Vriend trekt bij mij in, wat regelen we voor plan B?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 13:38

Boras schreef:
Je moet gewoon voorbereid zijn op wat kan gaan komen.

Niet doemdenken. En niet je kop in het zand steken van dat overkomt mij niet.

Gewoon goed regelen voor het geval dat.

Relaties kunnen nu eenmaal eindigen. Ook bij mensen die dat helemaal niet verwachten (wie deed dat wel).

Precies, ik heb van mijn vorige relatie geleerd dat het zomaar ineens over kan zijn, dat was een relatie van 11 jaar. Er kunnen zoooo veel dingen gebeuren waar je geen rekening mee houdt. Tuurlijk ga je niet samenwonen met het idee dat het misschien over kan zijn over een jaar. We gaan uiteraard alleen samenwonen als er 0 twijfels zijn.

En we willen gewoon niet te rooskleurig er in gaan, we houden er gewoon rekening mee dat het uit kan gaan en zijn dan liever goed voorbereid. Met name omdat het risico voor hem gewoon heel groot is.
Laatst bijgewerkt door blubblabhoi op 07-06-21 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:39

MarliesV schreef:
anjali schreef:
Ik zou voorlopig jouw huis en jouw bankrekening helemaal apart houden.Dat is allemaal helemaal niet romantisch.Maar als een relatie uitgaat is het meestal met flinke ruzie en is er weinig meer te bespreken.En probeert de partner die het minste heeft soms te gaan plukken van de rijkere.Dus bescherm jezelf en ga geen constructies aan die nadelig voor jou kunnen gaan uitpakken.Al hoopt iedereen natuurlijk dat de liefde voor altijd is!!

Tja, bij sommige mensen is het glas halfvol en bij anderen niet.

Dit is wel de negatieve benadering.

Wij vonden het juist een teken van liefde en zorgen voor elkaar om het nu te regelen. Dat als je uit elkaar gaat, je elkaar kan houden aan afspraken en daarmee juist gedoe om geld kan voorkomen.

TS, om over na te denken: als je het dan toch goed regelt (wij hebben dit bij de notaris vast laten leggen), kijk dan gelijk naar een testament.
Als je vriend straks bij jou woont en er gebeurt iets, wil je dan dat het huis naar hem gaat? Of vind je het prima dat het huis dan van je ouders/erfgenamen wordt en je vriend er uit moet?

Maar ts zegt net een scheiding achter de rug te hebben,en kan deze nieuwe vriend dus nog niet echt lang hebben? Dan kan ze het beter eerst toch even rustig aan doen met regelingen.

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 13:44

anjali schreef:
MarliesV schreef:

Wij vonden het juist een teken van liefde en zorgen voor elkaar om het nu te regelen. Dat als je uit elkaar gaat, je elkaar kan houden aan afspraken en daarmee juist gedoe om geld kan voorkomen.

TS, om over na te denken: als je het dan toch goed regelt (wij hebben dit bij de notaris vast laten leggen), kijk dan gelijk naar een testament.
Als je vriend straks bij jou woont en er gebeurt iets, wil je dan dat het huis naar hem gaat? Of vind je het prima dat het huis dan van je ouders/erfgenamen wordt en je vriend er uit moet?

Maar ts zegt net een scheiding achter de rug te hebben,en kan deze nieuwe vriend dus nog niet echt lang hebben? Dan kan ze het beter eerst toch even rustig aan doen met regelingen.

Ik vind het inderdaad nu nog wat te vroeg om hem mijn erfgenaam te maken.

We hebben nu 8 maanden een relatie, dus inderdaad nog niet zo heel lang. Het zal daarom ook nog wel 3-6 maanden duren voor we daadwerkelijk gaan samenwonen.

BigOne

Re: Vriend trekt bij mij in, wat regelen we voor plan B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:46

Fijn om samen te gaan wonen maar inderdaad, zorg dat je je zaken voor elkaar hebt. Mensen hebben de intentie om voor altijd bij elkaar te blijven en alles samen delen mag voor sommigen een blijk van liefde voor elkaar zijn , ik vind het nogal wat.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:47

Ik zou ook zeggen, helft van de hypotheekrente als zijnde "huur" +daarbij verhoging van gemeentelijke belastingen, en helft van boodschappen ed. Gwl vind ik twijfelgeval voor 50/50 of wat het hoger wordt doordat hij erbij komt (want hoe bepaal je dat)

Dat zal allicht goedkoper zijn als zijn vaste lasten nu. Hij kan dan dat wat hij tov nu aan vaste lasten bespaard sparen. Bij eindigen van relatie heeft hij dan een spaarpot, en als jullie zeker genoeg zijn van relatie kan hij het dan (deels) gebruiken om zich in te kopen (bv igv hypotheek/eigenaarschap 50/50 de helft van overwaarde, en dan het risico op waardevermindering/verhoging vanaf dan ook samen delen).

