Uit elkaar. Kind, papieren, afwikkeling.. hoe nu verder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Uit elkaar. Kind, papieren, afwikkeling.. hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 16:44

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 16:46

Ik ben 2.5 jaar geleden gescheiden.
In het begin leek het hele proces goed te gaan... maarrrr zodra het op de punten en komma's aankomt en op het geld bleek het toch handiger deskundigen in te schakelen.

Ik heb eerst een orienterend gesprek gehad bij een advocaat familierecht, mijn ex ook, weliswaar met een ander. Maar dat je beiden weet wat je rechten en plichten zijn (waar je altijd van af kunt wijken, als je dat met elkaar eens bent en dat als zodanig vast laat leggen en bekrachtigen, bij voorkeur door een advocaat / rechtbank).

Wij hadden een gezamenlijk huis, een zoon.

Uiteindelijk is het hele financiële gedeelte via een aantal adviesgesprekken met een mediator in orde gekomen. De omgangsregeling met onze zoon ook.
Over het financiële gedeelte ben ik tot op de dag van vandaag tevreden. Ik heb bijv niet gekozen voor alimentatie voor mezelf, wel voor mijn zoon, en een uitkoop uit de woning (die had fikse overwaarde). Ik vind dat ik in staat ben mijn eigen geld te verdienen. Maar daar kun jij uiteraard heel anders over denken en alle respect want voor iedereen is het anders.

Voor wat betreft de omgangsregeling dat is totaal anders uitgepakt doordat mijn ex naar het buitenland is vertrokken...

Maar goed, mijn ervaring is dus mediation, en daarvoor zorgen dat je beiden goed bent geïnformeerd. En laat de afspraken mbt kinderalimentatie vastleggen tot het 21e jaar ,niet tot het 18e jaar. Ze zijn met 18 nog lang niet het huis uit of zelfstandig.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 16:54

VanHuisUit schreef:
En laat de afspraken mbt kinderalimentatie vastleggen tot het 21e jaar ,niet tot het 18e jaar. Ze zijn met 18 nog lang niet het huis uit of zelfstandig.
De betalende ouder is verplicht tot het 21ste jaar te betalen, vanaf het 18e jaar gaat het rechtstreeks naar het kind.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:02

Rain_bow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 08:30

Ik zal even op een aantal reageren waar ik nog vraag of reactie op heb.

Uiteraard ga ik documentatie en afspraken juridisch vast laten leggen. Ik ga ook even het stukje mediator uitzoeken. :j

M_i_R schreef:
Ik zie hier in de eerste reactie alweer klinklare onzin voorbij komen (ervan uitgaande dat er in jouw situatie gewoon NL recht van toepassing is.) Zoek een familierecht advocaat of een mediator om jullie hierin te begeleiden.

Dat klopt inderdaad, NL recht is hier van toepassing. Bedankt voor je tips, hier ga ik even mee verder!

@Roodvos: Bedankt voor je linkjes!

@Berdien: Bedankt ik ga jou nog even benaderen met een paar korte vragen.

@Alexandras: Fijn om te lezen dat het ook goed kan! Dat geeft hoop voor de toekomst.

VanHuisUit schreef:
Ik ben 2.5 jaar geleden gescheiden.
In het begin leek het hele proces goed te gaan... maarrrr zodra het op de punten en komma's aankomt en op het geld bleek het toch handiger deskundigen in te schakelen.

Ik denk dat je daar inderdaad een heel goed punt hebt, ik ga hier even naar kijken :)

Bedankt allemaal voor jullie reacties en sterkte wensen. :*
Het voelt inderdaad allemaal nogal vers en overweldigend.