Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:58

Hier ook dagelijks 20 km gefietst om bij school te komen, zonder elektrische fiets. Zeker als er samen gefietst kan worden ben je er zo. Wel had ik een strippenkaart zodat met onwijs slecht weer of veel sneeuw met de bus kon. Ik zou wel kijken naar een route met fietspaden, dat is toch veiliger.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:58

Qua afstand: goed voor de conditie en de gezondheid.
Qua veiligheid: bijna iedereen rijdt in meer of minder grote groepen naar school, zeker bij langere afstanden.
Hier zie ik groepen van 30-40 kinderen op de fiets. En e-bikes? Mogen ze zelf voor gaan werken als ze die willen hier (veluwe, grote gezinnen, en er wordt niets kado gedaan, werken zal je ervoor :D )

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:00

Mijn neefje en nichtje fietsten elke dag 12 kilometer, meestal met een groepje uit het dorp dus heel gezellig. Als het echt slecht weer was mochten ze met de bus of werden ze gebracht. Meestal zie je wel dat er vanuit de dorpen groepen naar school fietsen, niets mis mee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:00

ik moest toen ik 15 was ook 16 kilometer naar school fietsen.
en in de zomer was dat eigenlijk nooit een probleem.
maar winters met slecht weer en storm hagel en sneeuw wel.
dan mocht bij uitzondering met de bus.
toen ik 17 was kreeg ik een brommertje, maar dat was winters nog een flinke tegenvaller.

is geen mishandeling ,juist super gezond voor ze toch.
maar kijk wel naar een fijne oplossing voor de dagen dat het echt slecht weer is?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:02

Ik moest altijd die afstand fietsen, elke dag weer, 6 jaar lang.
Vre-se-lijk.
Momenteel wil ik nog steeds niet fietsen (8 jaar later :+ ).
Ik zou vooral ook even met je kids overleggen. Mijn zusje had er geen problemen mee, ik wel haha.

Edit: omdat ik de enige was uit die richting die naar het vwo ging, had ik ook geen kinderen in de buurt met wie ik samen kon fietsen. De route was ook niet over fietspaden maar over 60/80 wegen met (destijds) geen fietspad.
Laatst bijgewerkt door lies_sparkle op 08-06-21 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Moonlight17

Re: Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:04

Na 5 jaar 13 kilometer enkele reis te hebben gefietst, leef ik nog steeds. Fietsen is momenteel wel geen fun tijdverdrijf voor mij, maar slechter ben ik er zeker niet van geworden.

xMyrnavG

Een vriendin van mij is ook halverwege de middelbare school verhuisd. Toen moest ze plots ook heel ver fietsen en had ze het idee de aansluiting met al haar vriendinnen te verliezen omdat zij niet zo ver wilde fietsen en het altijd een horde was om te fietsen van en naar school. Ze heeft het haar ouders ook wel kwalijk genomen. Vervolgens wel een ontzettend leuke baan gevonden op een boerderij!

Maar zo te horen zijn er ook veel goede verhalen :) dus ik zou me er niet te veel zorgen over maken! Zij ging ook echt van hartje stad (alles dichtbij) naar niet eens een supermarkt waar je even langs kon dus het was ook een gigantische omslag.

(edit: ik zie ook veel mensen die in groepjes konden fietsen, dat was daar ook niet het geval...)
Laatst bijgewerkt door xMyrnavG op 08-06-21 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Ik woon ook in Drenthe, zoon moet naar Steenwijk fietsen, ook een kleine 15 km enkele reis en dat zonder elektrische fiets. Met hondenweer brengen we ze vaak even met de auto of ze gaan met de bus.
Kindermishandeling :') :+

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:07

Ik moet wel lachen om te lezen dat "niet doodgaan" de graadmeter lijkt te zijn of het oké is of niet :))

Ik denk dat de ebikes een goede oplossing zijn. Zonder elektrische fiets vind ik het erg wel ver. Tuurlijk, een gezond kind lukt het wel en dood ga je er niet van. Maar als je niet fit bent, last hebt van groeipijn, geen leuk clubje hebt om mee samen te fietsen, na school je energie wil besteden aan allemaal leuke activiteiten... Dan vind ik 32 km fietsen (5x per week) op een normale fiets teveel. Zou daar als volwassene ook echt niet aan moeten denken, terwijl je dan alweer een stuk sterker bent dan als kind.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:08

Dat is net het probleem in onze cultuur? / Maatschappij? .
We worden zo bang gemaakt dat op elke hoek van elke straat iets zal gebeuren en we moeten tegen iedereen spreken alsof ze van suiker gemaakt zijn.

