Brandwonden stichting werft vreemd collectanten aan de deur?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:35

Shadow0 schreef:
Dat was volgens mij de vraag niet! Het lijkt me eerder dat als je ingeschreven wordt, je ingeschreven wordt als donateur. Dat het zou gaan om het werven van collectanten vul jij in maar is niet zeker uit de beschrijving van Karuna in elk geval.

Nee je kan dus ingeschreven worden (op een kladblokje) als iemand die collecte gaat lopen :D Je hoeft dan niet te doneren :D

En Karuna schrijft dat zelf ook specifiek in haar openingspost:
karuna schreef:
Mijn vader belde me met een nogal vreemd bericht. Er was iemand aan de deur bij hem net in oranje outfit zogenaamd collectanten aan het zoeken voor de brandwonden stichting.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:39

Goededoelen hebben (meestal) in ieder dorp, wijk of stadsdeel een collecteorganisator. Die hebben meestal geen speciale legitimatie van het goededoel waar ze de collecte voor organiseren, want zij zijn de 'verdeler' en 'verzamelaar na afloop'.
Meeste collecteorganisatoren hebben hun eigen netwerk, en een hoop goededoelen kénnen hun eigen collectanten niet eens (allemaal), want die 'zijn van de collecteorganisator' en die bewaken hun pool met collectanten met hun leven :+ De goededoelen kennen natuurlijk wel hun organisatoren.

Als je het niet vertrouwt kun je dus prima de naam van de werver-aan-de-deur vragen, want als dat een legitieme collectieorganisator is, dan kent het betreffende goededoel hem of haar. Geeft zo iemand z'n naam niet, dan zouden bij mij ook de alarmbellen gaan rammelen.

Maar op zich gaan collecteorganisatoren dus (meestal) zelfstandig te werk, en geven ze in de weken voor de collecteweek aan het goededoel aan hoeveel collectebussen ze nodig hebben, maw, hoeveel collectanten ze hebben gevonden. Of ze geven aan het goededoel aan: sorry, ik kom er 20 tekort, kunnen jullie helpen werven, want dat komt ook voor.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:39

Doubtless schreef:
DuoPenotti schreef:
kleding word juist heel vaak gedragen ook door oplichters, elk pakje is wel aan te komen.

Ach een pasje "van de brandwonden stichting" met mijn naam en foto erop kan ik ook zelf fabriceren, dus laten we dat dan niet als heilig middel beschouwen ;-)

Dat is ook zo, maar gaat me om het geheel.
Niets aan informatie, geen folder om achter te laten.
Lijkt me toch als iemand er over na wil denken, maar nu nog even twijfelt dat deze een mooi foldertje krijgt. Met alle informatie die nodig is.

Gewoon zo aan de deur met een kladblok... :n

MarliesV

Re: Brandwonden stichting werft vreemd collectanten aan de deur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:43

Ik zou dit ook heel vreemd vinden hoor, dat ze op die manier werven en dit niet vertrouwen.

Je gaat er toch vanuit dat als iemand komt werven, je ook bewijs mee hebt van de organisatie en iets van folders ed? Zo iemand aan de deur met een kladblokje zou bij mij ook vraagtekens oproepen.
Als collectant moet je vanalles mee nemen tijdens het collecteren en zo'n vent komt zonder enige legitimatie ed aan je deur.

Was voor mij iig reden genoeg om niet mee te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:44

Shadow0 schreef:
Doubtless schreef:
En dat is je goed recht hoor. Maar het is imo een beetje een intense reactie op iemand die doodeenvoudig aan de deur komt vragen of je mee wilt helpen collecteren.

Dat was volgens mij de vraag niet! Het lijkt me eerder dat als je ingeschreven wordt, je ingeschreven wordt als donateur. Dat het zou gaan om het werven van collectanten vul jij in maar is niet zeker uit de beschrijving van Karuna in elk geval.

En verder, ja, een intense reactie omdat er echt wel genoeg oplichting en phishing en babbeltrucs plaatsvinden waar mensen de dupe worden en soms voor veel geld. Dat stop je door te zorgen dat mensen er niet meer in mee gaan.
Da's heel jammer voor de brandwondenstichting maar het gaat dus niet alleen om hen.
Staat gewoon in de titel, maar oké. :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:53

MarliesV schreef:
Ik zou dit ook heel vreemd vinden hoor, dat ze op die manier werven en dit niet vertrouwen.

Je gaat er toch vanuit dat als iemand komt werven, je ook bewijs mee hebt van de organisatie en iets van folders ed? Zo iemand aan de deur met een kladblokje zou bij mij ook vraagtekens oproepen.
Als collectant moet je vanalles mee nemen tijdens het collecteren en zo'n vent komt zonder enige legitimatie ed aan je deur.

