Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ayasha schreef:Ik veronderstel dat je niet in zulke fabrieken terecht komt omdat je talrijke opties hebt?
Unleash schreef:Waarom doet niet iedereen hun auto uit de deur? Waarom laten mensen elektrische apparaten onnodig aan? Waarom kopen mensen in de supermarkt zo veel plastic? Waarom leggen mensen hun tuin helemaal vol met tegels en kunstgras? Waarom gooien mensen afval in de berm? Waarom kopen mensen honden met platte snuiten? En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Volgens mij is een groot deel hiervan te verklaren door opvoeding, gewenning, gebrek aan goede alternatieven, educatie, inkomen, gebrekkige wet en regelgeving, marktwerking, enzovoort. Niet zaken die je 1,2,3 even oplost.
MarcoBorsato schreef:Ayasha schreef:Ik veronderstel dat je niet in zulke fabrieken terecht komt omdat je talrijke opties hebt?
Ik haal deze er even tussenuit want het gaat niet alleen om sweatshops maar ook concentratiekampen in China. En waar je bij sweatshops inderdaad kunt beargumenteren dat het hun enige bron van inkomsten is denk ik dat je een concentratiekamp absoluut moet boycotten.
verootjoo schreef:Volgens mij zegt hier helemaal niemand dat die het allemaal perfect doet.
Ik probeer alleen maar bewust te kopen en een klein verschil te maken.
Dat betekent niet dat ik volledig ecologisch leef en in een NoM Tiny house woon. Alle kleine beetjes helpen en verandering gaat niet van de een op andere dag.

Ladygiroc schreef:Hier iemand die bewust bij een Zeeman, Primark of Wibra koopt.
Waarom? Omdat het goedkoop is en ik totaal NIKS geef om merk. Ik koop iets omdat ik het leuk vind en dat de bovengenoemde 'merken' niet lang mee gaan zal mij een worst zijn, Ik koop bij wijze van 2 keer per jaar voor 20 euro 10 shirts van 2 euro de stuk die ik weg mik als de gaten erin vallen. Onderaan de streep slijt 1 shirt van 20 euro veul sneller dan 10 van 2 omdat je die minder vaak draagt.
Hoe de productie in elkaar steekt heb IK geen boodschap aan.
Prima dat iemand duurzaam of zonder kinderarbeid etc wil kopen maar ik leef niet met de illusie dat ik die praktijken kan stoppen. Begrijp niet waarom ik me zou moeten verantwoorden omdat ik deze kleding, of Action spullen wél koop. Iets met leven en laten leven.
DuoPenotti schreef:Is dat zo van de action?
Dat wist ik niet. Hoor juist mensen altijd het tegendeel beweren.