Ik merk dit zelf ook op school op, kinderen worden steeds vaker afgezet met de auto terwijl de algemene trent is dat kinderen steeds minder sporten en bewegen.

Laat ze maar fietsen is mijn mening. Goed en gezond. Ze leren beter omgaan met verkeer en ook hun oriëntatie wordt beter. Ze leren verantwoordelijkheidszin want de enige die ervoor zorgt dat ze te laat komen zijn ze zelf.

:D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:09

_Bonte_ schreef:
We worden zo bang gemaakt dat op elke hoek van elke straat iets zal gebeuren en we moeten tegen iedereen spreken alsof ze van suiker gemaakt zijn.

Ik merk dit zelf ook op school op, kinderen worden steeds vaker afgezet met de auto terwijl de algemene trent is dat kinderen steeds minder sporten en bewegen.

Laat ze maar fietsen is mijn mening. Goed en gezond. Ze leren beter omgaan met verkeer en ook hun oriëntatie wordt beter. Ze leren verantwoordelijkheidszin want de enige die ervoor zorgt dat ze te laat komen zijn ze zelf.

Helemaal mee eens!

Daantjuh88

Wel een bloedje hekel aan, maar 4 jaar elke dag 14 km heen en terug moeten trappen. En dan na schooltijd nog 4 km enkele reis naar de pony's toe. Toen ik 16 was gelijk mijn scooter certificaat gehaald en een oud barrel gekocht, dus laatste jaar havo met de scooter.... Maar ik leef nog! :')

daffieduck83

Ik moest vroeger zelf 10 km enkele reis en dat was in mijn klas de gemiddelde fietsafstand. Sommige leerlingen kwamen van verder. Nu ben ik docent op een middelbare school en heb ik ook leerlingen die op q5 tot 20 km van school wonen. De leerlingen op 15 km gaan bij mooi weer met de fiets, maar worden bij regen wel vaak gebracht. Mijn leerlingen op 20 km gaan met het ov, maar vanaf hun woonplaats is er een directe treinverbinding en het station is op 200 m van school.

Bo_Y

Ik moest vroeger 23 km fietsen voor school en in de winter mocht ik met de bus, maar dat was ook 5 km fietsen. Geen trauma aan overgehouden..

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:10

Dat is in de Noordoostpolder heel normaal.... Sowieso is er geen treinverbinding en de aansluiting van bussen is in sommige dorpjes behoorlijk waardeloos.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:10

_Bonte_ schreef:

Tja...in andere landen word je voor gek versleten als je je kind überhaupt laat fietsen naar school. Het is net waar je woont.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:11

Helemaal geen probleem. Zelf moest ik vanaf de brugklas 16 km (enkele reis) fietsen en dus 32 km per dag. Mijn kinderen fietsten hun hele middelbare schooltijd 18 km enkele reis (dus 36 km dagelijks).

Alleen als het heel vreselijk weer was gingen ze wel met de bus, of bracht en haalde ik ze.

Op doodgewone fietsen, maar raad wel goede antilekbanden aan.

Volgens mij was dat fietsen voor onze gezondheid absoluut niet slecht; kinderen zijn niet van suikergoed.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:12

mijn zoon heeft ook 1.5 jaar 17 km naar school gefietst eerst op mijn elektrische fiets.. daarna was die 16 en kocht hij een brommer. Als het erg slecht weer was ging hij met de bus... Mijn dochter koos vanaf dag 1 voor de bus.. Wij hebben ze de keuze gegeven... Bus koste ons 75 euro p mnd.. dat mochten ze of in eigen zak steken en gaan fietsen of een buskaart voor halen.

