Studiestress of (emotioneel) uitgeput?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

Re: Studiestress of (emotioneel) uitgeput?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 23:27

Als ik je mag adviseren: stop met je werk of met je studie. Dit gaat echt niet samen, hoeveel uur heb jij in een dag zitten joh.

Dit is echt veel en veel te veel. Niet heel gek dag lichaam alleen nog maar dingen uitzendt als prikkelbaarheid. Je lichaam geeft wat aan, luister daar ook naar!

Wordt je echt gelukkig als je nu nog zo 5 jaar doorgaat? Bedenk dat je lichaam je nu al waarschuwt, en dat je op de rem moet trappen hoe moeilijk dat ook kan zijn.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 23:42

Citaat:
Van nature was ik iemand die positief in het leven stond, zin had in het ondernemen en doen van dingen, spontane uitjes plande, mensen veraste, tijd maakte voor mijn paard, liefdevolle dingen deed voor mijn vriend. Dit ontbreekt nu allemaal.

Denk om jezelf :(:)
Ik ben om een veel minder druk schema uitgevallen omdat ik teveel hooi op mijn vork nam. Ik herken het bovenste ook behoorlijk. (Behalve die vriend. Die heb ik nog niet ;) )

Alsjeblieft, pak je rust voordat je lichaam nóg harder aan de rem trekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 06:26

Ik vind het al knap als je naast fulltime werk, paard en vriend een opleiding volgt.. maar jij volgt er 2.. hoe dan?

Denk aan jezelf! Nasleep corona is niet niks, maar je hebt nu een schema van vanalles moeten. En daarnaast geen tijd voor wat je voldoening geeft (de spontane uitjes etc). Je hebt geen dag of dagdeel om mentaal en fysiek op te laden door desnoods helemaal niks te doen. Neem een stapje terug, voor je lijf aan de rem trekt. En echt, dan kan je gewoon helemaal niks.. zelfs de leuke dingen niet. Dat punt moet je echt niet willen bereiken.

Als je enkel opziet tegen je opleiding, zet die dan onhold. Het is het niet waard..

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 07:36

Kan je drie dagen per week werken ipv vier, of op zoek gaan naar een baan waar dat wel kan? Eventueel ook dichter bij huis?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 07:41

Sorry als ik jouw post leest denk ik alleen maar

Waarom…….wil je zoveel
Waarom doe je zoveel
Waarom

Maakt niet uit wat er op je pad zou komen, Corona relatiebreuk, gebroken been met zo’n drukke schema loop je jezelf voorbij

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 07:50

De maatschappij legt ons op dat we zoveel mogelijk moeten doen: werken, studeren, consumeren, ....

Maar dat hoeft niet allemaal tegelijkertijd, echt niet. Burn outs zijn de ziektes van nu, en dat is omdat we zoveel moeten.

Maar, je moet ook voor jezelf zorgen, en dit trek je niet. Dus stop met alles tegelijkertijd te willen doen. Dat kan niemand aan.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 07:51

Maatschappijvlag wel wat op maar niet dit idiote schema van de TS

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 07:55

IsaCalixa schreef:
Ik stuur je later nog even een pb, herken me wel in je verhaal :) ik kan je denk ik wel tips geven!

oe die tips wil ik ook wel :o

Ik herken de situatie, baal er ook zo vreselijk van,maar hoe maak je de juiste keuze's

Ik weet het soms ook even niet meer

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 07:58

Ik zat nog even over je na te denken. Ik kreeg pas mee dat je je leven eigenlijk in moet delen in 3 dingen. Je week moet bestaan uit: 1.'spanning'/dingen die moeten dus bijv werken 2. Sociale dingen, uitje, paard en 3. Ontspanning voor jezelf. Dus niet sociale uitjes ook al is dat ontspanning, maar er moet ook rust in zitten voor jezelf. Gewoon helemaal niets doen, niks hoeven maar gewoon tijd voor jezelf.

Ik deelde mijn leven in in werken en (sociale) ontspanning. Naar vrienden was ontspanning. Toen ging het fout, omdat je ook tijd voor jezelf moet indelen en niet altijd bezig moet zijn met iets wat prikkels geeft.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 08:04

Seltje schreef:
De maatschappij legt ons op dat we zoveel mogelijk moeten doen: werken, studeren, consumeren, ....