Heeft hij niet nu al wat spaargeld achter de hand dan? En is je huis eventueel tijdelijk door 2 huishoudens te bewonen? Zodat je hem tijd zou kunnen gunnen igv mislopen. Ondersteuning hoeft niet altijd in financiële vorm te zijn ;)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:48

Zou sowieso gwl gewoon splitsen, dat verbruikt hij toch ook gewoon. Er mag voor jou ook wel een voordeel in zitten dat hij er bij komt.

Tsja de enige manier zonder risico is z'n huurhuis voorlopig aanhouden. Samenwonen geeft nu eenmaal risico's dus bij twijfel van zijn kant, niet doen zou ik zeggen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:50

anjali schreef:
MarliesV schreef:

Ja dat lees je nu, dat stond niet in de op :P
Niet eens trouwens, als je gaat samenwonen, regel het dan ook gelijk goed.

Want wat als ze gaan samenwonen, nu nog niets regelt en over een half jaar ga je uit elkaar. Dan zijn de verwijten en het gezeur niet van de lucht.
Heb je het netjes geregeld, dan krijgt hij iets mee (dat zal dan weinig zijn maar je hebt ook kort samen gewoond), nu regelen is nu zorgen voor elkaar, voor later.

Dat je nog niet gelijk hem erfgenaam maakt is ook prima he. Het is alleen handig om vooraf daar over na te denken met elkaar.
Uiteindelijk moet je met elkaar de keuze maken, niemand die je daar de beste constructie voor kan aandragen, alleen maar opties om met elkaar uit te kiezen.

Wij zijn na een paar maand al gaan samenwonen, hebben het risico gelopen tijdens de bouw van het huis om niets te regelen en toen de woning gereed was, hebben we alles vast laten leggen.
Maar goed, ik stond al bij de woningstichting ingeschreven, mochten wij uit elkaar gaan, heb ik gelijk een woning als ik dat wil. Dat risico is kleiner.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:51

Ik kom zelf net van de notaris af (andere situatie hoor, samen huis aankopen) dus ik probeer me met die opgedane kennis even in deze situatie te verplaatsen :+

Ik zou hem niet laten meebetalen aan de aflossing van je hypotheek: het huis is van jou en daar betaal je elke maand een stukje aflossing voor. Ik zou zelf eigenlijk dit ook weigeren als ik jouw vriend was (als voorbeeld hoor, ik bedoel helemaal niet te zeggen dat je dit al wilt), omdat hij eigenlijk jouw huis betaalt. De rente vind ik anders: dit zijn de kosten voor het wonen, dat kun je imo goed delen. Dat is een beetje te vergelijken met kosten voor huur. Dan een afweging maken of je 50/50 daarin wilt delen of bijvoorbeeld naar rato van inkomen. De rest van de kosten voor het wonen (verzekeringen etc.) zou ik ook gewoon delen.

En: naar de notaris voor een samenlevingscontract. Leg het vast, maak duidelijke afspraken, leg zaken vast die je bij scheiding NIET wilt delen (mijn paarden zijn van mij en worden niet van ons samen, mijn vriend zijn horlogecollectie is ook echt van hem alleen) en denk na over een testament (maar dit HOEFT helemaal niet, nu gaat alles naar je ouders/zussen/broers).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:51

Stond gewoon in de op hoor , over haar scheiding en uitkopen ex.

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 13:55

Rintah schreef:
Dat zal allicht goedkoper zijn als zijn vaste lasten nu. Hij kan dan dat wat hij tov nu aan vaste lasten bespaard sparen. Bij eindigen van relatie heeft hij dan een spaarpot, en als jullie zeker genoeg zijn van relatie kan hij het dan (deels) gebruiken om zich in te kopen (bv igv hypotheek/eigenaarschap 50/50 de helft van overwaarde, en dan het risico op waardevermindering/verhoging vanaf dan ook samen delen).