Ik ken genoeg kinderen die hier 13-15 km fietsen vanuit de polders naar school.. Zeker als ze met een groepje fietsen is er niks aan de hand. Zelf fietste mijn man altijd 12 km naar school en ik heb jaren 11 km naar werk gefietst op gewone fiets

dus nee zeker geen kindermishandeling al zou ik wel een moeder zijn die bij slecht weer zou brengen of een buskaartje zou betalen :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:13

Vroeger wisten we niet beter dan dat iedereen zonder elektrische fiets overal heen fietste. Erg goed voor je conditie.. En die regenponcho's waren natuurlijk niet cool, dus na een regenbui zat iedereen zeiknat in school :')
Ik vond het naar huis fietsen juist heerlijk. Even je hoofd leeggooien, gezellig met een leuk clubje, werkte goed tegen stress.

soesita

Nou ja, Nederland en Vlaanderen zijn dan ook over het algemeen mooi vlak. Hier in het heuvelland zijn sommige schoolroutes met minder dan 10km al een behoorlijke uitdaging op een niet-elektrisch fiets. :D

Albert

Ik kreeg vroeger elke maand busgeld van mijn ouders en kon kiezen, of een busabonnement kopen of gaan fietsen (25km enkele reis) en wat anders met het geld doen.
Ik ging dus meestal met de fiets, kocht in januari/februari meestal een abonnement en tussendoor af en toe een strippenkaart.

LoveBodin

Mijn ouders zijn toen ik 16/17 was ook verhuisd. De eerste 4 jaar van middelbare was het een kwartier fietsen, toen van school gewisseld en hoefde ik niet meer te fietsen (25+km vonden mijn ouders te gortig), dus treinen. Daarna dichterbij school gaan wonen en toen kon ik weer fietsen. Was toen 18km geloof ik. Ik vond het wel lekker! Ik had wel echt een mega fijne fiets ervoor ook. Een hele oude trekkingsfiets.

Overigens fietste ik ook altijd langs een 'veilig' huis, dat had ook zo'n bord van zo'n stichting in de tuin staan. Kon je altijd aankloppen/bellen als je een lekke band had :).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:14

Naar de lagere school was al bijna 6 en denk maar niet dat we vaak werden gebracht.
Middelbare 10, is natuurlijk weer een stuk minder dan 16,maar die klasgenoten hadden we ook.
Ik ging vanuit school overigens naar het paard, uiteraard met de fiets, dat was weer 5 kilometer de andere kant op.
En dat was met een fiets die toen luxe was, want die had maar liefst 3 versnellingen :D

Mando

Re: Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:17

Even een tip... doe ze een geel hesje aan als ze fietsen.

Ik woon in het buitengebied en vooral in de winter met slecht weer of schemer en donker zie je ze soms slecht op de buitenwegen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:17

Ibbel schreef:
Qua afstand: goed voor de conditie en de gezondheid.
Qua veiligheid: bijna iedereen rijdt in meer of minder grote groepen naar school, zeker bij langere afstanden.
Hier zie ik groepen van 30-40 kinderen op de fiets. En e-bikes? Mogen ze zelf voor gaan werken als ze die willen hier (veluwe, grote gezinnen, en er wordt niets kado gedaan, werken zal je ervoor :D )

Het zou voor mij een punt zijn om het niet te doen, maar ze overleven het vast wel, soms is het ook niet anders. Hier fietsen ze 6 km naar school, doen ze een 20 min - half uur over. 16 km neemt natuurlijk wel wat tijd in beslag, misschien ook een punt om over na te denken.

Wat betreft het in groepjes fietsen zoals Ibbel schrijft, hier is dat helaas niet zo. Ik zag dat vroeger wel bij mij op school, ik woonde op de hoek van voortgezet onderwijs en kon lopend, maar vriendinnen woonden een dorp verder en moesten een eind fietsen en dat leek mij best gezellig samen. Had ik hier ook gehoopt, maar na een paar weken samen, vielen groepjes hier al snel uit elkaar en nu fietst mijn dochter alleen, heel soms met een meisje uit een andere klas als hun rooster hetzelfde is voor die dag. Dat hoor ik hier veel meer in ons dorp, tot frustratie ouders, die mag van die soms niet mee, maar je kunt kinderen niet verplichten samen te gaan.. Kun je geluk en pech mee hebben hoe dat loopt.