Nee hoor. Dat doe je zelf.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 08:11

Goof schreef:
Seltje schreef:

Dat wordt wel heel hard gestimuleerd in de maatschappij.. sommige dingen kan je eigenlijk niet achterblijven tegenwoordig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 08:12

Nou ik zou als ik je verhaal zo hoor, per direct stoppen met de opleiding. Je geeft zelf al redenen genoeg aan om dat te doen:

- je haalt er geen voldoening uit
- het geeft je veel stress
- je wilt er uiteindelijk niks mee gaan doen
- alleen het idee al om te stoppen geeft je het gevoel van grote opluchting
- je moet nog veel te veel jaren en energie er in stoppen
- je hebt die energie nu simpelweg niet

Dus het gaat je nu op dit moment toch niet op een goede manier lukken. Dan kan je beter de stekker er uit trekken want het levert je niks op dat positief is, alleen maar heel veel negatiefs.

Opzeggen die handel, en weer een beetje tot jezelf komen :(:)
Dan zie je daarna wel weer verder.

Het belangrijkste is het om eerst weer plezier in je leven te krijgen :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 08:12

Dan is dat nog altijd druk die je zelf ervaart en een keuze die je zelf maakt.
De maatschappij zegt nergens dat jij je over de kop moet werken en je eigen grenzen ernstig moet overschrijden.
'Nee' is ook een keuze.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 08:15

Ik ga mee met de rest. Ik heb de afgelopen jaren fulltime gewerkt en in deeltijd gestudeerd met een paard en vriend. Dat kan wel, maar betekende voor mij wel dat ik tegen andere dingen regelmatig nee moest zeggen. Laat staan ook nog een opleiding tot zadelmaker erbij...

Wat voor mij werkte: vaste dagen/ritme, met ook vaste rust momenten b.v. zaterdag ochtend was echt heilig, uitslapen en niets doen. Zondagochtend juist vaste studeer ochtend.

En wat ik in de tijd leerde: als ik te moe ben, heeft het geen zin om mijzelf nog verder te vermoeien terwijl ik de stof amper opneem. Dan kan ik beter de rust nemen en op een ander moment effectiever studeren.

Je hebt wat lastige keuzes te maken, sterkte daarmee!

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 08:15

Goof schreef:
Seltje schreef:

En de maatschappij... ;)

Als ik zie hoeveel studiegenoten ik had die wel móesten presteren om financiele redenen (ivm studieschuld), en zich daarnaast nog een slag in de rondte werkten om hun kamerhuur te kunnen betalen... Dan wordt je daar gewoon verdrietig van.
Maar ja, ze moeten wel, want zonder opleiding wordt je putjeschepper. En een vangnet is er niet meer.

En dat geldt zeker niet alleen voor studenten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 08:33

Wat je beschrijft is enorm veel maar als je nog jong bent en ook echt passie hebt voor al die elementen dan is het ook niet onmogenlijk voor sommige mensen. Op dat moment haal je namelijk de psychische voldoening eruit en krijg je het op een bepaalde manier op de rails. Wel staat dan het sociale leven on-hold, maar voor een passie kan je dat.

Voor een studie die maar een willekeurige keuze is zonder passie erachter gaat je lijf en hoofd in de staak en zul je vroeger of later in een burn-out komen.
Stop met de dingen waar je hart niet perse sneller voor slaat.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 08:51

Jeetje, het klinkt alsof je erg veel hooi op je vork hebt.
Ik heb ook in een periode gezeten waar ik richting een burn-out ging en geen enkel plezier meer had in wat ik deed. Wat hielp is keuzes maken. Als je straks uitgeput bent en niks meer kan en nergens meer zin in hebt (waar je zo te horen redelijk dichtbij in de buurt zit) heb je helemaal niks aan. Bij mij heeft het echt heel lang geduurd voordat ik gewoon weer mijn eigen, passievolle en positieve persoon was.

Sizzle schreef:
Wat je beschrijft is enorm veel maar als je nog jong bent en ook echt passie hebt voor al die elementen dan is het ook niet onmogenlijk voor sommige mensen. Op dat moment haal je namelijk de psychische voldoening eruit en krijg je het op een bepaalde manier op de rails. Wel staat dan het sociale leven on-hold, maar voor een passie kan je dat.

Voor een studie die maar een willekeurige keuze is zonder passie erachter gaat je lijf en hoofd in de staak en zul je vroeger of later in een burn-out komen.
Stop met de dingen waar je hart niet perse sneller voor slaat.

