Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
en zoals je ziet, zat ervaring bij bokkende mama's!Siglos schreef:Op sommige momenten, als ze overstuur is, denk ik wel eens pfffffff, maar we zetten rustig dit zo voort voor zover het gaat.
Chubby schreef:Top hoor, dat je kolft voor je kindjeen zoals je ziet, zat ervaring bij bokkende mama's!
Siglos schreef:Op sommige momenten, als ze overstuur is, denk ik wel eens pfffffff, maar we zetten rustig dit zo voort voor zover het gaat.
Je kunt haar dan ook gewoon aanleggen en troost bieden, of bedoel je dat niet? Zeker als je hoopt alsnog over te gaan op voeden aan de borst, kan dat waardevol zijn.
Je kolft nu 5x 30 minuten, maar voor je productie nu en vooral op de langere termijn is het beter en wellicht is het ook praktischer om bv 8x 10 minuten te kolven. Je kolf kun je dan afspoelen met eerst koud en dan warm water en in de koelkast zetten, hoef je 'm niet steeds af te wassen. Eenmaal per dag in de vaatwasser is voldoende qua 'grondig schoonmaken'.
La Leche League wordt genoemd als extreem, maar hun info is wel heel betrouwbaar en de leidsters denken graag mee in wat ook praktisch inpasbaar is in je gezinsleven. Schrijf ze niet zomaar af. Een luisterend oor als je even een dipje hebt, kan ook heel fijn zijn.
Lisitano schreef:Ik heb vijf maanden lang fulltime gekolfd. Na een maand of 3/4 kon ik om de 6 uur kolven en had ik genoeg productie voor 2 voedingen. Mijn lichaam wende dus aan de behoefte van de kolf. Ik heb wel het advies gehad maximaal 15 minuten te kolven en deed dat dan ook.
Ik gaf op verzoek tot 150 ml uiteindelijk, maar hij dronk lang niet altijd alles op.
Ik ben trouwens de Elvie gaan gebruiken, echt een life saver! Ik kreeg zoveel tijd terug. Na vijf maanden was ik het echt heel zat en ben ik gestopt met kolven.
Mijn zoontje heeft nooit mijn tepel geaccepteerd, ook niet met deskundige hulp. Helaas want ik had het graag gewild. Maar ik ben erg trots dat hij evengoed zo lang moedermelk heeft kunnen drinken.
Ik vond kolven trouwens echt rot omdat je zo beperkt wordt. Maar het was ook weer zo fijn even een kolfmomentje te hebben, die verlichting en ook de tijd dat ik echt even rustig kon gaan zitten. Wel omdat mijn partner tijdens mijn verlof thuis werkte
lovelys schreef:Diep respect voor je TS! Je doet het fantastisch!
Ik kolf zelf alleen op werk (6 maanden en 3 dagen per week).
Op facebook en op borstvoedingsfora moet je een beetje door de hormonen heen kijken![]()
Zelf haal ik er wel wat nuttige info vandaan, maar laat je niet gek/ onzeker maken door een ander.
Hopelijk lukt het je om ook voor jezelf te blijven zorgen. Het is zwaar een kleintje en denk aan jezelf! Wat je ook doet, je doet het goed.
Maar we genieten extra van het moment in de ochtend dat ze wel even uit mijn borst wil drinken! Nanna schreef:Hier een ervaringsdeskundige! Mijn dochter is prematuur geboren en heb de eerste 4 maanden fulltime gekolft. Daarna is het gelukkig gelukt om helemaal over te gaan op borstvoeding. Fulltime kolven is pittig en dapper dat je zo door wilt gaan ipv stoppen met borstvoeding. Ik kolfte ook 5 keer per dag en had daar ruim voldoende mee om mijn dochter te voeden. Goed dat je een nieuw kolfapparaat hebt gekocht met kolf BH! Is hij draadloos? Want dat scheelt echt enorm!
Wat ik lastig vond aan fulltime kolven is dat je zoveel tijd daar aan kwijt bent terwijl je die liever direct aan je kind besteedt. En als zij een moeilijke dag heeft en graag vastgehouden wilt worden ipv spelen of slapen, je niet kunt kolven en je hele schema in de soep loopt. Of als je een dagje of dagdeel ergens naar toe gaat je daar moet kolven. Dat is toch wel echt meer gedoe dan even snel aanleggen op een rustige plek.
De hoeveelheid dat je moet geven vindt ik lastig om in te schatten. Wij worden begeleid vanuit het ziekenhuis en daar houden ze heel erg 150ml x kg lichaamsgewicht / aantal voedingen op een dag aan. Maar dat is volgens mij meer een richtlijn voor kunstvoeding. Bij borstvoeding hoef je niet te blijven ophogen omdat de samenstelling veranderd. Ik zou zelf tussen de 100 en 150 ml per keer aanbieden en kijken wat je dochter drinkt. Misschien eens een week bijhouden en kijken of er een patroon in zit in hoeveel ze wanneer wilt zodat je telkens niet teveel hoeft weg te gooien. Daarnaast als ze tevreden is, goed groeit en voldoende poept/plast zou ze voldoende binnen moeten krijgen.
Onze dochter is nu gecorrigeerd 4,5 maand en drinkt 6/7 keer op een dag. Één keer per dag geef ik de fles zodat ze hopelijk de fles niet weer gaat weigeren en dan bieden we 120-160ml aan. Soms drinkt ze 160, maar soms ook maar 130ml. Soms wil ze na de fles nog meer en leg ik haar nog even aan.
Mocht je nog vragen hebben stuur gerust een PB!
Duc_je schreef:Wat knap ts! Ik heb bij de eerste gekolfd op werk en nu bij de tweede kolf ik op werkdagen ook weer. Ook kolf ik standaard de eerste voeding van de dag en die krijgt hij met de fles. Dat vind ik ook verschillende redenen praktisch. Verder krijgt hij als ik niet werk soms overdag ook nog een keer gekolfde melk. Ik heb een fijne kolf (horigen chicture) en dat scheelt enorm. Kolven is niet m'n hobby, maar ik maak het meestal "leuk" door een lekker bakkie thee/Koffie en wat te eten met even netflix of iets dergelijks erbij. Belangrijkste is ontspannen, dat geeft de meeste opbrengst.
Mijn zoontje is een flinke beer van nu ruim 9mnd en ruim 10 kg. Wat betreft de hoeveelheid, vol is vol. En wat hierboven al staat, je kunt het ik dacht 6-8u op kamertemperatuur bewaren en hoeft het dan niet op te warmen. Dus weg gooien hoeft niet snel. Je kunt het doorschuiven naar de volgende voeding. En je kunt ook beginnen met een flesje van bijv 100 en als de baby nog meer wil steeds 20 erbij pakken. Dus niet meteen een fles van bijv 140 waarbij je kans hebt daar er over blijft. Weggooien vind ik ook altijd erg zonde. Je werkt er hard voor immers.