Heeft hij niet nu al wat spaargeld achter de hand dan? En is je huis eventueel tijdelijk door 2 huishoudens te bewonen? Zodat je hem tijd zou kunnen gunnen igv mislopen. Ondersteuning hoeft niet altijd in financiële vorm te zijn ;)

Hij is zelf niet zo'n fan van dit scenario, omdat hij dan in principe zelf verantwoordelijk is voor dit potje, terwijl we samen besluiten om te gaan samenwonen.

Ik denk als ik alle ervaringen zo lees een gezamenlijke spaarpot niet eens zo'n gek idee is. Alle kosten (inclusief aflossing) gaan dan door de helft. Zo is er sowieso geld op het moment dat we uit elkaar gaan en hoeft dit niet nog ergens opgehoest te worden. Vind ik een voordeel ten opzichte van het idee om de helft van de aflossing terug te betalen.

De overwaarde van de woning gaat natuurlijk dan mee naar een nieuwe woning dus aan aflossen heeft hij in principe alleen wat als de relatie stand houdt tot een ander huis. Als de relatie uit gaat is het dan alleen voor hem weggegooid geld. Misschien is dat het risico wat hij moet nemen. Er van uitgaande dat het bedrag wat we sparen niet hoger is dan de aflossing die we betaald hebben.
Laatst bijgewerkt door blubblabhoi op 07-06-21 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:57

Ik vind het een lastig iets..
Jij hebt net een scheiding achter de rug en daarbij misschien wel het een en ander meegemaakt, waar je jezelf, terecht, voor wilt beschermen in de toekomst.

Hij heeft een huurhuis en zoals gezegd, die zijn niet te vinden, dus die ga je ook niet zomaar 1, 2, 3 opzeggen.
Ik snap ook wel dat hij ook wat zekerheid wilt hebben en niet de enige is die water bij de wijn doet.

Het komt nu op mij over als; Het is MIJN huis en IK bepaal alles wat er wel of niet gebeurt in dit huis. Mijn vriend mag gebruik maken van mijn huis, maar heeft geen enkele inbreng of poot om op te staan, maar moet wel betalen voor het gebruik (en genot).

Ik zou niet in je vriend zijn schoenen willen staan, wat dat betreft :+

Ik heb eigenlijk iets vergelijkbaars als jij meegemaakt, maar dan andersom.
Ik had een huurwoning, mijn partner een koopwoning met zijn ex. De hele scheiding en rataplan liep nog terwijl wij samen waren.
Wij hebben juist al gauw besloten te gaan samen wonen en alles op één hoop te doen.
Wij waren vanaf december officieel samen en in augustus hebben we het huis over laten zetten. Dus toen waren we ook amper 8 maanden samen.
Maar het gevoel was gewoon goed, vanuit beide.
In een later stadium hadden we een samenlevingscontract en testamenten op laten stellen, ivm erfenissen en dergelijke. Inmiddels getrouwd, dus het samenlevingscontract geldt natuurlijk niet meer :+

Ja, het kan fout gaan. Over 5 jaar, over 10 jaar of over 30 jaar.
Maar samen wonen, doen we samen. We delen de lusten én de lasten.
Dus ik heb mijn huurwoning opgezegd en heb mijzelf 'ingekocht' in het huis, wat nu 50/50 van ons samen is.

Maar goed, dit is onze situatie en niet iedereen is/denkt hetzelfde.
Ik kan me ook vinden in jouw beredenering.
Belangrijkste is, is dat jullie je allebei goed voelen bij de gemaakte afspraken en dat het niet alleen maar van één kant moet komen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:58

Waarom zou ts haar vriend geld mee moeten geven als de relatie zou uitgaan? een soort alimentatie? Maar dat geldt volgens mij alleen als je getrouwd was en dan ,zeker tegenwoordig,ook nog onder strikte voorwaarden.En zelfs als je gaat trouwen komt er tegenwoordig geen gemeenschap van goederen.Tenzij je daar speciaal voor gaat kiezen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:01

Mag ik een hele vervelende opmerking plaatsen? Hij gaat meebetalen aan de hypotheek, uiteraard word dit op papier gezet bij de notaris. En over vijf jaar klapt de relatie , dan kun je nummer twee uitkopen.
Wanneer jullie gezamenlijk op een nieuwe plek beginnen is het iets anders, dan kun je in een contract duidelijk aangeven wie wat inbrengt dat bij verkoop word verrekend. Het is is van jou, hij kan gewoon samen met jou de kosten van het samenwonen delen en jij de kosten van de woning. Heel apart dat hij daar zo’n moeite mee heeft.
Misschien is een vrijblijvend gesprek met een notaris zo gek nog niet.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 07-06-21 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:02

