Nieuwe werkster steelt geld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:27

Ik zou haar laten langskomen en vragen of ze in financiële nood zit. Omdat je het idee hebt geld te missen uit potje x, x en x. Zo val je haar niet direct aan en geef je haar een kans eerlijk te zijn. Je hebt natuurlijk geen idee waarom iemand geld steelt.

BigOne

Re: Nieuwe werkster steelt geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:29

Jullie moeten denken als die persoon en wanneer die binnen twee weken al geld jat dan reken er maar niet op dat ze dat toe gaat geven.

jazza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:31

Voorop gesteld.. je vertrouwen in haar is weg. Terecht of onterecht is eigenlijk niet relevant meer.
Niet voor jou en niet voor haar. Jij wilt je geen zorgen hoeven maken en zij wil niet werken op een plek waar bij elke bijzonderheid haar integriteit in twijfel wordt getrokken.

Je hoeft haar niet te betrappen noch te beschuldigen. Als je de situatie uitlegt en aangeeft dat je zelf worstelt met vertrouwen is dat voldoende reden om afscheid van elkaar te nemen.
Tenminste als je over het ‘verlies’ van je geld heen kunt en wil stappen.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:34

Wij hebben ooit een schoonmaakster gehad die pakken koekjes en flessen water stal. Minder erg dan geld, maar toch ook wel zuur. We boden haar gewoon te drinken aan bij ons, water of koffie, en we boden haar ook elke x wat koekjes aan. Als ze honger of dorst had, moest ze het maar vragen, zeg maar. Nu was ze gelukkig maar een invaller voor onze normale, betrouwbare poetshulp.
We hebben het poetsbureau ingelicht en het hen laten afhandelen; als ze hier stal, deed ze dat misschien namelijk ook op andere plekken.

Als je deze werkster gevonden hebt via een (poets)bureau, zou ik dat bureau inlichten. Die kunnen misschien niet accuut iets doen, maar ze vinden het ongetwijfeld ook alles behalve fijn dat een van hun werksters onbetrouwbaar blijkt. Dus logisch gezien zullen ze er wel wat aan proberen doen.

Als je haar niet meer vertrouwt, sta je in je volste recht om het contract op te zeggen.

Natrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 22:40

DuoPenotti schreef:
Is het wit of zwart?
Wit zal de werkgever het ook graag met bewijs weten.

Het is zwart, ik heb haar gevonden via een site waar je een oproepje kunt plaatsen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik graag uitga van het goede van de mens en nu wel denk dat ik dit anders had moeten aanpakken. En beter via een bureau of via via iemand had kunnen vinden..

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:44

Voor degenen die zeggen dat je een camera op moet hangen: houd er rekening mee dat het verboden is iemand te filmen zonder zijn of haar toestemming.
Ik zou mijn verlies nemen en opzeggen, denk ik.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:54

prulletje schreef:
Voor degenen die zeggen dat je een camera op moet hangen: houd er rekening mee dat het verboden is iemand te filmen zonder zijn of haar toestemming.

Je hebt tot op zekere hoogte gelijk. In principe mag het niet inderdaad, tenzij:
Citaat:
Camera's en microfoons verstoppen in je huis is een privacyprobleem, waarvoor sinds een paar jaar specifieke wetten ingevoerd zijn. Elk opzettelijk filmen of fotograferen in woningen of niet-publieke plaatsen met een verborgen camera is verboden tenzij dit vooraf duidelijk is aangekondigd (art. 139f Wetboek van Strafrecht: maximaal zes maanden cel).

Wel moet dat filmen dan 'wederrechtelijk zijn', wat in de praktijk betekent dat je moet kijken of het privacybelang van de gefilmde personen hoger weegt dan jouw belang om toch te filmen. Heb je vermoedens dat je oppas de kinderen mishandelt of de hulp zaken steelt, dan kan jouw belang hoger wegen dan hun privacy, zodat je een (verborgen) camera mag installeren, maar een automatisme is dat niet.

bron

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:55

prulletje schreef:

Het is ook verboden om met geld te stelen. Gewoon filmen en confronteren, moet je durven maar wanneer iemand dit meteen dier bij nieuwe werkkring zal ze het ook eerder gedaan hebben en zeker vaker doen tot ze gestopt word. Dan kun je zeggen dat je haar niet meer wil maar word de volgende de dupe.

Neelm3r9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 23:17

Wat een vervelende situatie.
Het is verstandig om het “lokgeld” eerst te kopiëren want op alle biljetten staan identieke nummers. Op die manier kun je aantonen en controleren dat het geld wat ze dan op zak heeft van jou is geweest.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 23:20

Ik vind het een lastige situatie, je hebt geen bewijs. En ik zou het toch graag willen weten...

Ik zelf kom ook vaak bij iemand over de vloer, doe wat huishouden etc, ook als ze er niet zijn. En nu zijn ze daar ook iets (vrij prijzigs) kwijt. Gelukkig verdenken ze mij niet, maar kan mij wel voorstellen dat het in je achterhoofd spookt, ik heb overal gezocht en binnenstebuiten gekeerd maar heb het niet kunnen vinden en dat is gewoon vreemd. Het is geen kast van een huis en het moet gewoon ergens zijn, maar waar? Hier is ook geen verklaring voor en is gewoon echt vervelend.

