Welke auto voor grote honden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Re: Welke auto voor grote honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:46

Wij hebben een open Caddy (Maxi) op benzine, import uit Duitsland.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 06:15

De Tepee en de Maxi staan nu ook op mijn lijstje. Ze zijn alleen zeldzaam met mijn wensen (benzine, automaat en >2019). Ik zal Das import eens vragen of zij aan zo'n Maxi kunnen komen.

Airride kende ik ook niet! Zou zeker helpen met instappen achterin alleen dan nog passen er geen twee in de X5. Is een optie als blijkt dat hij in de bestelwagens niet komt.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 07:38

Selka schreef:
kimmie261, bedankt voor het meedenken!
Ik ben voornemens om beide auto's in te ruilen voor 1 auto. Ik heb nu al een tijdje de Ka op het erf staan en er wordt niet mee gereden behalve naar de fysio met de reu. Dat vind ik zonde.

Mijn voorkeur heeft daarom wel een enigzins nieuwe auto alleen al die family bestelbusjes worden niet meer nieuw gemaakt : Bijv. de Kangoo, Combo of Tepee vind ik alleen nog met dichte bak.

Zelf rijd ik best wat kilometers (30.000 per jaar) en ik wil liever niet al te vaak stil staan langs de weg haha. Oja het moet ook nog een automaat zijn omdat ik helaas niet meer kan schakelen.

Als ik dat zo lees denk ik aan een Berlingo Multispace.
Kun je de achterbanken dmv een schuifsysteem wegklappen, schuifdeuren en (getinte) ramen.
Is wel een redelijk prijzige oplossing, maar rijd super fijn met honden.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 07:48

Peugeot rifter?
Of een renault traffic?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:05

Elke Caddy achtige auto is geschikt. Je kan in plaats van een loopplank ook een kratje gebruiken. Als een soort van trap. Plus dat die licht in gewicht zijn en dus voor jou makkelijk te plaatsen.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:06

Mag ik vragen waarom de hond per se de auto in moet als hij al niet kan springen?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:08

Om naar de fysio te gaan, lees ik.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:12

Is het dan geen optie om de fysio aan huis te vragen. In onze regio is dat best veel.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:13

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 08:24

Farjen, Rifter kende ik ook al niet. Bedankt voor de tip!
Sansevieria, ga ik naar kijken. Bedankt :)
karijn, kratje gaat niet helaas ivm angst van de hond.
Eretria, inderdaad voor de fysio. Ik woon achteraf en de dichtstbijzijnde fysio is driekwartier rijden. Daarnaast gaat hij graag naar het strand of naar het bos. Hij kan niet meer springen maar wel lopen, rennen en spelen met de andere hond :) Hij is vorig jaar nog mee geweest naar Zuid Duitsland op vakantie. Ik wil hem dat niet allemaal ontnemen.
Lizz, Citan geeft hetzelfde probleem als de meeste bestelwagens. >2019 vind ik ze amper benzine/automaat met open bak. Zijn voornamelijk elektrisch met dichte bak :(

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:37

hier twee Duitse herders waarvan 1 Hd en Spondylose heeft.
Ik rijd een Dodge Nitro, grijs kenteken, dus een zee van ruimte...
De opstap is wel hoog, en een loopplank werkt hier ook niet. Een zelfgetimmerd lichtgewicht trapje wil ze wel, bekleed met een goedkope droogloopmat voor de grip.
De auto is ruim genoeg om daarna het trapje achterin te zetten, zodat ik hem bij heb...
Afbeelding

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:56

Waarom persé een open schot?

Honden kunnen toch prima in het laadruim van een Kangoo/ Partner\ Caddy met schot tussen laadruim en cabine?

Houd je er rekening mee dat het in België en Duitsland verboden is om je honden los in een auto te hebben?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:04

mvdende schreef:
Waarom persé een open schot?

Honden kunnen toch prima in het laadruim van een Kangoo/ Partner\ Caddy met schot tussen laadruim en cabine?

Houd je er rekening mee dat het in België en Duitsland verboden is om je honden los in een auto te hebben?

Ik vind een open tussenschot ook prettiger. Zodat ik contact kan houden met honden, airco /lucht ook naar achteren gaat en ik ook hoor wat er gebeurd. Er is nogal een verschil tussen een volledig dicht tussenschot of een schot van gaas achtig materiaal.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:10

Bij al de "dichte" bestelbusjes/ wagens ala Caddy, Berlingo enz...
Wij hadden in ons oude caddy (ok, is al zowat 20 jaar geleden) ipv het raampje in het tussenschot een soort raster.
Dus de afscheiding qua bak was er maar wel met genoeg lucht toevoer.
Dus even bij de verschillende aanbieders navraag doen, kan mij niet voorstellen dat dit van dag te dag niet meer mogelijk zou zijn.
Ook zou je kunnen kijken of er niet ( bij gesloten bak) de mogelijkheid voor airco bvb is.
Onze buurman was schilder en die had een busje ( sorry, weet niet meer welke) met dus airco,enz, in de achterbak .
Heb hem ooit gevraagd en hij zei dat zijn dure verf constante temperaturen nodig had, dus mocht nooit te warm of te koud worden...

