Ex wil huis niet uit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:00

Ineke2 schreef:
Contact opnemen met de woningbouwvereniging en deze situatie uitleggen. Daarnaast contact opnemen met de wijkagent en eventueel het juridisch loket voor advies.

Dit zou ik ook adviseren aan haar. Succes met de situatie

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:03

Goof schreef:
Van wie 'zou hij er eerder weg moeten'?
Ze hebben allebei recht op dat huis, hij net zoveel als zij.
In deze situatie kun je eisen stellen en niet buiten je woonplaats willen etc, maar dat is niet realistisch. Als zij woningen kan betalen kan zij het beste zelf iets anders zoeken en het hem lekker laten uitzoeken daar.

als hij de huur niet kan opbrengen kan hij er gewoon niet blijven wonen, dat zal de woningbouw ook wel inzien

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:08

fokfanaat schreef:
Goof schreef:
In deze situatie kun je eisen stellen en niet buiten je woonplaats willen etc, maar dat is niet realistisch. Als zij woningen kan betalen kan zij het beste zelf iets anders zoeken en het hem lekker laten uitzoeken daar.

als hij de huur niet kan opbrengen kan hij er gewoon niet blijven wonen, dat zal de woningbouw ook wel inzien

Tja, dan heeft hij ineens een mede bewoner gevonden en kan hij er wel blijven bij wijze van. Of krijgt hij meer uitkering omdat hij alleenstaand is en kan hij het wel betalen.
Dat is hopen op iets maar helaas in de praktijk gaat de woningstichting echt niet haar ex er uit zetten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:08

fokfanaat schreef:
Goof schreef:

En dat is dan aan hem om te regelen en aan de woningsbouw om iets mee te doen.
Niet aan de ex, die beslist niet dat hij daar weg moet.

Rennie89

Re: Ex wil huis niet uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-21 14:34

Wat mij betreft kom ik haar vandaag nog halen en mag ze hier wonen (koop woning) maar ja dat heeft niet haar voorkeur. Ik zal haar adviseren het juridisch loket te benaderen en de woningcorporatie waar het huis van is, en dat zij zo snel mogelijk een andere woning vind. Alle spullen in het huis zijn ook voornamelijk van haar. Ik ga haar straks bellen en hopelijk doet ze iets met het advies. Zij heeft een baan waar je niet met strafblad kan werken. Ik heb al gezegd dat dat niet zo snel gebeurt met huiselijk geweld dus dat ze zich daar geen zorgen over hoeft te maken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:41

'Heeft niet haar voorkeur'....
Dan is er kennelijk ook geen nood aan de man als je nog 'voorkeuren en eisen' hebt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:42

ze hoeft zich toch ook niet weg te lagen jagen door dreigementen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:43

fokfanaat schreef:
ze hoeft zich toch ook niet weg te lagen jagen door dreigementen.

Nee dat niet, maar als het fysiek wordt, dan is aangifte doen en je eigen lijf redden wel prio boven principes.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:45

maar is hij enkel agressief tegen haar of maken ze elkaar het leven zuur, ik zou niet weten waarom je anders zelf bang moet zijn van een aangifte tegen jou?

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:48

Ik snap dat je emotioneel betrokken bent, maar probeer er niet jouw probleem van te maken want dat is het niet.

Je geeft ook heel veel informatie die totaal niet ter zake doet:
* expartner heeft een uitkering -->Dan zal hij daar wel recht op hebben.
* zij werkt --> Da's mooi.
* zij betaalt de huur -->Dan zullen ze dat zo wel geregeld hebben met z'n tweeen he? Als zij huisvrouw was geweest en hij had een betaalde baan, was het andersom geweest. 't Kan allemaal.
* Hij betaalt zo nu en dan de boodschappen -->Mooi. Hij doet ook vast soms de afwas. Doet ook niet ter zake.
* hij wil het huis niet uit omdat hij niks anders kan krijgen -->Tja, gelijk heeft ie. Ze wonen daar allebei.
* hij is zo laks als het maar kan --> veel subjectiever ga je 't niet krijgen.
* hij weigert weg te gaan --> snap ik, heeft immers geen alternatief. Net als zij trouwens...
* hij dreigt aangifte tegen haar te doen wegens huiselijk geweld --> als ze dat gebruikt moet hij dat ook zeker doen! Net als zij als hij geweld tegen haar gebruikt.
* aangifte 'zodat ze haar baan kwijt zou raken'? --> is geen reden voor ontslag, kan niet.

