"Kwaliteitskleding" is het het nu echt waard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Re: "Kwaliteitskleding" is het het nu echt waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:25

@verootje daarom inderdaad mijn aanvulling :)

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:27

Hier gaat G-star wel heel snel kapot, echt zonde geld. (En word ook voor een paar euro geproduceerd, is de marketing die hem duur maakt) Ltb en Tom Tailor vind ik wel erg fijn in prijs/kwaliteit. :j

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:33

Tja, zoals de meeste mensen aangeven: er zit verschil in. Levi's heb ik alleen maar slechte ervaringen mee (altijd snel stuk), maar Marlies Dekkers vind ik het geld dan weer wel dubbel en dwars waard.

Wat Maessie zegt klopt inderdaad. Bij sommige merken betaal je voor de kwaliteit, bij andere vooral voor marketing of cultstatus die erbij hoort.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:34

Hier merk ik geen verschil dat het beter is. Maar dan vooral vanaf de middel (?) klasse.
De echt goedkope shirts van bijvoorbeeld primark of supermarkt shirts merk ik wel dat ze sneller kapot gaan.. maar h&m en only, the sting gaan hier wel nette tijd mee.
Broeken doe ik ook heel lang mee van h&m, only. Al vind ik de h&m broeken er soms minder mooi uit zien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:36

Het belangrijkste is om heel duidelijk te hebben dat merkkleding of dure kleding niet perse betere kleding is.
Als je echt naar kwaliteit kijkt dan is dat uiteraard duurzamer en blijft ook langer mooi dan een H&M shirtje.
Ik heb een keer een pak gekocht uit een Italiaanse zaak, lokaal geproduceerd. Dat was echt prachtig en was dat 10 jaar later nog steeds.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:37

Wow, wat? Gaan bh's van dergelijke merken werkelijk al na zo'n 2 maanden kapot? De merken die ik heb (Triumph, Shockabsorber, en sinds een paar maanden ook een paar van Miss Mary) daar doe ik echt aanzienlijk langer mee, die Triumph dingen die heb ik sowieso echt al JAREN (ik durf het nu bijna niet te zeggen, maar ik eentje is denk ik zeker een jaar of 8 oud?). En eerlijk, nee, ze zien er echt niet meer zo mooi uit met zo'n leeftijd, een beetje verwassen en de labels zijn ook niet meer te lezen, maar ze zijn niet kapot oid en de rek en maat is ook nog altijd hetzelfde. Ik zou ze zeker niet meer aantrekken naar een date oid maar voor een gewone doordeweekse dag als toch niemand het gaat zien... Boeiend. Mijn shockabsorbers (sportbh's) zien er ook nog als nieuw uit, inmiddels rij ik niet meer en ze liggen werkloos in de kast (daar blijven ze ook goed mooi van _O-) maar ik ben met deze wel zo'n 2 jaar 2x a 3x per week wezen paardrijden. Een half jaar geleden heb ik voor het eerst het merk Miss Mary gekocht, die zit zo fijn dat ik nu een 2e daarvan heb gekocht, en die oudste van de 2 ziet er na een half jaar nog altijd uit als nieuw.
Het klinkt alsof de goedkopere merken bh's die je hierboven noemt op langere termijn duurder zijn in de aanschaf als ik het zo mag vergelijken?

Wat schoenen betreft ben ik helemaal fan van Dr. Martens, maar die moet je maar net mooi vinden (ik ken meer mensen die ze vreselijk vinden als mensen die ze leuk vinden haha). Mijn huidige paar is 3 jaar oud, het enige wat slijt is de zool. Als ik met blubberschoenen over schone tegels loop of als ik door zand loop dan kan je aan de afdruk zien dat een deel is afgesleten, daar zit dan geen patroontje meer.
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 31-07-21 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:38

Ik koop voor mij en de kinderen gewoon in de c&a.
Wij hebben ook geen grote kleerkasten dus veel kledij en goedkoper, geld niet voor ons.

Zeker voor de kinderen vind ik het onzin om een t shirt van 30 euro te kopen, ze groeien er zo snel uit. Vind ik pas zonde van het geld.
Mijn jongste draagt sommige kleding die nog van zijn oudere broer is geweest , dus ze gaan ook nog eens lang mee.
Dus dat argument dat goedkopere kleding niet lang meegaat, gaat voor ons ook niet op.