Maar het is wel heel vreemd dat het uit 3 potjes weg is, eerlijk.. dat wel..,

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 23:29

Ik ben ook werkster en weet dat er echt het volste vertrouwen moet zijn tussen jou en de werkster.
Ik heb ook verhalen zat gehoord over diefstal, ook in de thuiszorg.
Gebrek aan bewijs maakt het heel lastig. Toegeven zullen de meeste denk ik niet doen.
Ook als zij het niet heeft gedaan en ze hoort dat jij haar verdenkt, dan is toch het vertrouwen weg.
Zelf zou ik ook niet prettig meer werken als iemand denkt dat ik iets gedaan heb.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 23:32

Oef. Lastig TS.

Ik zou voor mezelf toch wel chill vinden dat je het zeker weet. Iemand beschuldigen kan niet natuurlijk. Ik zou gewoon zelf toch filmen,bijv je telefoon op de bovenste plank in de kast en dan stukje uit laten steken oid. Dan heb je iig voor jezelf hard bewijs en kun je haar evt ook daarmee confronteren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 06:40

Ik zou het ook op film willen hebben.
Dan kun je bluffen dat je de diefstal van eerder ook op film hebt, dat je al het geld terug wil en anders met de beelden naar de politie gaat.
Of ze blijkt toch onschuldig, dat kan ook natuurlijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 07:25

Tja of ze heeft nu al genoeg om de maand door te komen en laat ze nu de spaarpotjes met rust.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 07:59

Ik zou opzeggen en erbij zeggen dat ze zelf de reden ws wel kan bedenken. Vertrouwen komt toch niet meer goed, geld krijg je toch niet meer terug, en ze weet dat ze betrapt is...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 08:16

Natrick schreef:
DuoPenotti schreef:
Is het wit of zwart?
Wit zal de werkgever het ook graag met bewijs weten.

Het is zwart, ik heb haar gevonden via een site waar je een oproepje kunt plaatsen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik graag uitga van het goede van de mens en nu wel denk dat ik dit anders had moeten aanpakken. En beter via een bureau of via via iemand had kunnen vinden..

Zoek iemand via de witte werkster. Kost wat om jezelf aan te melden ( dacht 30 euro) maar dit zijn dames en heren met gecheckte referenties etc. Je betaalt iets van 13 euro per uur meen ik. En de werkster is zelf verantwoordelijk voor de belastingafdracht.

Over deze situatie; ik zou er meteen mee stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 08:41

Ja dit is toch gewoon te toevallig? Ik zou er al klaar mee zijn, vertrouwen is toch weg..

Ik heb ook een werkster, die is om de week een ochtend in mijn huis zonder dat ik er ben. Ik vertrouw haar blind (ze appt me zelfs als ze een kwartiertje eerder weggaat :') ) Zonder vertrouwen is het gewoon geen optie om iemand zo in mijn huis te laten :n

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 09:23

Ik heb viavia iemand en die vertrouw ik echt. Ik had nieuwe voorraad schoonmaakmiddelen, de fles was leeg en toen kreeg ik een appje “ Heb je nog nieuwe bleek”
Ja zei ze later verontschuldigend ik kijk niet in kastjes zonder toestemming.

Heel vervelend dat dit gebeurd is en best toevallig, maar ja iemand eventueel vals beschuldigen is ook zo wat… Lastig dilemma zo -O-

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 10:00

Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze uit 3 potjes geld heeft gepikt. Dat valt toch op? Een dief weet toch dat je niet te opvallend moet pikken?

Maar buiten dat, enorm vervelend.
Als je haar wil filmen, leg het geld dan op dezelfde plekken in de potjes, en juist niet zomaar in zicht, grote kans dat ze dan door heeft wat je plan is.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 10:44

Billy schreef:
Ik zou opzeggen en erbij zeggen dat ze zelf de reden ws wel kan bedenken. Vertrouwen komt toch niet meer goed, geld krijg je toch niet meer terug, en ze weet dat ze betrapt is...

Dit, ik zou er verder geen energie meer aan verspillen.

Natrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 10:47

Na een nachtje slaap, overleg met mijn partner en jullie berichten besloten om even het informatienummer van de politie te bellen. Deze hebben mijn melding en gegevens genoteerd. Zij adviseren de werkster te vragen naar het geld, komt hier niets uit kan ik aangifte doen. Hiervoor is wel iets van bewijs nodig, wat ik natuurlijk niet heb.

Zoals eerder hier al genoemd is het vertrouwen wel weg dus hoe dan ook is er geen andere mogelijkheid dan haar op te zeggen. Ik heb overwogen om te filmen/val te zetten maar na een nacht slecht slapen en de stress die ik krijg bij het idee besloten dit niet te doen. Het is het me niet waard voor tachtig euro. En dan is nog maar de vraag of zoiets werkt. Ik denk niet dat als iemand dit structureel doet, het ervoor gaat zorgen dat ze hier bij anderen mee stopt.

Ik heb haar een bericht gestuurd of ze soms geld van ons heeft geleend en zo ja, ze dit terug wil betalen. Dat voor ons het vertrouwen weg is en het werken bij ons hoe dan ook stopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 10:51

Goed gedaan :) Ben benieuwd of ze reageert..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 10:55

Nette oplossing zo :j Ik ben ook heel benieuwd of ze reageert...

Natrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 10:56

Jep, ze reageert met: Dus je gaat er gelijk vanuit dat ik het was? Ze zegt dat ze genoeg geld verdient dus dat ze niet hoeft te stelen en zeker niet van kinderen.. En dat ze meerdere huizen heeft en ze als ze zou stelen geen werk meer zou hebben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 10:58

Ja lastig dit, ik vind het gewoon te toevallig, dus ja, ik zou ervan uitgaan dat zij het was..