Omvormer spontaan op router van buren, niet terug te zetten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 19:04

Wat luuntje zegt inderdaad :j
Nergens mee akkoord gaan vooralsnog, eerst juridisch advies inwinnen.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 19:14

Los van het probleem met de installateur, dit is geen fout in de omvormer maar de add-on die er op zit om inderdaad het uitlezen te doen. Er zit een software fout in die dingen waardoor ze altijd hun eigen netwerk uit blijven zenden ondanks dat je al een verbinding hebt met je eigen WiFi netwerk. De enige manier om dit op te lossen is de WiFi addon bij de buren los te nemen; met het WiFi netwerk van die van jou te verbinden, dan de connectie met je eigen WiFi netwerk leggen, die bij jou loshalen en dan het bij de buren weer aansluiten en instellen. Daarna weer bij jou aankoppelen. Op Tweakers zijn er een aantal mensen die de software van dat ding zelf hebben vervangen waardoor die fout er uit is.

Dat installateurs dit niet eerder meegemaakt hebben zegt wat over die installateurs, dit is schering en inslag bij een bepaald merk. En wat nog erger is, je kan hierdoor dus gewoon het WiFi wachtwoord van iemand zomaar achterhalen…!!

Edit: het kan trouwens ook zonder loshalen maar dan moet je een laptop met Linux hebben ipv macOS of Windows en verbinden op basis van BSSID (soort serienummer ook wel MAC-adres genoemd) ipv ESSID (de naam van die WiFi addon die altijd hetzelfde is).

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 19:28

Choiix schreef:
Los van het probleem met de installateur, dit is geen fout in de omvormer maar de add-on die er op zit om inderdaad het uitlezen te doen. Er zit een software fout in die dingen waardoor ze altijd hun eigen netwerk uit blijven zenden ondanks dat je al een verbinding hebt met je eigen WiFi netwerk. De enige manier om dit op te lossen is de WiFi addon bij de buren los te nemen; met het WiFi netwerk van die van jou te verbinden, dan de connectie met je eigen WiFi netwerk leggen, die bij jou loshalen en dan het bij de buren weer aansluiten en instellen. Daarna weer bij jou aankoppelen. Op Tweakers zijn er een aantal mensen die de software van dat ding zelf hebben vervangen waardoor die fout er uit is.

Dat installateurs dit niet eerder meegemaakt hebben zegt wat over die installateurs, dit is schering en inslag bij een bepaald merk. En wat nog erger is, je kan hierdoor dus gewoon het WiFi wachtwoord van iemand zomaar achterhalen…!!

Edit: het kan trouwens ook zonder loshalen maar dan moet je een laptop met Linux hebben ipv macOS of Windows en verbinden op basis van BSSID (soort serienummer ook wel MAC-adres genoemd) ipv ESSID (de naam van die WiFi addon die altijd hetzelfde is).

Dus als TS de omvormer weer aan haar netwerk gekoppeld krijgt, dan broadcast haar add on vrolijk het wifi wachtwoord onversleuteld en kan iedereen met een ontvanger dat wachtwoord achterhalen ?
Dat is super onveilig, lekker internet bankieren dan >;)

StalNollie

Re: Omvormer spontaan op router van buren, niet terug te zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 19:40

Heb je rechts bijstand?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 20:05

Heb ik gelukkig wel :j .

Dat wachtwoord van de buren had ik al gezien ja. Tot grote schrik van mijn buurman. Dat is dus een bekend foutje? Gelukkig zijn de omvormer signalen niet zo sterk gezien de plek ervan dat je die alleen boven op zolder kunt oppikken en aflezen. Maar als ik wil kan ik idd nu ik het ww weet bij de buren gaan lopen klooien. 8)7

Ik wacht even de gegevens af van mijn installateur. Tot die tijd vooral druk met mijn oude woefje. :(:)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 20:44

Ik vind het eerlijk gezegd al zorgwekkend dat een wachtwoord überhaupt als plain text in die dingen staat opgeslagen.
Ook je eigen wachtwoord zou je niet zo op dat apparaat moeten kunnen teruglezen, en dat van de buren evenmin.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 20:50

Kunnen je buren geen contact opnemen met hun installateur?

Waar ik aan denk, is een powerline adapter er tussen zetten. Onze omvormer zit ook op een powerline adapter. Hierbij moet je wel zorgen dat beide adapters op dezelfde kabel aangesloten zijn.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 21:16

Dammie schreef:
Choiix schreef:

Dus als TS de omvormer weer aan haar netwerk gekoppeld krijgt, dan broadcast haar add on vrolijk het wifi wachtwoord onversleuteld en kan iedereen met een ontvanger dat wachtwoord achterhalen ?
Dat is super onveilig, lekker internet bankieren dan >;)

Altijd handig toch? Overal waar panelen liggen heb je internet. Even een WiFi richtantenne en je kan zo op 200 meter afstand uitlezen. Tel daarbij op dat de C-schijf van Windows vaak uit te lezen is (zoek maar eens op C$ network share) en ineens kan men bij privé gegevens. En ja; dat gebeurt. Ook bij airco’s en goedkope WiFi lampen etc van aliexpress met bepaalde chips.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 19:56

Als ik het goed lees en begrijp heeft de installateur van de buren het verkloot. Ik had hem gewoon laten komen, eventuele rekening kan hij op een donkere plek stoppen. Wat wil hij doen, incasso? Dat wordt toch jouw verhaal tegen de zijne..

Waardeloos dat dit zo moet, word je toch moedeloos van.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-21 12:00

Wendeley tsja dan gaat iemand die het al verkloot heeft "proberen" het weer recht te trekken.

Inmiddels contact gehad met mijn eigen installateur. En zij gaan de boel weer rechttrekken als ze in de buurt zijn. _/-\o_ Zal niet deze week zijn maar ze stellen alles opnieuw in, wijzigen het ww daarna van de omvormer en checken of alles nog ok werkt. Ze zagen de bui al hangen dat de boel nog verder verkloo t wordt. Dat noem ik service. Ik ben meer dan opgelucht dat dit grapje me in ieder geval geen extra geld kost. Er zijn al genoeg fouten van anderen die me afgelopen tijd financieel en emotioneel leegtrekken. -:(-

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 12:33

Fijn dat zij het netjes voor je op gaan lossen !

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-21 14:21

Het heeft ivm bouwvak vakantie en daarna die van mij even geduurt maar alles werkt weer. *\o/* Binnen 5 minuten met een omweg die ik zelf niet had kunnen bedenken of doen. Meteen het wachtwoord gewijzigd ook zodat het nooit meer kan gebeuren.

Als het goed is komt de gemiste data ook weer vanzelf te voorschijn. :j

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 18:13

Het werkt nu dus zoals het moet?
Dat zou fijn zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-21 18:17

Ja alleen augustus info is nog niet verschenen, maar dat kon nog wel even duren anders kan ik die van hun krijgen. Omdat zij ook monitoren. Maar dat is geen probleem als deze wegblijft. Ik kan nu weer controleren of het goed werkt. De rest wel weer en alles lijkt weer te werken. De actuele opwekking isook gewoon weer zoals het moet. Eindelijk

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 12:08

Hehe, eindelijk.
Hopelijk verschijnt augustus ook nog.
Maar voor nu, het werkt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 12:24

Gelukkig wel. Ik ben er blij mee en ook gewoon blij met destijds bij de eerste keer panelen de keuze van deze installateur. Nu vorig jaar weer gekozen voor deze omdat ze gewoon goed werk leveren en service. :j fijn om nu weer te kunnen zien dat de boel gewoon werkt zonder in de meterkast te hoeven duiken. :+