Wat heb je nou écht nodig als je op jezelf gaat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Wat heb je nou écht nodig als je op jezelf gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 07:22

Simpel gereedschap.

Marktplaats voor je meubels (scheelt echt bakken met geld!) maar ook voor je kleinere dingen zoals servies. 4 bordjes, bekers etc is waarschijnlijk voldoende in het begin.

Handige vader /moeder /vriend om te helpen verhuizen en klussen.

Verfspullen koop je prima bij de action. Beter en veel goedkoper als bij de bouwmarkt.

Koop geen steelstofzuiger maar gewoon een simpele met een touwtje. Die kun je in je volgende huis dan weer gebruiken als bouwstofzuiger.

Check je verzekeringen, elektra en gas prijzen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 07:47

Knappe boormachine. Dat ding is goud waard. Daar zou ik wel wat geld aan uitgeven. Eenvoudig handgereedschap kan je bij de action kopen, net als verfspullen zoals kwasten.

Wasmachine, droger is niet nodig.

Servies heb ik grotendeels bij Ikea vandaan. Ik heb wel een mooie bestekset gekocht destijds. 20 jaar later is die nog steeds mooi.

Verder ga wonen en dan mis je vanzelf dingen, ik zie hier dingen op de lijst die ik nog nooit gemist heb, maar ik heb waarschijnlijk spullen die anderen niet nodig hebben.

Investeer wel in knappe apparatuur, als je een wasmachine etc koopt kost dat best geld, dan kan je beter een goede kopen die veel langer mee gaat of veel praktischer is dan een goedkope waar je je vervolgens elke keer aan ergert.

Oh en goede pannen, met name koekenpannen. Ik ben ooit begonnen met goedkope, toen ik deze verving voor een knappe was dat een verademing.

Verder, zegeltjes sparen van supermarkten.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 08:05

Woon sinds een jaar op mezelf. Wat heb ik aangeschaft:
Wasmachine, koelkast.
Pannen, spatel, scheplepel, ovenwanten, maatbeker en waterkoker.

Servies, niet teveel heb van alles vier: grote borden, kleine borden, soepbord, kommetje, mokken en drinkglazen. En natuurlijk bestek om mee te eten.

Theedoeken en handdoeken voor in de keuken, afwasmiddel+borstel en keukenrol

En daarnaast eigenlijk gewoon de standaard dingen in een woonkamer: bank, tafeltje, opbergkast, tv meubel en een tv.

Ik heb zelf een kleine radio, omdat het anders soms zo stil in huis is.

Een koffertje met tig verschillende schroevendraaiers, een hamer en een tangetje.

Ow, en een huistuinkeuken schaar, alles maar dan ook bijna letterlijk alles, zit tegenwoordig in lastig open te krijgen verpakkingen.

Voor de badkamer: handdoeken, washandje, mini prullenbakje, wc borstel. En anti slip matjes voor bij de douche zijn ook super handig.

Voor de rest merk ik dat ik dingen koop wanneer ik ze nodig heb, je zult er vanzelf tegenaan lopen als je iets mist.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 08:25

Een opvouwbaar droogrek is ook een aanrader, zeker als je niet zo groot woont. :j

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 08:35

Een fatsoenlijke gereedschapset. Daarmee bedoel ik een echte boormachine van een schappelijk merk, een set bitjes en een set boortjes. Iets van een zaag, een hamer en een paar basic schroevendraaiers (mogen action kwaliteit zijn). Daarnaast wat schroeven en wat spijkers.

Een keukenweegschaal en een waterkoker zijn volgens mij ook cruciaal.

Een airfryer, mag ook een neppert zijn, zou ik niet meer kunnen missen. Al zou ik daar eerst onder familie en vrienden rondvragen, want die hebben soms nog wat staan. Eieren in de airfryer koken is ideaal: 12 minuten op 120 graden voor hardgekookte eieren. Ook allerlei soorten vlees en voorgekookte aardappeltjes zijn super simpel in de airfryer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:01

Wat gereedschap betreft: koop meteen een complete koffer :j
Dit idee: KLIK
Zo heb je alles netjes opgeborgen, en uiteindelijk zul je bijna alles wel een keer nodig hebben. En zo'n complete koffer is goedkoper dan wanneer je alles los moet kopen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:10