Ik vind het best lastig. Het is en blijft jouw huis en hypotheek, dus als je hem de helft laat betalen, bouwt hij inderdaad niks op. Maar aan de andere kant, is huren elders net zoveel waarschijnlijk en is hij het ook kwijt.
Laat je hem de helft van jullie vaste lasten en onderhoud betalen, houdt hij waarschijnlijk meer over dan jij en zal hij vaker opdraaien voor uitjes, vakanties, luxe etc. Daar wil je uiteindelijk ook geen gedoe over. Als relaties over gaan, kan alles erbij betrokken worden.

Je zou kunnen zeggen dat hij zijn deel nu apart zet en zich in het huis kan kopen op den duur, maar wanneer is dat dan? je hebt nooit garanties dat een relatie dan zo goed is, dat die niet over zal gaan. Maar tegen die tijd kan je zoiets misschien officieel vastleggen en voelt dat al beter.

8 Maanden zegt verder niks. Je bent voorzichtig, maar bij de 1 is dat 3 maanden en een ander vindt de eerste 5jr nog pril. Jullie moeten je eigen weg volgen.

Ik zou wel zijn huis even laten aanhouden en ook weer in laten schrijven als woningzoekende. Maar stel dat hij nu gaat sparen, kan hij daar evt na een breuk ook wat mee.

Als hij niet je erfgenaam is, is het natuurlijk ook belangrijk dat hij ergens heen kan, als jou wat zou overkomen. Die ellende wil je ook niet aan anderen overlaten.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:03

bigone schreef:
Mag ik een hele vervelende opmerking plaatsen? Hij gaat meebetalen aan de hypotheek, uiteraard word dit op papier gezet bij de notaris. En over vijf jaar klapt de relatie , dan kun je nummer twee uitkopen.
Wanneer jullie gezamenlijk op een nieuwe plek beginnen is het iets anders, dan kun je in een contract duidelijk aangeven wie wat inbrengt dat bij verkoop word verrekend. Het is is van jou, hij kan gewoon samen met jou de kosten van het samenwonen delen en jij de kosten van de woning. Heel apart dat hij daar zo’n moeite mee heeft.

Ja dit dus een beetje :o
Aflossing zou ik écht niet mee willen betalen als je vriend zijnde, hij spekt jou daar gewoon mee zonder dat de woning van hem is. Mijn advies is echt om dat gedeelte dus echt apart te houden, en anders voor je vriend dit heel goed bij te houden en vast te leggen bij de notaris, want als ik hem was zou je mij dan voor dat bedrag uit kunnen kopen als jullie uit elkaar gaan.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:03

Is het een idee om alle (normale en gezamelijke) vaste lasten op te tellen en door 2en te delen (dus ook zijn huurkosten en jouw hypotheekrente) eventuele leningen of schulden als die er zijn zou ik er buiten laten.
Dan betaal je ieder de helft van alle vaste lasten (waar je ook gezamelijk gebruik van maakt). Ik zou wel de aflossing van je woning voor jezelf houden, want dat is eigen hypotheek en vermogenopbouw.
Op het moment dat hij zijn huuwoning opzegd vervalt voor jullie beiden die kostenpost.
Laatst bijgewerkt door veneri op 07-06-21 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 14:04

@_Nancy: die zelfbescherming is er inderdaad. Mijn ex en ik hadden dit huis gelukkig nog niet heel erg lang, dus ik hoefde hem niet heel veel geld te betalen. Alsnog is het financieel zuur. Zuurder vond ik nog de tijd die je nog aan elkaar vast zit om dingen te regelen, daar ging bij mij en m'n ex een jaar overheen, dat is mentaal slopend. Ook omdat we naar uit elkaar gingen.
Daarom ben ik geen fan van het idee alles gelijk op een hoop te gooien, dat vind ik een optie als we wat langer samen zijn. Tuurlijk ga je er vanuit dat je samen oud kan worden, maar je kunt niet voorspellen wat de toekomst doet, dat kwam bij m'n ex ook onverwacht, daarom wacht ik daar liever nog even mee.

