan komt er in haar laatste regels nog even een sneer naar mij, dat ik zo'n typische reactie geef maar gelukkig zijn de boeren waar zij is geweest niet zo als ik en dat met die mensen wel gewoon 'normaal valt te praten en te discussiëren' . Bij mijn weten kent Maranta mij niet, dus weer een aanname van haar, en bovendien erg onaardig.

Ik veroordeel helemaal niks :D Ik zeg alleen iets wat ik met eigen ogen gezien heb. Zeg nergens dat grotere boeren niet goed voor hun vee zorgen en dat ze er geen band mee hebben. Zeg alleen dat die band anders is.

Ik ben op bedrijven geweest van 40 koeien tot 200+ koeien. En hoe kleiner het bedrijf, hoe 'hechter' de band is met de koeien. Dat is gewoon iets wat ik geconstateerd heb, in al die bezoeken.

En ja die sneer had ik misschien niet moeten doen. Maar ik word gewoon moe van zulke reacties :) En dan ook nog even domweg vermelden dat je niet zomaar van 25 koeien kunt leven. Dat is pas een flinke vooroordeel en erg onaardig. Want bewijs is er nu eenmaal. En daar kan ik niks aan veranderen. Ik gun elke boer een bedrijf zonder schulden. Met het aantal koeien, waar ze gelukkig mee zijn.

Want heb zat boeren gesproken die liever toch minder koeien hebben, zodat ze meer tijd hebben voor de individuele koe. Maar eis van de bank was uitbreiden met het zetten van een nieuwe stal.

Als mijn schoonouders toendertijd een lening waren aangegaan, dan hadden ze moeten uitbreiden naar 80 koeien... Daarom hebben ze er zelf voor gespaard en konden ze van 18 koeien naar 25.

Maar nu gaan we flink offtopic. En vind ik het eigenlijk ook zonde van mijn energie.

ingvdh en bigone, bedankt voor jullie reacties :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:17

Kun je even quoten waar ik zeg dat je niet van 25 koeien kunt leven?
Ik zeg alleen ter nuancering, voordat men gaat denken dat iedereen van 25 koeien kan leven, dat je niet zomaar terug kunt van bijvoorbeeld 100 naar 25.
Ik ken ook genoeg boeren die liever met 25 koeien de kost zouden verdienen dan met 100.
De band met koeien ligt volgens mij aan de boer. Je hebt koeienboeren/trekkerboeren/vergaderboeren/managers etc.etc. Niet perse gelinkt aan de grootte van het bedrijf

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 17:06

Kinke schreef:
Kun je even quoten waar ik zeg dat je niet van 25 koeien kunt leven?
Ik zeg alleen ter nuancering, voordat men gaat denken dat iedereen van 25 koeien kan leven, dat je niet zomaar terug kunt van bijvoorbeeld 100 naar 25.
Ik ken ook genoeg boeren die liever met 25 koeien de kost zouden verdienen dan met 100.
De band met koeien ligt volgens mij aan de boer. Je hebt koeienboeren/trekkerboeren/vergaderboeren/managers etc.etc. Niet perse gelinkt aan de grootte van het bedrijf

Dat is hetzelfde als dat niet iedereen van een parttime baan kan leven. Sommigen kunnen dat wel, omdat ze bijvoorbeeld geen hypotheek meer hebben.
Dus je kan wel leven van een parttime baan, het ligt er alleen wat je kosten zijn. En dat is hier ook zo met de koeien.

En ik begrijp Maranta heel goed met wat ze bedoelt met de band met de koeien. Het wordt zo een beetje een non-discussie.

Ik ga trouwens met mijn werk binnenkort naar Boerderij Dommeltje in Boxtel. Die combineren een melkveebedrijf met een vergader/activiteitenlocatie. Erg leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 17:29

Suzanne F. schreef:
Ik ga trouwens met mijn werk binnenkort naar Boerderij Dommeltje in Boxtel. Die combineren een melkveebedrijf met een vergader/activiteitenlocatie. Erg leuk!