Water kun je, als het moet, ook in een steel- of kookpan koken ;)
Dat heb ik mijn eerste weken in mijn eerste huisje gedaan. Handig? Niet echt. Werkte het? Het werkte prima!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:20

Ik heb al tien jaar een fluitketel in plaats van een waterkoker :)) Het staat zo veel mooier op het aanrecht <3

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:26

Rondje Action/Ikea zou ik in eerste instantie vervangen voor een rondje kringloop :D Er is al teveel troep op de wereld, en er staat daar zoooveel prima servies, bestek en dergelijken voor een klein prijsje. Wat meteen ook een belangrijk punt is: let op je geld als je op jezelf gaat wonen en heb een spaarrekening achterhand. En wees bijvoorbeeld niet bang om iets teveel te lenen dan dat je het langzaamaan van je spaarrekening moet halen (was mijn strategie, niet aan te raden).
Verder zoals genoemd een blikopener, voor die keren dat het lipje eraf scheurt :P

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:27

8nnemiek schreef:
Ik heb al tien jaar een fluitketel in plaats van een waterkoker :)) Het staat zo veel mooier op het aanrecht <3

Nee hoor, niets kan op tegen mijn fantastische mintgroen smeg :P :D.

- Een standaard gereedschapset is wel heel handig inderdaad: boor met verschillende bitjes en boortjes, een paar verschillende pluggen en schroeven, (seconde)lijm/montagekit, zaagje, hamer, kniptang, trektang, waterpomptang, tape, potlood/stift, waterpas

- Een paar lampjes op voorraad hebben is ook altijd handig, mits je losse bolletjes hebt natuurlijk en geen spotjes.

- Zaklamp/ grote kaars

Dat zijn wel de dingen die ik was vergeten en toch weleens nodig heb (gehad). Verder uiteraard je inboedel, werkspullen (wasmachine, stofzuiger, dweil etc) servies etc, maar dat lijkt me logisch.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:30

Het is al eerder genoemd, maar een EHBO-set. Niks zo vervelend als dat je een pleister/gaasje/iets nodig hebt en niks in huis blijkt te hebben. (Ik spreek uit ervaring :+) Oh, en knijpers!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:31

Tosti apparaat, combi oven en waterkoker zijn wel echt onmisbaar voor mij ook haha. Verder goede tips hier.

Ik kon veel meubels van bij m'n ouders meenemen, dat scheelde. Koelkast en daarbij een losse vriezer (tafel model dus veel ruimte, onmisbaar om porties in te vriezen).

Kringloop is wel echt een aanrader. M'n wasmachine kwam daar ook vandaan voor paar 10tjes. Scheelde een grote uitgave bij de rest van de uitgaven. Later heb ik een nieuwe gekocht toen ik genoeg had gespaard.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:41

grappig wat mensen hier noemen, daar zitten echt dingen tussen die ik in de 10 jaar dat wij op onszelf wonen nog NOOIT heb gebruikt ....haha

Gereedschap is alleen handig als je ook echt zelf dingen doet/wil doen. Als je veel laat doen door bijv. familie heb je echt een hoop dingen die je misschien nooit aan raakt.

Ik zou inderdaad zorgen voor de echte eerste levensbehoefte, en van daaruit als je er woont iedere week een lijstje maken van dingen die je echt mist, en die dan aanschaffen.

Zo kook ik bijv. mijn eieren in de waterkoker, waar je ook andere dingen in kunt verwarmen.
Airfryer is hier ook een blijver, dat ik ooit zonder dag ding gekund heb. Ook de Robotstofzuiger is mijn lifesafer. Maar ik kan me helemaal voorstellen dat er heel veel mensen zijn die mijn 3 lifesafers echt als ondingen zien.

Dus dat is toch een kwestie van persoonlijke voorkeuren. De lampjes vind ik wel echt een goede, net zoals natuurlijk een paar goede pannen (in ieder geval 1 koekenpan, 1 wokpan, 1 soeppan-achtig ding)

Servies en handdoeken zijn natuurlijk echt van die dingen die je nodig hebt. Je verzamelt in de loop van de jaren genoeg dingen die je uiteindelijk bijna nooit gebruikt. (ook hier toen een broodrooster gekocht, nou, die is uiteindelijk mee naar mijn werk gegaan, want thuis werd hij nooit gebruikt). Net zoals koffie als je zelf geen koffie drinkt en ook bijna nooit thuis bent voor visite. Dat koffiezetapparaat heb ik ook maar gewoon weg gegooid en mensen krijgen nu oploskoffie.