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:12

En uiteraard over de grens in Duitsland gaan kijken.
Want het verhaal "grijs kenteken " kennen ze daar niet zoals wij hier ( compleet dicht en afgesloten )en dus is er meest veel meer luxe in deze soort autos

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 09:32

luanova, fijn dat je zo'n oplossing hebt voor jouw hond! Ze kunnen gebreken hebben maar zijn zo nog niet afgeschreven. Twee stapjes durft ie niet. :/ Als je een stoere hond zoekt moet je een Duitse Dog overslaan als je het mij vraagt :D

mvdende, ik vind dicht niet prettig. Ik wil temperatuur controle kunnen houden en inderdaad meer feeling hebben met wat er gebeurt. De Duitse fokker heeft mij verteld dat het mag maar dat de hond vast moet. Dus bijvoorbeeld met tuig in de gordel. Een gaas afscheiding zoals MyWishMax schrijft zou inderdaad ook prima zijn.

sasja0705, tot nu toe heb ik VW, Ford en Fiat gesproken. Zij gaven aan dat het verplicht is vanuit RDW om een dicht tussenschot te hebben. Klopt wat je zegt over DLD de auto's daar zijn veel luxer uitgerust dan de bestelwagens hier. Denk dat het import gaat worden.

Ik heb een Rifter gevonden uit DLD die interessant is. 2020, alles erop en eraan 15.000 gereden. Ding is verlengd dus misschien hoeven de stoelen er niet uit als hij de achterbak zelf in kan. Vind het wel zo prettig dat er nog garantie op zit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:43

Is het geen idee om eens te kijken naar busjes die zijn aangepast voor rolstoelen? Ik heb totaal geen verstand van type busjes, maar wat je bij rolstoelbusjes vaak ziet is dat ze zo'n ingebouwde extra brede, lange loopplank hebben die heel vlak loopt, dit idee: https://imganuncios.mitula.net/volkswag ... 566010.jpg

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 09:55

8nnemiek, heb ik inderdaad naar gekeken maar die zijn in verhouding heel erg duur. Ik heb nu even snel gekeken en voor het bedrag van de 1 jaar oude Rifter heb je met geluk een 4 jaar oude Kangoo die omgebouwd is. De busjes zijn nog prijziger.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:35

En een ASX? Is een iets lagere instap dan X5, maar evengoed ruim.
Ook leuk geprijsd.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 11:12

Schiet me te binnen dat iemand een Mini Countryman of Clubman had voor 2 grote honden
Laatst bijgewerkt door Bravura op 14-07-21 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 11:20

Selka, de doggen hier gaan aan de achterkant erin. De ene is mega enthousiast (teef) en springt van verre al de auto in, de andere (reu) wisselt. Als hij lui is, dan stapt hij poot voor poot erin, en het liefst achter met hulp. Wat ik dan vaak doe is 1 achterpoot op de bumper zetten en dan stapt hij letterlijk voetje voor voetje naar binnen.

Succes met de zoektocht. Wij hebben een oude Berlingo, was een test of dat zou bevallen en dat bevalt tot nu toe zeer goed. Als deze echt op is, komt er een nieuwe, maar wel een 'personen' uitvoering met ramen en deuren (geen klep).

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 11:39

Matheno, ASX is kleiner dan de BMW dus daar zou dan de achterbank uit moeten en dan heb ik liever zo'n bestelwagen.

Mini, echt waar? :D Ook dat zie ik alleen werken zonder achterbank en vraag mij af of ze daar rechtop in kunnen staan haha.

MoOtJuHh, ah mijn teef is ook echt hyper in vergelijking met de reu. Die springt zo de X5 in alsof het niks is. Voetje voor voetje is prima natuurlijk. Ik heb van Peugeot de maatvoering gehad van de Rifter en het ziet er goed uit :)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 12:52

Wij hebben 2 Cane Corso’s van 65 kg. Die regelmatig naar pension gingen. En dat paste wat krap in de X5, die moest sowieso toch al weg en daar hebben we een Q7 vóór in de plaats gekocht. De kofferbak is zowel hoger als dieper. Plus je kunt die auto helemaal laten zakken. Met een speciale knop in de achterbak. Waardoor zelfs onze oude teef er zelf in kan.
Heel fijn. De auto is ook diesel/hybride en automaat, ik rijd ook veel voor mijn werk en vaak de trailer er achter. Ideale auto.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:09

Mijn broer zat in een rolstoel en wij hebben gehad; een renault traffic, fiat doblo en Peugeot partner. De eerste 2 waren vrij hoog en moesten we met oprij latten erin rijden.

Bij de Peugeot hebben we de vloer laten zakken en kon hij met een hele brede plank zeg maar er in rijden. Die plank staat daarna rechtop achter de rolstoel.

Het was de meest luxe partner waar ook 3 stoelen achterin zaten, maar wij hadden er dus een stoel uit. Was ook een fijne auto om mee te rijden vergeleken bij die eerste 2.

Je hebt ook dat ze dit heel vaak met de renault kangoo doen. Je hebt misschien niet de bevestiging voor de rolstoel nodig, maar ik denk dat het voor jou wel ideaal zou kunnen zijn en evt nog iets aan te passen is.

Kijk eens voor het idee bij https://biermanab.nl/ en https://www.freedomautoaanpassingen.nl/ ... gUQAvD_BwE

Wij hebben met beiden ervaring. Ruilen ook auto's in soms.....

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:18

mvdende schreef:

Hoe het in Duitsland zit weet ik niet, maar in België bestaat hier alleszins geen wetgeving rond.