Veel plezier! Ik hoop zelf in de toekomst de oude deel te kunnen verbouwen tot een leuke vergader/activiteitenlocatie. En om als kantine te gebruiken voor de zorgboerderij. Maar dat duurt nog wel een paar jaar. Eerst sparen voor andere dingen :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 18:08

Maranta fijn dat je toch een inkijkje wilt geven over hoe jullie boeren! Dank je wel daarvoor, ik vind het heel interessant om te lezen. Maar ik snap ook waarom je het vertellen niet zou doen in verband met de reacties. Doe lekker je ding en geniet ervan dat het zo kan!

JessicaHanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 21:57

nicole_floor schreef:
Onze situatie is anders maar komt wel ongeveer overheen denk ik. Ik woon samen met vriend, mijn ouders en broertje en mijn opa & oma op een boerenbedrijf. Mijn vriend en ik zijn bezig om het bedrijf van mijn ouders over te nemen. Omdat ik dus al op de boerderij ben opgegroeid ben ik niet anders gewend dat werk en privé door elkaar heen lopen. Mijn vriend en ik werken allebei (nu nog) 40 uur in de week buiten de deur. Ik werk als een biomedisch analist bij een Veterinaire laboratorium en mijn vriend werkt als zzper/payrol bij een andere boer. Mijn ouders werken trouwens ook allebei nog buiten te deur.

We hebben nu een jongvee opfok bedrijf voor export en we hebben wat stieren voor de slacht. Het plan is wel dat mijn vriend en ik weer koeien gaan melken op het bedrijf. Verder hebben wij er nog een camperplaats bij, maar dit is meer mijn moeders ding haha.

Ik ben sws van plan om er altijd nog bij te blijven werken en mijn vriend wss ook, ons bedrijf is te klein om er helemaal van te kunnen leven.

Erg mooi verhaal, ja ik snap als je ermee opgegroeid bent dan ben je dat wel gewend dat alles door elkaar heen loopt. Als ik dat zo lees zijn jullie echte hardwerkende boeren. Wo ook nog buiten huis 40 uur werken. Knap hoor mijn vriend gaat ook nog 1 dag uitwerken in de week.

JessicaHanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 22:02

Amber_anne schreef:
Ik heb zelf geen relatie met een boer maar heb wel een goede kennis. Zij kwam ook niet van de boerderij en is bij hem in gaan wonen na jaren alleen te hebben gewoond. Haar schoonouders woonden niet meer op het erf en daar was ze heel blij mee, tevens hadden ze ook de woonkamer boven en de keuken beneden dus hadden ze boven wel echt een eigen plek.
Later hebben ze nog een extra kamer in het deel gebouwd voor als er mensen langs kwamen zodat het huis privé bleef.

De boer waar ik stage heb gelopen heeft ook in het deel een aparte kamer gebouwd met toilet zodat zijn huis vrij bleef.

Mijn ervaring is dus dat het wel goed mogelijk is om het te scheiden en ik denk dat je dat ook goed aan zult moeten geven. Je moet niet over je eigen grens laten gaan omdat het daar altijd al zo gaat. Van beide kanten mag er worden verwacht dat je aanpast. Dus als jij je fijner voelt bij een stukje privé dan zou ik dit zeker kenbaar maken

Ja daar heb je wel een punt. Wij willen ook bepaalde regels opstellen. Omdat ik nog aan het latten ben er er elk weekend kom dan dan weer ga zijn er nog niet duidelijke regels ofzo.

JessicaHanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 22:11

MaaikeMarlou schreef:
Ik heb ook een paar jaar samengewoond met een boer op het erf waar ook mijn schoonouders woonden. Onze relatie is erop kapot gegaan omdat ik gek werd van mijn schoonouders.
Vooraf goed afspraken maken is denk ik heel belangrijk. Een klein voorbeeld is bv dat hij waarschijnlijk gewend is om altijd koffie te drinken met z’n ouders. Als jij straks thuis zit, verwacht je dan dat hij bij jou komt koffie drinken, wil je samen bij z’n ouders koffie drinken of blijft hij alleen koffie drinken bij z’n ouders en jij thuis?
Lijken nu kleine dingen, maar kunnen grote ergernissen over ontstaan. Ik werkte 40 uur en molk vaak, maar had geen zin om op m’n vrije dagen verplicht koffie te drinken bij m’n schoonouders, wat me dan weer niet in dank werd afgenomen. Vaak wordt er tijdens de koffie veel besproken over de dag/ het bedrijf en er komen dan ook regelmatig vertegenwoordigers.
Maak daarna goede afspraken over het bij elkaar naar binnen lopen. Ik was erg op m’n privacy gesteld en had geen zin 3x per dag met m’n schoonmoeder te zitten.. helemaal niet toen onze dochter werd geboren en ik soms even lekker lag te rusten, stond zij weer naast m’n bed.. Het kan best goed gaan hoor, maar maak hele duidelijke afspraken (ook met schoonouders) over privacy etc. Dingen die nu heel klein lijken kunnen door ergenissen heel groot worden kan ik helaas uit ervaring zeggen..

Hoi
Ik herken mij heel erg in je verhaal ik heb dat precies met dat koffie drinken daar.
Ik vind het gezellig maar van mij hoeft dat niet altijd. Nu komen ze mij al ophalen als het koffie tijd is en zeg ik een keer van nee ik drink hier wat en dan staan ze raar te kijken. Van nou doe niet zo raar. En vooral als er dan visite is dan willen ze juist dat je ook wat komt drinken met ze allen.
Ja er moeten dan goede afspraken gemaakt worden want we kunnen allemaal goed met elkaar dat zou ik graag zo willen houden.

JessicaHanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 22:24

MarliesV schreef:
Maranta, hoe kan je van 25 koeien leven met 2 gezinnen en opa? Want ik neem aan dat je schoonouders nu ook leven van de boerderij?
Twee mensen van 25 koeien laten leven is volgens mij al niet haalbaar.

TS, hier jaren met een boerenzoon samen geweest maar wij hebben destijds besloten niet de boerderij over te willen nemen.

Het is wel belangrijk dat je voordat je die kant uit gaat met je partner op 1 lijn zit over privacy en het koffie drinken en binnen lopen. En dit ook bespreekt met elkaar, dus jullie met je schoonouders.
Want wrijving ontstaat makkelijk als je zo dicht bij elkaar woont en ieder andere verwachtingen hebt.

Heb jij naast het huishouden straks wel iets van jezelf? Dus een hobby, sport of andere ontspanning of inspanning die je zonder je partner gaat doen? Want ik denk dat dit wel erg belangrijk is.
Hij gaat lange dagen maken, het is fijn als jij dan jezelf kan vermaken en er voor hem bent als hij wel even lekker op de bank gaat zitten.

Ja dat zijn hele goede tips
Iets voor mijzelf zoeken en opstarten ja daar heb je een punt. Alles is nieuw alles is eng. Maar bij is het altijd gewoon doen dan komt het wel goed. Gewoon is een beetje rond snuffelen en binnen lopen. Dan vind ik vast wel wat. Iets met paarden dat lijkt mij wel wat een manege in de buurt Snorrewind ofzo enige die ik zo weet daar in de buurt

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 22:33

Vaste vertegenwoordigers komen bij ons wel in huis om de koffie ,soms onverwacht ,soms op afspraak maar dat is ok.Onverwacht bezoek komt er niet in ,altijd eerst bellen of mailen voor afspraak.En alles wat via de email kan ,gaat via de email ,Wij verdoen weinig tijd aan onverwachte bedrijfsvisite. Verder loop ik wel eens in mijn onesie als er iemand aan de deur staat ,loop ik nog in mijn pyjama (omdat ik daar s ochtends mijn overall over aan heb getrokken),lig ik wel eens s middags op bank te knorren ,ligt mijn huis vol gras en lego en kindertroep maar ik denk altijd ik ben thuis hoor en die mensen zijn wel wat gewend als ze alle dagen langs de deuren gaan. Mijn schoonvader kwam vaak langs maar dat deed ik altijd ook toen hun nog op de boerderij woonden. In het begin van de verkering kreeg ik wel eens de vraag over dat ik goedkope stalling voor mijn paarden zocht maar bedenk nu wel eens had ik maar geantwoord : nee boer zoekt een goedkope melker :))