Dus kijk ook vooral even naar je levensstijl voor dat je allerlei dingen koopt die je toch nooit van zijn leven gaat gebruiken :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:42

Dasty van de wibra, krijgt alles schoon.

Mijn vriend en ik woonde beide samen met iemand anders en zijn nu in een gestoffeerd appartement gaan wonen maar de hoeveelheid dingen die je alsnog bij moet kopen is best heftig :=

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:44

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:49

Ik zou beginnen met veel van het hierbovengenoemde: serviesgoed, keukengerei, beddengoed, handdoeken, verbanddoos e.d.
En uiteraard een boodschappenkrat, koeltas voor je boodschappen.

Witgoed en bruingoed zou ik mee wachten tot je weet waar je komt te wonen en wat er al (dan niet) aanwezig is. Het is snel genoeg besteld bij en bezorgd door Coolblue, Mediamarkt, Wehkamp oid.
Om kosten te drukken zou je kunnen kijken of er een bedrijf in de buurt zit wat gereviseerd witgoed aanbiedt.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:52

Sowieso een weekje vrij nadat je over bent gegaan naar je huis. Dan heb je de tijd om dingen te kopen die je gaandeweg mist.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:58

Wat de keuken betreft hangt het er echt vanaf wat en hoe je wil koken. Ik zit op een studentenkamer. Maar mijn keuken set blijft zich uitbreiden omdat ik koken zo leuk vind. Maar ik ken ook studenten die al jaren niet verder komen dan een bot mesje (altijd pleisters om de vingers), Een minisnijplank (de rauwe kip vliegt over het aanrecht) en een versleten koekenpan. (lekker teflonsnippers door het eten :9 )

Dus mijn tips: koop keramische of stalen pannen en een ruime snijplank en leer messen slijpen. (Slijpen is makkelijke dan je denkt en een scherp keukenmes is tien keer veiliger dan een bot mes.) Dan heb je een goede basisuitrusting om eten op tafel te zetten. Vanaf daar kan je het zo gek maken als je wil.

Wat de extra's betreft is het ook belangrijk of je een vaatwasser hebt. Heb je die niet dan is het verstandig om spullen met lastige hoekjes te vermijden.

Al snel noodzakelijk:
blusdeken
maatbekers
een keukenweegschaal
pan onderzetters
pannenlappen
knoflookpers

Handige extra's:
kookschort
staafmixer
citruspers
Laatst bijgewerkt door axel_1997 op 27-07-21 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:59

8nnemiek schreef:

Grappig! Hier staat mijn keuken juist altijd helemaal opgeruimd en leeg, omdat ik ''troep'' op het aanrecht echt niet mooi vindt :') Daarom ook gekozen voor een Quooker; scheelt weer keukenapparatuur.

Er komen al goede dingen voorbij! Gereedschap inderdaad en verdere praktische dingen in de keukenla - van bestek, tot pleisters, paracetemol etc. kun je hier in mijn laatjes vinden.

Verder hebben wij ook voornamelijk dingen gekocht als we wat misten. Gewoon even een rondje doen door de Action en Ikea en het staat letterlijk voor je neus :Y)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 10:00

Matheno schreef:
Sowieso een weekje vrij nadat je over bent gegaan naar je huis. Dan heb je de tijd om dingen te kopen die je gaandeweg mist.

Dit is misschien nog wel de beste tip!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 10:02

Koffiezetapparaat/waterkoker
wasmachine en evt droger
Iets om op te zitten
Kasten
Linnengoed
Gordijnen en vitrages
servies
pannen en potten
maatbekers
snijplank
koelkast en vriezer

En een dikke bankrekening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 10:15

Pen en notitieblok om de dingen op te schrijven die je nog mist :D

Airfryer en robotstofzuiger, heb ik nog geen seconde gemist. Is enorm afhankelijk dus per persoon.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 10:26

Rijstkoker en een knoflookpers :j dat zijn wel in mijn ogen echte musthaves.
Net als kruiden en een wokpan :=

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 10:28

Airfryer vind ik ideaal. Maar daar kan ik zeker zonder. Zou bij mij niet op het 'heel belangrijk'-lijstje staan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 10:56

Inderdaad een goede pannenset,die van mij gaan al 25 jaar mee.