* er komt manipulatie en fysiek geweld bij kijken. DAT doet absoluut WEL ter zake. Is er aangifte gedaan en is eea bewezen? Anders is het hartstikke rot maar heb je d'r nog niks aan, van beide kanten.

Je advies om meteen wijkagent te gaan praten is een goede, ZEKER als er daadwerkelijk geweld (fysiek of psychisch) wordt gebruikt. Woningbouw is idd ook nuttig, en misschien is het ook handig om een huisarts in te schakelen voor het psychische gedeelte?

Al met al een behoorlijke snertsituatie, zo te lezen. Kijk uit dat je er niet in meegezogen wordt.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:53

Rennie89 schreef:
Wat mij betreft kom ik haar vandaag nog halen en mag ze hier wonen (koop woning) maar ja dat heeft niet haar voorkeur. Ik zal haar adviseren het juridisch loket te benaderen en de woningcorporatie waar het huis van is, en dat zij zo snel mogelijk een andere woning vind. Alle spullen in het huis zijn ook voornamelijk van haar. Ik ga haar straks bellen en hopelijk doet ze iets met het advies. Zij heeft een baan waar je niet met strafblad kan werken. Ik heb al gezegd dat dat niet zo snel gebeurt met huiselijk geweld dus dat ze zich daar geen zorgen over hoeft te maken.

Het is juridisch trouwens wel toegestaan om de inboedel die van haar is ook allemaal mee te nemen, hoeft niets in gedeeld te worden. Ook in dit geval tonen bonnetjes, facturen en afschriften het eigenaarschap aan.
Laatst bijgewerkt door stitchlover op 29-07-21 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:59

bedenk ook even dat stel dat ze inderdaad het huis krijgt of ze zich er dan nog wel veilig kan voelen wetende dat hij elk moment op de stoep kan staan. Het is zinloos het gevecht in te gaan als het uiteindelijk ook niet is wat je wilt.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 15:06

Ik vermoed dat je vriendin in de beveiliging werkt. Nu is het zo dat je daar idd voor je "werkpas afgegeven door justitie" geen strafblad mag hebben. Maar een (vals)aangifte huiselijk geweld levert je niet automatisch een strafblad op. Daar gaat een hele procedure vooraf. Dus daar hoeft ze niet van in paniek te raken. Wel is het verstandig om gezien de situatie idd zelf stappen te ondernemen.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 15:21

TS schrijft dat huurwoning op naam van beiden staat.
Als de vriendin zomaar stopt met huur betalen en ex niks betaalt, blijft zij nog steeds betalingsplichtig!
Zij heeft immers ook het huurcontract getekend.
Van een kale haan (ex) kun je niet plukken, maar zij heeft werk en dus zal de verhuurder dan via haar alsnog de huur gaan innen. Ook als woont ze er misschien niet meer. Zolang een huurcontract niet is opgezegd, is zij medeverantwoordelijk voor het betalen van de huur.
(en zal door de verhuurder waarschijnlijk de huur opgezegd gaan worden, zodat de vriendin ook niet meer het "recht" tot bewoning van de woning zal kunnen krijgen_

Zoals al meer mensen hebben aangegeven: de vriendin moet echt eerst contact opnemen met de woningbouw. Contact met de wijkagent is ook heel slim, dan is er in ieder geval al een signaal afgegeven dat er iets niet helemaal goed gaat daar.

Lief dat je meedenkt met je vriendin TS, ze zal echter zelf de nodige beslissingen en acties moeten ondernemen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 15:23

Pas als je een veroordeling hebt wordt het vervelend.

Haar ex maakt haar bang en daar slaagt hij aardig in.
Daarom moet ze hem gewoon voor zijn en melding maken van de situatie en kijken naar mogelijkheden.

Pro actief bezig zijn en dingen oppakken!
Neem beide een dag vrij en zorg dat je op die dag een afspraak met de woningbouw hebt, juridisch loket en de wijkagent.

Ik vermoed dat ze nu eigenlijk denkt dat er niets mogelijk is dus blijft ze maar zitten. Die manier van denken moet verbroken worden en ze moet op zoek gaan naar andere opties.

