Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Van nature was ik iemand die positief in het leven stond, zin had in het ondernemen en doen van dingen, spontane uitjes plande, mensen veraste, tijd maakte voor mijn paard, liefdevolle dingen deed voor mijn vriend. Dit ontbreekt nu allemaal.

)
Goof schreef:Seltje schreef:De maatschappij legt ons op dat we zoveel mogelijk moeten doen: werken, studeren, consumeren, ....
Nee hoor. Dat doe je zelf.

Sizzle schreef:Wat je beschrijft is enorm veel maar als je nog jong bent en ook echt passie hebt voor al die elementen dan is het ook niet onmogenlijk voor sommige mensen. Op dat moment haal je namelijk de psychische voldoening eruit en krijg je het op een bepaalde manier op de rails. Wel staat dan het sociale leven on-hold, maar voor een passie kan je dat.
Voor een studie die maar een willekeurige keuze is zonder passie erachter gaat je lijf en hoofd in de staak en zul je vroeger of later in een burn-out komen.
Stop met de dingen waar je hart niet perse sneller voor slaat.
Kookaburra schreef:Goof schreef:
Nee hoor. Dat doe je zelf.
En de maatschappij...
Als ik zie hoeveel studiegenoten ik had die wel móesten presteren om financiele redenen (ivm studieschuld), en zich daarnaast nog een slag in de rondte werkten om hun kamerhuur te kunnen betalen... Dan wordt je daar gewoon verdrietig van.
Maar ja, ze moeten wel, want zonder opleiding wordt je putjeschepper. En een vangnet is er niet meer.
En dat geldt zeker niet alleen voor studenten.
Foaly schreef:Goof schreef:Dus je bent in 4 dagen tijd 48 uur (minimaal) kwijt aan werk + reistijd. En de overige 3 dagen studeer je, ga je naar je paard, ben je met je vriend, volg je een opleiding tot zadelmaker en heb je overige sociale contacten.
Hell..... ik word al moe als ik het lees.
Wat denk je zelf van die korte samenvatting?
Dit dus. TS, ik zou even heel hard pas op de plaats maken, want hoe leuk sommige dingen ook zijn, je kunt niet alles tegelijk.
verootjoo schreef:Kookaburra schreef:En de maatschappij...
Als ik zie hoeveel studiegenoten ik had die wel móesten presteren om financiele redenen (ivm studieschuld), en zich daarnaast nog een slag in de rondte werkten om hun kamerhuur te kunnen betalen... Dan wordt je daar gewoon verdrietig van.
Maar ja, ze moeten wel, want zonder opleiding wordt je putjeschepper. En een vangnet is er niet meer.
En dat geldt zeker niet alleen voor studenten.
Je hebt altijd een keuze. De maatschappij legt je niks op. Je kan ook een keuze maken om jezelf minder druk op te leggen en je kan zelf beslissen waar je druk weghaalt.
Werk en een opleiding kan je belangrijk vinden en prioriteren, hoe je de rest eromheen organiseert is een keuze.
Sizzle schreef:Vergeet ook niet dat je ook iets ‚moet‘ met al die opleidingen anders is het in no-time verouderde informatie en net zo goed weer waardeloos.
Ik heb ook mijn opleiding tot zadelpasser/maker gedaan tijdens mijn voltijd baan (post-doc). Dat was leuk, maar dat betekende wel 3-jaar alle vakantiedagen daarvoor offeren en dus ook 3 jaar geen vrij of vakantie.
Daar dan nog een extra universitaire opleiding naast zou me echt teveel geweest zijn.
Na de opleiding ben ik ook echt naast mijn voltijd baan aan de slag gegaan als zadelmaker/passer en dat betekende dat ik standaard iedere week 7 dagen werkte (5 dagen in het lab, weekend onderweg naar klanten. Ik heb het 9 jaar volgehouden, toen was ik het zat (er was toen inmiddels ook een kind bijgekomen).