Was voor mij iig reden genoeg om niet mee te doen.

Vaak hebben deze mensen meerdere goede doelen onder zich, zij zijn het verdeel en inname punt voor de collectebussen.
Omdat zij vaak de belangen van meerdere goede doelen behartigen hebben ze geen bewijs van de betreffende goede doel.

Hier in de buurt was ook iemand die ca 1x per jaar een ronde deed of mensen wilde helpen met collecteren en dan kon je evt zelf het goede doel kiezen (als er meerdere beschikbaar waren).
Degene is hiermee gestopt en nu wordt er hier niet meer gelopen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:56

Bijzonder Brainless, echt nooit van gehoord. Vandaar dat ik ook zulke vraagtekens er bij zou zetten als de TS en haar vader.

Ik heb jaren zowel de verdeling van de bussen en werving van collectanten gedaan voor een goed doel, naast het collecteren zelf. Maar nooit langs de huizen gegaan.

Nou ja, waarschijnlijk was het dus wel legitiem. Beter voorzichtig mee om gaan, dan in een oplichtingstruc trappen ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 13:58

Of het gebeurt wel zo maar doet deze meneer alsof hij zo collectanten zoekt dat kan ntuurlijk ook.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:59

@Marlies
Hoe kwam jij dan aan nieuwe collectanten?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:23

Brainless schreef:
@Marlies
Hoe kwam jij dan aan nieuwe collectanten?

Via de site van de stichting konden mensen aangeven interesse te hebben en via flyers in de supermarkt.
Daarnaast Facebook berichten delen met 'collectanten gezocht' en netwerken onder bekenden/vrienden/familie

Maar storm loopt het niet hoor, ach elke extra was er 1 dacht ik altijd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:23

Doubtless schreef:
En Karuna schrijft dat zelf ook specifiek in haar openingspost:
karuna schreef:
Mijn vader belde me met een nogal vreemd bericht. Er was iemand aan de deur bij hem net in oranje outfit zogenaamd collectanten aan het zoeken voor de brandwonden stichting.

Met excuus, daar had ik dus toch overheen gelezen. (Slordig van me, sorry.)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:31

Ik vind het raar en zou er niet op ingaan. Daarbij wordt er sinds corona vrijwel niet meer aan de deur gecollecteerd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:35

Er stond in het verleden eens een persoon aan de deur bij mijn ouders om half 10 in de avond... Of ze even wilden doneren aan een of andere stichting.
Maar met een kladblokje is wel heel vreemd. En het achterlaten van de persoonsgegevens... Ik zou ook even een telefoontje naar de politie plegen en naar de brandwondenstichting

Tegenwoordig kijk ik nergens meer van op. Zeker niet toen ik vandeweek een mailtje kreeg met de mededeling dat ik 60,5 miljoen dollar kreeg. Maar omdat ik volgens iemand 5 maanden geleden omgekomen was bij een auto ongeluk moest ik ook maar even mijn gegevens achterlaten...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:46

anjali schreef:
Ik vind het raar en zou er niet op ingaan. Daarbij wordt er sinds corona vrijwel niet meer aan de deur gecollecteerd.

Hier wel hoor.

Slim dat je vader niks heeft doorgegeven! Zo te lezen is dit wel de normale gang van zaken maar als oudere/bejaarde kan je beter te voorzichtig zijn dan te goedgelovig, denk ik. Oplichters weten die mensen ook goed te vinden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 15:18

anjali schreef:

Niet? Hier is het zelfs om de haverklap raak dat ze voor dat soort dingen overdag, onder werktijd aan de deur komen. Dat is volgens mij iets dat pas sinds corona het geval is, al kan het ook dat ik er voor het thuiswerken gewoon niets van merkte.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 18:35

oomens schreef:
anjali schreef:

Niet? Hier is het zelfs om de haverklap raak dat ze voor dat soort dingen overdag, onder werktijd aan de deur komen. Dat is volgens mij iets dat pas sinds corona het geval is, al kan het ook dat ik er voor het thuiswerken gewoon niets van merkte.

Ik krijg juist briefjes in de bus dat ze wegens corona niet kunnen langskomen en of ik a.u.b. een donatie wil overmaken voor hun goede doel.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 23:38

karuna schreef:
Niet zo spannend? Iemand die je niet kent die aan de deur komt zonder legitimatie al je persoonsgegevens geven. Inclusief mailadres, telefoonnummer, geboortedatum enz. Mwa lijkt me toch niet zo heel verstandig. :n

En als dit inderdaad hun manier van werven is mogen ze zich even achter de oren krabben of dat wel zo n slimme methode is.

Nou inderdaad :')
Dan haal je een stuk minder op lijkt mij.