Verder kan ze zich nu al voorbereiden op een vertrek.
Bonnetjes zoeken van de spullen die in huis staan, of de rekenafschriften waarop staat dat ze het betaald heeft. Belangrijke papieren alvast elders brengen dat als het fout gaat ze deze veilig heeft gesteld etc etc

Kortom ze moet hem voor zijn en dat kan alleen door zelf in actie te komen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 15:34

Rennie89 schreef:

Dan is het ook verstandig dat ze haar werkgever inlicht hoe de situatie is.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 15:42

Ik dacht dat er altijd een 'hoofd'huurder was, en de ander is dan medehuurder?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-21 15:43

Deze situatie speelt al een jaar, ik heb haar een jaar geleden al gezegd weg te gaan en toen ging het even stabiel en toen weer niet toen weer iets beter en nu escaleert het weer. Zij wil haar huis niet kwijt maar omdat het op beide namen staat van wat ik begrepen heb is dat lastig, ik weet niet of zij als hoofdhuurder word beschreven want dan heeft ze nog wel enige kans dat zij kan blijven maar het is niet de oplossing van de huidige situatie. Ik heb zelf ook ondervonden hoe hij kan zijn, zij is ook niet op haar mondje gevallen maar zij kan fysiek hem niks maken, zij heeft daar letterlijk de kracht niet voor gezien haar gezondheid.

Ik probeer haar straks te bellen, evt vanavond ophalen als ze het toelaat, mijn logeerkamer staat in elk geval klaar voor haar. Het is gewoon echt een schikt situatie, en speelt al veel te lang en als buitenstaander denk ik echt van waarom ga je niet gewoon weg, maar zo simpel zal het wel niet zijn.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 15:54

Slachtoffers zitten vaak helemaal gevangen in een web en weten er niet meer uit te komen, daar zorgt de andere partij wel voor. Die weet ze zo te manipuleren dat ze denken dat ze nergens anders heen kunnen omdat niemand ze wil helpen en ze niets waard zijn zonder hun.

Pas als ze eruit zijn zien ze pas hoe erg de situatie was en vragen ze zich af waarom ze niet eerder zijn weggegaan.

Het is mij gelukkig niet overkomen maar meiden die ik ken wel en dat waren juist degene waarvan je dacht dat hun dit nooit zou overkomen, gewoon sterk in hun schoenen staan, mondje wel klaar en alles aan de buitenkant zag er super uit.

Uiteindelijk zal je vriendin zelf een beslissing moeten nemen. Maar misschien kan je haar helpen met wat praktische zaken zodat als ze halsoverkop weg moet ze niet met een tasje met alleen wat kleren staat.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:22

Vervelend, maar het is uiteindelijk dus ook zijn huis en als hij nergens heen kan/wil gaan, is het ook eng om je huidige woning te verlaten, of je het nu kan betalen of niet. Zij zal dus wel zelf een keuze moeten gaan maken.

Dat gedreig is natuurlijk niet ok.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-21 16:41

Heb haar even gesproken, woningbouw doet niks zegt ze, ze zal de wijkagent opzoeken. Ik heb geopperd dat ze hier kan komen maar dat wil ze niet. Ze heeft ook een kat en die dreigt hij ook mee te nemen, het is gewoon heel banketstaaf allemaal

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:48

Stevige vriend uitnodigen en op de bank zetten, voorstellen als de nieuwe liefde en tas in de gang, sloten vervangen en tabé

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:49

Rennie89 schreef:
Heb haar even gesproken, woningbouw doet niks zegt ze, ze zal de wijkagent opzoeken. Ik heb geopperd dat ze hier kan komen maar dat wil ze niet. Ze heeft ook een kat en die dreigt hij ook mee te nemen, het is gewoon heel banketstaaf allemaal

Wat bedoel je daar precies mee? Als hij vertrekt dat hij de kat meeneemt?

Als dat betekent dat hij het huis uitgaat en zij wel in het huis kan blijven wonen dan is dat verdrietig om het beestje wellicht, maar het belangrijkste heeft ze dan wel. Een dak boven haar hoofd en een eigen plek.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:50

Rennie89 schreef:

Wie heeft de kat betaald? Als het dier haar eigendom is, zou dat diefstal zijn.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:51

Jouw vriendin wil niet weg. Volgens mij maak jij je drukker dan zij.
Anders ging ze wel en kwam ze niet met dingen als bv die kat. Die kun je in een mandje drukken en afvoeren als hij even weg is. Appje naar ex met 'heb jij Tommie nog gezien vandaag, ik kan hem nergens vinden' en het spelletje dat hij kwijt is even meespelen. Dagje later zelf vertrekken. Klaar.