Hierr ben ik het helemaal mee eens. Je moet een studie niet doen voor alleen maar een papiertje. Drie jaar (of 6 jaar, ik weet niet hoe het met deeltijd werkt) klinkt niet veel maar als het iets is wat je eigenlijk helemaal niet interessant vind dan zijn drie jaar erg lang. Vind je filosofie ergens wel echt interessant en ben je het nu gewoon even kijwt? Of zijn er andere deeltijd studies die je kunt doen die je wél interessant vind?

Vind je filosofie wel echt leuk maar is het nu gewoon te veel, kun je dan kijken of je de studie kunt pauzeren? Zelf heb ik na het afronden van mijn eerste jaar, 3 jaar een studiestop gehad. Na 3 jaar heb ik mijn studie psychologie weer opgepakt waar ik gestopt was.

En het hoeft ook niet tegelijk hè? Filosofie kan je altijd nog studeren, opleiding tot zadelmaker kan ook altijd nog. Wil je toch graag wat leren dan zou ik een keuze maken en daarvoor gaan, maar voor nu echt je eigen rust voorop stellen en één ding tegelijk.

Het is zó makkelijk om te veel hooi op je vork te nemen en alles tegelijk te willen. Ik heb een tijdje 2 studies tegelijk gedaan want ik had een studiegenootje die kon dat ook dus ik dacht: nou top, dat moet ik dan ook kunnen, ik ben slim genoeg, die andere studie wilde ik toch al doen.
Nou 2 studies tegelijkertijd kon ik blijkbaar niet. Zeker niet met dat parttime baantje wat me mega veel stress gaf an sich.
Soms moet je toegeven dat iets te veel is, dat iets niet lukt, dat je iets niet kan. En dat is goed. Je lichaam geeft duidelijk aan dat je nu tegen een grens aanloopt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:37

Ts wat vind je leuker, de studie of je opleiding zadelpasser ? Gooi in ieder geval één van de twee aan de kant, kijk eens of je tijdelijk je baan over vijf dagen kunt doen zodat je per dag meer tijd hebt om ook aandacht aan hempseed en vriend en vooral jezelf te geven.
Die studie kan over een paar jaar ook nog wel en zo door gaan betekend dat je straks niets hebt behalve een compleet ingestort leven.
Heb je nog contact met een revalidatie arts of huisarts gezocht na de Corona?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 11:54

Kookaburra schreef:
Goof schreef:

En de maatschappij... ;)

Als ik zie hoeveel studiegenoten ik had die wel móesten presteren om financiele redenen (ivm studieschuld), en zich daarnaast nog een slag in de rondte werkten om hun kamerhuur te kunnen betalen... Dan wordt je daar gewoon verdrietig van.
Maar ja, ze moeten wel, want zonder opleiding wordt je putjeschepper. En een vangnet is er niet meer.

Je hebt altijd een keuze. De maatschappij legt je niks op. Je kan ook een keuze maken om jezelf minder druk op te leggen en je kan zelf beslissen waar je druk weghaalt.
Werk en een opleiding kan je belangrijk vinden en prioriteren, hoe je de rest eromheen organiseert is een keuze.

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 12:43

Klinkt een beetje zoals mijn start van de opleiding 3 jaar terug. Fulltime werken in 4 dagen, deeltijd hbo, vriend, paard.. Eigenlijk simpelweg te veel om alles goed te doen, en toch wil je waarschijnlijk alles perfect doen.
Paard heb ik (om meerdere redenen overigens) halverwege jaar 1 laten vallen, tijdelijk nog bij vriendin gereden maar ook dat gestopt want dat gaf me geen voldoening door het half/snel te doen en ik zat met een beenbreuk. Inmiddels heb ik net jaar 3 afgerond dus ik ga de laatste in gelukkig!

Alle ballen hooghouden is een hele uitdaging, en dan doe jij zelfs nóg een opleiding (zadelmaker) ernaast. Ik zou zeggen kies 1 van beide opleidingen. En ja, ook dan moet je nog geregeld nee zeggen en zal het niet altijd meevallen qua tijdsbesteding en energie. Die dipjes heb ik ook zeker gehad. Maar beter minder tegelijk en het goed doen, dan ook nog geen voldoening als het al zoveel van je vraagt.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 13:26

Foaly schreef:
Goof schreef:
Dus je bent in 4 dagen tijd 48 uur (minimaal) kwijt aan werk + reistijd. En de overige 3 dagen studeer je, ga je naar je paard, ben je met je vriend, volg je een opleiding tot zadelmaker en heb je overige sociale contacten.