Mijn vriend krijgt zeker wel inbreng, ik wil het echt ons huis maken. :)
Maar het blijft een feit dat ik ontzettend veel geld in dit huis heb gestoken en daarom heel voorzichtig er mee ben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:07

Ik denk dat je al een heel eind komt als je de volgende punten aanhoudt:

- dit huis is gewoon van jou, op jouw naam dus jij betaalt de hypotheek, net als nu
- de overige lasten verdelen jullie netjes samen
- vriend houdt als het goed is dus een flink bedrag over dat hij nu nog als huur betaalt
- dat bedrag kan hij dan mooi sparen en gebruiken mocht het uit gaan
- mochten jullie besluiten samen wat nieuws te kopen, dan is dat het moment om dat geld in te zetten

Zo heeft hij een spaarpot achter de hand, tegelijkertijd blijft dat geld wel bewaard waardoor hij "meebetaalt" aan een nieuw huis als dat er in de toekomst komt.

Alleen is het dan nog niet helemaal fair dat hij nu alle risico's loopt en jij niks zeg maar.... dat als hij moet wieberen uit jouw huis, hij weer wat anders moet zien te vinden en inrichten en dat het wel heel sneu is als dat dan al snel is na het opzeggen van zijn huurhuis want dan heeft hij natuurlijk nog amper gespaard....

Misschien zou je dat op kunnen vangen door zelf een paar duizend euro in dat spaarpotje te storten?

Als je daar een aparte rekening voor gebruikt en daar goede afspraken over maakt, is het toch duidelijk dat jullie van dat geld afblijven totdat het uit is of totdat jullie zover zijn om echt alles op 1 hoop te gooien en samen een nieuw huis te kopen (als dat de bedoeling is op de langere termijn) :)

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 14:10

November108 schreef:
bigone schreef:

Ja dit dus een beetje :o
Aflossing zou ik écht niet mee willen betalen als je vriend zijnde, hij spekt jou daar gewoon mee zonder dat de woning van hem is. Mijn advies is echt om dat gedeelte dus echt apart te houden, en anders voor je vriend dit heel goed bij te houden en vast te leggen bij de notaris, want als ik hem was zou je mij dan voor dat bedrag uit kunnen kopen als jullie uit elkaar gaan.

Ik snap jullie redenatie. Andere kant: hij gooit nu ook geld weg voor de huur. We gaan er beide op vooruit omdat samenwonen goedkoper is dan alleen.

Persoonlijk vind ik het nadeel van zo'n uitkoopconstructie dat ik in m'n achterhoofd geneigd ben een spaarpotje aan te leggen 'voor het geval hij me na x periode gaat verlaten en ik x bedrag klaar moet hebben staan'.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:11

Maar je komt er niet onderuit om dingen vast te leggen. Als morgen de tv stuk gaat, heb je meteen een discussie wie, wat hoe. Stel jij hebt geen geld en hij vindt een tv van 2000 euro mooi. Dan mag hij die kopen, maar is het van hem. Dat weten jullie nu, maar kan bij verbreken van een relatie gaan spelen.

En wat ik schreef; Ik hoop het echt niet voor je, maar denk aan je nabestaanden........Als jij niks regelt en er gebeurt iets, moeten anderen dat gaan doen.

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 14:13

pmarena schreef:
Ik denk dat je al een heel eind komt als je de volgende punten aanhoudt:

- dit huis is gewoon van jou, op jouw naam dus jij betaalt de hypotheek, net als nu
- de overige lasten verdelen jullie netjes samen
- vriend houdt als het goed is dus een flink bedrag over dat hij nu nog als huur betaalt
- dat bedrag kan hij dan mooi sparen en gebruiken mocht het uit gaan
- mochten jullie besluiten samen wat nieuws te kopen, dan is dat het moment om dat geld in te zetten

Zo heeft hij een spaarpot achter de hand, tegelijkertijd blijft dat geld wel bewaard waardoor hij "meebetaalt" aan een nieuw huis als dat er in de toekomst komt.

Alleen is het dan nog niet helemaal fair dat hij nu alle risico's loopt en jij niks zeg maar.... dat als hij moet wieberen uit jouw huis, hij weer wat anders moet zien te vinden en inrichten en dat het wel heel sneu is als dat dan al snel is na het opzeggen van zijn huurhuis want dan heeft hij natuurlijk nog amper gespaard....

Misschien zou je dat op kunnen vangen door zelf een paar duizend euro in dat spaarpotje te storten?