Enkel op schoenen bespaar ik niet maar zie ik wel waar mogelijk naar afprijzingen Ik koop enkel een bepaald merk voor de kinderen. Zo heb ik juist schoenen gekocht voor de kinderen die normaal 120 euro kosten, ik heb ze nu voor 65 euro kunnen kopen. Kost nog meer dan mijn eigen schoenen maar toch iets minder pijnlijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:40

De C&A biedt eerlijke kleding aan. Daarom ben ik ook op zich wel fan daarvan, vooral voor kinderkleding.
Voor mezelf vind ik daar gewoon nooit iets wat me aanspreekt.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:47

Ik kan dus echt geen bh's meer aan van de Hunkemöller. Sowieso helpt mijn cupmaat daar niet bij, maar ook toen mijn boezem nog wat kleiner was vond ik de kwaliteit echt wel heel slecht. Tegenwoordig koop ik mijn bh's dus wel van goede merken (Marie Jo is mijn favoriet) en dat kost ook flink geld. Maar ik merk wel ontzettend veel kwaliteitsverschil. Ze blijven ook veel langer mooi.

Ook mijn broeken koop ik liever wat duurder. Mijn Calvin Klein jeans is momenteel mijn lekkerst zittende broek die ik heb liggen en gaat al best wel even mee. De stof is ook veel dikker. Dat geldt overigens niet voor alle broeken van merken, dus dat zijn dingen waar je op moet letten. Ook vind ik de pasvorm vaak beter.

T-shirts, hemden, sokken koop ik wel liever wat goedkoper. Daar zie ik weinig kwaliteitsverschil tussen de duurdere merken (die op hun T-shirts vaak enorm groot het merk zetten, wat ik dus echt lelijk vind :+ ).

En ik ben echt niet van het shoppen, dus liever 1x meer geld voor iets kwalitatief goeds wat jaren mee gaat, dan dat ik 4x per jaar naar de kledingwinkel moet :=

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:09

Ik merk met de meeste dingen wel verschil tussen de goedkope dingen in mijn kast en de wat duurdere.

Heb voor spijkerbroeken zowel goedkopere als duurdere merken geprobeerd en ben blijven hangen op G-star. Die hebben een model wat qua pasvorm echt goed zit, niet veel uitloopt en die ook echt jaren meegaan (al wisselt het wel iets qua samenstelling van de stof).
Truien merk ik vooral dat ze mooier blijven, minder scheef trekken na het wassen en minder pluizen.

T-shirts maakt me dan weer minder uit, ik koop niet de goedkoopste en let wel op bij welke winkels, maar ook zeker niet altijd duurdere merken. Maakt bij mij niet uit waar ik ze van koop, op de een of andere manier zitten er altijd binnen no time gaatjes in ter hoogte van de knoop van mijn broek :roll:
Hemdjes heb ik van the Sting, die hebben altijd wel fijne wat dikkere met spaghettibandjes die ook lang genoeg zijn.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:15

Ik merk wel degelijk verschil in kwaliteit van bv bh's.
Ik heb ooit de fout gemaakt om in de aanbieding bij de Makro een Marlies Dekkers te kopen. Sindsdien willen mijn boobies geen andere BH meer aan _O-
Behalve dan voor sport BHs, maar ook daar merk ik wel degelijk verschil tussen bv Decathlon of Brooks.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:23

Bh's gaan bij mij helaas net zo snel kapot maar het draagcomfort is vaak wel beter bij iets duurdere varianten.

Inmiddels koop ik bijna alles van paardenmerken.

Heb merkschoenen die koop ik in de sale. Ik HOU van sale.
Dus gewoon adidas, nike, etc.

Van vesten/truien etc koop ik gewoon in de sale bij bv epplejeck. Zelfde met jassen. Die heb ik trouwens vaak van Horze.

Blouses draag ik niet en werkshirts haal ik bij engelbert strauss.
Maar gewone tshirts is wel een kriem. Ik weiger 20-30 euro voor een shirt te betalen maar eigenlijk altijd eindigen ze breder dan lang zeg maar.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 22:29

goldenarrow schreef:
T-shirts, hemden, sokken koop ik wel liever wat goedkoper. Daar zie ik weinig kwaliteitsverschil tussen de duurdere merken (die op hun T-shirts vaak enorm groot het merk zetten, wat ik dus echt lelijk vind :+ ).

Betalen om een wandelend reclamebord te zijn.. Dat gaat er bij mij ook echt niet in. Zag vandaag een onwijs mooie bikini, met heel groot net onder je tieten het merk. Ja doei :P

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:32

Ja, ik vind dat je echt verschil merkt.