Hell..... ik word al moe als ik het lees.
Wat denk je zelf van die korte samenvatting?

Dit dus. TS, ik zou even heel hard pas op de plaats maken, want hoe leuk sommige dingen ook zijn, je kunt niet alles tegelijk.

Sluit ik me ook bij aan!
En even heel eerlijk, ik denk niet dat je veel aan filosofie hebt als ‘papiertje achter de hand’.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 13:30

verootjoo schreef:
Kookaburra schreef:
En de maatschappij... ;)

Je hebt altijd een keuze. De maatschappij legt je niks op. Je kan ook een keuze maken om jezelf minder druk op te leggen en je kan zelf beslissen waar je druk weghaalt.
Werk en een opleiding kan je belangrijk vinden en prioriteren, hoe je de rest eromheen organiseert is een keuze.

Niet helemaal mee eens. Ja, je hebt keuzes, maar aan elke keuze hangen teveel meningen/oordelen vanuit de maatschappij. En helaas worden sommige keuzes die voor het welzijn van een persoon goed zijn, beperkt doot financiële
En in een wereld waarin alles perfect lijkt te zijn, zijn de meningen over je keuze niet altijd mals.

En ik zeg, 'lijkt te zijn'. Elk huisje heeft zijn kruisje... Maar het is minder geaccepteerd om dat te bespreken dan 'ik heb weer een heerlijke dag bij de paarden gehad en daarna kwam de schoonfamilie gezellig bij het diner!'

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 09:05

Ik word al moe als ik het lees ...

Wat wil je eigenlijk precies?
Ik zie opleiding filosofie (wat zijn je plannen daarmee? Baankansen zijn minimaal in dat vak. Is dat niet zonde van je tijd/geld/energie?) en opleiding zadelmaker (wat zijn je plannen daarmee? Wil je hier straks volledig mee verder? Is dat reëel?)

Ik zou me focussen op 1 ding qua baan. Wat je nu aan het doen bent kan geen enkel mens aan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 11:18

Vergeet ook niet dat je ook iets ‚moet‘ met al die opleidingen anders is het in no-time verouderde informatie en net zo goed weer waardeloos.
Ik heb ook mijn opleiding tot zadelpasser/maker gedaan tijdens mijn voltijd baan (post-doc). Dat was leuk, maar dat betekende wel 3-jaar alle vakantiedagen daarvoor offeren en dus ook 3 jaar geen vrij of vakantie.
Daar dan nog een extra universitaire opleiding naast zou me echt teveel geweest zijn.
Na de opleiding ben ik ook echt naast mijn voltijd baan aan de slag gegaan als zadelmaker/passer en dat betekende dat ik standaard iedere week 7 dagen werkte (5 dagen in het lab, weekend onderweg naar klanten. Ik heb het 9 jaar volgehouden, toen was ik het zat (er was toen inmiddels ook een kind bijgekomen).

Als je zo‘n leven wil volhouden lukt dat alleen als je dat ook echt leuk vind en smorgens blij bent dat je weer ‚mag‘. Als dat niet zo is dan is dat een recept voor een burn-out.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 11:21

Sizzle schreef:
Vergeet ook niet dat je ook iets ‚moet‘ met al die opleidingen anders is het in no-time verouderde informatie en net zo goed weer waardeloos.
Ik heb ook mijn opleiding tot zadelpasser/maker gedaan tijdens mijn voltijd baan (post-doc). Dat was leuk, maar dat betekende wel 3-jaar alle vakantiedagen daarvoor offeren en dus ook 3 jaar geen vrij of vakantie.
Daar dan nog een extra universitaire opleiding naast zou me echt teveel geweest zijn.
Na de opleiding ben ik ook echt naast mijn voltijd baan aan de slag gegaan als zadelmaker/passer en dat betekende dat ik standaard iedere week 7 dagen werkte (5 dagen in het lab, weekend onderweg naar klanten. Ik heb het 9 jaar volgehouden, toen was ik het zat (er was toen inmiddels ook een kind bijgekomen).

Voordeel is dat je kunt aantonen dat je een universitair denkniveau hebt. Dat is voor sommige werkgevers voldoende qua opleiding. Even afhankelijk van andere opleidingen en werkervaring.