Als je daar een aparte rekening voor gebruikt en daar goede afspraken over maakt, is het toch duidelijk dat jullie van dat geld afblijven totdat het uit is of totdat jullie zover zijn om echt alles op 1 hoop te gooien en samen een nieuw huis te kopen (als dat de bedoeling is op de langere termijn) :)

Hmm dit klinkt wel als een goed idee! Het eerst genoemde was ook mijn originele idee, maar was hij geen fan van omdat hij vindt dat hij dan alsnog het grootste risico heeft + ook nog alleen de verantwoording voor het opbouwen van zo'n potje mocht het uit gaan.

Zo'n potje wat hij zelf spaart heeft nog als voordeel dat het gat tussen ons een kleeein beetje gedicht wordt als het gaat om een nieuw huis kopen. Dit huis heeft veel overwaarde wat meegenomen kan worden.

Een basisbedrag is dan misschien niet eens zo'n gek idee. Nadeel: hij zou wel na 2 maanden z'n spullen kunnen pakken en ben ik alsnog veel geld lichter. :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:17

Dat hij denkt "nou dat is een lekker goudmijntje, doeeeeei hè :evaw: " Haha.

Nee ik zou zeggen, op moment dat hij de sleutel inlevert en dus geen huis meer heeft, zet jij iets van 2000 tot 5000 euro op die rekening ofzo? Dan is het voor jullie allebei een moment van "we wagen het er op".

Voelt misschien heel raar of lüllig om je vriendje te betalen om zijn huis op te zeggen :+
Maar dit lijkt me wel het meest eerlijk eigenlijk, dat je allebei een soort investering in de toekomst doet.

Zeker omdat dat geld gewoon weer terugkomt en niet weg is, als alles gewoon fijn blijft lopen :)

Ik weet ook niet wat er met zijn uitzet gebeurt, maar als hij dat verkoopt kan dat ook mooi in het spaarpotje erbij zou ik zeggen :j

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:19

Blijft dat het risico dan bij hem best groot is.

5000 of 6000 euro klinkt leuk, maar als je geen plek hebt om te slapen of te douchen valt dat toch echt tegen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:20

Toen mijn man en ik net samenwoonden (wij zijn na een week gaan samenwonen) woonden we ook samen in een koopwoning die alleen op mijn naam stond. Hij heeft altijd de helft van alle vaste lasten betaald. 30% daarvan heb ik altijd op mijn spaarrekening bewaard en hebben we geinvesteerd in de tweede koopwoning (wederom op mijn naam ivm startend eigen bedrijf van mijn man). Ons plan B was altijd dat als we uit elkaar zouden gaan, we niets zouden verekenen vwb de aflossing van de hypotheek. Mijn man vond dat niet nodig en betaalde liever mee aan "mijn" aflossing dan dat hij een torenhoge huur aan een vreemde zou moeten betalen. De meubels waren van ons samen (samen nieuw gekocht), en bij uit elkaar gaan zou de een de ander daar een vergoeding voor geven of helpen bij de aankoop van nieuwe meubels. Toen we getrouwd waren zijn we dat altijd zo blijven doen, ook bij de derde koopwoning.

Inmiddels zijn we afgelopen november geëmigreerd, hebben we onze vierde koopwoning en wonen we hypotheekvrij. Wij zijn getrouwd onder huwelijkse voorwaarden en hebben daar e.e.a. in opgenomen over de investeringen van ons huidige huis. :j

Edit; mijn ex en ik woonden samen in een huurwoning. Toen we uit elkaar gingen moest 1 van ons ook een andere woning zoeken. Uiteindelijk heb ik na anderhalve maand iets anders gevonden, maar tot die tijd hebben wij nog gewoon samengewoond.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:21

Ik zou het heel gek vinden om zelf dan geld op die rekening te zetten. Voor geld heb je niet ineens een huurhuis dus dat risico houdt hij. Hij kan het geld wat hij normaal aan huur zou betalen gebruiken om een spaarpotje aan te leggen. Tsja in het begin is t dan nog weinig, maar het moet wel gek lopen wil je binnen een paar maanden weer uit elkaar gaan, zeker als hij eerst z'n huis nog aanhoudt.

Ik zou denken:
- Zelf aflossing betalen
- Rente delen
- G/W/L en andere vaste lasten delen
- Hij kan een spaarpotje aanleggen van de huur die hij nu niet hoeft te betalen (huur - rente)