Wat ik ook heel belangrijk vind, is duurzaamheid. Ik probeer mijn kleding daar steeds meer op uit te zoeken en je komt dan al snel op duurdere merken uit, zoals Filippa K., Samsoe & Samsoe, TwoThirds, Bellamy Gallery, Calida.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:33

Er is maar 1 merk dat ik nu graag draag qua bh's. En dat is victoria's secret.
Ik heb nog nooit zulke goede bh's gehad.
Helaas is het alleen maar te koop in Engeland of de VS.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:34

Je ziet en voelt het vaak toch wel, als je kiest voor de mooiere merken. Hier gaan we liefst voor bio katoen, wol en zijde. Dat zit zó veel lekkerder om je heen dan die synthetische stofjes, en is zó heerlijk zacht en soepel :+:

De mooiere merken zijn vaak ook echt gewoon met meer hart voor de zaak gemaakt. Goede stof, niet van die kreukelige el cheapo stof waarbij de boel al helemaal scheef in elkaar genaaid zit als je het koopt.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:35

Voor goede sale op bh's: lincherie.nl!

Ik ben groot fan van Marie-Jo. Deze bh's zitten lekkerder en gaan ook een stuk langer mee dan die van bijvoorbeeld de Hennes.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:36

Ik heb dure merken in de kast en ook merkloos, als ik heel eerlijk ben, gaat het merkloze langer mee dan de duurdere kleding.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:37

verootjoo schreef:
Ja dat maakt wel degelijk verschil. Het zit m niet alleen maar in de prijs wat je ervoor betaalt, maar ook hoe het geproduceerd is.
Ik koop enkel kleding wat eerlijk geproduceerd is met oog voor mens en milieu. Dit is vaak duurder, maar gaat ook langer mee en is van betere kwaliteit.
Ik heb een hekel aan de fast fashion mentaliteit. De mode-industrie is een van de vervuilendste en vol leed voor de mensen die erin werken. Heb liever weinig kleding van duurzame kwaliteit dan een kast vol primark (of soortgelijk) waar enorm veel leed aan kleeft.
Overigens is duur niet perse duurzaam, dus kijk wel goed welke spullen ik koop.

Helemaal mee eens! Ik kan ook zo verdrietig worden van de instelling: liever 5 goedkope die kort meegaan, dan 1 dure die langer meegaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:52

Cinnepin schreef:
Ik heb dure merken in de kast en ook merkloos, als ik heel eerlijk ben, gaat het merkloze langer mee dan de duurdere kleding.

Duur is ook niet automatisch kwaliteit.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:52

xSwanHeart schreef:
Tja, zoals de meeste mensen aangeven: er zit verschil in. Levi's heb ik alleen maar slechte ervaringen mee (altijd snel stuk), maar Marlies Dekkers vind ik het geld dan weer wel dubbel en dwars waard.

Wat Maessie zegt klopt inderdaad. Bij sommige merken betaal je voor de kwaliteit, bij andere vooral voor marketing of cultstatus die erbij hoort.

Dat is dan weer grappig, ik heb jaaaaren gedaan met levi's broeken. Een broek heb ik denk ik wel 15 jaar gehad ofzo.
Wat ik vooral een verschil vind ik 'design', is dat ik het leuk vind om wat meer unieks te dragen. Wij gaan eens per 2 jaar naar een hele grote winkel hier in de buurt die dan grote uitverkoop heeft, en die verkopen echt van allerlei merken. En dan vind ik het leuk om 1 of 2 designeritems aan te schaffen. En je merkt dan vaak echt wel het verschil in kwaliteit.
Waar ik de grootste kwaliteit verschil in heb gemerkt zijn bh's. Ik had eerder nooit zoveel buste dus kocht ik goedkoopjes van de H&M. Maar aangezien ik nu wat grotere buste kreeg, en ik zere spieren kreeg, ben ik toch maar eens naar een lingerie winkel gegaan en daar ben ik echt verliefd geworden op het merk Chantelle. Dat zit zo fijn, ik voel het bijna niet.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 23:11

Maar nu vraag ik het mij toch wel af, waar kan je dan shirts vinden voor 100 euro, ik ben dat echt nog nooit tegen gekomen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 23:19

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 23:29

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 00:21

Helaas zegt de prijs vaak niets over de kwaliteit. Maar sommige prijzen zijn wel te laag om überhaupt kwaliteit te kunnen verwachten.

Emy Demkes heeft voor De Correspondent een groot aantal artikelen geschreven over kleding. In een van die artikelen geeft ze tips voor het beoordelen van kleding. Denk daarbij aan naden, details als knopen en ritsen, kwaliteit van de stof en pasvorm.